hvorfor er kristne så intolerante?
Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 21-11-01 18:05

En lang række kristne går ind for dødsstraf, selvom bibelens ord
siger at "hævnen hører herren til" og " du må ikke slå ihjel".
Alligevel er der en hel del kristne mennesker, der både mener at
det er i orden at have dødsstraf samtidig med at de også ser
stort på de ti bud om ikke at slå ihjel.

En del kristne mener at vi skal have muslimerne ud af landet -
de prædiker "Danmark for danskere" og er fordømmende og hadfulde
over for folk, der er af anden religion, hudfarve m.v. -
Hvordan er det nu lige det hænger sammen? Er vi ikke et samfund,
der bygger på de kristne værdier? Er det ikke en kristen dyd at
tilgive sine fjender?

Jeg er sikkert ret naiv, men jeg forstår altså ikke denne
"skinhellighed" - bemærk, jeg siger ikke, at alle er sådan, blot
har jeg mødt en del, der har disse synspunkter.

Nogen, der har en forklaring?

--
ahw

Fra : Live4Him

Dato : 21-11-01 19:29

"Arne H.Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message
> [...]
> "skinhellighed" - bemærk, jeg siger ikke, at alle er sådan, blot
> har jeg mødt en del, der har disse synspunkter.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Ja. Kristne er mennesker lige som alle andre.

jørgen.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 22-11-01 16:31

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
> Ja. Kristne er mennesker lige som alle andre.

Vist så, vist så --- men det er jo ikke en forklaring på,
hvorfor nogen mener at de er sat her i verden for at hade andre
mennesker, selvom disse ikke umiddelbart tror på Gud.

I øvrigt takker jeg for mange udbytterige og gode svar!

--
ahw

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-11-01 20:22

Arne H.Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev:

> Nogen, der har en forklaring?

Politisk set er kristne vel lige så forskellige som alle andre. Det er dog for
mig vigtigt at understrege, at jeg klart *ikke* mener, at en kristen kan være
fortaler for dødsstraf. Det mener jeg er totalt uforeneligt med både menneskelig
anstændighed og et fælleskristent (hvis det overhovedet er dækkende nok)
menneskesyn.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Lyrik

Dato : 27-11-01 02:33

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
menneskelig
> anstændighed og et fælleskristent (hvis det overhovedet er dækkende nok)

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Problemet er at Gud har optrådt i flere forklædninger. En hvor han beordrer
dødsstraf og en hvor han er imod dødsstraf.
I hele GT går Gud ind for dødsstraf, etnisk udrensning, decimering,
folkemord og andre tiltag af samme skuffe, med det for øjet, at hensigten
helliger midlerne!
Ja det er sand lære for Vorherre, at hensigten helliger midlerne!
At det er kristne folkeslag der er hensigten. Og at midlerne de opnås med i
virkeligheden er underordnede.
I det regí er conquistadorerne frelsere. de opnåede deres mål. Sydamerika
blev kristnet.
Er Gud kristen? Det har han ikke altid været!
Er det så noget under at det smitter af på vores opfattelse?
Jeg synes ikke at Gud kan se bort fra sit eget ansvar i den opfattelse der
er blevet vores!
Går vi ind for dødsstraf uden at han gjorde det først? Går vi ind for etnisk
udrensning uden at han gjorde det først?
Han gik endda ind for decimering. Han gik ikke imod det. Det har ingen af os
endnu vovet!
Jeg husker ikke hvor beretningen står, men der er sikkert en eller anden der
kan påpege det. Men det var en af Davids gerninger. Et stærkt folk var
overvundet.
Han lod dem lægge sig ned ved siden af hinanden i en meget lang kolonne. Så
målte han dem med en snor.
En, to tre fire fem, seks syv, otte, ni, snorlængder. De skulle dræbes. Den
tiende længde blev sluppet fri.
På den måde svækkede han folkestammen så de ikke mere var stærke!

