/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
NOSTALGI ! - Hvad hedder de bikes tyskerne~
Fra : Lasse Madsen


Dato : 20-11-01 18:41

Hej ...

Jeg har fået nostalgi flip over at se en masse gamle krigs film og
dokumentare hvor tyskerne kører på deres motorcykler i ørknen, i rusland om
vinteren og i alt slags vejr ! de kører dem for hård og de (ser ud) til at
holde til det !

hvad hedder disse pragt maskiner ? model , fabrikat ... og er de nemme at
opdrive (og billige) siden der blev lavet så mange af dem i anden verdens
krig ..

Håber at nogen af jer kender de maskiner

M.v.h.
Lasse Madsen
Honda CB250Rs



 
 
SmaRTrxxv (20-11-2001)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 20-11-01 19:23

>
Mja...... så vidt jeg husker hed de elephant og havde 2 hjul træk og
differentiale spærre, 900 ccm motor m.m !!! Jeg mener at have en artikel
liggende......Vent slut...

Thore Jensen



Daniel Nielsen (20-11-2001)
Kommentar
Fra : Daniel Nielsen


Dato : 20-11-01 20:26

Hej hej

rart der er andre end mig

der var mange...men jeg går ud fra du mener de store maskiner

BMW R75
750cc topventilet rørstel og ca. 26 HK, differentiale til sidevognen, 4
fremadgående gear, et bakgear og et terrængående gear (hvilket betyder hvert
gear er der højt og lavt af)

den anden er min favorit

Zündapp KS 750 WH
samme specs, men meget anderledens udessende
ca. 80% af alle delen på de to maskiner, som forøvrigt ikke var betegnet
"motorrad" men "kraftrad" (krad).
alle specifikationer, altså indstillinger er støbt ind i motorblokkene,
sammen med en sød lille ørn på et hagekors.

De to krads fandtes som oftest med sidevogn, hvorpå overdifferentialet der
blev overført kraft til sidevognshjulet

bremserne bagtil (sidevogn og baghjul) var hydrauliske (ikke stang eller
kabel princippet, men som med skivebremse)

de er ekstremt svære at få fat på, fine eksemplarer koster i nærheden af
150.000 DKK (+/-50.000) altså for en krad, alm. MCer fra andens verdenskrig
ligger et ste d mellem 30.000 og 70.000 alt efter størrelse

jeg skal desværre løbe nu, men er du intresseret i mere kan jeg fortsætte i
aften

MVH
Daniel
-som er bidt af en gammel tysker



Armand (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-11-01 06:17


Daniel Nielsen <d992157@student.dtu.dk> skrev i en
news:9teato$bm9$1@eising.k-net.dk...
>
> De to krads fandtes som oftest med sidevogn, hvorpå overdifferentialet
> der blev overført kraft til sidevognshjulene..... bremserne bagtil
> sidevogn og baghjul) var hydrauliske ..............

Husker fra en program på Disc., at både BMW og Zündap var så solidt og
omstændigt bygget at de kostede omtrent det samme som en Schwimmwagen
(Tyskernes VW-jeep) at bygge, hvilket er årsagen til at der ikke er
bygget så
mange som Lasse måske tror

--
Armand.







Asger Steffensen (20-11-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 20-11-01 21:07


"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
news:9te4im$oua$1@news.cybercity.dk...
> Hej ...
>
> Jeg har fået nostalgi flip over at se en masse gamle krigs film og
> dokumentare hvor tyskerne kører på deres motorcykler i ørknen, i rusland
om
> vinteren og i alt slags vejr ! de kører dem for hård og de (ser ud) til at
> holde til det !
>
> hvad hedder disse pragt maskiner ? model , fabrikat ... og er de nemme at
> opdrive (og billige) siden der blev lavet så mange af dem i anden verdens
> krig ..
>
> Håber at nogen af jer kender de maskiner
>

Der var flere. De mest kendte er BMW med den klassiske 2 cyl. bokser på 650
ccm, men der fandtes bl. a. også en Zündapp med 4 cyl luftkølet bokser
motor. DKW har vist også lavet nogen, bl.a. en 2 cyl, 2 takts bokser (!),
men jeg ved ikke om det var en efterkrigsmodel.
Flere have træk på sidevognshjulet. Desuden var der et halvbælte køretøj med
motorcykel styr/forhjul og -gaffel, og to bælter på bagenden. Den var noget
større, havde vistnok en 4 cyl rækkemotor, og blev bl.a. brugt til
mandskabstransport, og som kanon traktor.

