hvorfor ikke mere 98 oktan????
Fra : Thomas Hjort

Dato : 23-11-01 15:49

Er det kun Shell der er stoppet med 98 oktan blyfri benzin?? Og hvorfor er
man gået væk fra 98 oktan??

Mvh Thomas

Fra : Jakob Barfod

Dato : 23-11-01 16:10

"Thomas Hjort" <hjort@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> Er det kun Shell der er stoppet med 98 oktan blyfri benzin?? Og hvorfor er
> man gået væk fra 98 oktan??

Kort svar:
98 blyfri indeholder i stedet for bly MTBE, som er pænt
farligt/giftigt/fyldt med ballade, som grundvandet ikke kan li'. Derfor.

Langt svar:
http://www.shell.com/files/dk-da/Udfasning%20af%20oktan%2098.pdf

--
Jakob

Fra : Thomas Hjort

Dato : 23-11-01 16:34

Tak for det. Så har shell lanceret vpower som noget der skulle være lidt
bedre en det normale 95?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-11-01 17:14

> Tak for det. Så har shell lanceret vpower som noget der skulle være lidt
> bedre en det normale 95?

Det kan man godt kalde det. Det er dog bare blyfri 95 med nogle (ekstra)
additiver, som skulle forhindre carbondannelser på topstykke/ventiler. Jeg
har set at man kan købe en lille flaske med noget man kan hælde i benzinen,
som skulle have de samme egenskaber (der findes masser af forskellige
additiver, som man kan vælge imellem). Hvis man endelig vil have lige de
additiver i, er det sikkert billigere at købe det ved siden af og blande i
den normale blyfri 95.

Vpower kan ikke direkte erstatte den røde oktan 95. Har man sarte ventiler,
som ikke kan tåle blyfri, så hjælper det nok ikke at køre vpower frem for
normal blyfri. Der skal også nogle specielle additiver til, som man vist kan
købe på alle tankstationer.

Men hvorom alt er, så er det nok begrænset hvor meget vpower er bedre en
normal blyfri.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 24-11-01 02:06

On Fri, 23 Nov 2001 16:10:18 +0100, "Jakob Barfod"
<jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> wrote:

>98 blyfri indeholder i stedet for bly MTBE, som er pænt
>farligt/giftigt/fyldt med ballade, som grundvandet ikke kan li'. Derfor.

Det er nu kun 98 oktan blyerstatningsbenzin, der indeholder MTBE, som
iøvrigt ikke er giftigt, men derimod giver vand en frygtelig grim smag
(lugt?), selv i ganske små mængder. Afgjort et additiv der må væk -
omend det piner mig og min Guzzi :(

>Langt svar:
>http://www.shell.com/files/dk-da/Udfasning%20af%20oktan%2098.pdf

Jeg tror Shells primære årsag til at fjerne den grønne 98 oktan benzin
er, at der ikke er ret mange biler/motorcykler der reelt har brug for
den og det derfor er uforholdsmæssigt dyrt at opretholde standerne.

Der ligger en Uno-X (mener jeg det er) på nordsiden af Roskildevej i
Rødovre, lige før Tårnvej - den fører stadig rød 98, så det er godt
sted at kigge, hvis man leder efter mig og Guzzi'en

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 23-11-01 16:15

MTBE måske?

Fra : Robert

Dato : 23-11-01 18:23

"Thomas Hjort" <hjort@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> Er det kun Shell der er stoppet med 98 oktan blyfri benzin?? Og hvorfor er
> man gået væk fra 98 oktan??
>
> Mvh Thomas

næh, men på motorvejsanlæg ( jylland ) er der intet 92 at finde.
Forklaring: man skulle have en stander til "V" et eller andet..gylle

Robert... der kører på noget med V der ikke skal i tanken

Fra : Gorm Heegaard

Dato : 25-11-01 10:42

P.g.a. MTBE (såvidt jeg husker) oktanforhøjer som forurener grundvandet.