/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremser i regn
Fra : Jørgen Mangor Iverse~


Dato : 26-11-01 12:31

Her mandag morgen på vej til arbejde i pissende øsende regnvejr bemærkede jeg noget der undrede mig:
Mine bremser virkede bløde og svampede. De plejer at være rimelige (dog ikke perfekte). Selv efter
en hel times trafik i det tætte morgenmylder, blev bremserne kun lidt hårdere. Bremsevæsken er
næsten frisk DOT4 fra i sommers, klodserne er alle kontrollerede og fundet i orden indenfor de
sidste par måneder og problemet forsvandt ikke efter at jeg havde afleveret passageren. Jeg plejer
at afslutte morgenturen med en flot (og sjov) blokering af sidevognshjulet, der sender mig perfekt
ind på den vandte parkeringsplads. Men selv ikke på våde brosten og ståldæksler på Højbro plads
kunne jeg få den sædvanlige bremseeffekt.

Cyklen har stået i bikeporten (tidligere carporten) fra lørdag eftermiddag. Dækkene er Michelin
Energy (bildæk) fra i år. Er der nogen der har et godt bud?
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn (som plejer at bremse så den blokerer alle 3 hjul)


 
 
Rune Larsen (26-11-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 26-11-01 13:14

"Jørgen Mangor Iversen" <sdkjmi@sdkDOTsas.com> wrote in message
news:9tt7t7$dp$1@sunsite.dk...

> Cyklen har stået i bikeporten (tidligere carporten) fra lørdag
eftermiddag. Dækkene er Michelin
> Energy (bildæk) fra i år. Er der nogen der har et godt bud?

Rust på skiven?
Jeg har sintermetal-klodser foran, og efter en grundig vask af motorcyklen,
er bremseevnen kraftigt forringet indtil rusten er "slidt af" igen.

/Rune



Jørgen Mangor Iverse~ (26-11-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Mangor Iverse~


Dato : 26-11-01 13:43

> Rust på skiven?
> Jeg har sintermetal-klodser foran, og efter en grundig vask af motorcyklen,
> er bremseevnen kraftigt forringet indtil rusten er "slidt af" igen.
>
> /Rune
>
Hej Rune

Jeg har ikke været nede på Højbro og checke i dag, men det rust der kan dannes på 2 døgn plejer da
at blive slidt af på lige så mange opbremsninger?
--
Jørgen Mangor Iversen (Som har fået tørret sokkerne og skal have imprægneret støvler i eftermiddag)
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn



Rune Larsen (26-11-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 26-11-01 15:42


"Jørgen Mangor Iversen" <sdkjmi@sdkDOTsas.com> wrote in message
news:9ttc3q$erg$1@sunsite.dk...

> Jeg har ikke været nede på Højbro og checke i dag, men det rust der kan
dannes på 2 døgn plejer da
> at blive slidt af på lige så mange opbremsninger?

Tjah, på min varer det en ti-femten opbremsninger inden jeg føler jeg er
oppe på maks bremseevne igen. Det er jo slet ikke sikkert det er det der er
galt på din model - det kan nok være det bliver nødvendigt at splitte din
bremse ad

/Rune



T.T.Toft (26-11-2001)
Kommentar
Fra : T.T.Toft


Dato : 26-11-01 22:37

Det kan evt. være et spørgsmål om bremseskivemateriale og
bremsebelægningsmateriale.

På min Nico Bakker solocykel prøvede jeg i foråret at kombinere
støbejernsskiver med sintermetalbremseklodser, hvilket fungerede udemærket i
tørvejr, men .. i regnvejr - uha uha - det var som at komme 25 år tilbage i
tiden. Fra man påvirkede bremsegrebet til der indtrådte en mild
bremsevirkning kunne der gå op til omkring 3-4 sekunder - så denne
kombination blev straks skrottet, og jeg monterede i stedet organiske
klodser, hvorved jeg kom tilbage til år 2001 (i hvert fald
bremseeffektmæssigt) igen.

Så hvis din BMW/EML er udstyret med støbejernsskiver, bør Du sikre dig, at
bremseklodsmaterialet er organisk.

Venlige hilsner fra
Thomas T. Toft / Nico Bakker YZF1000 (i sommerhalvåret - undskyld)

Jørgen Mangor Iversen <sdkjmi@sdkDOTsas.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9tt7t7$dp$1@sunsite.dk...
> Her mandag morgen på vej til arbejde i pissende øsende regnvejr bemærkede
jeg noget der undrede mig:
> Mine bremser virkede bløde og svampede. De plejer at være rimelige (dog
ikke perfekte). Selv efter
> en hel times trafik i det tætte morgenmylder, blev bremserne kun lidt
hårdere. Bremsevæsken er
> næsten frisk DOT4 fra i sommers, klodserne er alle kontrollerede og fundet
i orden indenfor de
> sidste par måneder og problemet forsvandt ikke efter at jeg havde
afleveret passageren. Jeg plejer
> at afslutte morgenturen med en flot (og sjov) blokering af
sidevognshjulet, der sender mig perfekt
> ind på den vandte parkeringsplads. Men selv ikke på våde brosten og
ståldæksler på Højbro plads
> kunne jeg få den sædvanlige bremseeffekt.
>
> Cyklen har stået i bikeporten (tidligere carporten) fra lørdag
eftermiddag. Dækkene er Michelin
> Energy (bildæk) fra i år. Er der nogen der har et godt bud?
> --
> Jørgen Mangor Iversen
> BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn (som plejer at bremse så den blokerer
alle 3 hjul)
>



Rasmus B. Andersen (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus B. Andersen


Dato : 29-11-01 07:20


Jeg har haft "sjove" oplevelser med mine bremser også: Fin i tørvejr,
næsten væk i regn. Problemet var det glideleje, som selve bremsegrebet
drejer om. Der var simpelthen slidt spor i på det stykke, jeg normalt
bruger, så det var umuligt at trykke grebet længere ind - og det er
netop det, man behøver i regnvejr. Kuren er enten nyt bremsegreb +
bolten den drejer om, eller at slibe lejet, så sporene forsvinder. Jeg
gør det sidste hvert halve år, da et nyt greb ikke hjælper stort
længere. Men ellers kan man jo også give bremseskiverne en tur med
sandpapir.

Mvh. Rasmus
CB250RS


"Jørgen Mangor Iversen" wrote:
>
> Her mandag morgen på vej til arbejde i pissende øsende regnvejr bemærkede jeg noget der undrede mig:
> Mine bremser virkede bløde og svampede. De plejer at være rimelige (dog ikke perfekte). Selv efter
> en hel times trafik i det tætte morgenmylder, blev bremserne kun lidt hårdere. Bremsevæsken er
> næsten frisk DOT4 fra i sommers, klodserne er alle kontrollerede og fundet i orden indenfor de
> sidste par måneder og problemet forsvandt ikke efter at jeg havde afleveret passageren. Jeg plejer
> at afslutte morgenturen med en flot (og sjov) blokering af sidevognshjulet, der sender mig perfekt
> ind på den vandte parkeringsplads. Men selv ikke på våde brosten og ståldæksler på Højbro plads
> kunne jeg få den sædvanlige bremseeffekt.
>
> Cyklen har stået i bikeporten (tidligere carporten) fra lørdag eftermiddag. Dækkene er Michelin
> Energy (bildæk) fra i år. Er der nogen der har et godt bud?
> --
> Jørgen Mangor Iversen
> BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn (som plejer at bremse så den blokerer alle 3 hjul)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste