adresse til mindre afgift
Fra : Vestervang

Dato : 21-11-01 10:26

Jeg har her til morgen sendt mails til følgende mailadresser:

Venstre:
vanfr@folketinget.dk

Konservative:

kfbrmi@folketinget.dk

KRF:

krfjasj@folketinget.dk

DF:

df@ft.dk

i mailen har jeg givet mindet partierne om, at de under den seneste
folketingssamling arbejdede for at afgiften på motorcykler og biler blev
ligestillet.... og at jeg håber, at de husker det nu, hvor de reelt har
magten til at gennemføre en ligestilling på lige netop det område

Hermed opfordrer jeg alle her i gruppen til at gøre det samme MEN MEN MEN,
lad nu være med at lave en fælles mail, så alle beskedder ser ens ud... det
er med sikkerhed ikke godt - lad dem mærke at vi er mange enkeltpersoner,
der ønsker at få samme "billige" afgift som der er på biler.

Jeg står ikke lige foran at købe ny mc - men har lige betalt den dyre afgift
selv - det skal dog ikke afholde mig fra at prøve at give andre en noget
mere retfærdig pris på en ny "knallert"

Johnny

Fra : Mads Lund

Dato : 21-11-01 14:49

Og vi kan jo i samme åndedrag håbe på at få en konservativ traffikminister,
så det traffikpolitiske arbejde kan komme til at dreje sig om arbejdet med
traffiksikkerhed og ikke om at fylde statskassen af bagvejen med de opsatte
pengedåser.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Vestervang

Dato : 21-11-01 15:38

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så det traffikpolitiske arbejde kan komme til at dreje sig om arbejdet med
> traffiksikkerhed og ikke om at fylde statskassen af bagvejen med de

det kan vi jo håbe, meeeeeeen det er vel lige lovlig optimistisk

Jeg har i øvrigt allerede fået svar fra konservative, der lover at fastholde
det ny flertal på at afgiften skal ligestilles med den for biler ;C)

johnny

Fra : Søren L Hansen

Dato : 21-11-01 15:42

Vestervang <tine-johnny@orangenet.dk> wrote in article
> [...]
fastholde
> det ny flertal på at afgiften skal ligestilles med den for biler ;C)

Super, så mangler vi lige fritagelse af 125ere for afgift... og mulighed
for "gulplade" mc... orv mand, har man lov at håbe???
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Vestervang

Dato : 21-11-01 15:57

"Søren L Hansen" <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Super, så mangler vi lige fritagelse af 125ere for afgift... og mulighed
> for "gulplade" mc... orv mand, har man lov at håbe???

Tja, man kan håbe, men det er bedre at handle.

Jeg synes at kunne huske man tidligere har overvejet den med 125cc og gule
plader

johnny

Fra : Mads Lund

Dato : 21-11-01 16:31

> Jeg synes at kunne huske man tidligere har overvejet den med 125cc og gule
> plader

Jeg stemmer imod det med 125cc maskiner, jeg vil hellere have en speciel
offroad afgift

Men desuden kunne der godt være en blødere overgang mellem Øverter og små
mc'ere. Det vil trods alt være bedre at få flere ud på små mc'ere (med mc
kort) som alternativ til de tunede øverter.

Mads Lund
både store og små mc'ere

Fra : Armand

Dato : 22-11-01 00:48

> [...]
(med
> mc kort) som alternativ til de tunede øverter.

Jeg skulle mene at overgangen er blevet blød nok alene i kraft af
profittens evige arbejde:

ØV'erter er ikke belagt med indregistreringsafgift som deres større
søskende á blot 90 ccm's; men alligevel koster de tilnærmelsesvis det
samme
Ergo: Importørerne skummer fløden suverænt omkring ØV'erter!!

I samfald med dette, så tyg lige på hvad der vil ske med priserne i fald
at afgiften helt faldt bort på MC'er og biler :-|

--
Armand.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 22-11-01 12:36

> I samfald med dette, så tyg lige på hvad der vil ske med priserne i fald
> at afgiften helt faldt bort på MC'er og biler :-|
>
> --
> Armand.

Tjoh - forhandlerne ville begynde at tjene penge på andet end reservedele og
visse forbrugere *host, host* ville opdatere deres mc og/eller bil.

Fra : Armand

Dato : 22-11-01 16:49

Henrik Steen Larsen <hsl@adslhome.dk> skrev i en
> Tjoh - forhandlerne ville begynde at tjene penge på andet end
reservedele
> og visse forbrugere *host, host* ville opdatere deres mc og/eller bil.

Og sikkert i et indkøbsorgie hvor kun få ville ænse at nogle pludselig
tjente 50% eller mere (hvad mon grundprisen er for en Adly 100'er, i
forhold til Øv'ert-versionen??), når nu at staten ikke længere skulle
have sine 180% :-/

Og tilbage står så det tunge argument, at de nye priser i praksis ikke
vil være så billige igen - Derved at man øjeblikkelig har mistet
videresalgs-værdien af sit gamle køretøj

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-11-01 18:42

Armand wrote:

> Og tilbage står så det tunge argument, at de nye priser i praksis ikke
> vil være så billige igen - Derved at man øjeblikkelig har mistet
> videresalgs-værdien af sit gamle køretøj

Jajajajaja Lad nu være med al det jammer, for når det kommer til
stykket så vil jo jo af med de afgifter!
Selvfølgelig mister man nogle mange kr hvis afgifterne fjernes, men det vil
jo alligevel kun være et problem hvis man har tænkt sig at omsætte ens
model til kr istedet for en anden mc... og det er der jo ingen der vil,
vel?
Desuden bliver afgifterne jo heller ikke fjernet fra den ene dag til den
anden, men nok nærmere over fx 5 år, så markedet ikke vil gå helt amok,
hvorved tabet i kr vil blive mindre for den enkelte.
Al det her minder mig lige om noget jeg hørte i radioen for nogle dage
siden: motorfolket bidrager årligt med 42 mia. kr til statskassen (!!!!)½,
men kun 5 af dem bliver brugt på dem igen... resten går til aktivering af
kræftsyge stakler og andre gale ting.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jakob Barfod

Dato : 23-11-01 09:25

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jajajajaja Lad nu være med al det jammer, for når det kommer til
> stykket så vil jo jo af med de afgifter!

Det afhænger vist væsentligst af, hvor man bor. Hvis man bor langt ude på
landet med ret langt til alting, kan det føles latterligt med de høje
afgifter. Dér hvor jeg bor i København er bilen derimod ret beset en luksus,
fordi arbejde og det meste andet forholdsvis nemt kan nås uden bil - og her
synes afgiften anderledes rimelig.

Jeg forstår i øvrigt ikke dit argument med, at "kun" 5 mia kr. går "til"
motorfolket, mens der hives 41 mia kr. "ud" af dem. Sådan fungerer et
samfund jo - hvor skulle statens indtægter til dækning af dens udgifter
(sygehuse, undervisning, hele molevitten) ellers komme fra - hvis ikke fra
skatter og netop afgifter?

--
Jakob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-11-01 19:15

Jakob Barfod wrote:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det afhænger vist væsentligst af, hvor man bor. Hvis man bor langt ude på
> landet med ret langt til alting

Det gør jeg.

>, kan det føles latterligt med de høje
> afgifter.

Nemlig

> Dér hvor jeg bor i København er bilen derimod ret beset en
> luksus, fordi arbejde og det meste andet forholdsvis nemt kan nås uden
> bil - og her synes afgiften anderledes rimelig.

På sin vis ja. Men det er jo ikke praktisk/etisk/whatever muligt at holde
øje med hvor (meget) folk bruger deres biler, og derfor heller ikke hvor
meget de i så fald skal betale i afgift. At staten så har valgt den nemme
løsning, at straffe alle, er tåbeligt. Når man har brug for bilen, så skal
man imo ikke straffes, men bliver det alligevel. Derfor duer det ikke med
de afgifter.

> [...]
> (sygehuse, undervisning, hele molevitten) ellers komme fra - hvis ikke fra

Jeg har åbenbart ikke samme syn på situationen som du har. I mine øjne skal
det samlede skattetryk ikke skjules for befolkningen ved at luske ret
skjulte afgifter ind på så godt som alt (bemærk lige at jeg ikke
overdriver!). Dernæst betaler motorfolket jo skat som alle mulige andre, så
hvorfor de skal betale mere end resten af befolkningen er mig en gåde.
(ja, selvfølgelig skal de betale hvad bilerne koster samfundet, men ikke
mere end det)

Fra : Armand

Dato : 26-11-01 01:33

> Nemlig

Jeg siger heller ikke at de ikke er urimeligt høje; men derimod:
- At de dels er uhyre svære at komme ud af (= kan ikke fjernes over
natten, da millioner af danskere vil blive insolvente, derved at deres
køretøj derefter ikke længere har den brugtværdi, som banken har pant
deri for!!).
- At de frie markedskræfter til dels har udlignet dem (derved at vi også
har verdens højeste brugtpriser!).
- At pengene skal komme et sted fra, og at en flytning af beskatningen
vil svide mere end den indreg.-afgift, som vi i bund og grund har vænnet
os til!

--
Armand.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 26-11-01 16:16

> [...]
> man imo ikke straffes, men bliver det alligevel. Derfor duer det ikke med

Nemlig! Når det nu ikke er muligt at holde øje med, hvor meget folk faktisk
_har_ brug for deres biler, så er det jo nødvendigt at finde den middelvej,
hvor afgifterne ikke er urimelige for dem, som har utvisteligt brug for et
motorkøretøj, samtidig med at afgifterne ikke bliver så lave, at man løber
ind i uønskede konsekvenser (som fx trafikpropper, forurening, sikkerhed
osv.).

> [...]

> hvorfor de skal betale mere end resten af befolkningen er mig en gåde.
> (ja, selvfølgelig skal de betale hvad bilerne koster samfundet, men ikke

Afgifter er jo netop i modsætning til de generelle skatter et effektivt
middel til at regulere vores adfærd på forskellige områder jf. mit
ovenstående argument. Kunsten er bare at lægge afgifterne i det rigtige
leje. Der vil jo altid være bogen, der synes, at en specifik afgift er for
høj, mens andre synes, den er for lav. Er den gyldne middelvej så fundet?
Personligt synes jeg jo fx, at vores afgifter på motorkøretøjer generelt er
for lav, mens du synes, den er for høj. Mon det så kan tænkes, at
middelvejen faktisk _er_ fundet?

--
Jakob

Fra : origo@earthling.net

Dato : 26-11-01 17:14

"Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> wrote in message
>Mon det så kan tænkes, at
> middelvejen faktisk _er_ fundet?

Det håper jeg ikke, med verdens høyeste avgifter kan man neppe tale om en
middelveg. Hadde man enda flyttet avgiftene over til briken av kjøretøyet,
hadde jeg hatt litt mere respekt for det.

JS

Fra : Michael K.S.

Dato : 26-11-01 17:34

On Mon, 26 Nov 2001 17:13:40 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

>Hadde man enda flyttet avgiftene over til briken av kjøretøyet,
>hadde jeg hatt litt mere respekt for det.

Ganske enig,jeg vil endda gå så langt som til at sige at jeg så nok
kunne acceptere det nuværende samlede niveau.I hvert fald ville det
glide nemmere ned,hvis det blev omlagt til en brugsafgift ...

-M

Fra : Armand

Dato : 02-12-01 03:16

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> Ganske enig,jeg vil endda gå så langt som til at sige at jeg så nok
> kunne acceptere det nuværende samlede niveau.I hvert fald ville det
> glide nemmere ned,hvis det blev omlagt til en brugsafgift ...

