Er dk.edb.mac god? Eller er det kun dk.tes~
Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-01 09:39

Jamen er det en gruppe, og fungerer den?

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-01 09:42

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Jamen er det en gruppe, og fungerer den?

Ok, jeg kan selv poste til den, men hvorfor er der ikke andre artikler
her?
I tele.internet.isdn siger de at man skal "nulstille sine nyhedsgrupper"
p.g.a backupproblemer med teleDKs newsserver. (news.inet.tele.dk)
Og jeg har så slettet alle meddelelser som MacSoup havde hentet hjem og
regnede nu med at den ville hente en ordentlig dyne af artikler. Men ak,
kun min egen, nyligt postede, dukkede op.
Hvad mon der sker her?
Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-01 12:47

Hej Martin - og mange andre....

Det ser ud til, at TDC pt virkelig har meget store problemer med deres
newsservere. Jeg er med i en del andre grupper også, og dér er det nøjagtig
det samme for TDC kunder. Der kommer spørgsmål på spørgsmål om det samme.

Så skift til <news.sunsite.dk> eller <news.sunsite.auc.dk> som newsserver.
Den sidstnævnte kan dog i perioder være overbelastet.

Men det er for dårligt af TDC, at de åbenbart ikke har kvalificerede folk
til at ordne problemerne. De her grupper er jo ikke de eneste, - der er jo
også lukkede faggrupperom kører under TDCs newsservere, og de mennesker,
der bruger og er afhængige af dem, er lige så ilde stedte som den alm.
bruger.

mvh. Erik Richard

Martin Petersen wrote:

> [...]
> regnede nu med at den ville hente en ordentlig dyne af artikler. Men ak,
> kun min egen, nyligt postede, dukkede op.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : S.M.

Dato : 20-11-01 14:48

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message
[...]

Hej gruppen
Jeg har siden torsdag også problemer med news serveren. Jeg har efter
anvisnig fra TDC slettet og installeret på ny konto med alle grupper med
det har overhoved ikke hjulpet et s**** . Det alt for dårligt og TDC vil
ikke indrømme det at de har et kæmpe problem.
Håber at di gi' os et undskyldning pået tidspunkt, eler er jeg naiv.
Hilsen S.M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-01 14:47

Hej SM

"S.M." wrote:

> Jeg har siden torsdag også problemer med news serveren. Jeg har efter
> anvisnig fra TDC slettet og installeret på ny konto med alle grupper med
> det har overhoved ikke hjulpet et s**** .

Nej, det er ikke for alle, det virker, men for nogle gør det.

> Det alt for dårligt og TDC vil
> ikke indrømme det at de har et kæmpe problem.
> Håber at di gi' os et undskyldning pået tidspunkt, eler er jeg naiv.

Jeg har lige snakket med TDC, og de vil ikke indrømme, at der er noget galt
overhovedet. Dem, der har brokket sig her i gruppen, er ikke de eneste. Jeg
har også fået henvendelser uden om denne gruppe omkring det samme problem, og
som jeg skriver, har jeg anbefalet at bruge sunsite.dk's servere, - ihvertfald
indtil TDC har fået løst problemet. Dette påpegede jeg også overfor ham hos
TDC. Hans eneste reaktion var, at det kunne han jo ikke forbyde dem at gøre, -
"....men i øvrigt så har vi overhovedet ingen problemer lige nu..."!

Men TDC _HAR_ problemer! - Jeg har de sidste dage skullet have sendt nogle
softwareopdateringer til TDC kunder, men har fået alle retur med besked om, at
alle konti var 'overloaded quotas', - selvom de folk, der skal have opd. har
fra 5 til10mb ledig kapacitet.

Så skal jeg være helt ærlig, så håber jeg snart, at TDC bliver solgt fra det
amerikanske firma, da de tilsyneladende ikke kan sætte sig i respekt og give
TDC besked på at få rettet deres fejl. ((-

mvh. Erik Richard

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 20-11-01 16:19

> [...]
> "....men i øvrigt så har vi overhovedet ingen problemer lige nu..."!

TDC er givetvis bedøvende ligeglade med, at man skifter til Sunsite - de
mister jo ikke penge på det.

> [...]
> alle konti var 'overloaded quotas', - selvom de folk, der skal have opd. har

Det er jo en helt anden problematik. Så vidt jeg ved er der ikke andre
der har klaget over mailserveren, som bestemt ikke har noget at gøre med
newsserveren.

