Ang. nybygget drivhus
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 24-11-01 15:12

Kære gruppe !

Jeg har lige bygget mig et ca. 20m2 stort drivhus. Det påtænkte beplantede
areal har jeg lavet i kummer på ca. 50 cm.. Jeg har 20 cm. grus i bunden og
så kommer spørgsmålet.: Hvad er mest hensigtsmæssigt . Jeg har adgang til en
masse champingonmuld - men det er kraftige sager - hvilken type jord/spagnum
skal jeg blande op med ? - Nogle siger halmballer i bunden... Er det en god
ide ?
Hilsen Thomas

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 24-11-01 23:14

Hej Thomas

I mit drivhus har jeg lavet to bede i drivhusets længde (6 meter). Det ene
bed er 1 meter bredt og det andet bed er 1,5 meter bredt. I de to bede har
jeg fjernet jorden i ca. 50 cm. dybde, lagt halmballer i bunden, ovenpå
halmballerne har jeg lagt ca. 30 cm. komøg, ovenpå møget har jeg tømt min
kompostbunke. Tilsidst har jeg tilført ca. 5 cm. spagnum og sand.

Det er arbejdskrævende at lave disse forberedselser, så det er ikke hvert år
jeg laver det. I år har jeg valgt, at kun det ene bed skal have udskiftet
jorden med halmballer etc. Det bedste tidspunkt at lave det på er i februar.
Hvis du giver halmballerne en masse vand, inden du kommer møg og andet på,
så vil de starte en forbrændingsproces, der udvikler en god varme i
drivhuset i marts/april måned og som gør, at du kan starte udplantning af
tomater i marts! Jorden der udvikles på denne måde er en meget lækker
muldjord, som jeg bruger i vores køkkenhave og som min kone bruger i
blomsterbedene.

I dit tilfælde ville jeg nøjes med 20 cm. møg ovenpå halmballerne og
herefter tilføre 20 cm.
champignonmuld. Som bekendt indeholder champignonmuld store mængder
nærringsstoffer, hvor frø og de små stiklinger vil blive brændt af, hvis de
bliver plantet direkte ned i. Derfor ville jeg tilsidst tilføre 10 cm.
spagnum og sand. Når planterne i løbet af sommeren har udviklet sig, så er
de klar til at omsætte energien i champignonmulden, efterhånden som
rodnettet finder vej til champignonmulden.. Og det skal naturligvis
være den neutrale spagnum, der ikke er tilsat nærringsstoffer eller
lignende.

Håber du får megen glæde af dit drivhus,

--
Mvh. Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Thomas Jørgensen <overvindinge@city.dk> skrev i en