Med Guds Søn får piben en anden lyd. Nu er Gud rede til at lide
torturdøden uden at søge redning.
Med Helligånden overgiver han vore hjerter et nyt bud:"Væk kærligheden
derinde!"

Men vi afspejler det samlede gudsbillede i vore opfattelser fra 1. Mosebog
1:1 til Åbenbaringsbogen(som jeg ansér for at være en apokryf) kap.22:21.

Gud har præget os.
Lad ham introducere sig selv:

"Isa:54:16: Behold, I have created the smith that bloweth the coals in the
fire, and that bringeth forth an instrument for his work; and I have created
the waster to destroy."

Es. 55:16; da.aut.
"Det er mig der har skabt smeden, som blæser kulild op og fremstiller alle
slags våben; jeg har skabt ødelæggeren, som tilintetgør."

Jens

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 21-11-01 20:43

"Arne H.Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er i orden at have dødsstraf samtidig med at de også ser
> stort på de ti bud om ikke at slå ihjel.

"Men hvorfor kalder I mig Herre, Herre! når I ikke gør hvad jeg siger?"
Lukas 6, 46. Så lige ud ad landevejen siger Jesus det. Mange kristne har en
tendens til at "bøje" Guds Ord, så det passer bedre deres egne holdninger.
At sanktionere dødsstraf er synd mod Gud, på lige fod med hor, tyveri, løgn,
o.s.v.

> En del kristne mener at vi skal have muslimerne ud af landet -
> de prædiker "Danmark for danskere" og er fordømmende og hadfulde
> over for folk, der er af anden religion, hudfarve m.v. -

Det har jo nok noget at gøre med at dømme alle over een kam. Vi har
religionsfrihed i Danmark, men vi er også forpligtiget til at overholde
landets love. Det er der mange danskere der ikke gør. Det er der også en del
indvandrere som ikke gør. Danske kriminelle kan ikke udvises, det kan
muslimske måske i grove tilfælde.
Nu kender jeg jo ikke dit syn på islam kontra kristendom. For kristne er
Jesus Vejen Sandheden og Livet - vores Frelser. For muslimer er det
Muhammed, som er en falsk profet og afgud. Derfor foregår der også en
åndelig kamp mellem kristne og muslimer, det må vi ikke glemme i al vor
næstekærlighed. Hvis du læser lidt i Koranen, vil du finde ud af, at det er
muslimsk lov, at sætte sig på magten i alle lande. De skal hade og ihjelslå
kristne og jøder, etc. Islam er i den grad en lovtrældoms religion uden
nåde. Vi forsøger at hjælpe et kurdisk ægtepar med at blive integreret.
Derfor kender jeg en del til deres tro, kultur og holdninger. Direkte
adspurgt manden, at hvis jeg f.eks. slog hans bror ihjel, så svarede han, at
iflg. islamisk tro havde han ret til at slå mig ihjel.

> Hvordan er det nu lige det hænger sammen? Er vi ikke et samfund,
> der bygger på de kristne værdier? Er det ikke en kristen dyd at
> tilgive sine fjender?

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er. Jeg er 56 år. I min levetid har jeg været
vidne til, hvordan de kristne værdier, du nævner, er smuldret mere og mere.
Danmark er gradvist blevet et afkristnet, kærlighedsløst og materialistisk
folk. Derfor bliver mennesker med en anden tro, hudfarve, m.m. lagt for had,
fordi "de stjæler og voldtager og får alle de penge vi selv har brug for".

> [...]
> "skinhellighed" - bemærk, jeg siger ikke, at alle er sådan, blot
> har jeg mødt en del, der har disse synspunkter.

Hvis danskerne virkelig var kristne, ville de få % muslimer aldrig være en
trussel.
Hvor mange danskere tror du der forsøger at leve deres kristne liv i
praksis? Jeg er desværre ret overbevist om, at det ikke er så mange. Det
tror jeg er den væsentligste årsag til fremmedhad.

mvh
Ernst

Fra : Jacob

Dato : 21-11-01 23:53

Hej "Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Jesus Vejen Sandheden og Livet - vores Frelser. For muslimer er det
> Muhammed, som er en falsk profet og afgud.

