Endelig! Hurra for den nye (kommende) rege~
Fra : Thomas Makro

Dato : 24-11-01 11:08

Så er der alligevel lys forude!
Væk med de stive fart-regler vi har i dag:
http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/indland/artikel&art_id=3524423

Kan det overraske nogen at de røde er imod?

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Ghadaffi

Dato : 24-11-01 12:19

og så er der lige det med nedsættelse af afgifterne - længe leve
højrefløjen, hip hip

klaus

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 24-11-01 13:02

"A most unexpected benefit"

Sagt i Usual Suspects af advokaten Kobayashi

Fra : J W Nielsen

Dato : 24-11-01 21:42

Indlæg I:

> Så er der alligevel lys forude!
> Væk med de stive fart-regler vi har i dag:
Ja, nu kan mælken da dårligt blive friskere (Frit efter: I-kaj-kast: Hvorfor
skal vi ha' en bro over Storebælt ?)

> Kan det overraske nogen at de røde er imod?
Tjaa, de kan vel ikke li' at folk kører sig ihjel ???
Indlæg II:

> og så er der lige det med nedsættelse af afgifterne - længe leve
> højrefløjen, hip hip

Ja, det er alletiders - vi skal bare lige finde pengene et andet sted ???

Mvh
Jørgen, XJ900

Fra : Thomas Makro

Dato : 24-11-01 23:01

On Sat, 24 Nov 2001 21:41:50 +0100, "J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk>
wrote:

>Tjaa, de kan vel ikke li' at folk kører sig ihjel ???
Tror du at der _nogen_ der synes at det er OK at folk køres ihjel? Nej
vel. I dag kører de fleste 130-140 på motorvejene, så der kommer ikke
flere uheld end der er i dag, ved at gøre det lovligt at køre 130
km/t.
Sagens kerne er at Socialakrobaterne og co. mener at farten dræber.
Kort og kontant. Og så ikke mere snak om det. Jeg husker tydeligt
tidligere trafikminister Sonja Mikkelsen (S) udtale til pressen, at
farten dræber. Og så ville hun ikke tale mere om det - for det havde
hun tydeligvis ikke argumenter til.
At der er mange der har haft kørekørt i årevis, som kører så sjældent,
at de er til større fare for deres omgivelser end Brian på 18 der
kører 80 km/t gennem en by, ser S ikke på. De ser heller ikke på at
det er forkert fart _i forhold til omgivelserne_ der dræber. Det er
alt for nuanceret til S.

Hvis socialdemokraterne virkelig ville gøre noget for
trafiksikkerheden, så har de haft mange år til at indføre orienterende
køreprøver for alle, eksemelvis hver 10. år. Det ville fjerne de
dårlige trafikanter, som ikke vedligeholder deres køreevner. Og dem er
der maaange af! Men det har de ikke foreslået, for det ville jo koste
stemmer. Så er det bedre, rent politisk, at sige, at farten dræber
-det koster ikke så mange stemmer.
Lad os nu tage pænt imod de borgerlige partiers ændringsforslag, som
trods alt kun bevirker, at reglerne tilpasses borgerne. Og lad så
Socialakrobaterne sidde tilbage og brokke sig. Det gør de ikke fordi
de ved bedre (for det gør de ikke), men fordi de vil score billige
point. De har haft årevis til at få nedbragt trafikuheldene, og hvad
har de præsteret:
-Kampagner mod farten (det hjælper på trafikanternes pengepung, at man
hele tiden kigger på speedometeret, men bestemt ikke på
trafiksikkerheden, som har det bedre med behersket og afpasset fart
efter forholdende, med førerens blik rettet fremad, istedet for ned på
speedometeret).
-Fotofælder. Var der nogen der sagde Big Brother? De der kører for
hurtigt (vurderet efter nogle stive/generelle regler), skal
fotograferes og have tilsendt en bøde en måned senere. Jeg ved fra mig
selv, at det har langt større virkning at blive stoppet at en betjent
og få en løftet pegefinger, end det har at få en bøde - især hvis
bøden først kommer når man har glemt alt om handlingen.
Nå ja, der har vist også været et par små-kampagner for
sikkerhedsseler og for cyklister, men det var jo kun små-kampagner,
som ingen husker. For det er jo farten der dræber...

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Jakob Barfod

Dato : 26-11-01 15:54

> [...]
> vel. I dag kører de fleste 130-140 på motorvejene, så der kommer ikke
> flere uheld end der er i dag, ved at gøre det lovligt at køre 130

Hej Thomas.

Diverse målinger viser, at gennemsnitsfarten på de danske motorveje er 118
km/t. (Kilde: Artikel i Politiken i den forløbne uge). Og nogle statistikere
har vist, at hvis farten øges med 10%, øges antallet af dræbte og
tilskadekomne med 40%. (Samme kilde).

Har du nok forstand på statistik til at argumentere mod det? Jeg har ikke.

> [...]
> de ved bedre (for det gør de ikke), men fordi de vil score billige
> point. De har haft årevis til at få nedbragt trafikuheldene, og hvad

De har fx præsteret et faldende antal tilskadekomne i trafikken.

Med andre ord: Højere fartgrænser vil alt andet lige medføre flere døde &
tilskadekomne i trafikken. Det bør vel være udgangspunkt for diskussionen.
--
Jakob

Fra : Morten Dybdal

Dato : 26-11-01 16:27

Jakob Barfod wrote:

> [...]
> tilskadekomne i trafikken. Det bør vel være udgangspunkt for diskussionen.

Det er noget forbandet sludder. Det samme sagde dommedagsproferterne i
USA da flere stater indførte fri hastighed på interstates. Resultatet
blev at året efter faldt antallet af dræbte og kvæstede på disse veje.

--
Morten Dybdal

Fra : Jakob Barfod

Dato : 26-11-01 16:47

"Morten Dybdal" <""morten\"@(rem)dm-data.dk> skrev i en meddelelse
> Det er noget forbandet sludder. Det samme sagde dommedagsproferterne i
> USA da flere stater indførte fri hastighed på interstates. Resultatet
> blev at året efter faldt antallet af dræbte og kvæstede på disse veje.

Såså. Jeg prøver jo netop på ikke at hidse mig op

Du har altså mere forstand på den slags end de forskere, der sidder og
regner på den slags? Jeg påstår ikke, at _jeg_ har, og det er selvfølgelig
altid godt med en sund skepsis over for diverse mere eller mindre
velargumenterede profetier. Men der _findes_ jo folk, som har mere forstand
på den slags end du & jeg, og det er jo tankevækkende, at det meste af den
etablerede videnskab er enig i sagen.

