Ekstrem lang tid om at boote
Fra : Elle

Dato : 24-11-01 20:39

Kære venner - måske er det besvaret før. Uden skam erkender jeg, at jeg
stadig har en 8500. Og jeg har venner, der også har det. Vi tilhører en
svunden tid.

Vi er flere, der har fået problemet med at selve bootningen tager en
helvedes tid. Måske 3-5 minutter.

Alt går fint indtil disken med systemet læses ind. Så tager det tid.
Jeg har selv en mistanke om udvidelser fra Microsoft (office), men er ikke
sikker.

Hvis der er nogen, der kender problemet og evt. har hjælpen til det - så giv
endelig lyd. Det vil holde G4'eren lidt på afstand endnu

Venligst Elle

Fra : Jesper

Dato : 24-11-01 20:47

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis der er nogen, der kender problemet og evt. har hjælpen til det - så giv
> endelig lyd. Det vil holde G4'eren lidt på afstand endnu

Gå ind i udvidelseskontrol og det låste sæt der hedder MacOS komplet og
genstart,, hvis det løser problemet skal du så finde ud af hvilke
udvidelse der skaber problemet, hvis ikke så genopbyg skrivebord, skrot
Finder og System Prefs og kør Dr. Norton og Speed Disk på din HD.

Hjælper det ikke så prøv med en ren ominstallation af MacOS.

Hvis intet af det hjælper, så kan det defekt hardware eller hardware
konflikt.
--
Jesper.

Fra : Elle

Dato : 24-11-01 20:57

> [...]
>
> Hjælper det ikke så prøv med en ren ominstallation af MacOS.
>
> Hvis intet af det hjælper, så kan det defekt hardware eller hardware

Hej - tak for svar.

Og det jeg har ominstall systemet - det hjælper et stykke tid.
Det Jeg genopbygger skrivebordet jævnligt.

Skal jeg skrotte Finder og system prefs. for at køre speed disk?

Og hvad skulle jeg gøre med MacOS komplet?

Elle

Fra : Jesper

Dato : 24-11-01 21:00

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> Hej - tak for svar.
>
> Og det jeg har ominstall systemet - det hjælper et stykke tid.
> Det Jeg genopbygger skrivebordet jævnligt.
>
> Skal jeg skrotte Finder og system prefs. for at køre speed disk?

Nej men de to filer kan være defekte og systemet danner automatisk nye
når du smider de gamle ud

> Og hvad skulle jeg gøre med MacOS komplet?

Det bringer MacOS udvidelserne tilbage til Adam & Eva da systemet var
nyinstalleret uden ekstra udvidelser.

--
Jesper.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-11-01 20:56

In article <B825B5FA.896E%elle@get2net.dk>, Elle <elle@get2net.dk>
wrote:

> Vi er flere, der har fået problemet med at selve bootningen tager en
> helvedes tid. Måske 3-5 minutter.

Hvilket OS?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Elle

Dato : 24-11-01 20:58

> Hvilket OS?

9.0.4

og 9.1

Elle

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-11-01 21:19

In article <B825BA70.897A%elle@get2net.dk>, Elle <elle@get2net.dk>
wrote:

> 9.0.4
>
> og 9.1

Det er jo en del af forklaringen, hvor meget RAM og hvilken hastighed er
CPU'en på?
Har i dem sat op i netværk?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Elle

Dato : 25-11-01 11:06

On 24/11/01 21:18, in article newsspam3-18055F.21185224112001@news.tele.dk,
"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Det er jo en del af forklaringen, hvor meget RAM og hvilken hastighed er
> CPU'en på?
> Har i dem sat op i netværk

Jeg kører opgraderet G3 og har 3-400 mb Ram.
Ja, jeg har sat til netværk. Det er måske dér?

Elle

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-11-01 20:14

In article <B826803B.8994%elle@get2net.dk>, Elle <elle@get2net.dk>
wrote:

> Jeg kører opgraderet G3 og har 3-400 mb Ram.
> Ja, jeg har sat til netværk. Det er måske dér?

