Email links i PDF-fil - hvordan?
Fra : Pernille & Peter

Dato : 20-11-01 19:11

Hejsa

Jeg kan ik' hit' u' af' det!

Jeg har lavet en adresseliste på mit arbejde, hvor der bl.a. indgår folks
emailadresser.
Af forskellige årsager, skal den ligge som PDF-fil.
Jeg har lavet pdf-filen, men nu ku' jeg godt tænke mig, at emailadressen
virker som et aktivt link; starter mailprogrammet op og automatisk indsætter
emailadressen i "til"-feltet i mailprogrammet.
Er der bogen, der har en løsning på dette?

Jeg har Adobe Acrobat 4 og 5 i den "fulde" version.

Venligst
Peter

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-11-01 20:23

Pernille & Peter <pop@e-box.dk> wrote:

> [...]
> emailadressen i "til"-feltet i mailprogrammet.
> Er der bogen, der har en løsning på dette?
>
> Jeg har Adobe Acrobat 4 og 5 i den "fulde" version.

Se i manualen under "hyperlink, oprette". Brugsanvisningen kan bruges
til at lave weblinks. Det fremgår ikke direkte, om den kan bruges til at
lave email-links. Men nu kan du jo prøve på vores andres vegne.
I manualen til min nyerhvervede PageMager 7 står der også en ret
indviklet opskrift på at lave links allerede på dette niveau.
Det, som er ærgerligt, er, at de links, man laver i Word, ikke holder,
når man opretter pdf fra Word.
Der burde også være mulighed for at lave aktive links ved oprette pdf
fra Filemakeradressebog. men det kommer vel engang.

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-11-01 20:26

> [...]

> emailadressen i "til"-feltet i mailprogrammet.
> Er der bogen, der har en løsning på dette?
>
> Jeg har Adobe Acrobat 4 og 5 i den "fulde" version.

Uden videre fungerer dette kun med Windows Word og Acrobat. Der er PDF
irriterende godt integreret - i modsætning til Mac-platformen.

Meeeen, et lille tip:
Lav din adresseliste som HTML-dokument, brug (Acrobat 5) Tools menu >
Web Capture > Open Web Page, klik "Browse" og find HTML-dokumentet med
adresselisten.

Og hvis du bruger Mac Word, så kan du gemme Word-dokumentet som HTML, da
Word som standard opretter links til fx email-adresser, og derefter
samme opskrift som ovenfor.

Thomas Tvegaard

Fra : Ninzen

Dato : 20-11-01 22:30

"Thomas Tvegaard" <tvegaard@mac.com> skrev

> Uden videre fungerer dette kun med Windows Word og Acrobat. Der er PDF
> irriterende godt integreret - i modsætning til Mac-platformen.

Er det virkelig rigtigt? - Har du selv prøvet det?
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 21-11-01 13:09

On 20/11/01 22:30, in article 9tei3q$6g5$1@sunsite.dk, "Ninzen"
<Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Er det virkelig rigtigt? - Har du selv prøvet det?

Jeps. Jeg har brugt det til interne rapporter der skulle ligge i pdf-format
på vores intranet. Rapporterne indeholdt henvisninger til andre afsnit samt
indholdsfortegnelse, mail- og webadresser. Alle disse bliver af Word
opfattet som links, og bliver i aktive i den færdige pdf-fil. Der blev brugt
Word 97 og Acrobat 4 på Windows 98. Hemmeligheden er vist af Acrobat bruger
nogle makroer og noget Visual Basic-snask som ikke er Mac-kompatibelt, så
det er derfor der ikke findes til andet end Win.

Thomas Tvegaard

Fra : N/A

Dato : 21-11-01 16:56

Fra : Finn Johannessen

Dato : 21-11-01 16:56

Pernille & Peter <pop@e-box.dk> wrote:

> Kan man printe Word-dokumentet til PDF-køen og så beholde links'ne, som
> bli'r oprettet i dokumentet?
>
> Det r jo liiiiidt trist, at jeg har lavet min fine liste med billeder, og
> andet guf i ... Quark XPress. Arrrrgh!

Hvis jeg har forstået problemet rigtigt så prøv i Acrobat 5:
Tools -> Locate Web Addresses -> Create web links from URLs in text...
Dette fungerer vist i pdf-dukumenter der er lavet fra både Word- og
Quark-dokumenter. Ved emailadresser dog kun hvis de indledes med:
mailto:

Venlig hilsen
Finn Johannessen

Fra : Ninzen

Dato : 21-11-01 10:38

> [...]

> emailadressen i "til"-feltet i mailprogrammet.
> Er der bogen, der har en løsning på dette?
>
> Jeg har Adobe Acrobat 4 og 5 i den "fulde" version.

Hej

Du kan gøre det med Form Tool

Vælg Form Tool træk en felt hen over feltet du ønsker at lave til et
maillink.

Dobbeltklik på feltet navngiv det og gå igennem:
Appearence - Options - Actions
Under Actions udfylder du:

When this happens
og Do the following

Herefter siger du Edit Action - Submit Form - Select Url - Og skriver
mailto:navn@maila.dk og siger Set Action.

Måske en lidt hurtig forklaring - men prøv at lege med det - det er
faktisk ikke svært - og undervejs vil du opdage mange andre opgaver.

Min opfattelse er faktisk at PDF smider alle links undtaget links fra
PDFer skabt fra HTML-dokumenter.

Ninzen

Fra : Ninzen

Dato : 21-11-01 16:39

Ninzen@ofir.dk (Ninzen) wrote

> Min opfattelse er faktisk at PDF smider alle links undtaget links fra
> PDFer skabt fra HTML-dokumenter.

Sikke noget vrøvl. Jeg mener alle links skabt i Word og andre
programmer undaget hvis PDFen er genereret fra en HTML-fil.

Ninzen