> Så skal jeg være helt ærlig, så håber jeg snart, at TDC bliver solgt fra det
> amerikanske firma, da de tilsyneladende ikke kan sætte sig i respekt og give
> TDC besked på at få rettet deres fejl. ((-

Igen: hvis problemet er newsserveren så tror jeg ærligt talt ikke, at
det bliver et kerneområde.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 16:36

Christian Winther Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> TDC er givetvis bedøvende ligeglade med, at man skifter til Sunsite - de
> mister jo ikke penge på det.

nej tværtimod.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 20-11-01 15:10

> [...]
> det samme for TDC kunder. Der kommer spørgsmål på spørgsmål om det samme.

Det har de, hvilket man også kan forvisse sig om ved at kigge på Opasias
driftstatusside.

> Så skift til <news.sunsite.dk> eller <news.sunsite.auc.dk> som newsserver.
> Den sidstnævnte kan dog i perioder være overbelastet.

Jeg er temmeligt overbevist om, at det er to aliaser for den samme
server.

> [...]
> også lukkede faggrupperom kører under TDCs newsservere, og de mennesker,
> der bruger og er afhængige af dem, er lige så ilde stedte som den alm.

Det er ikke Usenetservicen, der giver smør på brødet hos ISP'erne. Det
er i stedet services som mail, web og portaler, så der er ikke så mange
ressourcer til newsdelen.

Pudsigt nok faldt den første bølge af større problemer med TDC's
newsserver sammen med, at de skulle have implementeret BigBrother.

--
Christian

Fra : N/A

Dato : 21-11-01 00:59

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-11-01 00:59

in article 1f36elz.96388q66j62N%giambattista.vico@mail.tele.dk, Christian
Winther Bech at giambattista.vico@mail.tele.dk wrote on 20/11/01 15:09:

> Jeg er temmeligt overbevist om, at det er to aliaser for den samme
> server.

Det er den samme server. Det ville selv ERS kunne finde ud vha. et simpelt
name lookup. Men der kommer sikkert en god historie om hvordan sunsite
benytter en speciel teknologi, der gør det muligt at have 2 servere med
samme ip og forskellig belastning.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-01 05:41

Hej Peter

Forklaringen er såre enkel. Det er samme server, - og mig bekendt har jeg ikke
skrevet, at det ikke er det. - og da jeg benytter dem begge, kan jeg konstatere,
at der er forskellige IP-adresser på de to.

news.sunsite.dk er tilgængelig for alle, mens news.sunsite.auc.dk også benyttes
af de lukkede faggrupper (primært) på Ålborg Universitetscenter. Disse
faggrupper kræver 'medlemsskab' og password, for at man kan komme ind.

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-11-01 07:00

In article <3BFB3042.4D253251@mail1.stofanet.dk>,

> kan jeg konstatere, at der er forskellige IP-adresser på de to.

news.sunsite.dk 130.225.247.90
news.sunsite.auc.dk 130.225.247.90

Du kommer nok til at finde et andet program at slå IP-adresser op med.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-01 09:14

> kan jeg konstatere, at der er forskellige IP-adresser på de to.

news.sunsite.dk og news.sunsite.auc.dk er _ikke_ IP adresser, det er
dns-adresser

Begge DNS-adresser peger på 130.225.247.90 (endda på 0samme port),
derfor er der ikke tale om to forskellige IP adresser eller for den sags
skyld to forskellige servere.

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 21-11-01 14:26

Du skrev:

"Så skift til <news.sunsite.dk> eller <news.sunsite.auc.dk> som
newsserver. Den sidstnævnte kan dog i perioder være overbelastet."

Så det vil vist blive en totalt unødvendig strid om ord at afgøre om der
er tale om to servere. Mht. newsserver så opfatter jeg dog ikke begrebet
som om der er tale om den fysiske maskine, men snarere om den entitet
der udgøres af specielt serversoftwaren og der skulle det altså undre
mig meget, om Sunsite skulle have valgt at vedligeholde to entiteter.

--
Christian

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 21-11-01 14:31

> [...]

> der udgøres af specielt serversoftwaren og der skulle det altså undre
> mig meget, om Sunsite skulle have valgt at vedligeholde to entiteter.