Ville motorcykler i så fald ikke blive beskattet højt, deri at de med
95% sikkerhed er et lyst-køretøj, i modsætning til familibilen der skal
bringe far/mor og et par skrigende unger til/fra børnehave hhv.
arbejdsplads? :-/

--
Armand.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 27-11-01 09:19

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9ttpnt$889$1@sunsite.dk...

> Det håper jeg ikke, med verdens høyeste avgifter kan man neppe tale om en
> middelveg. Hadde man enda flyttet avgiftene over til briken av kjøretøyet,
> hadde jeg hatt litt mere respekt for det.

Hej Jørund -

Nu skal rimeligheden af vores afgifter i Danmark jo ikke grundlæggende
fastsættes efter, hvordan man gør det i andre lande, men efter hvad vi selv
synes! (Og jo, selvfølgelig er der tilfælde som fx import/export, som får
betydning i praksis for niveauet).

Og med hensyn til at flytte afgifterne til _brugen_ af køretøjet, så er det
jo et eksempel på, at vi sikkert kan finde på måder at justere udregningen
af afgiften, så den bliver endnu bedre/retfærdig/rimelig/middelvej (selv om
jeg ikke tror, Jes Vestervang tilhører dem, der gerne så afgiften flyttet
over på brugen. Eller hvad, Jes?)

--
Jakob

Fra : Mads Lund

Dato : 27-11-01 09:27

Selv om jeg er modstander af forslaget, så er det jo ret oplagt, at tage det
indkommende beløb fra reg afgifter, og dividere med det kørte antal km pr
år, og så lave en km afgift. Den er natyrligvis umulig at administrere (før
vi igen får en rød reg, som går videre med planerne om det totale
overvågningssamfund) men så kunne man jo omregne denne km afgift til en
literafgift, ved at gange med en 10-12 stykker.

Så vi man få 3 effekter. Dels vil man få udskiftet vognparken (og drop lige
hyleriet om værditab), dels vil man motivere folk der køre mange km, til at
købe økonomiske biler. og sidst men ikke mindst, vil det garanteret have en
begrænsende effekt på antallet af kørte km = bedring for antallet af uheld,
bedring af miliøkonsekvenserne og en reduktion af traffiktætheden.

Men set i lyset af at jeg kører 60.000 i bil og 20.000 på mc om året, så
synes jeg idéen sucks

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-11-01 10:01

> literafgift, ved at gange med en 10-12 stykker.
> Men set i lyset af at jeg kører 60.000 i bil og 20.000 på mc om året, så
> synes jeg idéen sucks

Hvis det så blev kombineret med et fradrag for "nødvendige" kilometre
begynder det vel alligevel at hænge sammen ? Vi har jo i forvejen et
befordringsfradrag og det vil selvfølgelig skulle justeres samtidigt.

Men hvis vi antager at en typisk bil idag koster 250kkr og holder 250kkm,
giver de ~1kr/km i afskrivning. Hvis vi fjernede reg. afgiften ville den
sammle bil koste ~110kkr. Derved skulle der kun lægges 0,56kr/km extra på
benzinregningen. Med 14km/l ville vi "kun" skulle fordoble vores benzin
priser for at det hægner sammen. (Det var bare et tænkt eksempel)

/A - Der antager at kun en del af de 80kkm "er for sjov"

Fra : Mads Lund

Dato : 27-11-01 10:45

> Hvis det så blev kombineret med et fradrag for "nødvendige" kilometre
> begynder det vel alligevel at hænge sammen ? Vi har jo i forvejen et
> befordringsfradrag og det vil selvfølgelig skulle justeres samtidigt.

Det ville jo hjælpe en anelse.

> [...]
> benzinregningen. Med 14km/l ville vi "kun" skulle fordoble vores benzin
> priser for at det hægner sammen. (Det var bare et tænkt eksempel)

jep, det var også det jeg kom frem til. Men det vil jo forbedre mc økonomien
betragteligt. Lad os siga at en stor sports mc idag koster 240.000 uden
afgift koster den 80.000 en besparelse på 160.000. Kører man så 80.000 på
den og sælger den for hhv 120.000 og 40.000, så har besparelsen været 80.000
kr eller 1 kr/km, og hvis bensinen ca andragede 0,56 kr/km, ville netto
besparelsen være 35.200 kr. Dertil kommer naturligvis renteudgiften på lånet
af de 240.000

> /A - Der antager at kun en del af de 80kkm "er for sjov"

tjo, halvdelen er i arbejdsmæssig øjemed.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jakob Barfod

Dato : 27-11-01 10:40

> [...]
> bedring af miliøkonsekvenserne og en reduktion af traffiktætheden.
>
> Men set i lyset af at jeg kører 60.000 i bil og 20.000 på mc om året, så

Se, det var jo et konstruktivt og velargumenteret forslag! To kommentarer:

1. Det her med at få udskiftet vognparken: Der vil være klare fordele, idet
en ny vognpark vil være sikrere og forurene mindre. Nu kan ikke helt
gennemskue Armands argumenter, men er det ikke sådan helt overordnet
samfundsøkonomisk, at det bedre kan betale sig at have en vognpark med lang
levetid en een med kort levetid/stor udskiftning? Man kan fx bare se på de
beløb, der forsvinder ud af landet ved bilimporten? (Med vilje formuleret
som et spørgsmål, idet jeg ikke har den store viden på området!)

2. Er den ovenstående model mere retfærdig for dem, som vitterlig _har_ brug
for et køretøj, fordi de bor langt fra alting? De kan jo ikke uden videre
nedsætte antallet af kørte kilometer. Kom nu på banen, Jes! Hvad ville
du (sådan helt ærligt) sige til en model som Mads' herover? Er det et skridt
i den rigtige retning?

