Lydproblemer - follow-up...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-01 04:54

Hej

For nogle uger siden havde jeg en forespørgsel omkring lydproblemer med
brum ved sammenkobling af en PM 7600 og mit lydanlæg....

Jeg fik nogle enkelte konstruktive svar, hvoriblandt én, der foreslog,
at det kunne være en manglende jordforbindelse og/eller stelforbindelse.

Da intet af lydudstyret er 'jordet' og ej heller computeren, da det vil
kræve et radikalt indgreb i selve el-installationen, forkastede jeg den
mulighed som værende den årsagsgivende, og holdt mig til, at det måtte
være en manglende stelforbindelse.

Det har nu vist sig, at det _var_ en manglende stelforbindelse, men det
er mere tricky end som så.... - Jeg satte først en ledning mellem en
skrue på min forstærker og computeren, men det gav intet resultat. Brum
var det samme. Jeg forsøgte derefter forskellige andre stel-løsninger,
men ingen af dem hjalp...(-

Den sidste mulighed, - som jeg nok skulle have prøvet først, da det
kunne have sparet mig for en masse besvær, - var at montere
stelforbindelsen _direkte_ til pladespillerens stelskrue og til
_bundpladen_ på computeren!!! - DET VIRKER!!! - Jeg har ingen fornuftig
forklaring på, hvorfor det lige netop skal være til _bundpladen_ på
PM'eren og ikke til en af de andre (få) skruer, der sidder bagpå - fx.
inde bag plastkappen ved netstikkene ??

- Så nu mangler jeg kun at få fundet en måde, hvorpå jeg kan fastgøre
ledningen. Den kan jo godt loddes på, - men det bliver nok ved at bruge
en af de huller, der er i den lille firkant, hvor gummifødderne normalt
sidder, - og så få fat i nogle ekstra høje gummidippedutter. - Dér er
der plads, hvis en skrue ikke kommer mere end 4-5mm op i kabinettet, så
jeg regner med, at det kan gøres med en såkaldt skærmbolt på 10-12mm
længde og montere den med bolthovedet inde i kabinettet, så¨jeg kan
fastgøre en ledning udvendig fra. Min Mac-kammerat skal alligevel
montere en ekstra HD i den for mig, så vi kan fastspænde bolten
samtidig, så det er sikkert, at den ikke kan komme i berøring med vitale
dele inde i maskinen.

- Så nu mangler jeg kun at få løst problemet med at have to skærme på
samme skærmudgang, - så 'funker' det, som jeg gerne vil ha' det...

mvh. og tak til 'de konstruktive'
Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World