Og et lille tillæg: Hvis jeg henter gruppelister fra hhv. sunsite og
sunsite.auc, så får jeg altså 668 grupper begge steder, så mon ikke det
understreger at de er identiske.

--
Christian

Fra : Simon T

Dato : 21-11-01 18:54

> [...]

> Og et lille tillæg: Hvis jeg henter gruppelister fra hhv. sunsite og
> sunsite.auc, så får jeg altså 668 grupper begge steder, så mon ikke det

.... og så måske det faktum at de har samme IP-nummer (130.225.247.90)...

Simon T

Fra : N/A

Dato : 21-11-01 20:42

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-11-01 20:42

in article 1f37njw.17edbe4q6l6gwN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 21/11/01 9:13:

> [...]
>
> Begge DNS-adresser peger på 130.225.247.90 (endda på 0samme port),
> derfor er der ikke tale om to forskellige IP adresser eller for den sags

Helt ærligt Morten! Hvad i H*** H*** bilder du dig ind? ERS _har_ sagt at
det _er_ 2 _forskellige_ servere. Og så siger du noget andet?

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-01 02:14

- Peter

Jeg synes ærlig talt, at du snart skal holde op! - Jeg har aldrig nævnt et
eneste ord om _2_ servere. Ta' lige og læs, hvad jeg har skrevet, før du
lukker sådan en gang .... ud! - Jeg er efterhånden ved at have fået nok af
din og visse andres skvaldren op og nedgøring af alt det, jeg skriver her i
gruppen.

- Og ja! - Jeg har _TO_ forskellige IP adresser til sunsite.dk, - og det
uanset, hvad du og Morten R. siger.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-11-01 02:24

In article <3BFC5152.9D226B44@mail1.stofanet.dk>,

> - Og ja! - Jeg har TO forskellige IP adresser til sunsite.dk

Hvad er den anden så?

130.225.247.90 er den ene.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-11-01 09:38

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> - Og ja! - Jeg har _TO_ forskellige IP adresser til sunsite.dk, - og det
> uanset, hvad du og Morten R. siger.

[ta@localhost ta]$ host sunsite.dk
sunsite.dk. has address 130.225.247.90
[ta@localhost ta]$ host sunsite.auc.dk
sunsite.auc.dk. has address 130.225.247.90
[ta@localhost ta]$ host news.sunsite.dk
hostnews.sunsite.dk. has address 130.225.247.90
[ta@localhost ta]$ host news.sunsite.auc.dk
news.sunsite.auc.dk. has address 130.225.247.90

Som du kan se af nedenstående er det kun newsfeed under sunsite.dk
domænet, der har et andet IP nummer. Kunne du ikke prøve at liste de
to forskellige IP numre?

[ta@localhost ta]$ dig -t axfr sunsite.dk @sunsite.dk

; <<>> DiG 9.1.3 <<>> -t axfr sunsite.dk @sunsite.dk
;; global options: printcmd
sunsite.dk. 2560 IN SOA a.ns.sunsite.dk. hostmaster.sunsite.dk. 1006203602 16384 2048 1048576 2560
sunsite.dk. 259200 IN NS a.ns.sunsite.dk.
a.ns.sunsite.dk. 259200 IN A 130.225.247.90
sunsite.dk. 259200 IN NS b.ns.sunsite.dk.
b.ns.sunsite.dk. 259200 IN A 130.225.247.91
sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
sunsite.dk. 86400 IN MX 5 a.mx.sunsite.dk.
a.mx.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
ftp.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
www.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
news.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
newsfeed.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.91
abuky.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
alindis.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
andi.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
btech.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
bugden.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
chives.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
crystal.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
dame.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
extraball.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
fawosi.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
ftp.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
gta.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
gug.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
hwb.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
icking-music-archive.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
jabxpcom.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
jde.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
jdee.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
latexbog.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
lgdc.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
lincvs.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
linuxchix.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
linuxnews.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
linuxquality.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
ltdk.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
mage.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
maid.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
miktex.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
mirrors.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
njlug.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
nox-wizard.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
ocep.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
old.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
opensourcepan.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
pack.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
peach.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
probono.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
pts.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
sf-test.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
tf.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
usenet-archive.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
webapps.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
wget.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
xae.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
xemacs.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
xpcom2corba.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
zsh.sunsite.dk. 86400 IN A 130.225.247.90
sunsite.dk. 2560 IN SOA a.ns.sunsite.dk. hostmaster.sunsite.dk. 1006203602 16384 2048 1048576 2560
;; Query time: 4120 msec
;; SERVER: 130.225.247.90#53(sunsite.dk)
;; WHEN: Thu Nov 22 09:35:02 2001
;; XFR size: 61 records