Kunne det fx ikke tænkes, at der var faktorer, der ville få en højere
fartgrænse til at få anderledes konsekvenser i Danmark end i USA?

Jeg savner stadig at se den videnskabeligt funderede artikel, som viser, at
højere hastighed vil medføre færre tilskadekomne i trafikken. Hit med den.

--
Jakob

Fra : Morten Dybdal

Dato : 26-11-01 17:29

Jakob Barfod wrote:

> "Morten Dybdal" <""morten\"@(rem)dm-data.dk> skrev i en meddelelse

> Såså. Jeg prøver jo netop på ikke at hidse mig op

Det var heller ikke dig jeg skældte, ud på men de folk der bruger
statistiken ukritisk for at fremme deres formål.

> Du har altså mere forstand på den slags end de forskere, der sidder og
> regner på den slags?

At jeg referer nogle faktiske tal, er ikke grund til at beskylde mig for
bedreviden.

> [...]
> på den slags end du & jeg, og det er jo tankevækkende, at det meste af den

Jeg hader den slags udsagn, der har til formål at nedgøre folk.

> Kunne det fx ikke tænkes, at der var faktorer, der ville få en højere
> fartgrænse til at få anderledes konsekvenser i Danmark end i USA?

Ikke på motorvejene.

> Jeg savner stadig at se den videnskabeligt funderede artikel, som viser, at
> højere hastighed vil medføre færre tilskadekomne i trafikken. Hit med den.

Jeg stoler mere på praktiske erfaringer, end gæt på fremtiden.

--
Morten Dybdal

Fra : Jakob Barfod

Dato : 27-11-01 09:29

> Jeg stoler mere på praktiske erfaringer, end gæt på fremtiden.

Det, jeg naivt prøvede at fremføre, var, at der sidder folk rundt omkring,
som beskæftiger sig indgående med emnet, og som "gætter" bedre end jeg gør.
Og nok også bedre end de fleste andre herinde. (_Ikke_ skrevet for at
nedgøre nogen ). Det kunne være rart at få lidt flere af deres saglige
overvejelser på bordet - uanset om deres konklusioner er i den ene eller den
anden retning. Nu har Mads Lund jo fx et andet sted i tråden refereret til
en undersøgelse i... MCN, var det? - som kommer med et andet resultat. Fino.
Flere af dem.

--
Jakob

Fra : Rolf Skovløkke

Dato : 28-11-01 00:48

Hej Jacob

Jeg kan hermed meddele dig at de - for nogle lidt overraskende tal - fremgår
af en rapport, som jeg har liggende.
Der var renst statistisk tale om et fald i uheldstal pr. moi. kørte miles -
hvilket i nogle stater blev udlignet ved en stigning i trafikken. De stater,
som ikke hævede hastighedsgrænserne oplevede en stigning i uheld, men den
kunne ikke forklares alene i stigninge i trafikintensiteten.
M.a.o. var konklusionen, at der var andre faktorer end hastighed, der havde
betydning for om uheldene overhovedet opstår, hvorimod det i mange andre
undersøgelser er vist at hastigheden har noget at gøre med konsekvenserne af
uheldene, men ikke uheldenes opståen!

mvh
Rolf Skovløkke

<3c034eca$0$269$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Mads Lund

Dato : 27-11-01 08:45

> [...]
forstand
> på den slags end du & jeg, og det er jo tankevækkende, at det meste af den

Nu var der en artikkel i MCN for ca 1 år siden. Hvor nogle "experter" havde
udført en række forsøg med hastigheder på forskellige vejtyper. Og
resultatet var, at på visse vejtyper (hoved og motorveje) medførte en
hastighedsstigning (20 kmt mener jeg det var) et fald i antallet og
tilskadekommende af uheld. Men på andre vejtyper som veje i byer var
hastighedsstigninger katastrofale. Et af de måske lidt overraskende at på
indfaldsveje var den afgørende faktor at traffikanterne bevægede sig med
samme hastighed, og jo højere man skiltede hastigheden, jo større forskel
var der på de hurtige og langsomme traffikanter, og jo flere uheld skete
der.

Så der er altså ingen entydig konklution, men som mange (der ikke ser verden
i sort og hvid) nok havde forventet, så er hastighedsbegrebet noget der skal
tilpasses de forskellige vejtyper og faktisk også traffiktætheden.

> Kunne det fx ikke tænkes, at der var faktorer, der ville få en højere
> fartgrænse til at få anderledes konsekvenser i Danmark end i USA?

Og de har jo disse velstyrende skrumler af køretøjer

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jakob Barfod

Dato : 27-11-01 09:24

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var der på de hurtige og langsomme traffikanter, og jo flere uheld skete

Godt argument! Er der andre, der kan referere flere af den slags
undersøgelser? Lad os få dem på bordet.

--
Jakob

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-11-01 10:02

> Godt argument! Er der andre, der kan referere flere af den slags
> undersøgelser? Lad os få dem på bordet.

Og meget gerne med henvisning direkte til dem så man selv kan læse med...

/A

Fra : Morten Dybdal

Dato : 27-11-01 12:55

Jakob Barfod wrote:

> "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> havde

> Godt argument!

Og faktisk ikke særligt overraskende.

Der er for mig ingen tvivl om at vores største problem er at
politikredsene ikke udnytter mulighen for at hæve den tilladte hastighed
på strækninger som klart kan bære det, men istedet bruger chancen til at
få nogle bødekroner i statskassen.

Med hensyn til motorveje, og sammenligningen med USA, så har de jo meget
mindre trafik på de interstates hvor de ophævede hastighedgrænsen. Men
man må også sammenligne bilparken, en gennemsnitlig dansk bil er bygget
til de tyske motorveje, og motor, bremser og undervogn er dimensioneret
til at bilen kan køre med hastigheder på 180-200 i længere tid. Enhver
der har prøvet det i en gennemsnitlig amerikansk bil, ved at den er
bygget til en hastighed på 55 mph, og ikke mere. Faktisk tror jeg at den
største forskel med den frie hastighed er at de ikke længere falder i søvn.

I Danmark er det mit indtryk at problemet er at folk kører og sover, de
er uforberedte på at der kan komme trafik bagfra, og de kigger ikke i
spejlene. En højere hastighedsgrænse vil give større
hastighedsforskelle, og erfaringen fra de tyske motorveje (før de blev
overfyldt) er at det giver mere (år)vågne bilister.

