ATI Radeon 8500 - crash?
Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 24-11-01 12:57

Hejsa

En af mine kammerater købte sig sådan et kort, men afleverede det tilbage, da
det fik hans computer til at gå ned i tide og utide.

Nu er der jo komemt nye drivere til dyret og så var det, jeg tænkte om
problemet nu er løst eller om der stadig er problemer med det?

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-11-01 14:28

> [...]
>
> Nu er der jo komemt nye drivere til dyret og så var det, jeg tænkte om
> problemet nu er løst eller om der stadig er problemer med det?

Jeg afventer stadig mit 8500 ( itbutikken sagde det kom 20/11, og fik så en mail i går om at leverandøren havde oplyst at han først kunne levere 10/12) SKOD!
Nå, men af ovenstående årsag har jeg endnu ikke nogen personlig erfaring med hvad der er rettet.

Normalt er www.rage3d.com meget informative med nye driveres performance og problemer - de har også et forum som der bliver skrevet rigtig meget i, og selv om der selvfølgelig er nogle knap så skarpe hjerner bag nogle af udtalelserne er hovedparten derinde ret så kompetente mht. ATi grafikkort / drivere.
Så hvis du har et ATi eller overvejer et ATi er det absolut en god side at følge med på.
Desværre er hjemmesiden ikke tilgængelig lige nu, da de har nået deres max trafik for denne måned, men sitet har været der de sidste par år, så mon ikke det kommer op igen tidligt i næste uge.

mvh
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-11-01 16:52

> [...]
>
> Nu er der jo komemt nye drivere til dyret og så var det, jeg tænkte om
> problemet nu er løst eller om der stadig er problemer med det?

Anandtech har lavet en test af driverne og SMOOTHVISION er med i de nye drivere.
ATi har også fået optimeret driverne så de nu performer langt bedre under Q3 engine-baserede spil (og nej det er ikke quake/quack optimering :)

Læs selv testen på:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1558&p=1
En anden test er på
http://www.rivastation.com/r8500_2_e.htm

ATi har fjernet driverne igen - hvorfor er der ikke rigtigt nogen der ved, men de kan stadig downloades på alternative sites:
http://guru3d.com/files/ati/

mvh
Flemming
--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Lars Krag

Dato : 25-11-01 17:24

"Flemming Joensson" <joensson@cs.auc.dk> wrote in message news:9tr3vb$7at$1@sunsite.dk...

> ATi har fjernet driverne igen - hvorfor er der ikke rigtigt nogen
> der ved, men de kan stadig downloades på alternative sites:
> http://guru3d.com/files/ati/

Måske er det fordi ydelses optimeringen IGEN skete på
bekostning af billekvaliteten? Døm selv, læs her:
http://www.geocities.com/legion88/index.html

Lars

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-11-01 19:23

> Måske er det fordi ydelses optimeringen IGEN skete på
> bekostning af billekvaliteten? Døm selv, læs her:
> http://www.geocities.com/legion88/index.html

Hmmm - det jeg har set på Anandtech tyder ikke på at billedkvaliteten er forringet i forhold til 1. generation driverne. Men konklusionen på geocities siden er at Geforce3 kortet har bedre billedkvalitet end Radeon 8500 - på Anandtech er konklusionen lige modsat (begge sider bruger de nye drivere 7206). Anandtech siger at Radeon8500 har bedste billedkvalitet overall, men siger samtidig at Geforce3 er bedre til antialiasing.

mvh
Flemming

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 25-11-01 22:24

In article <lX8M7.6505$TN1.655296@news000.worldonline.dk>,
lars_nospam_krag@image.dk says...

> Måske er det fordi ydelses optimeringen IGEN skete på
> bekostning af billekvaliteten? Døm selv, læs her:
> http://www.geocities.com/legion88/index.html

I de seneste drivere er "snyderiet" fjernet, så man har den samme
billedkvalitet som på andre kort (læs: Nvidia kort) samtidig med at performance
er den samme.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Lars Krag

Dato : 26-11-01 08:34

"Søren 'Mufoxe' Lund Jensen" <mufoxe@stofanet.dk> wrote in message news:MPG.166b7fcd3539cdfb989768@news.stofanet.dk...
[SNIP]
> I de seneste drivere er "snyderiet" fjernet, så man har den samme
> billedkvalitet som på andre kort (læs: Nvidia kort) samtidig med at performance
> er den samme.