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 22-11-01 11:15

> [...]
> din og visse andres skvaldren op og nedgøring af alt det, jeg skriver her i

Jeg skal ærligt medgive, at det med de to servere var min fortolkning af
det du skrev - og den fortolkning er altså ikke helt hen i vejret
hverken semantisk eller grammatisk, men det var mine ord.

Jeg synes ikke jeg har skvaldret op eller nedgjort dig, men jeg forstår
ærligt talt ikke hvad du mener. Du insisterer på at der ikke er tale om
to servere - fair nok - der kan nemt drives to forskellige
distributioner fra den samme fysiske maskine, men når vi taler om
nyhedsservere er det altså i lige så høj grad distributionen man sigter
til og ikke den fysiske maskine. Det, der undrer mig, er, at Sunsite
skulle drive to identiske distributioner. Den undren har jeg tilladt mig
at give udtryk for, og jeg synes ikke det er i orden at mit spørgsmål
skal udstilles som en underlødig kritik.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-01 15:47

Hej Christian

For at slå det helt fast, - så er det ikke dig, jeg langer ud efter her - men
visse andre! - Og godt nok kan du være hård i din kritik, men du plejer trods
alt at være saglig og reel i den kritik, når/hvis du kommer med den.

Og for at der ikke skal være tvivl om, hvad jeg mener, så mener jeg, at der er
tale om _1_ fysisk server, der er delt i to, hvor den ene sunsite.auc.dk primært
bruges af de lukkede faggrupper - især på Ålborg Universitetscenter, samt
selvfølgelig af dem, der er interesseret i de pågældende lukkede faggrupper. Og
når jeg har brugt sunsite.auc.dk, er dder i perioder så megen trafik, at jeg
ikke kan sende noget via den, men hvis jeg så istedet går over på sunsite.dk, så
er der ingen problemer med at sende. Derfor synes jeg, det er nærliggende at
forstå det sådan, at det er pga., at de lukkede faggrupper bruger serveren så
meget, at alm. trafik tilsidesættes.

Jeg aner ikke, hvorfor jeg registrerer to forskellige adresser på de to, men det
gør jeg altså. Om det har noget at gøre med, at jeg kører på StofaNet, - hm, det
er måske forklaringen.

Og det at _én_ server har flere adresser er nu heller ikke så usædvanlig. Jeg
bruger temmelig meget den store server, der står på Darthmouth University
College - 'darthmouth.edu', og der er adskillige indgange til den. - Én for de
ansatte, én for de studerende, én for deres 'listserv.darthmouth.edu, én for
listserv.listserv.darthmouth.edu, osv.. Og som på sunsite.auc.dk er der både
åbne og lukkede grupper.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-11-01 15:59

> [...]

> Ålborg Universitetscenter, samt selvfølgelig af dem, der er
> interesseret i de pågældende lukkede faggrupper. Og

Nej, det er den samme server. Begge de symbolske navne du angiver
opløser til det samme IP nummer, og INND understøtter ikke virtuelle
navnebaserede servere, som f.eks. apache gør. Læs
http://news.sunsite.dk/info/usenet.xml hvor der bl.a. står i hvilke
tilfælde du har adgang til hvilke nyhedsgrupper.

> [...]
> sende. Derfor synes jeg, det er nærliggende at forstå det sådan, at
> det er pga., at de lukkede faggrupper bruger serveren så meget, at

Nej, det er en tilfældighed der har spillet dig et puds. Det er ikke
usædvanligt, at en nyhedsserver opfører sig sådant. En nntp
transaktion er kun på nogle ganske få kilobytes, så der skal ikke ske
ret mange ændringer i belastningen på serveren eller dens
netværksforbindelse før du oplever den situation.

> Jeg aner ikke, hvorfor jeg registrerer to forskellige adresser på de
> to, men det gør jeg altså. Om det har noget at gøre med, at jeg
> kører på StofaNet, - hm, det er måske forklaringen.