Ja for kristne er Muhammed en falsk profet og en afgud...

> [...]
ihjelslå
> kristne og jøder, etc. Islam er i den grad en lovtrældoms religion uden

Man skal heller ikke glemme de tusinder af mennesker der er blevet/og bliver
slået ihjel i kristendommens navn. Der står også mange uhyggeligt ting i
bibelen - og ligesom kristne tolker biblen på lige så mange måder som der er
kristne, ligeså tolker muslimer Koranen på utallige måder.

Så ja, muslimer bliver dømt over en kam....

Mvh
Jacob

Fra : Kim Petersen

Dato : 22-11-01 15:17

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> writes:

> det må vi ikke glemme i al vor næstekærlighed. Hvis du læser lidt i
> Koranen, vil du finde ud af, at det er muslimsk lov, at sætte sig på magten
> i alle lande. De skal hade og ihjelslå kristne og jøder, etc.

Hmm, hvor dælen står det i Koranen? At hade og ihjelslå Kristne og Jøder?

Faktisk er jeg 100% sikker på at der i Koranen står at Kristne og Jøder
er vildfarne, men vi stadigt tror på den rette Gud - og derfor skal
behandles som sådanne, dvs. med overbærenhed og retvisning - jeg
kan godt finde citatet hvis vi skal være pedantiske.

Er der noget jeg har overset? Og hvor er dette i Koranen?

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 23-11-01 00:12

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej
18
> Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100

Skriftsteder fra Koranen:
Sura 5.52 "O I som tror. Tag ikke kristne eller jøder som Jeres venner.
Sura 5.34 "De vantro skal dræbes og fordrives.
Sura 4.92 "Grib dem og dræb dem, hvor I finder dem.
Sura 8.13 "Jeg vil kaste rædsel i hjerterne på dem, der er vantro
og I troende skær deres halse over.
Sura 47.5 "De, som forkaster koranen og det, vi har sendt vore sendebude
med, skal snart vide besked, når lænkerne lægges om deres
halse
med kæder. De skal blive slæbt gennem kogende vand
(10.71-72)
Når I da møder de vantro, så hug deres halse over og når
I så
har fået magten over dem, så bind dem med fast hånd.

o.s.v. - Husk lige vi kommer sammen med et kurdisk ægtepar, så bare sig til
hvis du mangler henvisninger, eller køb Koranen selv.

Enhver rettroende muslim ved, at Koranen er en bog, som er skrevet af Allah.
Derfor kan intet i denne bog laves om, men alt skal efterleves til mindste
detalje.
Derfor er retroende muslimer nødt til at efterleve koranens skriftsteder.

mvh
Ernst

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 23-11-01 13:25

----
[...]
o.s.v. - Husk lige vi kommer sammen med et kurdisk ægtepar, som kan Koranen
forfra og bag fra, så bare sig til hvis du mangler henvisninger, eller køb

Fra : Kim Petersen

Dato : 23-11-01 20:30

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> writes:
> ...(snip)...

Sura 5 (Føden) v.69:
Surely those who believe and those who are Jews and the Sabians and
the Christians whoever believes in Allah and the last day and does
good-- they shall have no fear nor shall they grieve.

> Skriftsteder fra Koranen:
> Sura 5.52 "O I som tror. Tag ikke kristne eller jøder som Jeres venner.

5.57 er det rigtige sted for dette citat - og læs lige det hele hvad?
skriftstedet siger (oversat til dårligt dansk) "Tag ikke dem [om dem som
tidligere har modtaget ordet => Kristne og Jøder] som gør nar og nedgører
din religion..." og ikke *alle* Kristne og Jøder.

> Sura 5.34 "De vantro skal dræbes og fordrives.

