Ompotning af potteplanter ?
Fra : Finn Jensen

Dato : 21-11-01 16:51

Hej alle,

Jeg har en del potte planter som er blevet for store til at være i deres
potte så jeg ville gerne potte dem om til nogle større potter.

Skal jeg bare bruge almindelige potter af plastik magen til dem som potte
planter normalt er i eller findes der et bedre alternativ ?

Hvad med jorden ?. Er almindelig pottejord fra Brugsen godt nok eller skal
jeg evt. blande spagnum sammen med et eller andet og hvilken ?

Er det et godt nok tidspunkt at potte sine potte planter om på ?. Det drejer
sig om indendørs potte planter og er de grønne, altså ikke dem med blomster
man køber som kun holder 14 dage.

Kender nogen et sted, måske via Nettet, hvor man kan købe potter ?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-11-01 19:45

On Wed, 21 Nov 2001 16:50:49 +0100, "Finn Jensen"
<info@shannon-fly-dressing.dk> wrote:

> [...]
>
>Skal jeg bare bruge almindelige potter af plastik magen til dem som potte
>planter normalt er i eller findes der et bedre alternativ ?

Nogle bruger lerpotter, enten almindelige rimeligt billige
rødlerspotter eller også de hvide af slagsen (Ligner rødlerspotterne,
de er bare glaseret i hvidt)
Potter af plastic har den fordel at de ikke tørrer helt så hurtigt ud
som lerpotter. Og så er de jo en hel del billigere.
For planternes vedkommende er det nærmest ligegyldigt hvilken type man
vælger.

>Hvad med jorden ?. Er almindelig pottejord fra Brugsen godt nok eller skal
>jeg evt. blande spagnum sammen med et eller andet og hvilken ?

Ja, hold dig til pottejord. At blane almindelig spagnum i er nærmest
bare spild af tid. Der er selvfølgelig forskel på pottejord, det
vigtigste er at det ikke er alt for fint.
Og pottejord er også bare spagnum...

>Er det et godt nok tidspunkt at potte sine potte planter om på ?. Det drejer
>sig om indendørs potte planter og er de grønne, altså ikke dem med blomster
>man køber som kun holder 14 dage.

Det er sikkert udemærket... det kan næppe skade planterne. Men normalt
er det vel noget man gør om foråret, marts-april måned når der bliver
lysere og planterne formentlig skal til at gro en masse igen.

>Kender nogen et sted, måske via Nettet, hvor man kan købe potter ?.

Der findes noget som hedder Flowerpot, de har mange flotte typer af
krukker og potter. Men jeg kender ikke til nogen internetadresse på
dem, men prøv en søgemaskine.
Ellers har de normalt potter i massevis i det lokale havecenter...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 21-11-01 20:16

> [...]
> dem, men prøv en søgemaskine.
> Ellers har de normalt potter i massevis i det lokale havecenter...

Ok takker .
Det er vist den af Verner Panton ?. Grønlands keramik??
Ja de findes i flere farver og jeg har en del af dem men "gratis" er de nu
ikke

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-11-01 21:16

On Wed, 21 Nov 2001 20:16:27 +0100, "Finn Jensen"

>Ok takker .
>Det er vist den af Verner Panton ?. Grønlands keramik??
>Ja de findes i flere farver og jeg har en del af dem men "gratis" er de nu
>ikke

Naahh.. det var synd at sige. Er du yderst heldig og spørger pænt kan
det være ekspedienten vil finde en aflagt sort plastpotte du kan få
gratis...

http://www.gartneriet.dk

Fra : SEB

Dato : 21-11-01 20:10

Finn Jensen skrev:

> Skal jeg bare bruge almindelige potter af plastik magen til dem som potte
> planter normalt er i...

Jeg anvender gerne plastikpotter, af den slags man får div.
planter leveret i - og går ét nr. op i str.

> Er almindelig pottejord fra Brugsen godt nok...

Jeg synes den blandingsjord man køber i Brugsen, og andre, er
ganske udmærket. Men, du skal være opmærksom på, at visse planter
kræver specialblanding. Eksempelvis orkidé som kræver en meget
grov blanding. Og der kan være visse planter, som ikke kan tåle
den kalk, der ofte er tilsat "købemulden".

> Er det et godt nok tidspunkt at potte sine potte planter om på ?

De fleste omplantninger foretages tidligt på året - februar-marts.

Der findes jo en del bøger om stueplanter. En bog som jeg synes er
fin: "Politikens bog om Stueplanter". Den gennemgår forskellige
stueplanter og beskriver også noget af det, du efterlyser.

--
Venlig hilsen
SEB

Fra : elha

Dato : 21-11-01 22:42

Det, du skal gøre, er at gå på genbrug, de har mange steder meget fine
potter til små penge.
Almindelig pottejord er ok, jeg gør det, at jeg tager i granskoven og
fylder en pose med grannåle og blander det med pottejord samt småsten.
Tidspunktet betyder ikke det store, selvom tidlig forår er det bedste.
Mvh. ELHA

http://www.kandu.dk/

Fra : elha

Dato : 21-11-01 22:54

[...]
Det skulle være bedst med en plastikpotte, som står i en keramikpotte,
så udtører den ikke så let, selv kan jeg bedst lide at have dem direkte
i keramikpotte med underskål.
Mvh. ELHA

http://www.kandu.dk/