Nej. De symbolske DNS navne kan du ikke bruge til noget. Som jeg
alleredet har bevist for dig, så opløser de alle til det samme IP
nummer. Prøv at poste hvilke IP numre du mener de to adresser peger
på.

> [...]
> studerende, én for deres 'listserv.darthmouth.edu, én for
> listserv.listserv.darthmouth.edu, osv.. Og som på sunsite.auc.dk er

Umm, listserv plejer at være mail baseret? I så fald giver det ingen
mening at sammenligne, så skal vi til at snakke om MX records mm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 10:03

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Jamen er det en gruppe, og fungerer den?

Martin jeg har i går, venligt men bestemt, bedt dig om ikke at bruge
<dk.edb.mac>. Nu gør jeg det igen.

Brug dk.test! Når din post er modtaget af dk.test vil der automatisk
blive genereret et svar til dig via email. Får du ikke denne mail, er
der "ged" med din newsserver og du behøver ikke krydsposte til
dk.edb.mac, får du et svar kan du konstatere at din nyhedsserver virker,
men du har et problem lokalt på din mac - i dette tilfælde behøver du
heller ikke krydsposte til dk.edb.mac, da fejlen vil vise sig uanset om
du poster til dk.edb.mac og dk.test

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-11-01 10:06

Problemet er at dk.test virker men ikke dk.edb.mac

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-11-01 10:31

> Problemet er at dk.test virker men ikke dk.edb.mac

dk.edb.mac virker - men ikke via TDC (Peter Kiil - luk øjnene!)
Til orientering modtog jeg i går flg. fra TDC:

"Hans

Jeg går ud fra at det er følgende driftsinfo du referer til:
http://kundeservice.opasia.dk/driftsinfo/statusmeddelelser/index.php?id=
3195
5

Det forklarer lidt om situationen. Det kan tage lidt tid inden at
serveren
er helt med igen, men om det taget 1 eller 3 dage ved jeg ikke, og det
kan
godt betale sig at nulstille grupperne igen, da der kan gå "ged" i
nummeringen af artiklerne."

(underskrift)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-01 10:27

Hej Morten

Jeg gør altså ikke det her for at provokere eller noget, men fordi mine
newgroups ikke virker.

Et par ting:

> Martin jeg har i går, venligt men bestemt, bedt dig om ikke at bruge
> <dk.edb.mac>. Nu gør jeg det igen.

1.
Det skyldes sikkert uvidenhed, men har du en eller anden autorisation
der berettiger dig til at "tage kasketten på" som det er tilfældet her?
(Det har du vel ...)

> [...]
> men du har et problem lokalt på din mac - i dette tilfælde behøver du
> heller ikke krydsposte til dk.edb.mac, da fejlen vil vise sig uanset om

2.
Problemet er, som Jesper også skriver, at det tilsyneladende kun er
dk.test der virker. Og dog: Både din og Jespers svar på mit indlæg her i
dk.edb.mac ligger i min gruppe nu, så måske er der håb.

I "tele.internet.isdn" var der én der skrev:

"TDC har måttet genindlæse backuh hvilket bevirker at du skal nulstille
dine
nyhedsgrupper i egenskaber."

Jeg var ikke helt klar over hvad han mente med "nulstille", men for en
halv time siden slettede jeg alle artikler i dk.edb.mac der lå i min
MacSoup-base. For 5 minutter siden hentede jeg så news igen, og nu var
så din og Jespers artikel "med", men ingen andre. Det kan selvfølgelig
skyldes at der ikke er postet andre artikler i flere dage, men ...

I går prøvede jeg newsgrupperne med både OutlookExpress og Netscape med
samme negative resultat, så jeg tror heller ikke det er "suppens" skyld.

Derimod MÅ det have noget at gøre med TDCs "news.inet.tele.dk" ...

Håber jeg får det løst, og at det kan lade sig gøre uden at omdanne
denne gruppe til en testgruppe, for det ville da være forfærdeligt.

v.h.
Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 11:49

> [...]
> Det skyldes sikkert uvidenhed, men har du en eller anden autorisation
> der berettiger dig til at "tage kasketten på" som det er tilfældet her?