Dette citat som jeg går ud fra er 5.33? Siger om det ikke om de Vantro
[som i øvrigt ikke er Kristne eller Jøder - men Hedninge (Kristne og
Jøder er vilfarne - se ovenstående Sura 5.69)] men om "Dem som fører
krig mod/bekæmper Allah og hans apostle/budbringer..."

> ....(snip flere citater)...

Jeg vil lige gøre opmærksom på at de 2 forskellige Koran oversættelser
som jeg har *overhovedet ikke* har disse citater i de linier som du her
skriver. [Jeg kunne sikkert godt finde de rigtige skriftsteder for dem
alle - men det gider jeg ikke]. Derudover misciterer du de skriftsteder
som du endeligt har... Er det en dårlig eller "doktoreret" Koran du har?

> ----
> o.s.v. - Husk lige vi kommer sammen med et kurdisk ægtepar, som kan
> Koranen forfra og bag fra, så bare sig til hvis du mangler henvisninger,
> eller køb Koranen selv.

Hmm - hvis du har fået de citater af dem, ja så giver jeg ikke meget for
deres viden [eller også er *begge* mine (ikke ens) oversættelser forkerte]

> [...]
> Allah. Derfor kan intet i denne bog laves om, men alt skal efterleves
> til mindste detalje. Derfor er retroende muslimer nødt til at efterleve

1) Koranen er ikke skrevet af Allah, men overleveret til Muhammed som
har nedskrevet den. Lidt à la Moses.
2) *Nogle* muslimer lever efter bogstavet - lige som *nogle* Kristne. At
der så er flere muslimer der gør det er en anden ting.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 23-11-01 22:05

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

klip klip

> Hmm - hvis du har fået de citater af dem, ja så giver jeg ikke meget for
> deres viden [eller også er *begge* mine (ikke ens) oversættelser forkerte]

klip klip

Der er tre ting jeg lige vil afslutte dette med.

1) Jeg garanterer for at vores venner er rettroende muslimer, dog ikke så
fundamentalistiske, som Koranen påbyder dem. De læser hver dag i
den "originale" Koran, beder 5 gange, har i pt ramadan, etc.

2) Hvis du har fulgt med i denne NG, eller søgt lidt på IT, vil du vide, at
både den danske og engelske oversættelse er fulde af fejl. Desuden ville
du
vide, at iflg. islamisk lære kan og må Koranen ikke oversættes til et
andet
sprog eller fortolkes. Iflg. islamisk tradition skal du faktisk først
lære
arabisk, dernæst kan du så læse, for dig selv eller højt, ordret fra
Koranen.

3) Da dette er dk.livssyn.kristendom, er jeg ikke interesseret i en lang
diskussion om islam. Jeg hverken fordømmer muslimer eller ønsker dem
ud af Danmark. Jeg forsøger at forstå deres baggrund, kultur og
religion.
Så er det mit håb, at Kristus som lever i mig, vil overbevise de
muslimer jeg
kender, om at ægte kristendom er at elske alle med Jesu kærlighed. Jesus
elsker alle syndere, men ikke SYNDEN(også dem der skriver "hvor dælen")

Slut fra mig og venlig hilsen
Ernst

Fra : Kim Petersen

Dato : 23-11-01 22:22

> [...]

> fundamentalistiske, som Koranen påbyder dem. De læser hver dag i
> den "originale" Koran, beder 5 gange, har i pt ramadan, etc.

Spørgsmål: Kender du ikke Kristne som læser biblen hver dag, og som beder
ofte og igen - og dog alligevel ikke fanger det rigtige
budskab? Og måske endda mis-citerer ud af kontekst?

> 2) Hvis du har fulgt med i denne NG, eller søgt lidt på IT, vil du
> vide, at både den danske og engelske oversættelse er fulde af fejl.
Hvorfor tror du jeg refererer og har 2 forskellige versioner, hvor af den
ene endda er suppleret med kommentarer af islamiske skriftlærde?
> [...]
> tion skal du faktisk først lære arabisk, dernæst kan du så læse, for
> dig selv eller højt, ordret fra Koranen.

