Andet multimedie
bentjuul 3670
Rollover/link på PSD-fil?
Fra : Peter Theglev

Dato : 23-11-01 10:33

Hejsa

Jeg skal prøve at forklare mit lille problem, der sikkert er simpelt nok
- jeg ved bare ikke, hvordan man gør:

1) Jeg ku' godt tænke mig at lave et billede til en webpage, hvor man
ved at køre musen hen over en række ansigter, kan klikke på de
forskellige ansigter, og man så "hopper" hen til en side, hvor
"ansigtets " adresse, telefonnummer osv. ligger.

2) Jeg har en Photoshopfil med 20 portrætter. Hvert portræt ligger i
hver sit lag.

3) Kan man på en smart måde, f.eks i ImageReady eller Photoshop 6 lave
ovenstående på en let måde?

Peter

Fra : PunisherOlsen

Dato : 23-11-01 11:51

> 3) Kan man på en smart måde, f.eks i ImageReady eller Photoshop 6 lave
> ovenstående på en let måde?

Ja ;)

Den funktion du eftersøger, er hvad der kaldes imagemap i Adobe "sprog" og
hotspot i Macromedia "dialekten".
Du starter simpelthen med at fyre op under ImageReady, åbner dit billede og
layer=>flatten. Dernæst tager du fat på Image Map Tool (O) og trækker de
selections du nu ønsker over folks hoveder eller whatever. Start nu med at
sætte properties for hver IMap via Image Map menuen (eg. _taget, URL osv.).
Ja, det var vist det!

Hvis jeg skal give et forslag til denne form for "bandeID", vil det være
smart med en side som er horisontalt delt op af to frames. I toppen har du
billedet loadet hvor du i bunden holder dig til "info" siden. Når besøgende
så aktiver de forskellige maps vil bundframen loaded tilbehøret.

/Rasmus

Fra : Peter Theglev

Dato : 23-11-01 12:40

Det lyder jo ikke så svært!