--
Jakob

Fra : Mads Lund

Dato : 27-11-01 10:52

> [...]
> beløb, der forsvinder ud af landet ved bilimporten? (Med vilje formuleret
> som et spørgsmål, idet jeg ikke har den store viden på området!)

hmm, der er naturligt argumenter for at forlænge vognparkens levetid. Men
mon ikke det er er kurve som knækker på et tidspunkt, i stil med at eks 15
år's gennemsnitlig levetid på en bil er det optimale ?

> [...]
brug
> for et køretøj, fordi de bor langt fra alting? De kan jo ikke uden videre

Både og. Man tager af og til en ekstra tur i ny og næ. Men nu går modellen
jo på, at økonomien skal gå lige op. Så man på bilens levetid (km) har samme
udgift. Blot betaler man udgiften løbende i form af en km takst istedet for
en her og nu ved køb af køretøjet. Uden jeg lige kan aktivere min hjerne til
100% at gennemskue modellen, vil jeg tro at folk med mange km muligvis vil
blive ramt hårdere, med de har jo idag en forholdsvis større afskrivning på
bilen, kva de flere kørte km, men om det vil opveje den hårde km belastning
må vi lige se på.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-11-01 01:10

Jakob Barfod wrote:

> [...]
> videre nedsætte antallet af kørte kilometer. Kom nu på banen, Jes!
> Hvad ville du (sådan helt ærligt) sige til en model som Mads' herover? Er

Så længe man kan snyde systemet er jeg ligeglad ...og ellers skal alle
afgifter bare væk

Argh, jeg blev vist lidt væk fra tråden her.... anyways, så tror jegf af
min afsluttende bemærkning vil være:
<censur=0>
Fjern afgifter og stik dem op i skideren, brænd derefter alle der bruger
miljøet som undskyldning for højere skat og giv samtlige veje samme omgang
som nogle jyske åer fik - altså sving over det hele
<censur=1>
Ahhh, det gjorde godt

...Der er jo ikke noget at diskutere!!!

--
mvh Jes Vestervang - hvis brændstofudgifter ville være reduceret til 1/4
hvis suzukien drak diesel

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-11-01 10:47

> [...]
selv
> synes! (Og jo, selvfølgelig er der tilfælde som fx import/export, som får
Det kan jeg forsåvidt være enig i, men når man gang på gang hører at det
skal tillegges nye avgifter, road pricing m.v., og argumentet ofte er at
sådan er det i Tyskland, Norge eller andre lande, så har jeg igjen vanskelig
for å ta forslaget seriøst. Det ville være helt fint med meg at man fulgte
f.eks. en tysk modell, hvis det nå var det man syntes var smart, men så
burde man samtidig følge den fullt ut. Det er min mening, du har en annen,
og det er det ikke meget å gjøre ved. Jeg savner dog stadig en god
begrunnelse for hvorfor vi skal brandbeskattes på alt fra inntekt til bolig
og bil. Sammenligner jeg hva vi får tilbake, føler jeg ikke at det er
sammenheng.

> [...]
det
> jo et eksempel på, at vi sikkert kan finde på måder at justere udregningen
Hvem er "vi" i denne sammenheng? Og hvis vi godt kan, hvorfor er det ikke
gjort for lenge siden?

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 27-11-01 10:55

> [...]
bolig
> og bil. Sammenligner jeg hva vi får tilbake, føler jeg ikke at det er

Det vil hjælpe enormt hvis skatten ikke blev trukket fra lønnen automatisk,
men man istedet skulle hen på posthuset og betale et girokort på 15-20 kilo
en gang om måneden, eller eks et på en lille 1/4 mio hvert år til jul !!!!
Så vil man nok begynde at tænke lidt mere over hvad man får igen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jakob Barfod

Dato : 27-11-01 11:11

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9tvnff$2te$1@sunsite.dk...
> [...]
> burde man samtidig følge den fullt ut. Det er min mening, du har en annen,

Jeg mener da også, at det ikke er et argument i sig selv, at "det gør alle
de andre". Begrebet "lande, vi normalt sammenligner os med" bliver tit
misbrugt, synes jeg. Hvem siger, vi skal/har lyst til at være som de dér
lande i alle forhold?

> [...]
bolig
> og bil. Sammenligner jeg hva vi får tilbake, føler jeg ikke at det er

Det kan jeg godt forstå - men det er jo en anden diskussion - nemlig om
skatterne og afgifterne i Danmark generelt er for høje.

> Hvem er "vi" i denne sammenheng? Og hvis vi godt kan, hvorfor er det ikke
> gjort for lenge siden?

"Vi" er vel de danske vælgere - vi har jo kun de politikere, som vi selv har
stemt på, og det er dem, der bestemmer afgifterne. Nå, nu er det ved at
blive en helt anden diskssion, nemlig den gamle om "folket versus
politikerne". Jeg er af den opfattelse, at vi har de skatte- og
afgiftsmæssige forhold, vi har fortjent. Det er jo de politikere, vi har
stemt på, der har indført dem! Hvis vi ville det anderledes, kunne vi jo
bare stemme på nogle andre (eller selv stille op)!

--
Jakob

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-11-01 11:45

> [...]
> de andre". Begrebet "lande, vi normalt sammenligner os med" bliver tit
> misbrugt, synes jeg. Hvem siger, vi skal/har lyst til at være som de dér
Presis, men ser man på den politiske debat og beslutning(er) så langt, er
det nettopp det som er tilfellet. Hvis man hevder at avgiften er for høy,
benyttes ofte argumentet om at vi selv skal styre hva som er korrekt, men
når man mangler argumenter for å tilføye nye avgifter, benyttes andre landes
*delelementer*.

JS

Fra : Morten Dybdal

Dato : 27-11-01 12:36

origo@earthling.net wrote:

> [...]
> når man mangler argumenter for å tilføye nye avgifter, benyttes andre landes

Lige præcis, og når dette åbenlyse misbrug af sanheden praktiseres af
både embedsmænd, rådet for større busser og miljøorganisationerne er
det da ikke noget under at vores tiltro til dem er meget lille.