Der er ganske sikkert lavet mange, men nu det jo sådan i krig, at ting
bliver ødelagt, og specielt når man kører dem hårdt. Regn med at de der er
tilbage er samlerobjekter eller står på museer. Så billige er de næppe. Men
de findes da.

I Tyskland, Frankrig og Benelux er der en del museer der har eksemplarer.
Byen Munster ca. 150 km syd for Hamburg huser et imponerende panser museum.
Det er mange år siden jeg var der, men der er sikkert også MC'er. Desuden er
der mange museer i Luxemburg, samt i det sydlige Belgien der skildrer
"Battle of The Bulge", Ardenner offensiven i julen '44. Der har jeg set
flere eksemplarer. Endelig er der i byen "Overloon" (tror jeg nok den
hedder) i Holland, ikke langt fra MC Camping D'n Toorstop et stort museum
med mange køretøjer, jeg mener også der er nogle MC'er.
Så om ikke andet kan du lave lidt "research" på en sommerferie. Det kan
anbefales.


Asger
ZX-10




Lasse Madsen (20-11-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Madsen


Dato : 20-11-01 23:38

Hej Igen og Tak !

> Der er ganske sikkert lavet mange, men nu det jo sådan i krig, at ting
> bliver ødelagt, og specielt når man kører dem hårdt. Regn med at de der er
> tilbage er samlerobjekter eller står på museer. Så billige er de næppe.
Men
> de findes da.

Øv ... jeg havde regnet med at prislejet på sådanne maskiner som blev
produceret i sådanne antal som de blev og fra den tid lå i en overkommelig
prisgruppe.

> I Tyskland, Frankrig og Benelux er der en del museer der har eksemplarer.
> Byen Munster ca. 150 km syd for Hamburg huser et imponerende panser
museum.
> Det er mange år siden jeg var der, men der er sikkert også MC'er. Desuden
er
> der mange museer i Luxemburg, samt i det sydlige Belgien der skildrer
> "Battle of The Bulge", Ardenner offensiven i julen '44. Der har jeg set
> flere eksemplarer. Endelig er der i byen "Overloon" (tror jeg nok den
> hedder) i Holland, ikke langt fra MC Camping D'n Toorstop et stort museum
> med mange køretøjer, jeg mener også der er nogle MC'er.
> Så om ikke andet kan du lave lidt "research" på en sommerferie. Det kan
> anbefales.

Lyder som en fantastisk god ide !
Så håber jeg da at min Honda er mig trofast nok til at lade sig transportere
så langt

Synd at de er så dyre de maskiner. Hvordan ligger det til med Danske militær
MC'er ?
Jeg ved at de har en på Grøns Køreteknisk anlæg i Sæby (en gammel BMW 7xx
ccm boxer helt sikkert fra dk militær) med side vogn hvor gearingen næsten
brækkede mine tær da jeg ikke fik den sat ordentligt i gear :(

Ellers er det vel nok kun MZ som er til at betale når det handler om rigtig
god holdbarhed og mulighed for sidevogn ?

M.v.h.
L. Madsen
Honda CB250RS '83



Søren L Hansen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 21-11-01 09:00


Lasse Madsen <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in article
<9tem04$1q5m$1@news.cybercity.dk>...
> Hej Igen og Tak !

> Ellers er det vel nok kun MZ som er til at betale når det handler om
rigtig
> god holdbarhed og mulighed for sidevogn ?
>

Der kører da mange Java 350 kubik med sidevogn. Krigsmaskiner og andet
veteranudstyr skal man kun nærme sig hvis man er entusiast og klar til at
betale for meget for småtingsreservedele, og have mulighed for at skrue
selv...

En maskine jeg selv kunne tænke mig er den særlige Half-track de havde, med
motorcykelforende og bælter bagtil.. nogen der ved hvor der er et billdede
af en så vi lige kan se det? Der står en på teknisk museum i Munchen, men
jeg havde ikke kameraet.
--
Søren
lindholt@person.dk
http://www.spindmester.dk
"Because golf courses should be motocross tracks"


Armand (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-11-01 15:49


Søren L Hansen <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en
news:01c17262$904420f0$517010ac@pc4148...
>
> En maskine jeg selv kunne tænke mig er den særlige Half-track de
> havde, med motorcykelforende og bælter bagtil..
> nogen der ved hvor der er et billedede af en så vi lige kan se det?