"Må ikke" er ikke korrekt - men det er dog korrekt at traditionen siger
at du ikke for eller forstår Koranen korrekt før end du læser den på
Arabisk [hvilket der iøvrigt ikke er noget underligt i - Bare se på hvor
meget bedre biblen bliver efter hver retroperspektiv oversættelse].

> [...]
> diskussion om islam. Jeg hverken fordømmer muslimer eller ønsker dem
> ud af Danmark. Jeg forsøger at forstå deres baggrund, kultur og

Dette handler jo netop om både livssyn *og* kristendom - nemlig vores
(kristne og kristligt influerede ) syn på og påvirkning af muslimerne
i Danmark.

> [...]
> muslimer jeg kender, om at ægte kristendom er at elske alle med Jesu
> kærlighed. Jesus elsker alle syndere, men ikke SYNDEN(også dem der

Jeg er da ked af at du følte at "dælen" er et syndigt ord - men jeg er
heller ikke kristen - men Agnistiker - og jeg skal forsøge at moderere
mit sprog, jeg havde glemt hvilke rødder dette udtryk havde.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 23-11-01 23:46

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Spørgsmål: Kender du ikke Kristne som læser biblen hver dag, og som beder
ofte og igen - og dog alligevel ikke fanger det rigtige budskab? Og måske
endda mis-citerer ud af kontekst?

Jo, mange, de mangler givetvis Helligånden til åbenbare teksten.

> Hvorfor tror du jeg refererer og har 2 forskellige versioner, hvor af den
> ene endda er suppleret med kommentarer af islamiske skriftlærde?

Det er beundringsværdig, at du går så dybt på opdagelse i Koranen og
fremgang og visdom med det. Der er jo sikkert også forskel på islamiske
skriftlærde, som der er på kristne teologer.

> [...]
>
> Dette handler jo netop om både livssyn *og* kristendom - nemlig vores
> (kristne og kristligt influerede ) syn på og påvirkning af muslimerne

Det er selvfølgelig rigtig, men nu hedder denne tråd jo "hvorfor er kristne
så intolerante?" Derfor vil jeg opfordre dig til at starte en ny tråd i NG
om emnet islam/Koranen, etc.

> Jeg er da ked af at du følte at "dælen" er et syndigt ord - men jeg er
> heller ikke kristen - men Agnistiker - og jeg skal forsøge at moderere
> mit sprog, jeg havde glemt hvilke rødder dette udtryk havde.

Alt er dig tilgivet, du er i din gode ret til at bande det du vil. (dælen er
iøvrigt et slangord på dansk for Djævelen)

> Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej
18
> Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100
> [...]

Må Gud velsigne dig, selv om du ikke er kristen. Husk endnu engang, jeg
fordømmer ingen.

mvh
Ernst

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-11-01 20:49

"Arne H.Wilstrup" <ahw@ahw.dk> mælte sligt:

> [...]
>det er i orden at have dødsstraf samtidig med at de også ser
>stort på de ti bud om ikke at slå ihjel.

De ti bud er i deres historiske kontekst på ingen måde noget bud om, at
det aldrig kan forsvares at et menneske berøves dets liv. I dets
kontekst, som en del af den lovgivning, der skulle gælde for det
israelitiske samfund, var de ti bud lovforordninger, som folket skulle
overholde. "Staten" derimod kan i GT sagtens henrette folk, ganske som
det også er tilladeligt at dræbe "de onde", når man er i krig.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Interdum feror cupidine partium magnarum Europae vincendarum.

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-11-01 00:10

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i melding
> [...]
> Rasmus Underbjerg Pinnerup
> --
> Interdum feror cupidine partium magnarum Europae vincendarum.

Den tanken inneber at "likhet for loven" er "ubibelsk". Der blir eit problem
når når der skal bestemmast kven dei forskjellige kovane gjeld for!

Harald Mossige

Fra : P.N.