Har du rent faktisk LÆST artiklen på geocities (som heller ikke er
skrevet af hvem-som-helst) og sammenlignet billedkvaliteten på de
to kort i 3dmark2001? Eller svarer du blot rent retorisk? Jeg er ikke
specielt fan af nogen af kortene, men hvis du rent faktisk har læst
artiklen, sammenlignet billedkvaliteten og stadig mener at ATI
Radeon 8500 har samme billedkvalitet som Geforce Ti500 kortet,
er du naturligvis velkommen til at mene dette. Jeg vil dog høfligt
anbefale dig at søge øjenlæge, især hvis du af og til fører et
motoriseret køretøj

Lars

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 26-11-01 17:34

In article <XgmM7.7368$TN1.763520@news000.worldonline.dk>,
> [...]
>
> Har du rent faktisk LÆST artiklen på geocities (som heller ikke er
> skrevet af hvem-som-helst) og sammenlignet billedkvaliteten på de

Jeg er skam udmærket bekendt med snyderiet, men i dette tilfælde er det dig,
der ikke er informeret korrekt. Historien er følgende:
1) ATI frigiver kort med latterlig driver. Denne indeholder ingen snyd, men
giver tilgengæld nogle ret dårlige resultater i Quake3 o.a. spil.
2) ATI frigiver en ny og "forbedret" driver. Quake3 kører nu med ret gode
resultater, men dette skyldes desværre at ATI har valgt at gå på kompromis med
billede kvaliteten. (Din er her) :)
3) ATI frigiver endnu en driver. Denne gang giver Quake3 stadig lækre
resultater og det endda uden at gå på kompromis med billedekvaliteten. (jeg er
her) :).

Det, der har affødt denne tråd, var min interesse i om R8500 er blevet mere
stabil med denne nye driver, hvori der ikke eksisterer nogen form for snyd.
Det er nemlig noget, der ligger mig tættere på hjerte end nogle optimeringer,
selvom jeg dog synes det var lidt af en svinestreg fra ATIs side.

> [...]
> er du naturligvis velkommen til at mene dette. Jeg vil dog høfligt
> anbefale dig at søge øjenlæge, især hvis du af og til fører et

Jeg har også set denne artikel og kunne uden problemer se at der var ugler i
mosen, meeen heldigvis er status quo jo noget, der ikke rigtigt eksisterer i
IT-branchen, så vi er, som nævnt, så heldige at have fået nogle nye drivere til
ATI kortet.

Jeg hælder egentlig ikke rigtigt til nogen af siderne. På den ene side vil jeg
meget gerne at ATI formår at udvikle en driver, der åbne op for R8500s fulde
potentiale. Kortet er nemlig rigtigt lækkert, ikke kun hvad angår FPS, men også
hvad angår features og så er kortet jo til at betale sig fra :)

På den anden side står NVidia med deres GeForce-serie, som er et gennemprøvet
alternativ. Desværre er disse kort en anelse dyre. Den faktor, der får mig til
at se NVidia, som et godt alternativ, er at ALLE spil vil med dem. Det er ikke
som med ATI kortet, hvor man er nødt til at undersøge om spiller overhovedet
vil køre med kortet. Det er noget, der vejer meget tundt i min bog.

Håber det afklarede misforståelsen :)

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Lars Krag

Dato : 26-11-01 18:00

"Søren 'Mufoxe' Lund Jensen" <mufoxe@stofanet.dk> wrote in message news:MPG.166c8d4cb10ea56198976f@news.stofanet.dk...
[SNIP]
> Jeg er skam udmærket bekendt med snyderiet, men i dette tilfælde er det dig,
> der ikke er informeret korrekt. Historien er følgende:
[...SNIP]

Den historie kender jeg godt (følger temmeligt godt med), jeg refererede
i denne forbindelse udelukkende til artiklen på geocities og billedkvaliteten
i 3dmark2001 specifikt. Jeg er helt med på at OpenGL kvaliteten er tilbage.
Det påfaldende er blot at Radeon8500 nu scorer en del bedre end GF3 Ti500
i 3dmark2001, men taber "stort set" alle andre benchmarks.

> [...]
> Det er nemlig noget, der ligger mig tættere på hjerte end nogle optimeringer,
> selvom jeg dog synes det var lidt af en svinestreg fra ATIs side.