For adsl'ere:
Søg blot på Opel og kettenkrad, og der må dukke noget op!

--
Armand.





Armand (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-11-01 16:05


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:9tgf1i$20fa$2@news.cybercity.dk...
>
> Søren L Hansen <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en
> news:01c17262$904420f0$517010ac@pc4148...
> >
> > nogen der ved hvor der er et billedede af en så vi lige kan se det?
> For adsl'ere:
> Søg blot på Opel og kettenkrad, og der må dukke noget op!

Nårh ja!
Jeg ofrede alligevel lidt af mine fastprisede 60 minutter, og fandt på
1. hit på Google:
http://www.kettenkrad.com/gallery.html

Hvilket nødvendiggør at jeg retter migselv i ovenstående, såvel som
tidligere indlæg i strengen: Ikke Opel, som min erindring sagde; men
NSU!

--
Armand.



Daniel Nielsen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Daniel Nielsen


Dato : 21-11-01 23:14

Det er en NSU KettenKRAD.....og bruger en OPel olympia 36 HK's motor
friudblæsning

Daniel



Asger Steffensen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 21-11-01 22:51


"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
news:9tem04$1q5m$1@news.cybercity.dk...
> Hej Igen og Tak !
>
> > Der er ganske sikkert lavet mange, men nu det jo sådan i krig, at ting
> > bliver ødelagt, og specielt når man kører dem hårdt. Regn med at de der
er
> > tilbage er samlerobjekter eller står på museer. Så billige er de næppe.
> Men
> > de findes da.
>
> Øv ... jeg havde regnet med at prislejet på sådanne maskiner som blev
> produceret i sådanne antal som de blev og fra den tid lå i en overkommelig
> prisgruppe.

Hehe, i hvert fald er Kettenkrad ikke billige. Prøv at kig under
www.kettenkrad.com under classifieds. Der skal en god portion dollars til at
købe en.

>
> > I Tyskland, Frankrig og Benelux er der en del museer der har
eksemplarer.
> > Byen Munster ca. 150 km syd for Hamburg huser et imponerende panser
> museum.
> > Det er mange år siden jeg var der, men der er sikkert også MC'er.
Desuden
> er
> > der mange museer i Luxemburg, samt i det sydlige Belgien der skildrer
> > "Battle of The Bulge", Ardenner offensiven i julen '44. Der har jeg set
> > flere eksemplarer. Endelig er der i byen "Overloon" (tror jeg nok den
> > hedder) i Holland, ikke langt fra MC Camping D'n Toorstop et stort
museum
> > med mange køretøjer, jeg mener også der er nogle MC'er.
> > Så om ikke andet kan du lave lidt "research" på en sommerferie. Det kan
> > anbefales.
>
> Lyder som en fantastisk god ide !
Jeg var sammen med en kammerat på en ret nørdet ferie i '95. I tre uger
kørte vi rundt i Beneulx og Normandiet på vores gamle jern, og kiggede stort
set udelukkende på krigsmuseer. Turen endte iøvrigt med at min XS500 rev
rynkerne ud at et tændrørshul, hvad der gav anledning til en ret kreativ
reparation, men det er en helt anden historie.
Hvis du gør alvor af det kan du sende en mail, så skal jeg se hvad jeg kan
finde af museumsadresser i de gamle arkiver.

> Så håber jeg da at min Honda er mig trofast nok til at lade sig
transportere
> så langt
Selvsamme kammerat kørte i '92 Baltikum rundt på en CB250RS, så modellen har
i hvert fald potentialet.

>
> Synd at de er så dyre de maskiner. Hvordan ligger det til med Danske
militær
> MC'er ?
> Jeg ved at de har en på Grøns Køreteknisk anlæg i Sæby (en gammel BMW 7xx
> ccm boxer helt sikkert fra dk militær) med side vogn hvor gearingen næsten
> brækkede mine tær da jeg ikke fik den sat ordentligt i gear :(
>
> Ellers er det vel nok kun MZ som er til at betale når det handler om
rigtig
> god holdbarhed og mulighed for sidevogn ?

Du kan jo investere i en russisk BMW kopi (URAL). De blev bygget på den BMW
fabrik der lå i udkanten af Berlin i '45, og som sovjethæren pillede ned og
fragtede til Sovjet. Den produceres stort set uændret endnu, og fås i DK for
omkring 50 kkr, men det er nok så som så med driftsikkerheden.