Dato : 22-11-01 00:13

> [...]
> "skinhellighed" - bemærk, jeg siger ikke, at alle er sådan, blot
> har jeg mødt en del, der har disse synspunkter.

Der er kristne der er for dødsstraf
fordi gud går ind for dødsstraf.

MVH P.N.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 22-11-01 07:38

> [...]
> det er i orden at have dødsstraf samtidig med at de også ser
> stort på de ti bud om ikke at slå ihjel.

Nu står jeg som politiker og kristen lidt med et ben i hver lejr, hvis man
kan sige det på den måde. Kristeligt set kan jeg ikke finde nogen argumenter
for, at staten ikke skal kunne slå ihjel. Paulus siger klart, at øvrigheden
er indsat af Gud til at straffe de, der gør det onde, så de, der gør det
gode, ikke har noget at frygte. Så når øvrigheden slår ihjel, gør den det
som myndighed indsat af Gud. Som kristen politiker vil jeg dog aldrig selv
forsvare at mennesker dræbes af staten, fordi kristendommen klart siger, at
et menneske er skabt i Guds billede med en uendelig værdighed. Tager jeg som
kristen et menneskes liv, ødelægger jeg en Guds skabning af uendelig værdi.
Og det er det ansvar, man tager på sig, hvis man som politiker går ind for
dødsstraf.

> [...]
> Hvordan er det nu lige det hænger sammen? Er vi ikke et samfund,
> der bygger på de kristne værdier? Er det ikke en kristen dyd at

Jo, jeg har også lidt svært ved at se sammenhængen mellem Bibelens ord om
hjælp til svage og Søren Krarups ord om, at muslimerne skal smides ud af
Danmark. Desuden har jeg i historiens lys meget svært ved at se, hvordan en
kristen, der ved hvordan hans trosfæller har lidt for sin tro, kan få sig
selv til at påføre anderledes troende samme lidelse, blot fordi man selv får
magten. Det er på ingen måde kristen tankegang.

> Jeg er sikkert ret naiv, men jeg forstår altså ikke denne
> "skinhellighed" - bemærk, jeg siger ikke, at alle er sådan, blot
> har jeg mødt en del, der har disse synspunkter.

Jeg kan let følge dig. Det er uforståeligt, at had i den grad kan trives i
en tro baseret på absolut kærlighed.

> Nogen, der har en forklaring?

Jeg ved det ikke. Muligvis kan det være, at magt korrumperer, så man glemmer
de værdier, man har i troen. Det var et bud.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 22-11-01 09:19

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

[Klip af udmærkede kristen politiske betraktninger]

> Jeg ved det ikke. Muligvis kan det være, at magt korrumperer, så man
glemmer
> de værdier, man har i troen. Det var et bud.

Et ganske udmærket bud, mit bud ville være, at mennesker der vil andre
ondt, ikke kender Kristus!

Niels

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 22-11-01 11:43

"Rengøringsassistenten" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

> [Klip af udmærkede kristen politiske betraktninger]

> Et ganske udmærket bud, mit bud ville være, at mennesker der vil andre

Så "firkantet" tror jeg ikke mit bud er. Jeg tror mange kender Jesus og
alligevel af og til er onde. "Kødet" vil jo som regel det modsatte af Kristi
sindelag. Det er nok desværre en livslang kamp, som først slutter når vi
dør.
Den synlige intolerance eller ondskab er jo let at forholde sig til, men
hvad med den mere skjulte - huh-ha. Den taler Bibelen jo også om. Et par
eks. Vi kender et kurdisk par, som netop har fået tilsendt et pornoblad og
regning på 128kr, bestilt af en annonym. Mon ikke der er kristne, som i det
skjulte har stemt på enten Pia K. eller Mogens G. Hvad med skjult bitterhed
og fordømmelse af ens nabo.
Joh, listen over det skjulte er nok længere end vi forestiller os. Som
kristne må vi dagligt erkende vor svaghed og leve i Jesu nåde og tilgivelse.
Jeg synes det er svært at dømme/fordømme andres gerninger, når jeg selv er
perfekt.
mvh
Ernst

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 22-11-01 15:19

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Kristi
> sindelag. Det er nok desværre en livslang kamp, som først slutter når

Enig og uenig, spørgsmålet er vel nærmere om hvorvidt det menneske har
fået et liv i Kristus.