Jeg tager ingen kasket på - men henholder mig til at dk.test som det
fremgår af navnet er beregnet til, gæt selv: test

> [...]
> dk.test der virker. Og dog: Både din og Jespers svar på mit indlæg her i
> dk.edb.mac ligger i min gruppe nu, så måske er der håb.

dk.edb.mac virker og du har hele tiden kunnet poste, men TD har haft et
problem og har mistet indlæg - derfor har du ikke kunnet hente indlæg.

> [...]
> så din og Jespers artikel "med", men ingen andre. Det kan selvfølgelig
> skyldes at der ikke er postet andre artikler i flere dage, men ...

TD har selvfølgelig mistet alle indlæg postet efter backup'en blev kørt.

> I går prøvede jeg newsgrupperne med både OutlookExpress og Netscape med
> samme negative resultat, så jeg tror heller ikke det er "suppens" skyld.
>
> Derimod MÅ det have noget at gøre med TDCs "news.inet.tele.dk" ...

Det har det højst sansynligt, men alligevel bør du teste i dk.test.

I og med at jeg var venlig at sende dig en email i går, betyder det at
du har kunnet sende til dk.edb.mac, og derfor ikke behøvede at sende
endnu en. At du ikke har kunnet hente indlæg fra dk.edb.mac er et helt
andet problem, det kan du alligevel ikke teste ved at poste.

Fra : N/A

Dato : 20-11-01 13:00

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-01 13:00

d. 20/11/01 12:14 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen 1f36776.qfhrf4o723xgN%spam@reippuert.dk:

> det betyder stadig ikke, at du ikke har kunnet poste til dk.edb.mac via
> TD's server - du kan bare ikke læse indlæg fra den.
>
> Det har du vidst siden i går

Nu ikke så ...
Men det er da ikke tilfredsstillende at man ikke kan læse indlæggene, vel?

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 13:43

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Men det er da ikke tilfredsstillende at man ikke kan læse indlæggene, vel?

nej, selvfølgelig ikke

NB. nu ikke så.... hvad?

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-01 13:54

> NB. nu ikke så.... hvad?

Skrap!

Martin

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 20-11-01 13:58

> 1.
> Det skyldes sikkert uvidenhed, men har du en eller anden autorisation
> der berettiger dig til at "tage kasketten på" som det er tilfældet her?
> (Det har du vel ...)

Morten har præcis den samme autoritet som enhver anden bruger, når det
kommer til at bede andre om af opføre sig ordentligt, nemlig brugerens
autoritet.

Derudover er der så forskel på brugere. Når man som Morten har en stor
viden og er meget hjælpsom ligger man højt i hierarkiet, mens brugere,
der ikke har nogen synderlig viden som fx mig, har mindre at skulle have
sagt. Allernederst ligger folk der ikke sætter sig ind i hvordan
grupperne fungerer og sender irrelevante beskeder. Og her vil jeg _ikke_
bruge dig som eksempel

Systemet hedder meritokrati og er gældende for hele Usenet.

> [...]
> dk.test der virker. Og dog: Både din og Jespers svar på mit indlæg her i
> dk.edb.mac ligger i min gruppe nu, så måske er der håb.

Det havde været en god ide, om du havde gjort opmærksom på det i dit
indlæg. Testindlæg er kun til irritation i debatgrupper, men man ville
nok være mere tilbøjelig til at se igennem fingre med det, hvis der var
en forklaring på hvorfor det skulle være nødvendigt.

> "TDC har måttet genindlæse backuh hvilket bevirker at du skal nulstille
> dine
> nyhedsgrupper i egenskaber."
>
> Jeg var ikke helt klar over hvad han mente med "nulstille",

Det er udelukkende rettet mod Outlook Express.

> I går prøvede jeg newsgrupperne med både OutlookExpress og Netscape med
> samme negative resultat, så jeg tror heller ikke det er "suppens" skyld.
>
> Derimod MÅ det have noget at gøre med TDCs "news.inet.tele.dk" ...

Det har det helt klart. Må jeg til en anden gang anbefale din udbyders
driftstatus:
<http://kundeservice.opasia.dk/driftsinfo/statusmeddelelser/index.php?id
=31955>

Dine problemer er nemlig et problem mellem dig og din udbyder og derfor
er der større mulighed for information og hjælp hos denne.

> Håber jeg får det løst, og at det kan lade sig gøre uden at omdanne
> denne gruppe til en testgruppe, for det ville da være forfærdeligt.