--
Morten Dybdal

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 27-11-01 16:51

Men man må også sammenligne bilparken, en gennemsnitlig dansk bil er bygget
> til de tyske motorveje, og motor, bremser og undervogn er dimensioneret
> til at bilen kan køre med hastigheder på 180-200 i længere tid.

Du har vist aldrig haft en gennemsnitlig tyskproduceret bils bremser skilt
ad... Det er da noget af det klejeste blik.... Støddæmpere og hjulophæng
ligeså!

Rasmus
(Der kører Volvo - med kraftige bremser (sammenlignet med mange andre
europæiske biler))

Fra : Mads Lund

Dato : 29-11-01 10:43

> Du har vist aldrig haft en gennemsnitlig tyskproduceret bils bremser skilt
> ad... Det er da noget af det klejeste blik.... Støddæmpere og hjulophæng
> ligeså!

Hmm, bremserne på min mercer er da temmelig voldsomme. Og de bimmere og
audier jeg har kigget på har da også ganske fine bremser.

Især nok man sammenligner med et sæt mc forbremser

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 29-11-01 14:23

"Rasmus Rosenquist" <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> wrote in message
> [...]
> ligeså!
>
> Rasmus
> (Der kører Volvo - med kraftige bremser (sammenlignet med mange andre

nu går der da ged i forholdene her... Audi, Mercedes mfl. er bygget ligeså
stærke som ovennævnte fjeldtraktor....
mvh
Claus
(hvis gamle sierra bremser udemærket)

Fra : Armand

Dato : 02-12-01 06:24

> [...]
> hastighedsforskelle, og erfaringen fra de tyske motorveje (før de blev
> overfyldt) er at det giver mere (år)vågne bilister.

Det er min opfattelse(!) at sorteres ulykker forårsaget af lastvogne,
samt ældre fra, er motorvejsulykker stort set kun(?) harmonikauheld
under nedsat sigt :-/
Og omkring dem, er risikoen for en årsag (den forreste i et
harmonika.sammenstød bremser jo for et eller andet!) væsentlig mindre på
motorvej, end landevej!

Der har i de sidste par år været en række sørgelige forekomster af ældre
bilister der i forvirring er kommet imod trafik-retningen på motorveje,
og så sent som i går blev en ældre kørt ihjel af en lastvogn da hans
motor gik i stå hvorefter at han blev holdende i 1. spor (i modsætning
til nødsporet!) for at undersøge problemet under kølerklappen )
Hvad angår harmonika-uheldene, kører folk nok ikke 20 km/t hurtigere end
de plejer i tæt tåge, blot fordi at hastighedsgrænsen er tilsvarende
større :-/

En mindre søvndyssende faktor, og den mulighed for at de mest inhabile
trafikanter ved en højere hastighedsgrænse, istedet vil holde sig til
det
altid forekommende landevejs-alternativ, er de væsentligste forskelle
jeg forventer af en højere motorvejshastighed!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-12-01 10:50

Armand wrote:

> og så sent som i går blev en ældre kørt ihjel af en lastvogn da hans
> motor gik i stå hvorefter at han blev holdende i 1. spor (i modsætning
> til nødsporet!)

Nu nævner du selv noget om lastbiler og ulykker først i dit brev. Denne
ulykke senere her nævner, hvordan blev/bliver overskriften på den?. Jeg kan
forestille mig noget i denne retning. "Ældre mand dræbt at lastbil på
motorvej". Så siger alle i kor "De satans lastbiler er farlige, og kører for
stærkt". Gider du følge op med overskriften?.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Armand

Dato : 03-12-01 00:00

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
kører for
> stærkt". Gider du følge op med overskriften?.

Øh?

Jeg mener nu at den var: "Ældre bilist kørt ihjel på motorvej"; men hvad
er relevansen?
For at søge efter den selv??

--
Armand.
(der hár slæbt sidste uges aviser i kælderen)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-12-01 18:52

Armand wrote:

> Jeg mener nu at den var: "Ældre bilist kørt ihjel på motorvej"; men hvad
> er relevansen?
> For at søge efter den selv??

Næ, mere for måske at kunne aflive den der historie med at lastbiler og
chauffører kører for stærkt og er lystmordere. På et tidspunkt kørte jeg
turistbus for en vognmand i Vejle. Gang på gang kom gæsterne ned og snakkede
om hvor farligt det var at køre bus. De lå jo og væltede i tide og utide.
Jeg bad dem bare komme med fem eksempler på busulykker. Når de havde nævnt
den i Kasselbakkerne for 15 år siden, så kneb det ofte med flere.

Fra : Armand

Dato : 04-12-01 16:40

> [...]
> fem eksempler på busulykker. Når de havde nævnt den i Kasselbakkerne
> for 15 år siden, så kneb det ofte med flere.

OK!
Genbrug har også lige hentet det der var endt i kælderen!

Men nu var der så også lige den fra Vojens-kanten i forrige uge, hvor to
modkørende biler blev klemt sammen som var det Paderborner-dåser

--
Armand.

Fra : Anders Vinther

Dato : 04-12-01 18:24

> [...]
>
> Men nu var der så også lige den fra Vojens-kanten i forrige uge, hvor to
> modkørende biler blev klemt sammen som var det Paderborner-dåser

Hvis vi er i gang med at samle ind, hvad så med den bus, hvor en (var det)
Brøndby tilhænger fik klippet knolden? (Selvom det måske ikke kan
klassificeres som et decideret trafikuheld?) Og den svenske bus der tog fejl
af højden på en bro i Kbh. for ikke særlig længe siden...

Mvh.

Anders V.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-12-01 22:36

Anders Vinther wrote:

> Hvis vi er i gang med at samle ind, hvad så med den bus, hvor en (var det)
> Brøndby tilhænger fik klippet knolden?

Men det kan man hverken klandre bussen eller chaufføren for.

> Og den svenske bus der tog fejl af højden på en bro i Kbh. for ikke særlig
> længe siden...

Det er en typisk amatørfejl. Jeg har selv kørt en del med dobbeltdækker. Hvis
man ikke tænker i alle tre dimensioner, så går det galt. Og så var han heller
ikke særlig rutineret med den slags køretøjer. For ikke at tale om han slet ikke
måtte køre bussen. Men ok der er i de senere år sket en del ulykker. Men til den
løn man kan hæve, så kan man ikke forvente at få en der har evnerne og
rutinen!.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-12-01 22:30

Armand wrote:

> Men nu var der så også lige den fra Vojens-kanten i forrige uge, hvor to
> modkørende biler blev klemt sammen som var det Paderborner-dåser

Den har jeg ikke hørt om . Det er lokalstof, så det har jeg ikke adgang til.
Der kan hurtigt ske noget.