Asger
ZX-10




Armand (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-11-01 06:18


Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en
news:9ted3o$ebq$1@sunsite.dk...
>

> Desuden var der et halvbælte køretøj med motorcykel styr/forhjul og
> -gaffel, og to bælter på bagenden.

Opel!

> Den var noget større, havde vistnok en 4 cyl rækkemotor, og blev
> bl.a. brugt til mandskabstransport, og som kanon traktor.

Nok mest som traktor i almindelighed!
Jeg ser dem stedse brugt til bugsering af flyvere, når der vises
filmstumper fra tyske flyvepladser i 40'erne!

> Der er ganske sikkert lavet mange, men nu det jo sådan i krig, at ting
> bliver ødelagt, og specielt når man kører dem hårdt. Regn med at de
> der er tilbage er samlerobjekter eller står på museer. Så billige er
de
> næppe. Men de findes da.

Jup!
Forhør dig blot på f.eks en Spitfire

--
Armand.





Søren L Hansen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 21-11-01 15:44

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<9tge37$1up7$2@news.cybercity.dk>...
>
> Jup!
> Forhør dig blot på f.eks en Spitfire
>
Den amerikanske P51 Mustang er vist værre endnu, de kan godt koste 100
mill. $ !!!
--
Søren
lindholt@person.dk
http://www.spindmester.dk
"Because golf courses should be motocross tracks"


Armand (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-11-01 16:03


Søren L Hansen <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en
news:01c1729a$e796bbf0$517010ac@pc4148...
> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
> <9tge37$1up7$2@news.cybercity.dk>...
> >
> > Jup!
> > Forhør dig blot på f.eks en Spitfire
> Den amerikanske P51 Mustang er vist værre endnu, de kan godt koste 100
> mill. $ !!!


Og netop P51'erne eksisterer der temmeligt mange af, derved at USA, i
modsætning til UK, havde en væsentlig større privatfly-tradition før (og
derfor ogsås efter) krigen. Derved eksisterede der et køberpotentiale
både efter WW2 og Korea, hvilket man dårligt kan forestille sig om Det
sønderbombede GB, hvor alt var på rationering i år efter foråret '45 :-/

Men USA er jo også så meget større, og netop p.g.a. den større
privatflyvning, vil søgningen på klassikere også være tilsvarende større
idag, hvilket = gode priser (for sælger)!

--
Armand.
(der flipper ved tanken om at også de tidligste jets, nu dukker op på
private hænder, bl.a. ved at Schweitz solgte ud af oplagrede D.H.
Vampire's for 10 års tid siden)



Søren L Hansen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 21-11-01 18:16

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i > Armand.
> (der flipper ved tanken om at også de tidligste jets, nu dukker op på
> private hænder, bl.a. ved at Schweitz solgte ud af oplagrede D.H.
> Vampire's for 10 års tid siden)
>
Nåja, nu vi er ved privatkøb, så har John Travolta jo sin egen boeing
7-hundrede og et eller andet, måske 737

S.




Armand (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-11-01 00:34


Søren L Hansen <lindholt@person.dk> skrev i en
news:9tgnga$2dgb$1@abnew01.sonofon.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i
>
> > (der flipper ved tanken om at også de tidligste jets, nu dukker op

> > private hænder, bl.a. ved at Schweitz solgte ud af oplagrede D.H.
> > Vampire's for 10 års tid siden)
> Nåja, nu vi er ved privatkøb, så har John Travolta jo sin egen boeing
> 7-hundrede og et eller andet, måske 737

Hvilket kun bekræfter hvad jeg skrev tidligere:
Der er noget med de amerikanere og flyvning

--
Armand.




Søren L Hansen (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 22-11-01 09:49


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<9thfr6$1131$1@news.cybercity.dk>...
> > Nåja, nu vi er ved privatkøb, så har John Travolta jo sin egen boeing
> > 7-hundrede og et eller andet, måske 737
>
> Hvilket kun bekræfter hvad jeg skrev tidligere:
> Der er noget med de amerikanere og flyvning
>
Jeg glemte det vigtigste: Han flyver den selv, f.eks. på ferietur osv!! Det
er da et mobilhome der vil noget...
--
Søren


Armand (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-11-01 16:46


Søren L Hansen <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en
news:01c17332$7dd143f0$517010ac@pc4148...
>
> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
> <9thfr6$1131$1@news.cybercity.dk>...
> > > Nåja, nu vi er ved privatkøb, så har John Travolta jo sin egen
> > > boeing 7-hundrede og et eller andet..........
> > Hvilket kun bekræfter hvad jeg skrev tidligere:
> > Der er noget med de amerikanere og flyvning
> Jeg glemte det vigtigste: Han flyver den selv, f.eks. på ferietur
> osv!! Det er da et mobilhome der vil noget...