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 02-12-01 06:30

Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en

> [...]
bliver tit
> misbrugt, synes jeg. Hvem siger, vi skal/har lyst til at være som de

Hørt!

Netop omkring "Tyskland vs. Danmark", er der specielt et stort skel
omkring boligudgifter (hvilket faktisk er grunden til at man frygter at
alle (i tyske øjne: billige) sommerhuse bliver opkøbt af tyskere hvis
ikke at man havde (endnu en) EU-særregel i form af at man skal bo
indenfor grænsen for at kunne købe/eje sommer-bolig

--
Armand.

Fra : Iceman

Dato : 29-11-01 21:27

> [...]

> Afgifter er jo netop i modsætning til de generelle skatter et effektivt
> middel til at regulere vores adfærd på forskellige områder jf. mit

Fuldstændigt korrekt. Afgifter skal regulere adfærd!!!!

Alkohol er skadeligt, medfører afgift, høj.
Tobak er skadeligt, medfører afgift, høj.

Arbejde er .............., medfører afgift, minimum 50 %, HM!!!!!!

Bare min kommentar
Trosborg

Fra : Vestervang

Dato : 30-11-01 11:35

"Iceman" <trosborg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tobak er skadeligt, medfører afgift, høj.
>
> Arbejde er .............., medfører afgift, minimum 50 %, HM!!!!!!

Der er ingen tvivl om at vi er et folk, som er hårdt belastede af afgifter
og skatter, nogle af dem er yderst urimelige, en fra den gruppe er
strafskatten på mc (ved nykøb), vi skal forhåbentlig ikke til at støtte det
gammelkommunistiske forslag om satellitovervågning og efterfølgende skat pr.
kørt kilometer! Der er allerede forsøg i gang, og lad os håbe at truslen om
den totale overvågning er det der skal til for at vi alle vågner og siger
stop!

En undersøgelse (aner ikke hvor seriøs den er) har påvist at de prutter der
slipper ud fra køer og grise i USA alene forurener mere end det samlede
co2-udslip fra eurpæiske virksomheder, hvis der er blot den mindste smule
reelt i den oplysning er det vi skal til at spørge os selv, om vi hele tiden
behøver finde nye afgifter for at afskaffe en gammel - eller om vi behøver
at fokusere så meget på udslip og drivhuseffekt som vi gør.
En seriøs gruppe forskere, har studeret solens adfærdsmønster, og de har med
sikkerhed påvist, at solen opfører sig som den selv vil (kom det bag på
nogen?), og det betyder at den nogle gange giver meget varme og andre gange
ganske lidt. Dette menes at være årsagen til globale klimaændringer - er der
blot en smule sandhed i det - så virker det noget belastende at lytte til de
rigtige miljømeninger - som ofte peger på at det er mennesket og kapitalen
og forbruget og velfærden og hvad ved jeg - der er skyld i at verden ændrer
sig. Verden har ændret sig gennem flere millioner år, og længe før vi fik
bil og mc, er der sket store forandringer - MEGET store, og mange gange....
er det ikke lidt selvhøjtideligt at tro, at alverdens motorcyklister har
større effekt på universet end solen?

Nå, det var sådan set bare et lille opstød, for at få lidt rimelighed ind i
debatten.

Johnny
(Vi skal have lavere mc-afgift - og vi skal ikke overvåges)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-11-01 16:03

Vestervang wrote:

..sniiiiiip... Enig!

> Johnny
> (Vi skal have lavere mc-afgift - og vi skal ikke overvåges)

Hørt, hørt!!!

Kan du forresten ikke lige ordne din newsreader, så den ikke skriver Sv: (af en masse gode grunde)? Hvis der ikke er mulgihed for at ændre det inde i opsætningen, har jeg en patch på http://the.subnet.dk/oefix.exe

Fra : Armand

Dato : 23-11-01 16:33

> [...]
omsætte
> ens model til kr istedet for en anden mc... og det er der jo ingen der

Næh, og dog: Man har jo behov for brugtværdien i sit gamle køretøj, til
at skyde i det nye som udbetaling!
Besparelsen på nykøbet kvæles af den manglende værdi på den du bytter
med, hvorved at det stadig vil blive mindst (indtil at markedet falder
på plads igen er der ingen(!) der vil eje en brugt motorcykel => 0-værdi
for din nyværende model ) ligeså dyrt at bytte, som i dag!

DK har ikke alene vedens højeste nypriser; men også verdens højeste
brugtpriser - Tingene hænger sammen!!

> Desuden bliver afgifterne jo heller ikke fjernet fra den ene dag til
> den anden, men nok nærmere over fx 5 år, så markedet ikke vil gå helt
> amok, hvorved tabet i kr vil blive mindre for den enkelte.

Ja, det kan med tydelighed ses hvor umuligt det faktisk vil være at
droppe afgifterne helt.
De af nævnte konsekvenser beskriver at vi ikke får alt foræret, blot
fordi at priserne falder - Se blot hvor billige motorcykler er i
Tyskland: Fra ny, er de dyrere end en dansk uden afgift; men allerede
efter tre års tid har de tabt så meget i værdi at det kan svare sig at
hente dem hjem og indregistrere i DK => Prisen er faldet mere(!) i
Tyskland, end den "grundpris" der kan beregnes på en brugt dansk
Og når alt så kommer til alt, vil beløbet køretøjskøbere sparer på
årsbasis mangle i finansloven, hvorved at vi alle kommer til at betale
igennem andre skatter og afgifter, der skal inddrive det tabte

Så alt i alt, mener jeg faktisk(!) at indregistreringsafgifterne, hvor
tåbeligt høje de end er, ligger bedst hvor de er :-|

> Al det her minder mig lige om noget jeg hørte i radioen for nogle dage
> siden: motorfolket bidrager årligt med 42 mia. kr til statskassen
> (!!!!)½, men kun 5 af dem bliver brugt på dem igen

Og tobaksskatten dækker så rigeligt udgifter til de lungekræft-syge!
Hvor fanden bliver pengene af????
Det kan da ikke passe at de alle forbruges på vores engagement i
Bruxelles???

