Vinteropbevaring
Fra : Mogens Gaarde

Dato : 22-11-01 14:27

Hej

Bør man tømme benzin af karburatorerne ved vinteropbevaring ?
Skal der olie i cylinderne ?
MC'en kommer til at stå et tørt/frostfrit sted.

Mvh
Mogens

--
Posted from [193.3.1.132]

Fra : Armand

Dato : 22-11-01 16:42

Mogens Gaarde <mgaarde@grundfos.com> skrev i en

> Bør man tømme benzin af karburatorerne ved vinteropbevaring ?
> Skal der olie i cylinderne ?
> MC'en kommer til at stå et tørt/frostfrit sted.

Heey!

Prøv at se på den FAQ, som DMC har på sin hjemmeside!
Dér er der en udførlig beskrivelse af forholdene ved opstaldning at
læse!

Link:
www.dmc-org.dk - FAQ'en er blandt "knapperne" i venstre side!

--
Armand.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 23-11-01 00:59

Ellers - hvis du har en garage, så kan du jo tage og starte mc'en en gang
hver uge og lade motoren køre til den er godt varm. Herved får du i hvert
fald smurt motoren - også når det bliver forår igen.

Fra : Armand

Dato : 23-11-01 16:47

Henrik Steen Larsen <hsl@adslhome.dk> skrev i en
> Ellers - hvis du har en garage, så kan du jo tage og starte mc'en en
> gang hver uge og lade motoren køre til den er godt varm. Herved får
> du i hvert fald smurt motoren - også når det bliver forår igen.

En af stilstandsperieodens største svøber er kondenseret vand på: Stel,
indersiden af bensintanken, indersiden af motoren. indersiden af
udstødningen m.m.fl.!
Den bedste måde at undgå kondensering, er en stabil temperatur (derfor
er isolerede forhold under opstaldningen også vigtigere end selve
temperaturen)!

At starte motoren op og køre den varm, medfører masser af kondensering
på/i alle de emner der kommer i berøring med den stigende motorvarme,
hvorfor dét er en meget dårlig ide!

På museer og lignende tørnes motorer med jævne mellemrum for at holde
det indre velsmurt af motorens egen oliepumpe; men netop af ovennævnte
årsager gøres dette "koldt" ved simpel håndkraft

--
Armand.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 23-11-01 17:35

> [...]
>
> At starte motoren op og køre den varm, medfører masser af kondensering
> på/i alle de emner der kommer i berøring med den stigende motorvarme,

Modtaget. Nu er jeg dog af den opfattelse, at olien er relativt tyktflydende
når den er kold og at den derfor ikke kommer helt ind alle steder. Derfor
min tanke om at lade motoren (og derved olien) blive gennemvarm først. Alt
sammen ved almindelig tomgang. I øvrigt er tanken fyldt op for at minimere
mængden af luft, der kan kondensere. En garage med helt konstant temperatur
er ikke tilgængelig, men temperaturen svinger nok ikke meget over 5 grader i
hver retning - uden at komme under 0 i øvrigt. Garagen er svagt automatisk
udluftende - afhængig af hvor meget det blæser...

Fra : Mogens Gaarde

Dato : 23-11-01 11:38

> [...]
>
> Prøv at se på den FAQ, som DMC har på sin hjemmeside!
> Dér er der en udførlig beskrivelse af forholdene ved opstaldning at

Tak for svar, men der har jeg været og de skriver ikke noget om tømning
af karburatorer. Betyder det at det ikke er nødvendigt ?

Kan man lade den stå på sidestøttefoden ? Der er nemlig inden central støttefod
på R1'en

Mvh
Mogens

--
Posted from [193.3.1.132]

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 23-11-01 16:12

Så vidt jeg ved kan du godt bruge sidestøttefoden, men sørg for, at hjulet
ikke står på det samme sted mere end en uge af gangen. Dækket bliver vidst
lidt fladtrykt på det sted og det skulle give en ustabil kørsel når det
bliver forår igen.

Fra : Armand

Dato : 23-11-01 16:48

> [...]
> Tak for svar, men der har jeg været og de skriver ikke noget om
> tømning af karburatorer. Betyder det at det ikke er nødvendigt ?

Kan man ikke læse imellem linierne, at ligesom for bensin tankens
vedkommende, er det smartest at have fyldt mest op for at minimere de
luftlommer hvor der kan opstå en kondensering => bedst ikke at tømme
svømmerhusene? :-/

Oftest tåler bensinen ikke at henstå særligt længe under åbne forhold
(svømmerhuset er åbent ud til atmosfæren) uden at miste boost'et,
hvorfor man alligevel skal tømme svømmerhusene før opstartsforsøg til
foråret.
Dette kan så vendes til at man alligevel ligesågodt kan tømme dem først
som sidst; men dér vil jeg mene at et tømt svømmerhus kan(!?) give
anledning til irring i dyser og andre sager, hvilket ikke vil kunne ske
hvis det holdes "under vand (= bensin)".

En helt tredie ting er at man måske ligefrem burde efterfylde
svømmerhusene (á "PRI" på bensinhanen) igennem vinteren, derved at jeg
forudsætter at bensinstanden synker grundet fordampning :-/

Alt i alt er detteher high-end opstaldning!
Jeg har haft en motorcykel der har del-overvintret, indestøbt i den dybe
og pludseligt frosne vandpyt der var i klubbens daværende skur, og
sidenhen vandaliseret til en isskulptur med spandevis af vand - Og
alligevel lod den sig starte relativt ubesværet da det atter blev
tøvejr, så den kunne blive kørt hjem for rest-overvintring i den u-
opvarmede/oplyste garage jeg havde til rådighed

--
Armand.