Jamen jeg tror faktisk vi er helt enige her. Stabilitet er nr.1, og hvis ikke den
er ~100% er alt andet IMO aldeles ligegyldigt. Ligeledes nytter det heller ikke
noget at et kort er hurtigst i 90% af spillene, og så "falder totalt igennem" på
nogle enkelte titler. Det er som regel de spil man bedst kan li´:(

[mere SNIP]

> [...]
> potentiale. Kortet er nemlig rigtigt lækkert, ikke kun hvad angår FPS, men også
> hvad angår features og så er kortet jo til at betale sig fra :)

Samme her. Jeg vil have det bedste kort (både 2d og 3d), og ærligt talt undrer
jeg mig en del over at Radeon8500 ikke virkeligt løber fra GF3 kortene. Med
den hardware burde det jo være temmeligt meget hurtigere. Ligesom det er i
dragothic testen i 3dmark2001.

> [...]
> som med ATI kortet, hvor man er nødt til at undersøge om spiller overhovedet
> vil køre med kortet. Det er noget, der vejer meget tundt i min bog.

Efter at have haft en lang række af nvidia kort, og efter at have haft nogle ATI kort
er der ingen tvivl for mig om, hvor der bliver gjort mest ved driverne. Jeg må dog
sige at de gamle Radeon kort har haft ganske udemærkede drivere i et stykke tid.

> Håber det afklarede misforståelsen :)

Jamen bestemt, faktisk er vi vist endda enige om det meste, jeg tror bare vi
"talte forbi" hinanden.

Lars

Fra : Lars Krag

Dato : 26-11-01 18:11

....[SNIP]

Og så er der i øvrigt lige en helt ny, og ret interesant artikel på
Anandtech, læs her:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1562&p=1

Lars

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-11-01 19:58

> "Lars Krag" <lars_nospam_krag@image.dk> wrote in message news:oJuM7.7662$TN1.835676@news000.worldonline.dk...
> ...[SNIP]
>
> Og så er der i øvrigt lige en helt ny, og ret interesant artikel på
> Anandtech, læs her:
> http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1562&p=1
>
> Lars

Spændende artikel

ATi "hemmelighed" er vist afsløret mht Smoothvision, og Geforce3 Ti500 kan levere lige så gode billeder med Anisotropic filters enabled og stadig være hurtigere end ATi'et.

Hvis ikke det havde været fordi at Ti500 er 500-1000kr dyrere havde jeg nok også købt et sådant, men det tillader SU'en mig desværre ikke.

Flemming

Fra : Lars Krag

Dato : 26-11-01 20:56

"Flemming Joensson" <joensson@cs.auc.dk> wrote in message news:9tu37s$6jn$1@sunsite.dk...
[SNIP]
> Spændende artikel

> ATi "hemmelighed" er vist afsløret mht Smoothvision, og
> Geforce3 Ti500 kan levere lige så gode billeder med
> Anisotropic filters enabled og stadig være hurtigere end ATi'et.

Temmeligt meget endda. Nu undrer jeg mig så bare endnu mere.

> Hvis ikke det havde været fordi at Ti500 er 500-1000kr dyrere
> havde jeg nok også købt et sådant, men det tillader SU'en mig
> desværre ikke.

Ja, se det er jo det virkeligt ærgerlige. For hvis Radeon 8500 havde
kunnet tæppebanke GF3 Ti500, så var priserne nok kommet noget
ned. GF3 kortene er rigtigt gode, men Ti500 er bare ALT for dyrt.
ATI bruger hurtigere ram og sælger alligevel kortene ca. 1000,- kr.
billigere.

Lars

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 25-11-01 22:26

In article <9tr3vb$7at$1@sunsite.dk>, joensson@cs.auc.dk says...
> tilbage, da=20
> t=E6nkte om=20
>
> Anandtech har lavet en test af driverne og SMOOTHVISION er med i de nye =
> drivere.
> ATi har ogs=E5 f=E5et optimeret driverne s=E5 de nu performer langt =
> bedre under Q3 engine-baserede spil (og nej det er ikke quake/quack =
> optimering :)
>
> L=E6s selv testen p=E5:
> http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=3D1558&p=3D1
> En anden test er p=E5
> http://www.rivastation.com/r8500_2_e.htm

Alt det der ved jeg i forvejen. Det de reviews ikke melder noget om er om der
stadig er stabilitetsproblemer med kortet. Jeg er hamrende ligeglad med, hvor
hurtigt et kort er, hvis det ikke kan køre stabilt. Det er IMO den første
faktor, der skal være på plads, før man kan overveje at købe netop det kort.

Desværre er problemet ikke nævnt i nogle af de første reviews (med de gamle
drivere), hvilket leder mig til at tro at der ikke er blevet lavet nogle ret
gennemgribende tests af kortet. Det skal dog nævnes at HardOCP har nævnt at
problemet eksisterer.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)