--
Armand.
(der fandt at EU-spørgsmålet druknede i det andet primære valgflæsk; men

Fra : origo@earthling.net

Dato : 23-11-01 17:09

> Så alt i alt, mener jeg faktisk(!) at indregistreringsafgifterne, hvor
> tåbeligt høje de end er, ligger bedst hvor de er :-|
Totalt uenig, om ikke annet fordi kapitalbindingen i et par nye MC'ere er
alt for høy.

JS

Fra : Armand

Dato : 23-11-01 18:10

<origo@earthling.net> skrev i en news:9tlsd1$5ot$1@sunsite.dk...

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> Totalt uenig, om ikke annet fordi kapitalbindingen i et par nye MC'ere
er
> alt for høy.

(= At man skal låne til den højere mer-pris / mister forrentningen af
samme, hvis man selv har pengene til kontant-køb!)
Ja!
Men jeg har jo også allerede købt motorcykel til fuld pris, endsamt
handlet til ny motorcykel så mange gange at selv det tab jeg har haft
igennem kapitalbindingen, er kommet ind igen ved mine sammenlagte
besparelser i forhold til den tysker der har haft identiske forløb af
mc-handeler.
Derfor er det måske også noget frelst at komme med slige udtalelser; men
ikke desto mindre har alle potentielle danske mc/bil -ejere, udsigt til
at eje et køretøj indtil de ikke længere kan tygge smør, og derfor er
det med sikkerhed at at jeg skønner at alle der køber et køretøj for
første gang, vil ende med overskud i balancen med ens tyske "tvilling" -
Også selv om de skal have læderet frem for alvor ved den første handel!!

Og argumentet omkring andre veje at finde de tabte penge på finansloven,
understreger at man som skatteborger ikke vil spare pengene under nogen
omstændighed, hvilket vejer tungt i min indstilling til det nytteløse i
at råbe af køretøjsafgifterne!

At motorcyklister så udsættes for en beregningsmæssig ulighed i forhold
til bilister, er en helt anden sag, som bør rettes snarligt.
Men igen: Senest at der blev rørt ved denne ulighed, blev den med en
halvering sat til nuværende niveau, og dér gled prislejet ganske hurtigt
på plads igen, hvorved at man som motorcyklist ikke kunne mærke den
opnåede besparelse efter den første sæson - Og mon ikke at det hurtigt
vil ske igen, hvis hele forskellen skulle blive udlignet af den nye
regering/folketing :-/

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 23-11-01 18:47

> [...]
> igennem kapitalbindingen, er kommet ind igen ved mine sammenlagte
> besparelser i forhold til den tysker der har haft identiske forløb af
Tja, jeg er ikke helt uenig, men jeg vil stadig foretrekke å tape litt mere
på MC'en, hvis det til gjegjeld frigjør kapital til andre behov. For mange
er det dessuten ikke kun et spørsmål om avskrivningen. Jeg kjenner flere som
etter å ha investert i MC, ikke kan få lån til også å kjøpe en bil. Gjelden
blir simpelthen for høy. De høye priser og lave avanser, medfører også at
priser på reservedeler blir høy, og vi har et marked som er kunstig skruet
sammen.

Men tilbake til det med avskrivning. Jeg har en venn i Köln som eier en '01
GSX-R 1000, og en kamerat i Bremen har en '98 R1. Hvis jeg ser på hva deres
avskrivning er, er det ikke den store forskjell i forhold til Danmark, men i
de første år er den ihvertfall ikke høyere. Avskrivningen på R1'en har siden
'98 vært DM8000. Min '99 har tapt minst like mye i verdi.

> [...]
> understreger at man som skatteborger ikke vil spare pengene under nogen
> omstændighed, hvilket vejer tungt i min indstilling til det nytteløse i
Jeg gider engang ikke gå inn i en debat om offentlige finanser, selv om jeg
forsåvidt har forutsetningene i orden. Stod det til meg, var den
skattemessige og offentlige struktur en helt annen enn hva vi har i dag, og
nok vil få fremover. Jeg nøyer med med å konstatere at jeg ikke kan finne
noe som helst positivt i det avgifsnivå vi har, og så kan andre være enige
eller uenige. Det kan vi nok ikke gjøre noe ved

JS

Fra : james

Dato : 25-11-01 12:37

Det hjælper ikke....Armand har i hovedet at status quo på området er
udmærket.....og al argumentation til det modsatte falder på døve ører...

Fra : origo@earthling.net

Dato : 25-11-01 14:03

"james" <airthy@post5.tele.dk> wrote in message
> Det hjælper ikke....Armand har i hovedet at status quo på området er
> udmærket.....og al argumentation til det modsatte falder på døve ører...

Tak, det har jeg bemerket

JS

Fra : Armand

Dato : 25-11-01 17:25

james <airthy@post5.tele.dk> skrev i en
> Det hjælper ikke....Armand har i hovedet at status quo på området er
> udmærket.....og al argumentation til det modsatte falder på døve
> ører...

JUP!

--
Armand.
(der måske nærmere ville foretrække udtrykket "godt nok" frem for

Fra : james

Dato : 25-11-01 12:36

ja men, tænk dig om.....bliver priserne sænket så meget, får du måske råd
til en motorcykel igen.......

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-11-01 20:28

Armand wrote:

> Næh, og dog: Man har jo behov for brugtværdien i sit gamle køretøj, til
> at skyde i det nye som udbetaling!

Men da det nye køretøj er billigere, har man alligevel ikke mistet noget,
udover pral-værdien

> [...]
> på plads igen er der ingen(!) der vil eje en brugt motorcykel => 0-værdi
> for din nyværende model ) ligeså dyrt at bytte, som i dag!

Så længe det ikke bliver dyrere er der ingen frund til jammer.

