Elektronisk faktura håndtering
Fra : Michael Fray

Dato : 26-11-01 10:34

Hej Gruppe,

Jeg prøver at skabe en debat om elektronisk faktura håndtering (EFH).
Debatten er for alle, mens selve EFH nok mest er for store virksomheder med
over 50-100 fakturaer om dagen.

Er der nogen her der har nogle erfaringer med EFH?

Er det i orden at købe et system der måske sparer en medarbejder eller to?

Er der nogen der har regnet på, hvad den alm. fakturahåndtering koster i
jeres virksomhed.

Prøv, for hver faktura, at tage stilling til:

:: Antal medarbejdere der har berørt den

:: Medarbejderens tidsforbrug

:: Timeløn

:: Evt. udgifter ved for sen betaling

:: Forbrug af kopimaskine, papir, klips osv.

For at debatten ikke skal forsvinde i en nyhedsgruppe har jeg oprettet et
"message board" på min hjemmeside.

Jeg håber mange vil komme og bidrag med nogle konstruktive indlæg på:
www.linkup.dk

Med venlig hilsen

Michael Fray

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-11-01 13:03

Michael Fray wrote:

> Jeg prøver at skabe en debat om elektronisk faktura håndtering (EFH).

Hvorfor kun fakturaerne? Den største effektivitet opnås, når alle dokumenter
vedr. handlen udveksles elektronisk (så blev det til EDH). Hvis vi så kalder
det "udveksling" (interchange) i stedet for "håndtering", bliver det til "EDI"
- og det har de f.eks. erfaringer med på http://www.edi.dk/ .

> For at debatten ikke skal forsvinde i en nyhedsgruppe har jeg oprettet et
> "message board" på min hjemmeside.

Google er din ven - også til at finde gamle debatindlæg. Vi er på Usenet,
fordi vi synes det er den bedste måde at køre en debat på.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 31-12-01 03:00

> Er der nogen der har regnet på, hvad den alm. fakturahåndtering koster i
> jeres virksomhed.

At sende dataene elektronisk til et printhus og få dem til at trykke,
kuvertere og sende den koster omkring 5-10 kr. pr faktura. Hvis man benytter
en ekstern leverandør til at konvertere det fra et format til det format
kunden ønsker kommer man ca. ned på 50 øre per faktura.

Ved ingen af disse procedurer har der været noget håndbåret i virksomheden.
Hvis det er tilfældet øges udgifterne endnu mere.
Altså er der tilbage den absolut nødvendige håndtering i virksomheden + 50
øre for den elektroniske konvertering og forsendelse, samt et mindre
engangsbeløb hver gang der skal laves et nyt konverteringsprogram.
Både køber og sælger sparer på den metode, men i praksis er det vist kun
større virksomheder der kommer igang med det.
For nogle virksomheder er det afgørende for om man bliver valgt som
leverandør.

--
Tonny