Kan en digital km-tæller klare sig uden st~
Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 25-11-01 20:56

Da vi jo er gået saltet i møde, er min GSX 600 F sat ind, og jeg er så småt
begyndt at afmontere batteri, kåbe osv. for at nusse lidt om den (I øvrigt
utroligt, som alu hurtigt begynder at korrodere).

Og så var det jeg tænkte (!) - min km-tæller er digital. Kan den mon holde
på tallene evigt, når jeg nu tager batteriet fra ?

Nogen der har ideer om dette - som jo bliver mere og mere aktuelt,
efterhånden som alt bliver elektrificeret ......

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125 (ej digitaliseret)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 25-11-01 21:59

> [...]
>
> Nogen der har ideer om dette - som jo bliver mere og mere aktuelt,
> efterhånden som alt bliver elektrificeret ......

Den er garanteret implementeret med en lille FlashROM af en slags, som ikke
behøver strøm for at virke - den husker selvom man tager strømmen fra, men
skal bruge strøm for at blive opdateret.

Mvh
Steen

Fra : ptheo

Dato : 26-11-01 23:55

ja- der sidder en flashrom 93C56 inde i instrumenthus.. den holder data i
mindst 10år uden spændingsforsyning.
mvh
ptheo

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 27-11-01 21:44

"ptheo"
skrev
> ja- der sidder en flashrom 93C56 inde i instrumenthus.. den holder data i
> mindst 10år uden spændingsforsyning.
> mvh
> ptheo
*******************
Thanks. Den lyder effektiv sådan en dims
Det svar er jeg godt tilfreds med, da jeg ikke har planer om at "skrue
tilbage" men gerne vil sørge for at overholde mine eftersyn.

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Morten Dahl

Dato : 27-11-01 13:40

"Jens S., Esbjerg" <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> skrev i en
meddelelse news:3c014cfc$0$25366$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Og så var det jeg tænkte (!) - min km-tæller er digital. Kan den mon holde
> på tallene evigt, når jeg nu tager batteriet fra ?

Ja desværre

-
Morten Dahl
-GSXR600 hvis speedo ikke fik strøm i 3måneder da det der skulle lave
strømmen lå i rundkørslen ved DTC

Fra : Lasse Madsen

Dato : 27-11-01 19:01

> Og så var det jeg tænkte (!) - min km-tæller er digital. Kan den mon holde
> på tallene evigt, når jeg nu tager batteriet fra ?
> Ja desværre

Man kan jo altid nulstille sådan en serial eeprom eller modificere på
tallene med en eeprom brænder :)

m.v.h.
Lasse Madsen
Elektronik Tek. & Super Honda CB250RS kører

Fra : RpR

Dato : 27-11-01 19:49

> Man kan jo altid nulstille sådan en serial eeprom eller modificere på
> tallene med en eeprom brænder :)

Mon ikke i selv ville føle jer groft røvrendt hvis den maskine i køber brugt
har gået 100000km i stedet for 10000km ?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-11-01 21:01

> Mon ikke i selv ville føle jer groft røvrendt hvis den maskine i køber
brugt
> har gået 100000km i stedet for 10000km ?

Man behøver jo ikke at sætte den nedad. Men jo, det vil ikke være særligt
fedt at købe en cykel i den tro, at den kun har gået f.eks. 10.000km, hvis
den ikke har.

Det kunne jo også udnyttes til at sætte km-tallet op for at få den billigere
gennem told&skat.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : RpR

Dato : 28-11-01 00:44

> Det kunne jo også udnyttes til at sætte km-tallet op for at få den
billigere
> gennem told&skat.

Hmm, ja se det var jo noget helt andet =)
Gad vide om jeg med lidt pilleri kan få min picbrænder til parabolen til
at...