> DK har ikke alene vedens højeste nypriser; men også verdens højeste
> brugtpriser - Tingene hænger sammen!!

Ja, men uanset hvordan du forsøger at vende og dreje situationen så koster
det altså flere knaster at have 200.000 stående i en mc end hvis det kun
var 70.000.

> Ja, det kan med tydelighed ses hvor umuligt det faktisk vil være at
> droppe afgifterne helt.

Ikke umuligt, men besværligt.

> [...]
> hente dem hjem og indregistrere i DK => Prisen er faldet mere(!) i
> Tyskland, end den "grundpris" der kan beregnes på en brugt dansk

Hvis man regner i % har du ret, men hvis vi ny lige finder på et eksempel
her. Man køber en ny CB500 og sælger den 5 år efter i hhv. dk og de.

Ny cb500 '01 i de: 10.000dm
Brugt '96 cb500 på mobile.de: 4.000 dm
Tab = 6000 dm = 6000*3,805 = 22.830 kr

Ny cb500 i dk '01: 70.000 kr
Brugt '96 cb500 på dba.dk: 50.000 kr
Tab = 20.000 kr.

Nypriserne er desværre fra i år, da jeg ikke kunne finde en tysk '96
nypris, så for at få sammenligningen til at holde vand tog jeg også en '01
nypris i dk.

Det ser altså ikke ud til at der er den store forskel når det kommer til
stykket. Dertil skal man lige tænke på den ekstra udgift der er ved at låne
de ekstra penge!

> Og når alt så kommer til alt, vil beløbet køretøjskøbere sparer på
> årsbasis mangle i finansloven, hvorved at vi alle kommer til at betale
> igennem andre skatter og afgifter, der skal inddrive det tabte

Om ikke andet, så vil samfundets udgifter da i det mindste blive lidt mere
ligeligt fordelt i befolkningen!

> Så alt i alt, mener jeg faktisk(!) at indregistreringsafgifterne, hvor
> tåbeligt høje de end er, ligger bedst hvor de er :-|

*GRILL*

> Og tobaksskatten dækker så rigeligt udgifter til de lungekræft-syge!
> Hvor fanden bliver pengene af????

Forleden dag læste jeg i avisen at en afskaffelse af al den tåbelige
aktivering kunne financiere en afskaffelse af topskatten omkring 90%!

> Det kan da ikke passe at de alle forbruges på vores engagement i
> Bruxelles???

Nope! Vi danskere behøver ikke eu for at ødsle formuer væk :-/

> [...]
> markante
> modstandere imod EU - Skal man grine eller græde :-/ )

Tjaeh, jeg går egneltig ind for EU, men ikke det bureaukratiske helvede det
har udviklet sig til :-/ Jeg tror nu alligevel at en udmeldelse af EU vil
være skidt for dk, men jeg ved jo ikke mere om det end de fleste andre :-/

--
mvh Jes Vestervang - der lige måtte researche lidt

Fra : Armand

Dato : 26-11-01 01:39

> Men da det nye køretøj er billigere, har man alligevel ikke mistet
> noget, udover pral-værdien

Og min pointe er: At så har man jo heller ikke VUNDET noget ved en
fjernelse af afgiften - vel?

> Så længe det ikke bliver dyrere er der ingen frund til jammer.

Jo!
For oveni at man en en vis grad mister det vundne igennem fraværende
brugtværdi, bliver man beskattet af andre veje for at statens
regnestykke kan gå op næste år

> Ja, men uanset hvordan du forsøger at vende og dreje situationen så
> koster det altså flere knaster at have 200.000 stående i en mc end
hvis det
> kun var 70.000.

= Jørunds argument!
Og mit mod argument er:
Vi danskere sparer penge, i forhold til den sammenlignelige tysker, på
hver køretøjs handel vi har, og på et tidspunkt må vi have vundet så
meget at også financeringen af mer-beløbet er hentet - Derefter er det
rent overskud i forhold til vor tyske sammenlignings-partner
Selvfølgelig vil denne dag ligge fjernt i horisonten; men den findes og
eftersom at stort set vi alle vil fortsætte med at handle køretøjer til
vi ikke længere kan slæbe os bag rattet/styret, vil vi alle komme dertil
hvor vores afskrivning på ejede køretøjer er mindre end vores tyske
tvillings => Vi har haft billigere (netto) køretøjer end tyskeren har
haft!

> Ikke umuligt, men besværligt.

Og yderst paradoksalt!

> Ny cb500 '01 i de: 10.000dm
> [...]

Jeg lavede en opstilling til DMC-bladet i slutningen af 80'erne, hvori
jeg havde benyttet de faktiske handler foretaget blandt mig og min
omkreds. Priser til sammenligning var lette at fiske ud af MOTORRAD's
(hvorpå klubben er mangeårigt abonnement) køb/salg-annoncer:
Efter tre handler á stigende mc-størrelse, og over ca. 10 år var der
allerede(?) balance i tallene, hvortil man kunne tillægge den 4. handel
over endnu 3 års tid
til at indhente den tabte mer-investring.
Forøvrigt er den sammenlignelige tysker ikke i stand til at fradrage sin
renteudgift, ligesom vi danskere kan

> Om ikke andet, så vil samfundets udgifter da i det mindste blive lidt
> mere ligeligt fordelt i befolkningen!

Hvordan det?
Har omtrent hver en familie ikke snart mindst ét køretøj?
Er det ikke bred beskatning??
I tillæg kan den enkelte fuldt ud vælge at graduere sit bidrag til
statskassen, ved at sigte lavt i sit valg af køretøj :-/

> *GRILL*

Serious!
(derfor pokerfjæs-smiley'en!)

> Nope! Vi danskere behøver ikke eu for at ødsle formuer væk :-/

Mnjaeh :-/

> [...]
udmeldelse af
> EU vil være skidt for dk, men jeg ved jo ikke mere om det end de

Og alle politikere er inhabile, så deres ord er ikke værd at lytte til
!!!