Hæ!
Ja det tør siges!

Herhjemme kan vi til dels også være med, derved at Thomas Eje selv har
betalt sig igennem en trafikflyver-uddannelse incl. omskoling til Airbus

Hán mangler dog at købe én selv!

--
Armand.





Jes Vestervang (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-11-01 18:45

Armand wrote:

>
> Søren L Hansen <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev:
>>
>> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
>> <9thfr6$1131$1@news.cybercity.dk>...
>> > > Nåja, nu vi er ved privatkøb, så har John Travolta jo sin egen
>> > > boeing 7-hundrede og et eller andet..........
>> > Hvilket kun bekræfter hvad jeg skrev tidligere:
>> > Der er noget med de amerikanere og flyvning
>> Jeg glemte det vigtigste: Han flyver den selv, f.eks. på ferietur
>> osv!! Det er da et mobilhome der vil noget...
>
>
> Hæ!
> Ja det tør siges!
>
> Herhjemme kan vi til dels også være med, derved at Thomas Eje selv har
> betalt sig igennem en trafikflyver-uddannelse incl. omskoling til Airbus
>
>
Yrk, det koster knaster. En jeg kender er ved at tage det og det koster
godt 600.000,-... Føjda ...men banken ville da gerne låne ham den slat
penge

> Hán mangler dog at købe én selv!
>
Det kommer vel, de må jo være billigt til salg nu
--
mvh Jes Vestervang - hvis erfaringer rækker til at jeg engang fik lov at
styre en lille Cessna i 10 minutter, hvilket egentlig også var ret sjovt
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250

Armand (23-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-11-01 15:40


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:pjdjt9.sk.ln@whitehouse.gov...
> Armand wrote:
>
> > Hán mangler dog at købe én selv!
> Det kommer vel, de må jo være billigt til salg nu

Du siger noget!
Måske man skulle placere sin pensions-opsparing i rutefly istedet :-/


--
Armand.



Jens Jessen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 21-11-01 09:58

De hed såmænd alt, for Værnemagten anvendte alt hvad man kunne skaffe. DKW,
NSU, Adler, TWN, Ardie, BMW og Zündapp. Selv vores danske Nimbus har kørt på
Østfronten. Frirkorps Danmark fik bl.a. rådighed over 70 Nimbussser. Hvis du
er interesseret så der der skrevet om det i bladet Klassisk Bil & MC, og i
al beskedenhed er den skervet af mig. Du vil også kunne læse om det i min
bog Nimbus - menneskene og teknikken, som fås hos boghandleren.
Men både BMW of Zündapp lavede specielle motorcykler til krigsbrug. Begge
med træk på sidevognen, differentialespær, høj og lav udveksling og bakgear.
Der var også varme til hænderne på sturet, så det er ikke nogen nu
opfindelse.
Bogen af Roy Bacon Millitary motorcycles, fortæller om samtlige landes
motorcykler.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJ)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. 8657 7201 Fax. 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
news:9te4im$oua$1@news.cybercity.dk...
> Hej ...
>
> Jeg har fået nostalgi flip over at se en masse gamle krigs film og
> dokumentare hvor tyskerne kører på deres motorcykler i ørknen, i rusland
om
> vinteren og i alt slags vejr ! de kører dem for hård og de (ser ud) til at
> holde til det !
>
> hvad hedder disse pragt maskiner ? model , fabrikat ... og er de nemme at
> opdrive (og billige) siden der blev lavet så mange af dem i anden verdens
> krig ..
>
> Håber at nogen af jer kender de maskiner
>
> M.v.h.
> Lasse Madsen
> Honda CB250Rs
>
>



Carsten Eilersen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Eilersen


Dato : 21-11-01 13:13


"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
news:9te4im$oua$1@news.cybercity.dk...
> Hej ...
>
> Jeg har fået nostalgi flip over at se en masse gamle krigs film og
> dokumentare hvor tyskerne kører på deres motorcykler i ørknen, i rusland
om
> vinteren og i alt slags vejr ! de kører dem for hård og de (ser ud) til at
> holde til det !
>
> hvad hedder disse pragt maskiner ? model , fabrikat ... og er de nemme at
> opdrive (og billige) siden der blev lavet så mange af dem i anden verdens
> krig ..
>
> Håber at nogen af jer kender de maskiner
>
> M.v.h.
> Lasse Madsen
> Honda CB250Rs
>
>
Hej Lasse,

Har lige været væk fra NG'en et par dage . . . .

