Enkeltmandsvirksomhed og navn på faktura
Fra : Svenne Krap

Dato : 25-11-01 12:11

Hej gruppe.

Jeg kom lige til at tænke på.

Hvis man nu har en enkeltmandsvirksomhed og nogle af regningerne står
med ens eget navn på (altså personligt ikke erhvervsmæssigt), kan man
så overhovedet lade firmaet betale dem.

For mig gælder det fx. mobil-telefon regningen (der bruges ca. 70%
erhvervsmæssigt og ca. 30% privat).

På forhånd tak

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Erik G Christensen

Dato : 25-11-01 12:40

Svenne Krap wrote:

> Hvis man nu har en enkeltmandsvirksomhed og nogle af regningerne står
> med ens eget navn på (altså personligt ikke erhvervsmæssigt), kan man
> så overhovedet lade firmaet betale dem.

Normalt intet problem, når blot du er eneindehaver, og det er dit navn,
der alene står på fakturaen.
Men ægtefælles- børns navne er problematiske, eller hvis firmaet f.x.
er et I/S.
Men det vil også afhænge af det konkrete køb, og dets tilknytning til
virksomheden.

Jeg erinder kun to tilfælde, hvor fradrag er nægtet under henvisning
til faktura udformning, og det forstod jeg fuldt ud, da sælger ikke
kunne identificeres, og betalingen ikke dokumenteres.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Karsten Jensen

Dato : 25-11-01 15:49

"Svenne Krap" <usenet@krap.dk> wrote in message
> [...]
> så overhovedet lade firmaet betale dem.
>
> For mig gælder det fx. mobil-telefon regningen (der bruges ca. 70%

I princippet kan du jo sagtens have et abonnement, der står i dit navn, men
hvor ydelserne er i virksomhedens øjemed, og at virksomheden erholder hele
udgiften, når du samtidig angiver kr. 3000,- som privat andel på din
selvangivelse. Hvorvidt du benytter beskatning efter virksomhedsordningen
eller ej, (hvilket du i partantes bemærket kan bestemme selv år for år
afhængig af, hvad der bedst kan betale sig for dig) får ingen indflydelse
herpå.

Har du overvejet at få den ind under TDC's Duet eller Multiduet, hvis du har
flere mobiltlf., så står den slet ikke på nogen særskilt faktura, men går
ind under duet ordningen, der debiteres under dit firmanr. Det gør også
minutprisen (hjemtil) væsentlig billigere.

Mv h
Karsten Jensen