Nyt vvs-spørgsmål
Fra : mwm

Dato : 22-11-01 23:32

Hej i Gruppen.

Jeg kan se at der er godt gang i snakken om vvs, så kan jeg da passende
kaste et spørgsmål ind.
Det drejer sig om en gammel støbejerns Tasso 3-vejsventil.

Jeg har en forholdsvis gammel vvs-installation i mit nyerhvervede hus, hvor
der ovenpå oliefyret er monteret en varmvandsbeholder. Fra
varmevandsbeholderen går der et rør ned i Tasso-ventilen (midt) -
tasso-ventilen har et rør ud til venstre som er retur til oliefyret samt et
rør ud til højre som sender vandet ud til radiatorerne i huset.

Tasso-ventilen er som skrevet før en støbejerns 3-vejsventil med en lille
stang som håndtag.

Da der ikke er nogen pile eller anden identifikation på ventilen aner jeg
ikke hvordan den skal indstilles for at der "fuld hul" igennem til enten den
ene eller anden side. Jeg har selvfølgelig den mulighed at skille skidtet
ad, men så skal alt vandet af og det er årstiden ikke den rigtige til. Der
er jo også en risko for at ødelægge noget ved adskillelse på grund af
ventilens alder og med møre o-ringe.

Er der ikke en som kender en sådan ventil ud fra den beskrivelse jeg giver,
og som kan fortælle mig hvordan den skal stå for at "stå rigtig".

Med håbet om et svar

mvh

M Mathisen

Fra : Finn

Dato : 23-11-01 01:28

M Mathisen ideen med en sådan ventil (shuntventil) er den at du kan have dit
brugsvand på samme temperatur som din kedeltermostat og vandet der kommer ud
til radiatorerne på hvilken som helst temperatur fra temperaturen på kedlen
ned til den omgivne temperatur. Det der sker er, du blander noget af dit
retur vand sammen med fremløbsvandet fra kedlen. Det du skulle kunne gøre
uden at du behøver at skille noget ad er at sætte håndtaget i den ene yder
position og så opservere hvad der sker det vil tage 1 - 2 timer alt efter
nedkølingen over systemet. Hvis dine radiatorer bliver kolde så har du
lukket helt for varmen. Bliver de varme med samme temperatur som i kedlen
har du åbnet helt. Sker der ikke nogen forskel ja så duer din ventil ikke.
Det kan da ikke være mere enkelt.

Da jeg boede i Danmark for nu snar mange år side installerede jeg en del af
disse kedler og jeg sidder lige nu og kikker i et gammelt VVS katalog. Jeg
kan dog ikke se en Tasso kedel med den opsætning men jeg har en Amanda 500 u
kedel der er sat op på samme måde. Pudsigt at side her og se på sådan en
oldsag.

Cheers Finn