Netværket er med al sandsynlighed synderen, dog har jeg også oplevet
maskiner nogenlunde tilsvarende din, som havde samme problem, hvor det
var PRAM-batteriet der var stået af. Det tog mig nogenlunde 100 år at
finde ud af, fordi vores Mac'er får synkroniseret uret lige efter
opstarten.

Prøv først som foreslået andetsteds at fjerne indholdet af mappen
"Servere" i systemmappen. Virker det ikke, så prøv at resette PRAM'en.

Hvilket G3-opgraderingskort har du?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-01 05:42

Hej Elle

- Så skal I have fat i 'AutoPurge 2.5.1'. Begge systemer kan have svært
ved at tømme de 'Temporary Folders', der ligger som usynlige filer på
harddisken. Læg AutoPurge i 'Startemner' i systemmappen. Den vil så ved
genstart tømme de midlertidige mapper, og det vil nedsætte
opstartstiden, da alt, der hidtil lå i de usynlige mapper jo ikke
længere skal indlæses. Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=7337/AutoPurge.sit>.

Elle wrote:

> 9.0.4 og 9.1

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : N/A

Dato : 24-11-01 21:14

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-11-01 21:14

in article B825BA70.897A%elle@get2net.dk, Elle at elle@get2net.dk wrote on
24/11/01 20:58:

> 9.0.4
>
> og 9.1

Bruger du den på netværk og er af den opfattelse, at der skal sættes kryds
ud for et share før det mounter?

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Elle

Dato : 25-11-01 11:06

> Bruger du den på netværk og er af den opfattelse, at der skal sættes kryds
> ud for et share før det mounter?

Ja, jeg bruger faktisk den helt gamle appletalk. Måske er det der, jeg skal
søge. Tak

Elle

Fra : N/A

Dato : 25-11-01 14:52

Fra : Peter Kiil

Dato : 25-11-01 14:52

in article B8267FCB.8992%elle@get2net.dk, Elle at elle@get2net.dk wrote on
25/11/01 11:06:

> Ja, jeg bruger faktisk den helt gamle appletalk. Måske er det der, jeg skal
> søge. Tak

Prøv, som Morten også foreslog, at fjerne alle filer i den mappe der hedder
"Servere". Den ligger i systemmappen.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Elle

Dato : 25-11-01 22:47

tak til alle i denne traad. Det VAR "bare" at slette filerne i mappen
'servere' i systemmappen.

Nu koerer det igen. TAK

elle

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-11-01 23:04

In article <B827256B.89E1%elle@get2net.dk>, Elle <elle@get2net.dk>
wrote:

> tak til alle i denne traad. Det VAR "bare" at slette filerne i mappen
> 'servere' i systemmappen.

Det er jo godt nok. Samtidigt fandt du vel ud af at jo flere oplysninger
man giver, desto lettere er det at få den rigtige løsning frem.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : N/A

Dato : 25-11-01 23:50

Fra : Peter Kiil

Dato : 25-11-01 23:50

in article newsspam3-FAE8CE.23040925112001@news.tele.dk, Martin Edlich at
newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 25/11/01 23:04:

> Det er jo godt nok. Samtidigt fandt du vel ud af at jo flere oplysninger
> man giver, desto lettere er det at få den rigtige løsning frem.

Og at ERS helst vil skyde gråspurve med kanoner.

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : J. C. Voss

Dato : 25-11-01 02:06

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> Vi er flere, der har fået problemet med at selve bootningen tager en
> helvedes tid. Måske 3-5 minutter.

Prøv med startup doubler fra <http://www.marmoini.com> - glimrende til
pre G-maskiner - bruger den selv på en 4400.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://verture.subnet.dk/blog/> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-11-01 03:39

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis der er nogen, der kender problemet og evt. har hjælpen til det - så giv
> endelig lyd. Det vil holde G4'eren lidt på afstand endnu

kig i: "systemmappe" -> "servere" (ellr fællesarkiver)

Der ligger sikkert en henvisning til en server, der ikke er tilsluttet
dit netværk. slet den.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-01 05:29

Hej Elle

Elle wrote:

> Kære venner - måske er det besvaret før. Uden skam erkender jeg, at jeg
> stadig har en 8500. Og jeg har venner, der også har det. Vi tilhører en
> svunden tid.