Fra : Armand

Dato : 05-12-01 01:42

> Den har jeg ikke hørt om . Det er lokalstof, så det har jeg ikke
adgang til.
> Der kan hurtigt ske noget.

Mnjaeh :-/
Jeg hørte godtnok om det i regional-tv; men så da også det nævnt med
billede i BT:
- Punkteret forhjul på lastvogn.
- Ingen midter-autoværn på pågældende strækning (breeed midterrabat)
- To modkørende personbiler i klemme hvoraf jeg kun kunne genkende
bagenden af en Volvo Amazon
- Tre(?) døde!

Men selvfølgelig ikke p.g.a. sovende chauffør (denne gang)!

--
Armand

Fra : Pein

Dato : 09-12-01 18:43

"Ib Jakobsen" wrote ...

>Næ, mere for måske at kunne aflive den der historie med at lastbiler
>og chauffører kører for stærkt og er lystmordere.

Mellem 91' og 98' boede jeg lidt syd for Ålborg og arbejdede i
Nørresundby, så jeg kørte ad motorvejen hver dag. På et tidspunkt var der
vejarbejde i limfjordstunnellen, og det gav kø hver dag.
2 gange skete der en dødsulykke. Begge gange var årsagen, at en
lastbilchauffør havde været uopmærksom, og var kørt op bag i køen. Der
døde så vidt jeg husker 4 i alt. I begge tilfælde var det dagslys og
tørvejr.
Ved den første ulykke kom jeg forbi kort efter. Det var et uhyggeligt syn
jeg aldrig glemmer. Det har lært mig *aldrig* at holde bagerst i en
motorvejskø.

Og så var der jo for nyligt (et par måneder siden) den ulykke ved
Guldborgsunds tunnelen, hvor en lastbilchauffør (og flere andre) kørte for
hurtigt efter forholdene. Pludseligt, ved udgangen af tunnelen, var der
tåget, og folk bremsede op. Hvem nåede ikke at bremse? Lastbilchaufføren!
Smask, op bag i køen; 4 døde, her iblandt lastbilchaufføren selv for en
sjælden gangs skyld.

Når en lastbil eller bus kører op i dem foran, så sker der altså ting og
sager. Alligevel ser man utroligt ofte lastbiler (og busser) køre alt for
tæt på dem foran.

Hvis jeg kører i min bil, og en motorcykel ligger for tæt på bagved, så
generer det mig stort set ikke. Går det galt, går det nok ikke ret meget
ud over mig. Hvis det er en personbil, er den værre, men jeg regner det
ikke for en livstruende situation, med mindre det er på motorvej. Hvis det
er en lastbil, føler jeg mig direkte truet på livet, og jeg gør noget
aktivt for at få idioten til at lade være. Jeg tøver ikke med at ringe til
politiet.

Og det værste er, at det er lige så ofte lastbil- og buschauffører, som
det er alle andre, der kører for tæt på, efter min erfaring. Og disse
foruroligende mange (men dog ikke flertallet) lastbil-/buschauffører *er*
nogle hjerneblæste lystmordere. Hjerneblæste, fordi de tilsyneladende ikke
overvejer at det kan gå galt. Lystmordere, fordi når det går galt, går det
som regel ud over alle andre end dem selv.

Nogle gange oplever man også selvtægt i trafikken.
Hvis der f.eks. er vejarbejde længere fremme, og 2 spor bliver til 1, så
skal man jo på eet eller andet tidspunkt trække ind i den rigtige
vognbane. Nogle mener åbenbart at det skal ske så tidligt som muligt, i
stedet for at flette sammen henne ved vejarbejdet. Hvis man så alligevel
kører fremad i den "forkerte" vognbane, så kan det ske at een eller anden
øver selvtægt, og trækker ud foran for at spærre. Det oplever jeg
jævnligt, for jeg er af den mening, at man bør flette sammen henne ved
vejarbejdet for at forkorte den samlede kø, så jeg kører frem hvor der er
bedst plads.
De gange jeg har oplevet at nogen trækker ud foran, har de 4 ud af 5 gange
været en lastbil eller bus. Ofte så tæt på at det er ved at gå galt.
Og i tilfældet med Limfjords tunnelarbejdet, har det et par gange vist
sig, at der søreme var 2 spor alligevel (det kan justeres efter
trafikmængden). Og så har der ligget en hjernedød lastbilchauffør og
spærret den ene vognbane en hel kilometer hen til tunnelen.

Det kan nok læses, at jeg ikke har meget til overs for lastbil- og
buschauffører, men det gælder selvfølgelig ikke alle.

Mine 19 år med kørekort, og ca. 240.000 km. på MC, ca. 120.000 i bil, og
nogle tusinde i lastvogn, har lært mig, at lastvogne, specielt de små og
mellemstørrelsen, er farligst at være i nærheden af. Dernæst kommer
busser, og resten fordeler sig rimeligt jævnt. Kun een gang har jeg prøvet
en farlig situation der skyldtes en dårlig manøvre fra en motorcyklist, og
det gik ikke engang galt

/Pein
(der skal køre ca. 1500 km. i lastbil næste uge)

Fra : Jack Jensen

Dato : 09-12-01 20:05

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
> "Ib Jakobsen" wrote ...

Jeg kører også meget i udlandet. - I personbil.

Jeg har oplevet nogle halvhjerner i lastbiler, der trækker ud for at
overhale, selvom de må have set at man kommer stærkt i overhalingsbanen.
Hvilket har medført i et tilfælde at jeg bremsede at hvad jeg kunne - + at
jeg trak håndbremsen.
Jeg troede at - nu var det slut.

Men der er rigtig mange lastvognschauffører, der også hjælper dig, hvis du
også hjælper dem.
Det har jeg oplevet mange gange på vej til Holland f.eks.

Skammeligt nok syntes jeg at det mest er alm. personbiler, der opfører sig
som en flok idioter.
I Tyskland tror de efterhånden at det gælder om at chikanere mest muligt. -
Og alle er racerkørere - selvfølgelig.

