Afgift på olie ?
Fra : albert

Dato : 25-11-01 11:32

Er der nogen der ved om vi i DK har afgift på motorolie ?

mvh Albert der ikke rigtigt kan forstå at olie koster det dobbelte i dk i
forhold til de

Fra : Torben Andersen

Dato : 25-11-01 12:04

ja da, vi har selvfølgelig både afgift på den nye olie og spildolieafgift,
(det er lige meget om du afleverer det til et genbrugssystem eller hælder
det ud i kloakken, hvilket man selvfølgelig ikke skal gøre.) nå ja, så er
der jo også lige afgiften på den plastikdunk du får det leveret i.
Det er dog underligt at supermarkederne kan sælge den samme olie (påstår de)
til halv pris af hvad tankstationerne skal have. De må jo også betale den
samme afgift i detailhandlen som værksteder og tankstationerne.
Torben

Fra : Anders Vinther

Dato : 26-11-01 18:11

"Torben Andersen" <skolebakken16@os.dk> wrote in message
> [...]
> til halv pris af hvad tankstationerne skal have. De må jo også betale den
> samme afgift i detailhandlen som værksteder og tankstationerne.

Jeg vil snarere sige at det er underligt at tankstationerne kan få folk til
at betale det dobbelte for den samme vare

Hvis spec's på olien lever op til motorens krav, så køb den billigste af
slagsen... det er jo ikke tilladt i Danmark at fuske med
varedeklarationen...

Og til sammenligning koster en sodavand og en liter mælk jo også mere på en
tank end de tilsvarende produkter koster i et supermarked...

Mvh.

Anders V.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-11-01 00:01

Anders Vinther wrote:

> Jeg vil snarere sige at det er underligt at tankstationerne kan få folk til
> at betale det dobbelte for den samme vare

Nu er olie ikke bare olie.

> Hvis spec's på olien lever op til motorens krav, så køb den billigste af
> slagsen... det er jo ikke tilladt i Danmark at fuske med
> varedeklarationen...

Prøv at tage en snak med en der tager rundt og sælger olie til storkunder. Han
kan levere olie til den pris du ønsker. Så bestemmer han kvaliteten. Justeret
med diverse additiver, så du får det produkt du har betalt for. Jeg talte med en
fra ELF. Han leverede olie til kr.4 pr. liter. Han indrømmede blankt, at hvis
han fik den ind på laboratoriet efter kort til, så var den ikke en skid værd.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Anders Vinther

Dato : 27-11-01 17:24

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
hvis
> han fik den ind på laboratoriet efter kort til, så var den ikke en skid

Og jeg går til motorlære med en gammel, garvet mekaniker som lærer. Han har
fortalt, at hvis en olie på deklarationen lever op til de spec's, som
motoren kræver, så er det fint! Og det er trods alt spec'sne, der angiver
kvaliteten...

Han har også fortalt, at de engang fandt nøjagtig den samme olie i et
supermarked (tror det var Aldi han nævnte, men hæng mig ikke op på det), som
de selv brugte på værkstedet, til en udsalgspris, der var betydeligt under,
hvad de selv betalte... Da de brokkede sig til deres sælger fik de en
historie om, at hvis en gigant-indkøbsring køber stort ind, så kan de få
nogle ganske andre priser... Men olieselskabet fik åbenbart temmelig mange
klager, for siden da ændrede de mærkaterne og navnene på de olier, som
bliver solgt til supermarkedskæderne...

Så en pris er ikke altid en pris...

Mvh.

Anders V.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-11-01 21:22

Anders Vinther wrote:

> Og jeg går til motorlære med en gammel, garvet mekaniker som lærer.

Og jeg er uddannet mekaniker. Og kan også nok tillade mig at kalde sig garvet.
Små 24 år i branchen. Men gammel?....., satme nej. )

> Han har fortalt, at hvis en olie på deklarationen lever op til de spec's, som
> motoren kræver, så er det fint!

Korrekt. Og der er noget der hedder API-normer. Dem vælger MB, VW, og Volvo med
flere at se mere eller mindre stort på. De får dem selv testet og certificeret.

> Og det er trods alt spec'sne, der angiver kvaliteten...

Og en dårlig olie kan opgraderes med en masse gode og dårlige additiver. Jeg kan
love dig for de kunder jeg ved kører på de billige olier bliver afsløret når
olien skiftet, eller man skiller deres motor ad. Koks og slam er nøgleordene.

> [...]
> nogle ganske andre priser... Men olieselskabet fik åbenbart temmelig mange
> klager, for siden da ændrede de mærkaterne og navnene på de olier, som

Jeg tør dog stadig påstå, at det er noget skammel de sælger. Prøv bare brugsens
to-taktsolie.

Fra : Jens Jessen

Dato : 25-11-01 16:51

Afgiften er da slet ikke så stor som i Tyskland. Prøv at se efter næste
gang du kommer derned.

Journalist Jens Jessen (DJ)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. 8657 7201 Fax. 8657 7204