Hvordan får man en brændekløver godkendt?
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 23-11-01 10:02

Hvordan gør jeg subj?

Venligst

Bo
sofus@post1.tele.dk

Fra : petersen_michael

Dato : 23-11-01 19:28

Rabbit_HGC skrev i meddelelsen
<3bfe105d$0$739$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hvordan gør jeg subj?

teknologisk institut..
kan hjælpe med type, og CE godkendelse

men medmindre du er ved at starte en fabrikation op, har
du vel ikke behov for godkendelse..

hvis du bygger en, kun til eget brug, er det nok med almindelig
omtanke..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : claus

Dato : 23-11-01 20:24

petersen_michael skrev i meddelelsen
<3bfe951d$0$740$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Rabbit_HGC skrev i meddelelsen
><3bfe105d$0$739$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>hvis du bygger en, kun til eget brug, er det nok med almindelig
>omtanke..

Hvis du er ved at bygge en vil jeg da meget gerne have opskriften......

Hilsen Claus,.

Fra : petersen_michael

Dato : 24-11-01 08:36

claus skrev i meddelelsen <9tm7sl$2nt2$1@news.cybercity.dk>...

>Hvis du er ved at bygge en vil jeg da meget gerne have opskriften.....

med mindre man kan finde gode brugte stumper, eller kan få det
halve foræret, er det billigere at købe en fix og færdig..
men..

en stål ramme, gerne RHS rør

et hydraulisk stempel, en olie tank, en hydraulik motor
lidt slanger, en manøvre ventil

på stemplet monteres et stykke kileformet stål ( flæk øksen )
og der svejses et modhold op, i den modsatte ende,
af hvor cylinderen fæstes, sørg for god afstivning
sørg for at stemplet i topstilling manger 15-20mm
i at kune nå modholdet ( så kan man ikke klippe hånden af,
med mindre der også er træ imellem )
så mangler der kun en manøvreventil

alternativt til olietank, og hydraulik motor, kobler man cylinderen
til en højttryks renser ( vand hydraulik )

Fra : Martin Bech

Dato : 24-11-01 15:36

In article <3bff4df0$0$752$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> på stemplet monteres et stykke kileformet stål ( flæk øksen )

man kan lave den med dobbeltøkse, så kløveren bliver "dobbeltvirkende".
Dvs. så kan man flække brænde både få frem- og tilbageturen, så man
bliver færdig på den halve tid.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : petersen_michael

Dato : 24-11-01 15:51

Martin Bech skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>man kan lave den med dobbeltøkse, så kløveren bliver "dobbeltvirkende".
>Dvs. så kan man flække brænde både få frem- og tilbageturen, så man

hvor vil du anbringe den anden "økse" på et alm. stempel ?
så det virker, når stemplet er på vej i bund ?

Fra : Martin Bech

Dato : 25-11-01 13:51

In article <3bffb3ba$0$74779$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> hvor vil du anbringe den anden "økse" på et alm. stempel ?
> så det virker, når stemplet er på vej i bund ?

Den dobbelte økse monteres på en slæde, som trækket fx af et
dobbeltvirkende stempel.

Min bror har en kørende, men han bruger svjh en motor med en spindel.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : petersen_michael

Dato : 25-11-01 14:09

>Den dobbelte økse monteres på en slæde, som trækket fx af et
>dobbeltvirkende stempel.
>
>Min bror har en kørende, men han bruger svjh en motor med en spindel.

hvad laver motoren ?
er det en olie motor ?
er øksen monteret direkte på stemplet ?

Fra : Martin Bech

Dato : 25-11-01 22:36

In article <3c00ed53$0$74765$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> hvad laver motoren ?
> er det en olie motor ?
> er øksen monteret direkte på stemplet ?

Det er et par år jeg så den sidst, så bær over med mig :)

Jeg mener motoren trak den gevind-spindel, der får slæden til at køre
frem og tilbage. Ikke en oliemotor. Klingen med de to æg er monteret på
slæden, eller rettere, det er vist slæden selv, der er slebet skarp på
begge sider. Ellers giver det for store kræfter på de bøsninger, som
slæden glider med.

(ved ikke om beskrivelsen er til at forstå :)

Problemet med denne konstruktion er, at hvis træet er for tykt, kan det
ikke ligge mellem de to rundjern, som slæden (klingen) hænger imellem.
Men så kan man dog få "klippet" en luns af og få træet kløvet af flere
gange.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : petersen_michael

Dato : 26-11-01 15:57

> [...]

>slæden glider med.
>
>(ved ikke om beskrivelsen er til at forstå :)

okie, så der benyttes en gevindspindel, frem for et hydraulisk stempel
det er self. også en mulighed

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-11-01 22:35

On Mon, 26 Nov 2001 15:57:13 +0100, petersen_michael wrote:
>Martin Bech skrev i meddelelsen ...
>
>okie, så der benyttes en gevindspindel, frem for et hydraulisk stempel
>det er self. også en mulighed

Tja, jeg har en gang set en stærkt hjemmebygget ting med
en x 30 wire udveksling. Egentlig meget snedigt, Men den havde
kun 50cm "slaglængde"

Den var bygget af et par 4x4 bjælker og et par 1.5" vandrør som styr
og så en klods med et stort øksehovede der blev trukket frem ved
hjælp af en wire der gik frem og tilbage 15 gange. Der var så et
billigt spil der trak i wiren. Spillet kunne trække 800 kg som så
blev 30 doblet. Det fik has på alle de brændeknuder der blev
serveret.

Konstruktionen var lodret, Kniven blev trukket opad.

/Morten

Fra : Jens

Dato : 26-11-01 23:12

Jeg ved ikk ehvordan du får den godkendt.
Men du kan købe tegninger over en brændekløver på
http://www.cadplans.com/
Det er en amerikansk side, mon ikke de er godkendt på alle mulige måder
Find den på http://www.cadplans.com/order.htm under "CAD splitter"
Jeg fandt også biller et eller andet sted på siten.
Jeg skrev engang til dem men fik aldrig svar.

--
Jens Borchert Pedersen
Klarkærgaard

try E-shopping at my place: http://www.imart.com/ACNmall/JensBP

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 27-11-01 12:42

Det går ud på at min kammerat har bygget en kanon brændekløver (Den kan sku
vælte et helt hus, hehe). Den lejer han så ud. Men nu er han blevet lidt
nervøs, nu da den ikke er godkendt. Så han vil gerne have tingene i orden.

Rab

Fra : Jens

Dato : 27-11-01 18:00

Den ville jeg da gerne leje.
Pris
Hvor i landet

Jeg bor på Østfyn
Jeg lejer en 25 tons MTB over en weekend (fredag til Mandag morgen) for
ca 500,-

Ikke for at vælte huse altså .........

Rabbit_HGC wrote:

> [...]
> nervøs, nu da den ikke er godkendt. Så han vil gerne have tingene i orden.

Stavnsagergyden 17
5550 Langeskov
tlf +45 6338 0058
fax +45 6338 0050

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 28-11-01 15:50

Ja, det er desværre helt oppe i det kolde nord. Skagen, hehe.

Tak for alle Jeres svar. Jeg giver dem videre til Georg Gearløs, så kan han
kigge på det.

Bo

Fra : Martin Bech

Dato : 28-11-01 19:06

In article <3C03C698.4090102@vip.cybercity.dk>, Jens
<jbp@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg lejer en 25 tons MTB over en weekend (fredag til Mandag morgen) for
> ca 500,-

MTB = MotorTorpedoBåd ??

--
Venlig hilsen