Se dette link http://www.bmw-mc-klub.dk/ under Artikler, Månedens artikel -
juli 2000, hvor du finder en beskrivelse af "apparatet" .

Mvh
Carsten
BMW K1200RS





Jens Jessen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 21-11-01 20:27

Til Armands oplysning kan jeg fortælle, at motoren i NSU´s Kettenkrad var en
Opel Olympia motor på 1500 kubik. Der var 36 heste ved 3.400 omdr/min ogt
vægten var 1.235 kilo, med en nyttelast på 325 kilo og tilladt vægt på
anhængeren på 450 kilogram. Den gik 70 km/t og den blev lavet fra 1941-1944,
og der blev fremstillet 7.813 eksemplarer. Her i landet er der i dag mindst
et eksemplar. Efter krigen sluttede, blev der fremstillet enkelte under
ledelse af de amerikanske besættelsesstyrker og de gik til USA, hvor de
kørte i for de statslige skovvæsner i forskellige delstater, så derfor er
det totale antal lidt højere.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJ)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. 8657 7201 Fax. 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
news:9te4im$oua$1@news.cybercity.dk...
> Hej ...
>
> Jeg har fået nostalgi flip over at se en masse gamle krigs film og
> dokumentare hvor tyskerne kører på deres motorcykler i ørknen, i rusland
om
> vinteren og i alt slags vejr ! de kører dem for hård og de (ser ud) til at
> holde til det !
>
> hvad hedder disse pragt maskiner ? model , fabrikat ... og er de nemme at
> opdrive (og billige) siden der blev lavet så mange af dem i anden verdens
> krig ..
>
> Håber at nogen af jer kender de maskiner
>
> M.v.h.
> Lasse Madsen
> Honda CB250Rs
>
>



Asger Steffensen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 21-11-01 22:52


"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> wrote in message
news:reTK7.1205$ii4.15931@news.get2net.dk...
> Til Armands oplysning kan jeg fortælle, at motoren i NSU´s Kettenkrad var
en
> Opel Olympia motor på 1500 kubik. Der var 36 heste ved 3.400 omdr/min ogt
> vægten var 1.235 kilo, med en nyttelast på 325 kilo og tilladt vægt på
> anhængeren på 450 kilogram. Den gik 70 km/t og den blev lavet fra
1941-1944,
> og der blev fremstillet 7.813 eksemplarer. Her i landet er der i dag
mindst
> et eksemplar. Efter krigen sluttede, blev der fremstillet enkelte under
> ledelse af de amerikanske besættelsesstyrker og de gik til USA, hvor de
> kørte i for de statslige skovvæsner i forskellige delstater, så derfor er
> det totale antal lidt højere.
>
>
Omtrent samme oplysninger findes her: www.kettenkrad.de.

Asger
ZX-10



Armand (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-11-01 01:10


Jens Jessen <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en
news:reTK7.1205$ii4.15931@news.get2net.dk...
> Til Armands oplysning kan jeg fortælle, at motoren i NSU´s Kettenkrad
> var en Opel Olympia motor på 1500 kubik. Der var 36 heste ved 3.400
> omdr/min og vægten var ..............

Halvreddere har jeg efterhånden gjort til en af mine dyder; men det er
da dejligt at blive hjulpet til én

> ..........................den blev lavet fra 1941-1944,
> og der blev fremstillet 7.813 eksemplarer. Her i landet er der i dag
> mindst et eksemplar. Efter krigen sluttede, blev der fremstillet
> enkelte under ledelse af de amerikanske besættelsesstyrker og de...

Skønt med klart snak!
(Gad vide om ham knallerten RpR læser med og lærer :-/ )

--
Armand.









