Hvad tror I?
Fra : Butch

Dato : 24-11-01 00:06

Hej Gruppe

Det er godt nok ikke mange poster der kommer har i gruppen Er der andre
steder på nettet folk bruger alt deres krudt på at tale rollespil?

Jeg har et lille tvivls spørgsmål som jeg gerne vil høre jeres mening om.
For ikke at nogle flamer mig skal det lige siges at det er DnD 3rd efition i
Forgotten realms jeg taler om.
Hvis en Wizard level 10 kaster en Extended "fox's cunning" (2.level spell
fra Tome and Blood) Hvorved hans int hæves med 1d4+1, f.eks. fra 23 til 28.
Herefter rester partyet og han forbereder spells. Da en 10level Extended
fox's cunning holder i 20 timere skulle jeg mene at han får bonus spells per
day i forhold til hans høje int. dvs. 28. Hvis han ikke når at brug hans
ekstra spells inden de 20 timer vil de selvfølgeligt være spildt. Han kan
også forsøge at kaste en ny spell for at holde den høje Int. ved lige.

Hvad syntes I?

/Thomas

Fra : Ryan Rohde Hansen

Dato : 24-11-01 09:49

Butch wrote:

> [...]
> ekstra spells inden de 20 timer vil de selvfølgeligt være spildt. Han kan
> også forsøge at kaste en ny spell for at holde den høje Int. ved lige.

Ja, der findes mere livlige steder, men jeg kan lige så godt sige det med det
samme: Det foregår på et noget andet plan. Du vil blive mødt med larmende
stilhed, hvis du begynder at stille regelspørgsmål på http://www.rpgforum.dk
Det er for folk, der vil snakke om rollespil på et lidt højere plan. Mange af
debattørerne er gamle rollespillere, som knap nok spiller mere, men kun vil
diskutere deres hobby.

Håber det besvarer dit spørgsmål :)

Hilsen Ryan
Formand i LVE Sektor

Fra : Rene Kragh Pedersen

Dato : 25-11-01 21:58

Ryan Rohde Hansen wrote:

> Det er for folk, der vil snakke om rollespil på et lidt højere plan.

<pedant>
Et andet plan, ikke nødvendigvis højere.
</pedant>
--
René Kragh Pedersen.
The problem with these editors is that Real Programmers consider "what

Fra : Morten Lund

Dato : 25-11-01 22:13

"Rene Kragh Pedersen" <relic@daimi.au.dk> wrote in message

> <pedant>
> Et andet plan, ikke nødvendigvis højere.
> </pedant>
> --

[Mode Superpedant=on]
højere plan; læs: højere abstraktionsniveau
Ergo: argumentet holder
[Mode Superpedant=off]

Der bliver ikke snakket så meget regeldetaljer og den slags, men mere om
spilmiljøet og de trends der er i miljøet, og hvad folk nu ellers finder på.

--
..morten

This space intentionally left blank to reduce bandwith

Fra : Rene Kragh Pedersen

Dato : 27-11-01 01:37

Morten Lund wrote:

> højere plan; læs: højere abstraktionsniveau
> Ergo: argumentet holder

Ja, nu hvor du har ændret det, hehe.

> Der bliver ikke snakket så meget regeldetaljer og den slags, men mere om
> spilmiljøet og de trends der er i miljøet, og hvad folk nu ellers finder på.

"og hvad folk nu ellers finder på", læs: Mudderkastning og piveri over
dansk rollespils opreklamerede forfald. Men lad nu det ligge

> This space intentionally left blank to reduce bandwith

Øh... mener du ikke "to _save_ bandwidth"?
- Så falder ironien også lidt bedre på plads. YMMV.

Hygge.

Fra : Morten Lund

Dato : 27-11-01 11:15

En form for pedanteri er vel ligeså god som enhver anden, oder?

Men alvorligt talt; Ryan formulerede sig fornuftigt nok, om end ikke
stringent korrekt (Jeg har osse en skummel fortid på Daimi), men lad os nu
lade være med at pille i det, jeg kunne jo gå hen og tabe argumentet.

See ya around
/Morten
Krikkit Gamblers

Sofa, Telefon, Hallo!

Fra : Jan Ozimek

Dato : 24-11-01 16:56

> [...]
> ekstra spells inden de 20 timer vil de selvfølgeligt være spildt. Han kan
> også forsøge at kaste en ny spell for at holde den høje Int. ved lige.

Under spell'en i Tome and Blood på side 90 står der: "Wizards who receive
fox's cunning do NOT gain extra spells, but the save DCs for their spells
increase."

Jeg går ud fra, at dette også gælder, selvom man har sovet, mens man er
påvirket af spell'en.

/ Jan

Fra : Butch

Dato : 24-11-01 23:12

> [...]
> increase."
>
> Jeg går ud fra, at dette også gælder, selvom man har sovet, mens man er

Hej
Det har jeg selvfølgeligt også læst. Men det drejer sig jo ikke om en
standart spell men en extended version af samme. dvs. at Wizarden er
påvirket af den under søvnen og under spell forberedelsen samt det meste af
næste dag. Det er i princippet det samme som hvis han har en ring of
inteligence +5 på. Og i det tilfælde får han de ekstra spells per day. Og da
en Ring of int. netop kræver at en Fox's cunning lægges i ringen må man rent
logisk gå ud fra at man kan sammenligne effekt af de to.
Jeg har også skevet mit spørgsmål på www.d20reviews.com. Den generalle
holdning der er at hvis man kan få spell'en til at holde i 24timer opnår man
også de ekstra spells per day. Det er ligesom hvis man havde et item med den
ønskede effekt. Det syntes jeg egentligt er meget rimiligt og logisk. Det
irriterende er bare at jeg må vente til mig wizard bliver 12level før jeg
kan få gavn af det

/Thomas

Fra : Rene Kragh Pedersen

Dato : 25-11-01 21:59

Butch wrote:

> Det
> irriterende er bare at jeg må vente til mig wizard bliver 12level før jeg
> kan få gavn af det

Jeg håber nu mest det er din wizard, der får gavn af det.

Fra : Jan Ozimek

Dato : 26-11-01 13:28

> [...]
> standart spell men en extended version af samme. dvs. at Wizarden er
> påvirket af den under søvnen og under spell forberedelsen samt det meste

Det at spell'en er extended ændrer kun på den duration, det du beskriver er
jo en ændring af spellen's _effekt_.

>Det er i princippet det samme som hvis han har en ring of
> inteligence +5 på.

Det kommer an på om den nænte begænsning er nævnt under beskrivelsen af
ringen.

> [...]
rent
> logisk gå ud fra at man kan sammenligne effekt af de to.

Der er mange items som kræver en bestemt spell, som minder om den effekt man
ønsker lægge i sit item. Det er dog langt fra alle tilfælde, hvor den
magiske ting har nøjagtig den samme effekt som spell'en. Derfor mener jeg
ikke at din konklusion holder.

> [...]
> irriterende er bare at jeg må vente til mig wizard bliver 12level før jeg

Jeg tror, at de har lagt begrænsningen ind i den pågældene spell, da den
ellers ville falde for reglen: "Ville alle wizards bruge denne spell hver
dag". Det jeg mener er, at hvis den gav ekstra spell slots, kunne man jo
"gratis" forhøje sin intelligense mere eller mindre permanent med en 2.
level spell. (Hvis man er af højt nok level til at spell'en holder længe
nok).

Altså, for at bevare spilbalancen: Nej, man får ikke ekstra spell slots.

Jan Ozimek