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 26-11-01 18:30

> [...]
> meget at også financeringen af mer-beløbet er hentet - Derefter er det
> rent overskud i forhold til vor tyske sammenlignings-partner

Nu er der jo nogen der handler mc oftere end andre.
Jeg købte min første mc, (CB 500), for 5 år og 92 kkm siden, og hvis jeg så
om et par år eller 5 får lyst til en ny, tror jeg ikke at gamle
repræsenterer den helt store værdi, selv om at jeg syntes at den var dyr nok
i anskaffelse; - og det er den nye nok også
Så det ender nok med at jeg beholder den gamle når jeg næste gang køber en
ny.
Men du har da ret i at de penge som vi ville spare hvis afgifterne blev sat
ned
skulle hentes et andet sted i stedet. Jeg kan bare ikke rigtigt se hvorfor
motorcyklisterne skal betale mere i registreringsafgift end bilisterne.

Ole Baun

Fra : Armand

Dato : 02-12-01 06:29

Ole Baun <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> [...]

> repræsenterer den helt store værdi, selv om at jeg syntes at den var
> dyr nok i anskaffelse; - og det er den nye nok også

En 7 år gammel CB 500 med fuld ydelse (droslet til 27 hk, er der sikkert
et noget større køberpotentiale) er vel som sådan også nærmest værdiløs
syd for grænsen

> [...]
rigtigt se
> hvorfor motorcyklisterne skal betale mere i registreringsafgift end

Heller ikke jeg!

Forøvrigt er mine argumenter omkring "den tilsvarende tysker" heller
ikke helt på plads: For netop p.g.a. den store afskrivning vil den
mådeholdne tysker fuldstændig vælte sammenligningen ved stedse at købe
5-7 år gamle modeller, endsige "køre sine køretøjer helt ned".
Men på den anden side vil vi danskere jo givetvis benytte en manglende
beskatning (ved ophævelse af den danske, såvel som i tilfælde af
bosættelse i udlandet) til at få et større køretøj for det budget man
hidtil har haft - Så det er ikke af nød; men derimod af misundelse (over
grænsen) at folk jamrer sig!!

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 26-11-01 19:52

> [...]
> meget at også financeringen af mer-beløbet er hentet - Derefter er det
> rent overskud i forhold til vor tyske sammenlignings-partner

Og jeg påpekte at ditt argument ikke holder, ihvertfall ikke når jeg
sammenligner prisreduksjonen de første 3-4 år for de maskiner jeg er
interessert i. Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så er verdiforringelsen
av min R1'er av samme størrelse, målt i kroner, som den er for min venn i
Bremen, som også kjører R1. Er godt klar over at det finnes eksempler på det
motsatte, men påstander "vi danskere sparer penge" er rent sluder imo.

JS

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 21-11-01 17:36

> Søren
> lindholt@person.dk
> http://www.spindmester.dk
> "Because golf courses should be motocross tracks"

Nu er det jo ikke golfbanernes skyld, at der ikke er flere motocross baner.
Eller rr-baner for den sags skyld...

Fra : Søren L Hansen

Dato : 21-11-01 18:14

"Henrik Steen Larsen" <hsl@adslhome.dk> skrev i en
> Nu er det jo ikke golfbanernes skyld, at der ikke er flere motocross
baner.
> Eller rr-baner for den sags skyld...

haha, næ, men de tager ganske meget plads op, og f.eks. kommuner mv. er alt
for begejstrede for dem, modsat motorbaner. Vi må have en golfbane, så
kommer TURISTERNE, vor tids guldkalv. Men lave nogen steder de unge mænd kan
få afreageret deres naturlige vildskab, nej uha uha det lugter og
larmer....lad dem hellere politiet arbejde overtid for at stoppe striberæs
og øvert-tuning

Søren. Der hellere kører Golf end spiller golf...

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 21-11-01 18:43

> [...]

> få afreageret deres naturlige vildskab, nej uha uha det lugter og
> larmer....lad dem hellere politiet arbejde overtid for at stoppe striberæs

Jeg så skam også gerne, at der kommer flere cross baner, og for den sags
skyld også at man f.eks. anlagde nogle drag strips samt deciderede baner til
halvunge mænd som mig selv.

Husk blot på, at golfbaner er private klubber, som bl.a. eksisterer i kraft
af undertegnede. At de ligefrem pladsmæssigt er en gene for crossbaner er
jeg ikke enig i. De er ikke en hindring for motocross/RR - og det omvendte
er selvfølgelig heller ikke tilfældet.
> Søren. Der hellere kører Golf end spiller golf...
he he he

"golf er den perfekte måde at spolere en god gåtur"
Winston Churchill - egen anløben hukommelse.

Henrik - der hellere kører CBR end en golf

Fra : Pein

Dato : 23-11-01 19:07

"Henrik Steen Larsen" wrote ...

> Husk blot på, at golfbaner er private klubber, som bl.a. eksisterer i
> kraft af undertegnede.

Nu ved jeg tilfældigvis at Søren er fra Ålborg, og Ålborg golfklub ligger
på en klat jord som kommunen har købt og lejer til klubben for ingen
penge. Og et par stykker af personalet er langtidsledige, som kommunen
stiller til rådighed.
Men det er en lang historie, for kommunen stiller kun jorden til rådighed
fordi en privatmand engang for længe siden forærede byen det stykke jord
hvor banen oprindeligt lå, hvilket er næsten inde midt i byen. Så det
manglede da bare.

Men det er en gammel aftale som kommunen ind imellem prøver at slippe ud
af.

> At de ligefrem pladsmæssigt er en gene for crossbaner er
> jeg ikke enig i. De er ikke en hindring for motocross/RR - og det
> omvendte er selvfølgelig heller ikke tilfældet.

Helt korrekt.

> Henrik - der hellere kører CBR end en golf

Pein - Der har spillet golf i *mange* år, men nu er holdt op for at køre
mere offroad og enduro.