CSS: Skriftstørrelse i lister <LI>
Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-11-01 12:12

Skriften i en liste bliver for lille, når jeg i mit Stylesheet
definerer LI som Font-size 80%.

Den relevante del af mit Stylesheet ser såleds ud:

BODY {
   font-size : 80%;
   font-family : arial, helvetica, sans-serif;
   color : #CCCCCC;
   background : #000000;
   margin : 20 0 20 0;
}

TD, TH, LI {
   font-size : 80%;
   font-family : arial, helvetica, sans-serif;
}

Skriften i tabelceller bliver som forventet, mens skriften i lister
bliver meget mindre (måske 80% af 80%?). Warum?

Se eksempel http://www.towle.dk/test/links.html

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-11-01 13:04

Mon, 26 Nov 2001 12:11:46 +0100, skrev Kurt Hansen
<kurt@towle.dk>:

>Skriften i tabelceller bliver som forventet, mens skriften i lister
>bliver meget mindre (måske 80% af 80%?). Warum?

Prøv at brug 0.8em i stedet for 80%, så undgår du det du er ude
for.

1em = 100% og derfor er 0.8em det samme som 80%.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-11-01 14:02

On Mon, 26 Nov 2001 13:03:36 +0100, Knud Gert Ellentoft wrote:

>Prøv at brug 0.8em i stedet for 80%, så undgår du det du er ude
>for.

Nix, jeg har skiftet 80% ud med 0.8em, som foreslået, men det ændrer
ingenting.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : mola

Dato : 26-11-01 15:22

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> definerer LI som Font-size 80%.
>
> Den relevante del af mit Stylesheet ser såleds ud:

Slet linien med font-size i body-delen. Så skulle det virke efter hensigten.

mvh
mola

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-11-01 15:49

On Mon, 26 Nov 2001 15:22:05 +0100, mola wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

>Slet linien med font-size i body-delen. Så skulle det virke efter hensigten.

Ja det gør det selvfølgelig, men samtidig mister jeg kontrollen over
den generelle tekststørrelse.

Jeg har nu fjernet LI fra nedenstående

TD, TH, LI {
   font-size : 80%;
   font-family : arial, helvetica, sans-serif;
}

Altså har LI nu ingen formattering, men bliver alligevel vist i 80%
størrelse. Om den så arver det fra BODY, TH eller TD ved jeg ikke.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : mola

Dato : 26-11-01 16:39

> [...]

> Altså har LI nu ingen formattering, men bliver alligevel vist i 80%
> størrelse. Om den så arver det fra BODY, TH eller TD ved jeg ikke.

Du mister kun kontrollen med fontstørrelser hvis du ikke pakker din
brødtekst pænt ind i enten p- eller div-tags.

Ved at bibeholde font-size 80% i body gælder denne angivelse jo også for
overskrifter (og andet - som du har bemærket).

Jeg vil derfor stadig råde dig til at fjerne font-size fra body-delen og i
stedet angive en størrelse for li og p. Så behøver du ikke bekymre dig så
meget om nedarvningsproblematik.

mvh
mola

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 28-11-01 11:55

> Altså har LI nu ingen formattering, men bliver alligevel vist i 80%
> størrelse. Om den så arver det fra BODY, TH eller TD ved jeg ikke.
Det er (desværre) browser afhængigt. I IE6 og NS6 fx nedarves det, men i
Opera 5 nedarves det ikke...
/Lars

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 28-11-01 11:57

Lars Klingenberg wrote:

> Det er (desværre) browser afhængigt. I IE6 og NS6 fx nedarves det, men i
> Opera 5 nedarves det ikke...

Det lyder som en fejl i Opera.

/Jonas

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 28-11-01 16:24

> Det lyder som en fejl i Opera.
Det er muligt. Har du kendskab til andre browsere hvor nedarvningen
"funger"?
/Lars