Lasse Madsen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Madsen


Dato : 21-11-01 23:58

Jeg fandt den motorcykkel jeg ledte efter !

http://hem.passagen.se/dan.andersson/mc.htm

det er den slags mc som er på det øverste billed

Det er en URAL / BMW (tak for tippet asger)

Kan det virkelig passe at disse maskiner ikke kan opdrives for rimelige
penge ?
eller tænkte i mere på de bæltekøretøjer & traktoere ?

m.v.h.
Lasse Madsen



Daniel Nielsen (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Daniel Nielsen


Dato : 22-11-01 00:09

den du kigger på der er ikke tysk..og slet ikke gammel

det er enten en Ural eller en Dnepr
650-750 cc...koster ikke en skid, efter 1967 er det noget lort, men hvad,
hvis man kan lave lidt selv
jeg har selv en K-750 fra 1965 (pre-DNEPRer)
du skal regne medet sted fra 10.000-40.000
og kan bl.a. købes her: www.ural.dk
håber det hjalp lidt...

MVH
Daniel



Lasse Madsen (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Madsen


Dato : 22-11-01 00:31

> den du kigger på der er ikke tysk..og slet ikke gammel

Nej det fandt jeg ud af men den mc jeg var "varm" på ligner den på en prik
og den er feks med i gamle film som ørneborgen og andre film om anden
verdenskrig.

m.v.h.
lasse madsen




Daniel Nielsen (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Daniel Nielsen


Dato : 22-11-01 00:29

aarrh...jeg så MANGE Zündapper i Ørneborgen :) ;)

faktisk var de fleste i Ørneborgen ..rigtige MCer..og ikke efterkrigs
kopi'er....hehe...tjek lige billederne jeg postede i binaer.motor

:)

Daniel



Armand (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-11-01 16:45


Lasse Madsen <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en
news:9thbj7$rke$1@news.cybercity.dk...
>
> Kan det virkelig passe at disse maskiner ikke kan opdrives for
> rimelige penge ?
> eller tænkte i mere på de bæltekøretøjer & traktoere ?

Som det ofte sker, tog tråden lige en drejning forbi kettenkrad'en m.m.
Sorter selv det fra, som der ér skrevet om sidevogns-mc'erne!

--
Armand.






Jesper Hvalsøe (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Hvalsøe


Dato : 30-12-01 14:15



Lasse Madsen wrote:

> Jeg fandt den motorcykkel jeg ledte efter !
>
> http://hem.passagen.se/dan.andersson/mc.htm
>
> det er den slags mc som er på det øverste billed
>
> Det er en URAL / BMW (tak for tippet asger)

> Kan det virkelig passe at disse maskiner ikke kan opdrives for rimelige

> penge ?
> eller tænkte i mere på de bæltekøretøjer & traktoere ?
>

Kig på www.ural.dk

Der kan du købe Ural eller Dnepr som de senere hed til under 20.000 med
plader på.



Jesper Hvalsøe
GS750


Jorgen Gerdorf (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Jorgen Gerdorf


Dato : 15-01-02 22:07


"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
news:9thbj7$rke$1@news.cybercity.dk...
> Jeg fandt den motorcykkel jeg ledte efter !
>
> http://hem.passagen.se/dan.andersson/mc.htm
>
> det er den slags mc som er på det øverste billed
>
> Det er en URAL / BMW (tak for tippet asger)
>
> Kan det virkelig passe at disse maskiner ikke kan opdrives for rimelige
> penge ?
> eller tænkte i mere på de bæltekøretøjer & traktoere ?
>
> m.v.h.
> Lasse Madsen
>
>

Prøv også et kikke på Web-siden http://www.ural.dk/ og se under "Brochurer".
Der findes nogle fede billeder af URAL MC'er
Og under "Salg" finder du priser i Danmark.

Mvh
Jørgen Gerdorf



jonas jacobsen (23-11-2001)
Kommentar
Fra : jonas jacobsen


Dato : 23-11-01 22:33

jeg tror du er fuld af bullshit lasse ...

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
news:9te4im$oua$1@news.cybercity.dk...
> Hej ...
>
> Jeg har fået nostalgi flip over at se en masse gamle krigs film og
> dokumentare hvor tyskerne kører på deres motorcykler i ørknen, i rusland
om
> vinteren og i alt slags vejr ! de kører dem for hård og de (ser ud) til at
> holde til det !
>
> hvad hedder disse pragt maskiner ? model , fabrikat ... og er de nemme at
> opdrive (og billige) siden der blev lavet så mange af dem i anden verdens
> krig ..
>
> Håber at nogen af jer kender de maskiner
>
> M.v.h.
> Lasse Madsen
> Honda CB250Rs
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste