Radiator der larmer
Fra : Jørgen Munk Nielsen

Dato : 23-11-01 11:02

Hej i gruppen

I mit nye hus har vi naturgas og det fungerer rigtig godt.
Alle radiatorer varmer glimrende. Dog har jeg en problem med en enkelt. Den
varmer fint, men efter ca. 30 min. begynder den at larme/dunke højt. Hvis
jeg så ændrer lidt på reguleringen, så stopper den. Men kun i ca. 30 min.
Så starter den igen.

Hvad kan der være galt ?

Jeg har skiftet ventil på den, jeg har lukket luft ud.

Er der en der har en godt bud ?

Jørgen

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 12:13

"Jørgen Munk Nielsen" <jmn@kmd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så starter den igen.
>
> Hvad kan der være galt ?
>
> Jeg har skiftet ventil på den, jeg har lukket luft ud.

Hej,

Se evt. tråden: PEX-rør - støttebøsning
( news:2emL7.2886$TN1.158418@news000.worldonline.dk... )

"Citat"

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 23-11-01 13:52

Jeg har haft den samme oplevelse, hvis jeg ændrede lidt på reguleringen
enten op eller ned så stoppede bankeriet for en periode, og kom så igen ½-1
time senere...

Årsagen var en fejlmonteret ventil, vandet strømmede den gale vej igennem.
Det betyder at gennemstrømningen får ventilen til at "klapre", og løsningen
var blot at vende ventilen. Bemærk på siden af ventilhuset er der en pil
som angiver gennemstrømningsretningen...

/Tommy

Fra : Finn

Dato : 23-11-01 22:11

Hej Jørgen, jeg ganske sikker på at Tommy har i hans teori, men det er langt
fra sikker at du bare kan vende ventilen fx. hvis det er en vinkelventil.
Det der er sket er at din ventil sidder på returledningen så se at få fat i
det kødhoved der har lavet for dig og bed ham om at lave det om og uden
betaling.

Jørgen jeg kunne forestille mig at du nu spørger dig selv hvorfor er der
dette tidsrum på 30 min. det er sikker fordi din ventil er udstyret med
termostat så det tager lidt tid inden den begynder enten at skrue op eller
ned.

Cheers Finn

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-11-01 08:06

"Finn" <elveplum@actonline.com.au> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det der er sket er at din ventil sidder på returledningen så se at få fat
> det kødhoved der har lavet for dig og bed ham om at lave det om og uden

Men bankelydene var det jo også _før_ ventilen blev skiftet. Og hvis man
ikke begynder at rode med nippler og muffer så kan en ventil jo kun vende
éen vej. Altså hvis Jørgen har sat den nye ventil på på samme måde som den
gamle ventil og den stadig banker så må den gamle ventil jo fra starten af
have vendt forkert ?.

Ja så har du ret..så er der sq et kødhoved der har lavet installationen

Det med at placerer ventilen på returledninger ses desværre ind i mellem,
men jeg har dog endnu ikke fundet logikken ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : jso

Dato : 24-11-01 18:50

Men bankelydene var det jo også

Kan det tænkes at du kører med en rimelig høj fremløb og med lange pauser
mellen tænd og sluk.
Så kan det godt være rørerne der udvidder sig når den armer op og krympeer
igen mens der er slukket.

Prøv evt at sætte temp. ned på fremløb, således at rørerne ikke bliver så
varmt.

Du siger at du har luftet ud. Hvis du ikke har haft fyret og alle
radiatoerne på max i et par timer Kan der godt være luft lommer i rørerne.
Hilsen Jørgen

Fra : Finn

Dato : 25-11-01 11:38

Hej Jørgen og Finn Jensen, jeg har lige været på besøg oppe i Sydney over
week enden derfor kommer jeg først tilbage nu. Jeg forstår Finns spørgsmål
men jeg tror at vi nu bliver nød til at starte med hoved spørgsmålet altså
Jørgens første spørgsmål der siger

[...]

Finn Jensen skriver

> Men bankelydene var det jo også _før_ ventilen blev skiftet.

Det har jeg ikke lagt mærke til at Jørgen skrev, Jørgen skrev efter min
mening hvad jeg citerede oven for, men det er ikke problemet.
Lidt historie. Jeg skiftede 200 gamle radiator på et hotel her i Canberra
med nye termostat
styrede radiatorer, alt fint til dette punkt.

2 år senere gik hoved ledningerne i stykker og skulle skiftes. Jeg kom op
med forslag om hvad man kunne gøre på en fornuftig måde der også læ inden
for et overkommeligt pris nivo. Et andet firma slog mig dog med ca. 5% på
mit
udkast (den slags unfair tilbudsgivning sker hele tiden i Australien) så de
fik jobbet. De kom pga. af uvidenhed til at forbinde 50% af
radiatorerne forkert altså fremløb til retur og retur til fremløb. Det der
skete var at det hele så ud til at virke helt fint indtil termostaten
begyndte at
lukke så begyndte ventil keglen at vibrere (det lød ind i mellem som et
maskingevær). Jeg blev tilkaldt og jeg vendte nu fremløb og retur ( i den
givne situation kunne det ikke lade sig gøre at vende ventilen og jeg var
nød til at krydsforbinde fremløb retur). Princippet er at vandet skal trykke
pakningen/ventilkeglen op fra neden lige som på en almindelig gammeldags
vandhave/stopventil. Vandhaner/ stopventiler kan hvis vandet løber baglæns
komme til at virke som kontraventil, ventil keglen sidder helt løst inden i
ventilen. På radiatorventiler sidder den dog kun delvist løst, hvilket vil
sige at når termostaten begynder at åbne vil ventilen ved modstrøm forblive
lukket indtil den i teorien har løftet pakningen ca. 1mm (den er nu stadig
lukket) nu er, skal vi sige slippet ikke længere til stede og den begynder
at åbne. Ventil keglen hænger nu næsten som et æble i sin stilk (på en
stopventil er der ingen begrænsning) men er nu tvunget til at åbne og på
grund af denne placering kan ventilkeglen begynde at svinge/vibrere.
Fremløbet SKAL komme på den på ventilen viste retning, intet mindre kan gøre
det. Jeg håber at dette besvarer Finn Jensens

> men jeg har dog endnu ikke fundet logikken ?

Cheers Finn Erichsen, Canberra, Australien

Fra : Finn Jensen

Dato : 25-11-01 12:08

> [...]
spørgsmål
> men jeg tror at vi nu bliver nød til at starte med hoved spørgsmålet altså

Håber du nød weekenden ?

> [...]
> jeg så ændrer lidt på reguleringen, så stopper den. Men kun i ca. 30 min.

Du glemte lige denne linje :
>" Jeg har skiftet ventil på den, jeg har lukket luft ud."

Ud fra dette tolkede jeg det som den gamle ventil var dskiftet med en ny
ventil. Dette misforstod jeg så.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Alladin

Dato : 27-11-01 09:40

Hejsa

Temmelig avanceret diskussion i er kommet ud i, kúnne det ikke være den
simple årsag at der mangler en lille plastic dims, mellem ophænget og
radiatoren? Så radiatoren bare står og giver sig i ophænget hvorved
bankelyden fremkommer.