> [...]
pornoblad og
> regning på 128kr, bestilt af en annonym. Mon ikke der er kristne, som

Anonymt og så er du sikker på at det er kristne?

> skjulte har stemt på enten Pia K. eller Mogens G. Hvad med skjult
bitterhed
> og fordømmelse af ens nabo.

Kender de mennesker Kristus, eller har de kendt Ham engang?

Niels

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 22-11-01 18:30

> [...]
>
> Anonymt og så er du sikker på at det er kristne?

> bitterhed
>
> Kender de mennesker Kristus, eller har de kendt Ham engang?

Et eneste spm til dig. Er du syndfri, perfekt og lever helt med Kristi
sindelag?
Er dit svar ja, er du et unikum.
mvh
Ernst

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 22-11-01 21:33

> Et eneste spm til dig. Er du syndfri, perfekt og lever helt med Kristi
> sindelag?

Mine fejl bliver ikke tilregnet mig, så jeg er lykkelig..

Kristus lever altid i mig, også når jeg fejler..

> Er dit svar ja, er du et unikum.

Gal 2,20
Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på
jorden lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv
hen for mig.

Jeg er et unikum )

Men spørgsmålet er ikke om jeg er et unikum eller ej, men hvorvidt jeg
(hvis jeg vælger at gøre nogen ondt) har Kristus i mig.

Joh 3,20
For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset, for at
hans gerninger ikke skal afsløres.

Denne (Joh 3,20) kunne bruges som argument for det synspunkt jeg
anlagde, men der er faktisk i Paulus breve argumentation nok til at
gennemhulle Joh 3, 20 hvis denne står alene og uden de omkringliggede
vers.

Så jeg må erkende, at Jeg er menneske )

Niels

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 22-11-01 23:28

> [...]

> anlagde, men der er faktisk i Paulus breve argumentation nok til at
> gennemhulle Joh 3, 20 hvis denne står alene og uden de omkringliggede

Jamen, vi er så slet ikke så uenige endda Kristus lever også i mig, men
jeg lever også i erkendelsen af, at jeg har brug for daglig nåde og
tilgivelse.
Jeg udtrykte mig også lidt uklart. Bevidst gentagen ondskab harmonerer ikke
med at Jesus er i dette menneske. Hvis man derimod ubevidst sårer eller gør
andre ondt, vil jeg som kristen ikke få sjælefred før denne handling er
tilgivet af Jesus og det (de) menneske jeg har gjort ondt.

Ernst

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-11-01 00:00

"Rengøringsassistenten" <niels.stegWHO@get2net.dk> mælte sligt:

>Et ganske udmærket bud, mit bud ville være, at mennesker der vil andre
>ondt, ikke kender Kristus!

Jamen, er det ikke sødt :) Dernæst kan vi konstatere, at gutter som
Augustin, Paulus og Luther ikke har kendt Kristus, da de jo alle et
eller andet sted taler om at ville andre ondt. Hvis de virkelig *havde*
kendt Kristus, så ville de jo aldrig have villet andre noget ondt, vel?

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Helvede er gentagelsen. Træt af pis?"

Fra : Kim Petersen

Dato : 22-11-01 15:31

"Arne H.Wilstrup" <ahw@ahw.dk> writes:
> [...]
> det er i orden at have dødsstraf samtidig med at de også ser
> stort på de ti bud om ikke at slå ihjel.

Der er vel i princippet kun 3 grunde til at indføre/udføre dødsstraf...

1. Skaffe samfundet af med "rådne" æbler - og dermed spare penge
til fængsler etc.
2. Hævn - hun slog ihjel - så samme for hende.
3. At lade efterlivet (Gud/Allah whatever) dømme og straffe for
os..