Selvom man ligger med 140-150 eller er ved at overhale en række lastbiler
(hvor der er en lastbil ude at overhale i forvejen), så kommer der straks en
idiot i en stor BMW, Mercedes eller Audi, som ikke kan fatte at man kan
komme udenom førend lastbilen har overhalet!?!
Så ligger vedkommende helt ude i venstre side, så man ihvertfald kan se at
han skal forbi (han må være MEGET vigtigere person end en selv).

Sådanne mennesker er kun "knejtrøve" i mine øjne.
Han tilsidesætter min sikkerhed - samt sin egen. - For at pleje sit eget
egotrip.

Dem har reg respekt for. - De er de rene kamikaze-piloter.
Og de vil skide din førlighed et langt stykke.

My 2'pence.

Jack

Fra : boe

Dato : 09-12-01 20:24

"Jack Jensen" <jackjensen@12move.dk> wrote in message

> Hvilket har medført i et tilfælde at jeg bremsede at hvad jeg kunne - + at
> jeg trak håndbremsen.
> Jeg troede at - nu var det slut.

Det kan jeg godt forstå, at du troede, når du trækker håndbremsen under
kørsel - du må jo være træt af at leve

Bo, VF1000F

Fra : Armand

Dato : 09-12-01 23:57

Pein <niels@pein.dk> skrev i en

> [...]
> 2 gange skete der en dødsulykke. Begge gange var årsagen, at en
> lastbilchauffør havde været uopmærksom, og var kørt op bag i køen.

For et par år siden var der udskiftning yder-autoværnene og brodækkets
spoilere(!) på Den nye Lillebæltsbro, hvorfor højre-banen af de tre i
hver retning, var behørigt afmærket og afspærret i god afstand før
arbejdet - I starten med skilte og bræddepalisader med blink alene; men
efter at de
første to-tre lastvogne var braset igennem allerede den første uge blev
der supleret med "Hans Engell -klodser", således at det ville være
trafikanternes eget liv, og ikke broarbejdernes, der risikeredes

En af mine nærmeste kammerater boede i kvarteret imellem de to broer, og
en mild sommeraften hvor vi sad på terrassen (der vendte væk fra
motorvej og bro) lød et brag og en sprød raslende lyd som et gigantisk
mikadospil der blev udlagt - Fruen og jeg sad bomstille og afventede
videre lyde for at kunne danne et billede af hvad der var sket; men
værten (der forøvrigt er betjent) slog det hen som at det blot var endnu
en sovende lastvognschauffør der var kørt igennem barrikaderne, Det
skete mindst et par gange ugentligt, og ligeså ofte efter mørkefrembrud,
trods det skærende orange blinklys ved barrikaden
Det forskrækkende var at der ikke var så meget som et pift fra et
blokerende dæk, hvilket matchede min ven betjentens professionelle
erfaring: At der oftest først var bremsespor bag(!) palisaden

Broarbejdet varede mere end ½ år - Gang det blot op med 1,5 pr. uge til
din statistik, Ib!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-12-01 21:50

Armand wrote:

> Broarbejdet varede mere end ½ år - Gang det blot op med 1,5 pr. uge til
> din statistik, Ib!

Jamen, indrømmet. Hvis folk har så travl med at skulle køre når de er
trætte, så har jeg ikke en skid til overs for dem. Kører de ind i sådan en
afspærring, må årsagen enten være uopmærksomhed eller træthed. Sidder og
skvader i telefon, eller hvad de roder med. Hvad skal ellers være årsagen?.
Jeg tror ikke det er vilje skyld det sker. Så er de da for dumme. Selv satte
jeg en bus ind i nødsporet i Schweiz, for at skifte chauffør. Da jeg
fortalte gæsterne at det var fordi jeg efter 1/2 time var for træt, så
klappede de.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 10-12-01 11:37

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
> /Pein
> (der skal køre ca. 1500 km. i lastbil næste uge)

God flytning!

--
Jakob

Fra : Pein

Dato : 11-12-01 19:31

"Jakob Barfod" wrote ...

> God flytning!

Takker. Det er planlagt ca. lige så godt som et Olsen Bande kup.
Og det har det med at gå galt for Olsen Banden :-/

/Pein
(skal nok køre pænt i lastbilen - jeg skal jo selv betale brændstoffet)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-12-01 21:31

Pein wrote:

> Det kan nok læses, at jeg ikke har meget til overs for lastbil- og
> buschauffører, men det gælder selvfølgelig ikke alle.

Ja, det tør nok svagt antydes. Selv har jeg kørt turistbus i små 4 år. Og ser
derfor med andre øjne på sagen. Og indrømmet er det nok også blevet slemmere
de senere år. Men det er en generel krise i transportbranchen. Til den løn der
kan tilbydes, kan der kun blive råd til erhvervspraktikanter. Men at kalde
dem for lystmordere er at gå for vidt. Så vil jeg hellere kalde mange
motorcyklister for selvmordskandidater. Ofte har jeg haft gæster der klager
over sikkerheden på busrejser. Hvis man så siger til dem, at med pris de har
ydet, så kan de ikke forvente mere. Så smuter de.

> Mine 19 år med kørekort, og ca. 240.000 km. på MC, ca. 120.000 i bil, og
> nogle tusinde i lastvogn, har lært mig, at lastvogne, specielt de små og
> mellemstørrelsen, er farligst at være i nærheden af.

Det er noget småskrammel, med en dårlig stabilitet.

> Dernæst kommer busser,

Nu er busser et vidt begreb. Og jeg tror ofte en forsinket bybus hasarderede
kørsel bliver overført til alle andre busser.

> [...]
> det gik ikke engang galt
>
> /Pein
> (der skal køre ca. 1500 km. i lastbil næste uge)

Kør forsigtigt og hold afstand.

Hvor skal du hen?.

Fra : Pein

Dato : 12-12-01 01:15

"Ib Jakobsen" wrote ...

>Så vil jeg hellere kalde mange motorcyklister for selvmordskandidater.

Enig. Det er der sandelig nogle stykker der er!
Men forskellen er, at de kun yderst sjældent tager andre med sig i faldet
når det går galt, hvor imod en lastbilchauffør der kører dårligt, typisk
dræber nogle andre trafikanter, og selv slipper godt fra det.

Jeg oplever tit at en motorcyklist kører for tæt på når jeg kører bil
(sjovt nok aldrig når jeg kører MC, hvilket jeg gør mest). Men skulle jeg
få brug for at katastrofebremse eller undvige, og motorcyklisten ikke kan
nå at reagere, så sker der nok kun materielle skader på min bil og ingen
skader på mig. Derfor kan det ikke bringe mit pis i kog, men jeg nøjes med
at undre mig over, at motorcyklisten ikke passer bedre på sig selv.

> Kør forsigtigt og hold afstand.
> Hvor skal du hen?.

Det gør jeg. Helt sikkert. Jeg lader mig f.eks. ikke ophidse af, at andre
trækker ind foran. Og det gør de jo når man holder afstand.

Jeg skal flytte, og kører frem og tilbage mellem Ølstykke og Bjerringbro 2
dage i træk. Jeg har bestilt en Mercedes Atego 1217 til formålet.
Så jeg er lige præcis den farlige type af små og mellemstore lastbiler. Og
specielt udlejningsbiler er jo slemme Og det er næsten 3 år siden jeg
sidst kørte lastbil :-/

I sommers tilbragte jeg dog 10 dage bag rattet af en 9 tons autocamper i
Canadas Rocky Mountains.

Med venlig hilsen
Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : Jens U

Dato : 12-12-01 02:15

Pein skrev i meddelelsen ...
> [...]
>skader på mig. Derfor kan det ikke bringe mit pis i kog, men jeg nøjes med
>at undre mig over, at motorcyklisten ikke passer bedre på sig selv.

Oplever nu tit at hverken motorcyklister eller billister vil lægge bag mig,
når jeg køre i min skoda.
Jeg har tit tænk på om de er bange for at der falder noget af.

når jeg er fuld udstyret på mc, har jeg aldrig oplevet at en bil overhaler
og derefter presser sig ind foran mig.

Er det ikke et spørgsmål om at sende de rigtige signaler til sine med trafikanter,
selv om de sidder i blikæske.

Møder jeg en sort golf med tone ruder og lygter, dobbelt udstødning og en
20-årig knejt med omvendt kasket på hoved, så giver jeg ham sku plads.
Køres ned af sådan en knold gider jeg ikke.

> [...]
>Så jeg er lige præcis den farlige type af små og mellemstore lastbiler. Og
>specielt udlejningsbiler er jo slemme Og det er næsten 3 år siden jeg

Det er ikke udlejningsbilerne der er noget galt med,
men du skriver det jo selv ) med smiley.

Man har ikke hængerkort for ingenting, mit har ikke været i brug siden 91.

Bjerringbro, lækkert område - har selv udforsket det i 8 år,
nyder det stadig da det kun er inde for 30 min. rækkevidde 15 min. fra min mc-pusher.
(omveje er der nok af)

ligefrem to gang over broen, kunne det virkelig ikke gøres billigere med båd.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-12-01 12:29

Pein wrote:

> nå at reagere, så sker der nok kun materielle skader på min bil og ingen
> skader på mig. Derfor kan det ikke bringe mit pis i kog, men jeg nøjes med
> at undre mig over, at motorcyklisten ikke passer bedre på sig selv.

Pyha, det lader til at vi har en overenskomst.

> [...]
> Så jeg er lige præcis den farlige type af små og mellemstore lastbiler. Og
> specielt udlejningsbiler er jo slemme Og det er næsten 3 år siden jeg

Bare man kender sine berænsninger, så går det nok. Og vi er enige om det er en
farlig cocktail du der har hvis man er nyuddannet AMU-trucker.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-12-01 21:41

Pein wrote:

> [...]
> tåget, og folk bremsede op. Hvem nåede ikke at bremse? Lastbilchaufføren!
> Smask, op bag i køen; 4 døde, her iblandt lastbilchaufføren selv for en

Jeg glemte lige at kommentere dette i mit andet indslag. Jeg bor ikke ret
langt fra stedet. Jeg kender flere der var på stedet da ulykken skete.
Situationen var en meget lokal og voldsom tåge 50 meter efter udgangen. En
ældre dame standsede inde i tågen. Tågen stod som en mur, og masser af
bilister reddede sig uden om i nødsporet. Chaufføren var 28 år og meget
rutineret, og går i chaufførkredse forat været moralens vogter, og var ikke
bleg for at sige til andre hvis de fejlede. Grejet var i orden. Og tre dage
forinden ved jeg at bilen var på værksted. Jeg var der selv.

Fra : Pein

Dato : 12-12-01 00:50

"Ib Jakobsen" wrote ...

> [...]
Og tre
>dage forinden ved jeg at bilen var på værksted. Jeg var der selv.

Ja det har jeg også læst, men faktum er, at han kørte op bag i køen.
Og fordi han var i lastbil, gik det rigtigt galt.

Man er simpelthen nødt til at være ekstra forsigtig og køre bedre end alle
de andre, når man nu kører rundt i det tungeste køretøj. Det er ikke godt
nok at køre ligesom alle andre.

/Pein

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-12-01 17:33

Pein wrote:

> Ja det har jeg også læst, men faktum er, at han kørte op bag i køen.

Det er der ingen tvivl om. Men han gjorde det ikke med vilje. Det er der jeg
vil hen.

> Og fordi han var i lastbil, gik det rigtigt galt.

Ja.

> Man er simpelthen nødt til at være ekstra forsigtig og køre bedre end alle
> de andre, når man nu kører rundt i det tungeste køretøj. Det er ikke godt
> nok at køre ligesom alle andre.

Det gør nok også de fleste. Men som det er nævnt holder mange ikke den ekstra
afstand. Gør du det så smutter der en ind foran dig. Så letter du bare lidt på
gassen, så er der igen stand. Til sidst holder du stille.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 12-12-01 17:35

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
lidt på
> gassen, så er der igen stand. Til sidst holder du stille.

Det argument har jeg hørt (og også brukt overfor meg selv) mange ganger, men
det holder ikke.

--
JS

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-12-01 17:48

origo@earthling.net wrote:

> Det argument har jeg hørt (og også brukt overfor meg selv) mange ganger, men
> det holder ikke.

Måske ikke helt stille. Men et faktum er at du ikke kan holde din hastighed. Det
kan du ikke komme uden om. Ellers bøjer du fysikkens love!.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 12-12-01 17:51

> Måske ikke helt stille. Men et faktum er at du ikke kan holde din
hastighed. Det
> kan du ikke komme uden om. Ellers bøjer du fysikkens love!.

Og du mener så at man kan holde sin hastighet bare man kjører tett nok? I
dette tilfellet var det vel også tale om en landevei, var det ikke? I så
fall kan jeg ikke se problemet. Jeg kan til en viss grad følge deg når vi
taler om kjørsel i byen, og jeg har også en tendens til å gjøre det samme
selv (holde for dårlig avstand). Men en god unskyldning, det er det ikke.

JS

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-12-01 19:18

origo@earthling.net wrote:

> [...]
> selv (holde for dårlig avstand). Men en god unskyldning, det er det ikke.

Ok. Det er tunge køretøjer vi snakker om. Busser i klassen 24-27 tons. Og
lastbiler omkring 48 tons. Vi er atlså helt off-topic for gruppen her. Men
alligevel. Vi kommer til at ligge lige på grænsen, hvor turboen så dan
rigtigt kan gøre nogen nytte. Det er omkring 1500 omdr. Du letter på gasen.
Kommer ned på 1300 omdr. Så kan du ikke hive den igang igen uden at geare
ned. Er der så tillige med bakker, er der ikke kun tale om små
hastighedsforskelle. Det gør at du så sandelig en meget ujævnhastighed. Du
kommer til at ligge og svinge mellem 80 km/t og 100 km/t. Alt sammen for at
èn lige skal klemme sig ind. Kører du i bil eller på motorcykel har du som du
ved ikke samme gener.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 12-12-01 19:40

> [...]
at
> èn lige skal klemme sig ind. Kører du i bil eller på motorcykel har du som

Nei, det har man ikke, det er korrekt Men man utgjør såmenn også en
vesentlig mindre større for andre når man sitter med kontrollen over de 48
tons, og da kan man ikke tillate seg hva som helts for bekvemmelighetens
skyld.

Satt litt på spissen, så leser jeg ditt argument som om at manglende avstand
i en 48 tons lastvogn er OK, for ellers skal man til å gire litt oftere. Det
er ikke bare tåpelig, etter min mening, det er dypt uforsvarlig.

JS

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-12-01 21:24

origo@earthling.net wrote:

> [...]
> tons, og da kan man ikke tillate seg hva som helts for bekvemmelighetens

Det har ikke kun af bekvemmelighedgrunde at gøre. Det er også et spørgsmål om
økonomi, og miljø.

> Satt litt på spissen,

Velbekomme.

> så leser jeg ditt argument som om at manglende avstand i en 48 tons lastvogn
> er OK, for ellers skal man til å gire litt oftere.

Så læser du det forkert. Jeg siger ikke det er ok, at trucker-Joe kører op og
hænger i din bagkofanger. Det jeg siger er hvis du holder god afstand, så kommer
der en personbil og smider sig ind. Så er det pludselig dig der er idioten der
ikke kan holde afstand. Og så er det jeg siger man må slække på gassen, for at
igen at kunne holde afstand. Kan du følge rytmen?.

> Det er ikke bare tåpelig, etter min mening, det er dypt uforsvarlig.

En anden ting der ofte ses er mobilhomes og biler med campingvogne ligger sig i
suget bag bussen. Ellers kan de ikke følge med. Mange har ikke motorkraft til
motorvejstempo. Skifter man vognbane, så de kommer ud af suget, kommer de aldrig
med igen, og må finde sig et nyt offer.

Men vi bliver nok aldrig enige. Der har altid været meninger om alle andre
grupper i trafikken er idioter. Jeg huserer bare i flere af dem.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 12-12-01 21:28

>Kan du følge rytmen?.
Sagtens, og har ingen problemer med å følge argumentet. Det betyr dog ikke
at jeg finner det akseptabelt.

JS

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-12-01 22:10

origo@earthling.net wrote:

> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
> Sagtens, og har ingen problemer med å følge argumentet. Det betyr dog ikke
> at jeg finner det akseptabelt.

Det er en anden snak. Tak for kampen.

Fra : Pein

Dato : 14-12-01 09:47

"Ib Jakobsen" wrote ...

> Men et faktum er at du ikke kan holde din hastighed. Det
> kan du ikke komme uden om. Ellers bøjer du fysikkens love!.

Sikke en lang tråd.
Men anyway, i går kørte jeg i en Mercedes Atego 1217 (en af det største
fra Europcar) fra Ølstykke til Bjerringbro og tilbage igen, uden at have
nogen problemer.

Der blev *ikke* kørt tæt, og jeg *holdt* min hastighed.
Det var desuden mit indtryk, at de store lastbiler ikke har problemer med
at accelerere lidt op i fart.
Den hastighed jeg holdt var nemlig "kun" omkring 85, og så måtte stort set
alle de andre lastbiler jo nødvendigvis forbi, og det lykkedes dem da at
overhale med en ganske pæn hastighedsforskel.

Næsten hver gang en lastbil skulle overhale, kørte den forresten meget tæt
på først, nogen gange over flere kilometer. Det er jo altså ikke
nødvendigt! Ikke de gange jeg selv skulle overhale i hvert fald.

Og i dag tager jeg samme tur igen. Nu pakkes PC'ere sammen.

/Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : Jakob Barfod

Dato : 13-12-01 11:02

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lidt på
> gassen, så er der igen stand. Til sidst holder du stille.

Arh, Ib - ham gutten, som smutter ind i hullet foran dig, han kører jo
hurtigere, end end du gør.

Jeg har endnu ikke prøvet at holde stille fordi jeg holdt afstand

--
Jakob

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-12-01 12:18

Jakob Barfod wrote:

> Arh, Ib - ham gutten, som smutter ind i hullet foran dig, han kører jo
> hurtigere, end end du gør.

Sgu da ikke ikke når han slækker gasen/bremser. Eller kører han ind i røven
på ham foran. Der er typen der bare ikke vil ligge bag en bus/lastbil.

> Jeg har endnu ikke prøvet at holde stille fordi jeg holdt afstand

Heller ikke at måtte bremse?. Vi kommer vist ikke længere.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 13-12-01 13:30

> Heller ikke at måtte bremse?. Vi kommer vist ikke længere.

Jo, selvfølgelig - men nu havde jeg ikke lige fanget, at det var lastbiler,
det handlede om

--
Jakob

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-12-01 17:31

Jakob Barfod wrote:

> Jo, selvfølgelig - men nu havde jeg ikke lige fanget, at det var lastbiler,
> det handlede om

Du er undskyldt. Tråden blev vist også lidt forlang. Og jeg smider revolveren
ned i hylstret igen. )

Fra : origo@earthling.net

Dato : 13-12-01 17:33

> Du er undskyldt. Tråden blev vist også lidt forlang. Og jeg smider
revolveren
> ned i hylstret igen. )
Det var godt, i denne tråd var nok spredehaglen mere relevant

JS

Fra : Pein

Dato : 27-11-01 21:34

"Jakob Barfod" wrote ...

> [...]
&
> tilskadekomne i trafikken. Det bør vel være udgangspunkt for

Nogen bruger jo statistik forkert. Umiddelbart ser det ud til du er i den
gruppe.
Så vidt jeg husker, er den med de 40% flere tilskadekomne nemlig ikke
gældende for motorveje.
Den konklusion du drager (de 2 sidste linier) er for så vidt korrekt,
fordi du skriver "alt andet lige". Der er bare lige det, at alt andet er
*ikke* lige, så konklusionen kan ikke bruges til noget som helst.

En forøgelse af hastighedsgrænser på motorvej, vil sikkert medføre at lidt
mere trafik flyttes fra landevej til motorvej. Og motorveje er jo sikrere.
Så hvor meget betyder det? kan ingen statistik svare på. Der kan kun
afgives nogle kvalificerede gæt.

Mvh. Pein

Fra : Jakob Barfod

Dato : 29-11-01 09:58

> [...]
> gruppe.
> Så vidt jeg husker, er den med de 40% flere tilskadekomne nemlig ikke

Av, det ville jeg jo være ked af. Nu har jeg været hjemme i avisbunken, og
jeg kan desværre ikke finde artiklen. Jeg bed nemlig også fat i
formuleringen, da jeg læste den, fordi den specifikt handlede om
_motorveje_. Men det _kan_ jo være, at journalisten ikke har sine kilder i
orden. For det kan selvfølgelig overhovedet ikke tænkes, at jeg læste
forkert

--
Jakob

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 27-11-01 16:44

> [...]
> kører 80 km/t gennem en by, ser S ikke på. De ser heller ikke på at
> det er forkert fart _i forhold til omgivelserne_ der dræber.

Du har jo åbenbart godt styr på det, så mon ikke du er blandt de 85%, der
kører bedre end halvdelen????

Rasmus

Fra : Anders Vinther

Dato : 27-11-01 23:11

> Du har jo åbenbart godt styr på det, så mon ikke du er blandt de 85%, der
> kører bedre end halvdelen????
>
> Rasmus

He, he, er vi ikke alle det?

Jeg tror hvis vi laver håndsoprækning blandt mc'isterne herinde, så skulle
vi da gerne nå i nærheden af 100%

Mvh.
Anders V.

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 28-11-01 22:37

> Jeg tror hvis vi laver håndsoprækning blandt mc'isterne herinde, så skulle
> vi da gerne nå i nærheden af 100%

Hvis ikke vi kommer over.....

Rasmus

Fra : Jan Petersen

Dato : 24-11-01 23:23

> Tjaa, de kan vel ikke li' at folk kører sig ihjel ???

Det er der vel ingen der kan - og selvfølgelig dræber farten - jo højere
hastighed, des større konsekvenser.

Men det er ikke et argument mod den lave hastighedsgrænse. Man burde i
stedet for lære folk at afpasse farten og kørestilen efter den aktuelle
hastighed.

Og nu hvor politiet ikke skal bruge så mange ressourcer på at stoppe folk
der kører hurtigere end 110, kunne de passende kaste et blik på folks
kørevaner i stedet for!

I Tyskland har de tværgående streger på motorvejen ved broerne, for at måle
folks afstand. Det koster nemlig væsentligt mere at kære for tæt, end at
køre for hurtigt.

Mvh Jan Petersen

Der hver dag kører ca. 250 km

Fra : Mureren

Dato : 25-11-01 00:48

> Men det er ikke et argument mod den lave hastighedsgrænse. Man burde i
> stedet for lære folk at afpasse farten og kørestilen efter den aktuelle
> hastighed.

Afpasse farten efter den aktuelle hastighed ? *S*
Det skulle ikke være så svært

Mureren
(der er ret sikker på du mener afstanden *S*)

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 26-11-01 08:57

er jeg den eneste der ikke kan læse artiklen....?

Lasse
Ex. cbr1000f ...95 dage til mille

Fra : Adam Christensen

Dato : 26-11-01 09:09

"Lasse Lundberg" <lasse@lundberg-net.dk> wrote in message
> er jeg den eneste der ikke kan læse artiklen....?

Nej; den er forbeholdt abonnenter på JP.

--
Adam
SV650S (i vinterhi)

Fra : Thomas Makro

Dato : 26-11-01 15:40

On Mon, 26 Nov 2001 09:08:43 +0100, "Adam Christensen"
<adam_christensen@hotmail.com> wrote:

>Nej; den er forbeholdt abonnenter på JP.

Ja, nu, et par dage efter, tilsyneladende. Men ikke da jeg så den. For
at I ikke skal misse artiklen, poster jeg den lige på dk.binaer i
pdf-format.

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Armand

Dato : 02-12-01 06:21

Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en
> "Lasse Lundberg" <lasse@lundberg-net.dk> wrote in message
> Nej; den er forbeholdt abonnenter på JP.

Fogh bad jo siden undersåtterne om at "holde kæft", og det indebar jo
nok slige udtalelser, som den med fartgrænserne :-/
Er der nogen der har noteret sig om emnet er blevet genoptaget efter at
ministerlisten er kommet på plads - Eller fik vi kun lige lov at leve i
håbet
et par dage :-/

Armand.
(fraværende nyheder, såvel som nyhedsgruppe grundet heavy't overarbejde
i ugen der gik)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-12-01 10:51

Armand wrote:

> Armand.
> (fraværende nyheder, såvel som nyhedsgruppe grundet heavy't overarbejde
> i ugen der gik)

Vi var sgu lige ved at sende et "God bedring" kort.

Fra : Armand

Dato : 02-12-01 23:59

> Vi var sgu lige ved at sende et "God bedring" kort.

Hæ! (og et lille *snøft*)

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 04-12-01 16:41

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]
> Er der nogen der har noteret sig om emnet er blevet genoptaget efter
> at ministerlisten er kommet på plads - Eller fik vi kun lige lov at

Hørte selv lige i radioavisen at regeringen har fremlagt foreslag derom!

Til gengæld var en af de negative imodsigelser at: "så skulle
fartbøderne ihvertfald også sættes op for dem der brød en sådan ny
grænse" - Som om at fartbøderne er billige i forvejen :-/

--
Armand.
(der er sikker på at udtalelsens kilde er akkurat ligeså uvidende om