Nå nå.... Jeg kører da stadig med både en 7200 og 2x 7600, så vi er da flere om
buddet -))

> Vi er flere, der har fået problemet med at selve bootningen tager en
> helvedes tid. Måske 3-5 minutter.

Hvis I er flere, der har det samme problem, og I aldrig har skiftet PRAM
batteriet, så kan det være, at det var på tide. - 'Tøven' og lang starttid er
det første symptom på, at dette batteri er ved at være så langt nede, at det
trænger til udskiftning.

En anden ting, der vil være godt at gøre er at zappe PRAM - COM+ALT+P+R holdt
nede ved start og lad startlyden komme 4-5 gange før I slipper tasterne igen.

Prøv også lige at tage netstikkene til både skærm og computeren ud af
stikkontakten, så maskinen er taget helt fra og tryk så på startknappen på
selve computeren og lad den stå ca. 10-15min., før netstikkene sættes i igen og
I starter op. Det vil 'aflade' computeren fuldstændig for al opsamlet statisk
elektricitet.

> Alt går fint indtil disken med systemet læses ind. Så tager det tid.
> Jeg har selv en mistanke om udvidelser fra Microsoft (office), men er ikke
> sikker.

Hvilken office version? 98 eller 2001? - Det kan være OLE udvidelserne, der
sløver den i opstarten, så prøv at trække alle MS udvidelserne ud på
skrivebordet og genstart så for at se, hvad der så sker.

Men før I genstarter så træk også mappen 'Indstillinger' ud på skrivebordet for
at deaktivere alle indstillinger. Ved genstart vil Finder selv gendanne en helt
frisk indstillingsmappe. Prøv så at starte MSO, og i og med at alle MS
udvidelser ligger ude på skrivebordet, vil MSO starte i 'First Run' og selv
gendanne de nødvendige udvidelser. Efter denne 'First run' afsluttes MSO igen
og vælg så en ny genstart. Der ligger nu et helt sæt friske og nye udv. og
indstillinger, og hvis den nu starter hurtigere op, kan I bare slette de MSO
udv., der ligger på skrivebordet.

Fra den indstillingsmappe, der også ligger på skrivebordet, kan I nu flytte de
indstillinger som I vil gemme / bruge igen, ind i den nydannede
indstillingsmappe i systemmappen. Det vil spare en masse tid på at oprette nye
indstillinger for jeres programmer, - MEN lad være med at flytte MS
indstillingerne tilbage igen - især de to filer 'PPC Registration Database og
'Registration Database'. Disse to MS indst. filer bliver meget let ødelagte, og
det kan give alvorlige problemer med Office og andre programmer - især med
Filemaker.

Brug dernæst fx. FileBuddy til at finde og slette alle usynlige filer, der har
noget med temp', tmp', 'OpenFolder...', Desktop DB og DF + evt. også Desktop
DG, samt evt. Desktopprinter filer med. Genstart så og lad computeren selv
genopbygge en helt ny skrivebords fil.

En anden god ting at gøre er at køre Norton DiskDoctor og reparere evt. fejl og
derefter SpeedDisk for at optimere og defragmentere hele HD'en. - Hvis du også
har DiskWarrior, kan det måske også være en idé at lave en helt ny diskstruktur
med den, så evt. diskfejl i strukturopbygningen er -helt_ væk. - Det er ikke
altid, at DiskDoctor kan reparere alle diskfejl. - Husk blot, at køre både
Norton og evt. DiskWarrior fra ekstern CD, da en fuld optimering ikke kan ske
fra harddisken, og DiskWarrior kan ikke lave ny struktur på startdisken, hvis
den køres fra denne.

> Hvis der er nogen, der kender problemet og evt. har hjælpen til det - så giv
> endelig lyd. Det vil holde G4'eren lidt på afstand endnu

- En G4 kan man da altid bruge -))