Re-partitionering
Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 25-11-01 12:11

I forløbne uge investerede jeg i en af ALDI's 1,8 GHz pc'ere med
pre-installeret Win XP. De 80 GB HD er opdelt i 2 store NFTS og 1 lille
FAT32 partition.

Nu kunne jeg godt tænke mig at "slanke" NTFS partitionerne kraftigt, og
oprette nogle nye HPFS of FAT16 partitioner, for at kunne installere WARP4
og bootmanager.

Kan den nyeste PartitionMagic klare dette? (Min gamle version 4 duer vist
ikke til det).
Men omvendt, er der så ikke noget med, at de nyere versioner ikke vil
kendes ved HPFS?
Man kunne måske bare oprette partitionerne som FAT16, of så bagefter
reformattere med en OS/2 boot diskette?

Alle gode råd modtages med tak!

Med venlig hilsen,
Kjeld
Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
(Skrevet d. 25/11-2001 klokken 12:11)

Fra : Peter Jespersen

Dato : 25-11-01 13:46

On Sun, 25 Nov 2001 12:11:24 +0100, Kjeld Nielsen wrote:

> [...]
>kendes ved HPFS?
>Man kunne måske bare oprette partitionerne som FAT16, of så bagefter

Hmmmm....BM skal jo være en primær partition (og aktiv) hvilket
betyder at den skal lægge indenfor de første 1024 cyl (omkring
8Gb), hvilket nok vil betyde at NTFS boot partitionen skal
flyttes....ellers er der ikke noget problem med at oprette
partitionerne med XP og derefter formatere til HPFS....."format
x: /FS:HPFS" og så er den ikke længere!

Det kan dog være en fordel at gemme (fjerne drevbogstavet) på
HPFS partitionerne inde i XP, efter at Wørp er blevet
installeret...jeg ved ikke med XP men W2K har en modebydelig
tendens til at se HPFS partitioner som værende korrupte og/eller
ikke eksisterende så den spørger jævnligt om den skal formatere
de "urene" partitioner til noget, i dens øje da, mere
konstruktivt....og så er man bare et enkelt klik fra at henrette
sin allerbedsteste 15Gb HPFS partition.

Hvis XP har været lidt for meget om sig med MBR'en kan det dog
godt resultere i at OS/2 ikke rigtigt kan hitte rundt i det så
bliver du nødt til at fjerne FAT16 partitionerne og genoprette
dem.... og så formatere til HPFS...

Lidt af en smøre, håber at den ikke er for selvmodsigende og kan
bruges....

BTW: Det er fuldstændigt ligemeget i hvilken rækkefølge
styresystemerne bliver installeret ... der er kun en undtagelse
nemmerli' MS-Windows. Hvis det ender med at du må henrette
WinXP...så geninstaller den først ... du minimerer chancen for
problemer betydeligt ved at lade Windy tro at den har fået sin
vilje.

Have fun

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Anything worth doing is worth overdoing

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-11-01 22:51

"Peter Jespersen" <flywheel@worldonline.dk> wrote in message
On Sun, 25 Nov 2001 12:11:24 +0100, Kjeld Nielsen wrote:

konstruktivt....og så er man bare et enkelt klik fra at henrette
sin allerbedsteste 15Gb HPFS partition.

Lidt ligesom Solaris og Linux. Solaris' filsystem har samme ID som Linux
swap's... FS-ID'er er noget skrammel og OS'er skal ikke blande sig i det
hele. Har NTFS og HPFS ikke sammen filsystem-ID?

En af mine bekendte fik pludseligt 6GB swappartition og manglede samtidig
sin Solaris installation...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 26-11-01 02:30

On Sun, 25 Nov 2001 22:51:24 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
>swap's... FS-ID'er er noget skrammel og OS'er skal ikke blande sig i det
>hele. Har NTFS og HPFS ikke sammen filsystem-ID?

Det mener jeg faktisk ikke, men Windows har AFAIR siden NT4 haft
en tendens til at se HPFS som en korrupt/uren/"ikke formateret"
NTFS - men det er jo næppe med vilje!!!

>En af mine bekendte fik pludseligt 6GB swappartition og manglede samtidig
>sin Solaris installation...

Nedtur!!!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
It takes a big man to cry, but it takes a bigger man to laugh at that man.

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-01 09:40

On 26/11/01 1:30, in article
syljurryjbeyqbayvarqx.gnea2c0.pminews@news.tele.dk, "Peter Jespersen"
> [...]

> http://www.illogical.dk
> It takes a big man to cry, but it takes a bigger man to laugh at that man.

Jo, den er god nok! (Dessværre)

HPFS og NTFS deler FS-ID 7. Men så længe Win 2000 / XP ikke tildeler HPFS
partitionerne drevbogstaver, og såvel Winblows og OS/2 installeres på
separate primære partitioner går det upåklageligt!

Husk endvidere -- jer, der kunne finde på at lege med Win 2000 -- at patche
boot manager inden installation af Win 2000 ELLER installer ServicePack 2
for derefter at geninstallere Boot Manager fra installationsdisketterne

Jeg går ikke ud fra at XP har denne flaw, når nu den er rettet me Service
Pack 2 -- men det er jo set før

/Søren G.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-11-01 10:59

"Søren Grønning Iversen" <sgi@designskolenkolding.dk> wrote in message
> Jo, den er god nok! (Dessværre)
> HPFS og NTFS deler FS-ID 7. Men så længe Win 2000 / XP ikke tildeler HPFS

Det forklarer hvorfor PC DOS 2000 ser en NTFS-partition som en
HPFS-partition...

Fra : Peter Jespersen

Dato : 26-11-01 12:19

On Mon, 26 Nov 2001 09:39:42 +0100, S ren Gr nning Iversen
wrote:

<snip>

>Jo, den er god nok! (Dessværre)

Øv!

Besynderligt...at flere filsystemer deler ID mens andre AFAIR
har flere ID'er (Er det ikke FAT16 der har 2-3 stykker ??)

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Get OS/2 2.x - the best Windows tip around!

Fra : peter volsted

Dato : 26-11-01 13:11

hi

----- snip -----

> Besynderligt...at flere filsystemer deler ID mens andre AFAIR
> har flere ID'er (Er det ikke FAT16 der har 2-3 stykker ??)

FAT = 06 Regular FAT > 32 Mb BMGR = 0a OS/2 Bootmanager
FAT12 = 01 Tiny FAT partition LVM = 35 LVM-aware FS, like JFS
FAT16 = 04 Small HD FAT < 32Mb JFS = 35 Journalled FS, using LVM
FAT32 = 0b Win9x 32-bit FAT SWAP = 82 Linux SWAP partition
IFS = 07 OS/2 installabe FS EXT2 = 83 Linux EXT2 filesystem
HPFS = 07 OS/2 native filesystem BEOS = eb BEOS native filesystem
NTFS = 07 Win-NT native filesystem

Ovennævnte fra DFSee's hjælpetext
Kend det før du får brug for det - indlæringskurven er stejl

--
good luck

peter

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-01 13:18

On 26/11/01 11:18, in article
syljurryvyybtvpnyqx.gnf1aw1.pminews@news.tele.dk, "Peter Jespersen"
<flywheel@illogical.dk> wrote:

> [...]
> flywheel@illogical.dk
> http://www.illogical.dk
> Get OS/2 2.x - the best Windows tip around!

FAT 16 har adskillige, idet typen skifter alt efter om den er >32M eller
<=32M, hidden eller unhidden, hen dos eller win95...LBA-mapped eller ej

Det er noget hø, men hvad kan vi simple mennesker uden den fantasi, MS
folkene har, dog gøre ved det??

Det med Solaris lyder da som noget rigtig møj fra de Open Source folk, der
tit og ofte påberåber sig "overlegen" kvalitet af kodning og design....
Måske de har vendt læresætningen om "design før kode" på hovedet??

/Søren G

Fra : Richard Bjerregaard

Dato : 25-11-01 16:32

On Sun, 25 Nov 2001 12:11:24 +0100, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
wrote:

> [...]
>kendes ved HPFS?
>Man kunne måske bare oprette partitionerne som FAT16, of så bagefter

PM har ikke noget problem med at oprette/slette/ændre på HPFS, men
selve programmet kan du ikke længere bruge i OS/2.

Richard

Fra : pling@plong.com

Dato : 16-12-01 23:00

Richard Bjerregaard wrote:

> PM har ikke noget problem med at oprette/slette/ændre på HPFS, men
> selve programmet kan du ikke længere bruge i OS/2.
>
> Richard

Lidt om hvad jeg har gjort med multi OS'er.

Disk 1
OS/2 Bootmanager startable
C: NT 4 primary bootable NTFS
D: Warp4 logical bootable HPFS

Disk 2
Linux linux native plus linux swap

Installationsrækkefølgen var:
Formatter disk 1 med OS/2's installationsdisketter.
Installer Warp
Installer NT
Opsæt bootmanager så man kan vælge NiceTry eller OS/2.

Installer så Linux på disk 2, lad linux om at konfigurere disken, vælg LILO
boot (rumsterer rundt med mbr så den booter linux). Første gang man booter,
tror man alt er tabt, men inde i linuxcnf retter man så LILO menuen, så man
kan vælge Linux eller oh-presto! - Warp bootmanager. Fra den har man så valget
mellem OS/2 eller NeanderthalTechnology4.

Den har jeg brugt i over 1 år uden nogen form for problemer. Fra Linux kan man
så uden problemer se sine NTFS og HPFS partitioner med lange filnavne, og
stoppe filerne over i Linux som man nu har lyst. Desværre kan jeg ikke skrive
i HPFS fra Linux, men det er vist nok et spørgsmål om den nyeste linux kernel.

mvh

Peter Krogsten

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 27-11-01 00:46

Tusind tak for svaret.
(Også mange tak for de andre svar her i tråden).

Den 25/11-2001 klokken 12:45, skrev "Peter Jespersen"
<flywheel@worldonline.dk> i
> [...]

> flyttes....ellers er der ikke noget problem med at oprette
> partitionerne med XP og derefter formatere til HPFS....."format x:

Dette skulle ikke være noget problem. Jeg kan forstå - både her og i andre
grupper, at Partition Magic 7 kan klare flytningen af NTFS partitioner.

Problemet bliver nok, at disken tilsyneladende er partitioneret i 3
primære partitioner - c, d og e. (Jeg skal lige have sat mig lidt mere ind
i XP's disktool)
Så bliver der ikke plads til både en bootmanager og en extended partition,
svjv.
(Som udgangspunkt ønsker jeg ikke at ændre for meget på de bestående
partitionstyper. Med min nuværende viden kan jeg ikke overskue, om jeg så
vil ødelægge XP's restore muligheder).

Alternativ:
Hvis jeg nu installerer en ekstra HD, vil jeg så på denne kunne lægge:
Bootmanager
Primary C (til Warp4)
Primary C (til EcomStation)
Extended partition med en eller flere logiske partitioner?

Vil de logiske partitioner så starte med drive F?
Kan Bootmanager på disk 2 sættes op til også at pege til XP på disk 1?

> [...]
> i dens øje da, mere
> konstruktivt....og så er man bare et enkelt klik fra at henrette sin

Jo tak. Dette problem kender jeg alt for godt fra Win95. Har selv prøvet
det

Med venlig hilsen,
Kjeld
Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>