mp3-formatet
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-11-01 22:03

Hej!

Morten anbefalede i Message-ID:
<miunvt8i9isisjqtv0hpn9p28fu2k6883a@4ax.com> CDex som mp3-encoder, og
jeg har ikke lige pillet så meget ved encoding før, så her kommer lige
et par spørgsmål...

Hvad er forskellen på
- Stereo, Forced Stereo og Joint Stereo?
- MPEG-1 og MPEG-2

Og hvad er VBR/ABR?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia 8310 uden SIM-lås - inkl. forsendelse: 3'699,-
Se http://www.simlock.dk/link/8310/

Fra : nikolaj borg

Dato : 21-11-01 23:56

> et par spørgsmål...

Jeg forsøger på at svare... bare korriger og tilføj når nødvendigt

> Hvad er forskellen på
> - Stereo, Forced Stereo og Joint Stereo?

Forced stereo og joint stereo er vist to måder at lave stereo på. Joint
stereo udnytter, at der normalt er en vis sammenhæng mellem højre og venstre
kanal, så man kan spare lidt plads på den måde, mens forced stereo må være
to helt separate kanaler. Joint stereo er bedst ved lave bitrates, mens
forced stereo skulle være optimal ved høje bitrater (over 200 kbit/s?)

> - MPEG-1 og MPEG-2

MPEG er forskellige formater, som en eller anden film-forening har ophøjet
. Mpeg-1 er det format, som VCD'er gemt i og de fleste mpg-film på
nettet. Mp3 er i virkeligheden Mpeg-1 layer 3, dvs. et element i mpeg-1.
Mpeg-2 er et nyere, mere effektivt format, som bl.a. bruges til DVD. Jeg
formoder, at der er et lydkomprimeringselement i Mpeg-2, men det er ikke
noget, man hører så meget til som MP3.

> Og hvad er VBR/ABR?

VBR: Variabel bitrate. Groft sagt er 192 kbit/s tavshed spild af god plads.
Nogle dele af et musikstykke er mere komplekse end andre, og dette tager VBR
højde for. ABR må være fast bitrate.

Håber, at dette hjalp lidt. IMØ skal denne debat futtes et andet sted hen,
eftersom den ikke hører hjemme under dk.kultur.* hierarkiet. Men hvorhen?
Ville det være en ide at få afklaret, hvor MP3 hører hjemme på et tidspunkt?

/Nikolaj

Fra : Peter G.

Dato : 22-11-01 10:06

In article <9thb4u$qm2$1@egon.worldonline.dk>, nikolaj borg
<nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote...
> [...]

> Nogle dele af et musikstykke er mere komplekse end andre, og dette tager VBR

ABR er avarage bitrate, hvor du prøver at ramme en
specificeret gennemsnitlig bitrate. En mellemting mellem VBR og CBR
(Constant Bit Rate).

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Indfør Systembolaget og begræns privatbilismen.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 22-11-01 16:16

Sæt VBR=0 det giver bedste resultat.

Morten Bowman Hansen