Gammel bibel
Fra : JannikDam

Dato : 25-11-01 22:25

Jeg er på jakt etter en gammel bibel, så gammel som mulig. Helst norsk eller
dansk, men den kan også være engelsk. Noe som vet hvor jeg bør lete?

mvh Jannik Kehlet

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-11-01 22:34

"JannikDam" <kinnaj@online.no> skrev i en meddelelse

> Jeg er på jakt etter en gammel bibel, så gammel
> som mulig. Helst norsk eller dansk, men den kan
> også være engelsk. Noe som vet hvor jeg bør lete?

Ja, hvis du har nogle gamle i din familie, bedsteforældre,
oldeforældre, så prøv om de har en de vil af med. Ellers kan du prøve
i antikvarboghandler.

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-11-01 23:41

"JannikDam" <kinnaj@online.no> mælte sligt:

>Jeg er på jakt etter en gammel bibel, så gammel som mulig. Helst norsk eller
>dansk, men den kan også være engelsk. Noe som vet hvor jeg bør lete?

Med hvilket formål? Til at eje eller blot til at se? Og hvad skal være
gammelt - selve bibelen, eller blot teksten? Den ældste danske bibel er
Christian III's bibel fra 1550, som du kan finde på de mere
velassorterede biblioteker og antikvarer - den kan også fås i en
faksimile-udgave fra 1928. Titlen er "Biblia : det er den gantske
Hellige Scrifft / udsæt paa Danske." Det skal bemærkes, at den kan være
ganske svær at læse, da sproget er meget gammeldags.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Jeg er -ning-tilhænger."

Fra : Vidal

Dato : 26-11-01 00:05

> [...]

> Jeg er på jakt etter en gammel bibel, så gammel som mulig. Helst norsk eller
> dansk, men den kan også være engelsk. Noe som vet hvor jeg bør lete?

www.antikvar.dk

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 26-11-01 12:16

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "JannikDam" <kinnaj@online.no> skrev i en meddelelse

> www.antikvar.dk
>
> Venlig hilsen
>
> Villy Dalsgaard

Her et godt link på norsk
http://www.nla.no/ojj/kirkehistorie/tabell/bibel.htm

mvh
Ernst

Fra : Lyrik

Dato : 27-11-01 02:36

> [...]
eller
> dansk, men den kan også være engelsk. Noe som vet hvor jeg bør lete?

Her:
http://www.skylinc.net/~richmond/bible.html

MvH
Jens