#1 og #2 _kan_ være valide politiske argumenter.

#3 er et afgjort religiøst synspunkt (jfr. eksemplet du stillede "hævnen
tilhører herren") - da en Ateist ville betragte det som værende meget lidt
af en straf [klip - sort klap - intet mere].

De 10 bud er vel personlige regler (altså lev _dit_ liv udfra dem), og
ikke samfundsbud - eksempelvis er budet som tit bliver misciteret som
"Du må ikke lyve" en mindre striks regel om at "Du ikke må bære falsk
vidne" (vel en lovmæssig ting - du må ikke lyve over for øvrighed).

Der er masser af gode grunde til at "lyve" [lad nu være med at slagte
mig] - den bedste jeg kan komme i tanke om er... Konen står foran
spejlet i den mest horrible kjole du kan forestille dig. Hun vender
sig glædesstrålende om mod dig og siger "Er det ikke den mest vidunder-
lige kjole?" [eg. sig ja og du lyver - sig nej og du gør bevidst skade
på et andet menneske].

> [...]
> Hvordan er det nu lige det hænger sammen? Er vi ikke et samfund,
> der bygger på de kristne værdier? Er det ikke en kristen dyd at

Den kan jeg nu heller ikke få til at stemme overens med Kristendom,
specielt ikke da det jo giver en excellent chance for at omvende dem
Med mindre det er en rædsel for at det skal gå den anden vej ?

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 23-11-01 00:38

> [...]

vidunder-
> lige kjole?" [eg. sig ja og du lyver - sig nej og du gør bevidst skade

Sig ja og du lyver - og gør bevidst skade på et andet menneske, idet din
kone bliver til grin i hele byen, når hun viser sig offentligt i den
lidet flatterende klædedragt - og så bliver hun da først for alvor
mopset!
Sig nej og gør hende småmuggen, men spar hende for offentlige
ydmygelser.

Nej du, et meget bedre eksempel er det velkendte:
"Synes du, jeg har taget på?"
Det må under ingen omstændigheder besvares bekræftende med mindre hun er
gravid - og et godt stykke henne!

Held og lykke!
Christina

Fra : Kim Petersen

Dato : 23-11-01 21:49

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> writes:

> Nej du, et meget bedre eksempel er det velkendte:
> "Synes du, jeg har taget på?"
> Det må under ingen omstændigheder besvares bekræftende med mindre hun er
> gravid - og et godt stykke henne!

Den køber jeg

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 23-11-01 22:45

> Den køber jeg

Det gør jeg ikke, for det betyder at hun har taget mere på end hun må
ifølge de 5 bøger om graviditet hun har (gen)lånt på bibleoteket!

Niels

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 24-11-01 13:57

"Rengøringsassistenten" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev...

> Det gør jeg ikke, for det betyder at hun har taget mere på end hun må
> ifølge de 5 bøger om graviditet hun har (gen)lånt på bibleoteket!

Hvoff' det? Hun spørger jo ikke (i mit tænkte eksempel), om hun har
taget for meget på, blot om hun har taget på. Og det vil da være det
rareste at gøre, når man nu er gravid.

(Jeg har eksemplvis taget 1,6 kg på og var ved at gå amok over, at
gemalen ikke kunne se det... Men jeg er som bekendt også lidt underlig.)

Til lykke med den kommende familieforøgelse!
)
Christina

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 24-11-01 23:45

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9to5ar$21d$1@sunsite.dk...
> [...]

> gemalen ikke kunne se det... Men jeg er som bekendt også lidt
underlig.)

> Til lykke med den kommende familieforøgelse!

Næe næ, stop lige, det var bagklogskabens lys der skinnede frem )

Vi har tre (alle piger) og det er NOK!

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 27-11-01 22:56

Arne H.Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bfbdeef$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Det er faktisk et lidt underligt spørgsmål, hr. Wilstrup. Det er da
selvfølgelig fordi alle andre er så irriterende.

Mr. D