Det skulle det gerne. Og lad mig i samme forbindelse gøre opmærksom på,
at du har fået en meget blid behandling. Hvis du havde gjort det samme i
andre grupper var du blevet hylet ud, svinet til og nogen havde
sandsynligvis klaget over dig til din udbyder.

--
Christian

Fra : N/A

Dato : 20-11-01 12:08

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-01 12:08

d. 20/11/01 11:49 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen 1f365fc.1ya03mmlp086wN%spam@reippuert.dk:

> dk.edb.mac virker

Den virker på news.sunsite.auc.dk, men dit indlæg som jeg nu svarer på, er
ikke dukket op i news.inet.tele.dk i skrivende stund.

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 12:14

Fra : N/A

Dato : 20-11-01 12:11

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-01 12:11

d. 20/11/01 12:07 skrev Martin Petersen på martinmarius@petersen.mail.dk i
artiklen B81FF802.47A1%martinmarius@petersen.mail.dk:

> [...]
>
> Den virker på news.sunsite.auc.dk, men dit indlæg som jeg nu svarer på, er
> ikke dukket op i news.inet.tele.dk i skrivende stund.

Ok, så er den dukket op på news.inet.tele.dk, men KUN I OUTLOOK EXPRESS.
MacSoup viser ingen nye meddelelser.
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-01 12:16

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Ok, så er den dukket op på news.inet.tele.dk, men KUN I OUTLOOK EXPRESS.
> MacSoup viser ingen nye meddelelser.
> Martin

Og nu virker det. Til interesserede MacSoup'ister kan jeg sige at jeg
måtte sige "slet nyhedsgruppe" - og så hente den ind igen fra listen
over alle nyhedsgrupper.
Ikke et ord mere om dette fra mig nu!
Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 13:40

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Ok, så er den dukket op på news.inet.tele.dk, men KUN I OUTLOOK EXPRESS.
> MacSoup viser ingen nye meddelelser.

Opret en ny dk.edb.mac

Special -> New Newsgruop, skriv dk.edb.mac - du behøver ikke slette den
gamle.

Måske skal du først hente en koplet liste over grupper hos TD

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-01 13:54

> Opret en ny dk.edb.mac
>
> Special -> New Newsgruop, skriv dk.edb.mac - du behøver ikke slette den
> gamle.
>
> Måske skal du først hente en koplet liste over grupper hos TD

Tak skal du have.
Det ser ud til at virke nu.
v.h
Martin

Fra : N/A

Dato : 20-11-01 14:41

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-01 14:41

d. 20/11/01 13:57 skrev Christian Winther Bech på
giambattista.vico@mail.tele.dk i artiklen
1f369ob.ua7jul1cjrcyaN%giambattista.vico@mail.tele.dk:

> Morten har præcis den samme autoritet som enhver anden bruger, når det
> kommer til at bede andre om af opføre sig ordentligt, nemlig brugerens
> autoritet.

Ja, ja, det lød bare nærmest som om han ejede denne gruppe.

> Derudover er der så forskel på brugere. Når man som Morten har en stor
> viden og er meget hjælpsom ligger man højt i hierarkiet, mens brugere,

Jeg anerkender bestemt Mortens store viden og hjælpsomhed.

> der ikke har nogen synderlig viden som fx mig, har mindre at skulle have

Man har vel det at skulle have sagt som man selv vil.

> sagt. Allernederst ligger folk der ikke sætter sig ind i hvordan
> grupperne fungerer og sender irrelevante beskeder. Og her vil jeg _ikke_
> bruge dig som eksempel

Tak ...

> [...]
> nok være mere tilbøjelig til at se igennem fingre med det, hvis der var
> en forklaring på hvorfor det skulle være nødvendigt.

Ok, der har du en pointe.

> Det er udelukkende rettet mod Outlook Express.

Ok.Tak.

> Det har det helt klart. Må jeg til en anden gang anbefale din udbyders
> driftstatus:
> <http://kundeservice.opasia.dk/driftsinfo/statusmeddelelser/index.php?id
> =31955>

Den har jeg sandelig læst, men jeg synes ikke det løste mit problem. Derfor
min aktivitet her.

> Dine problemer er nemlig et problem mellem dig og din udbyder og derfor
> er der større mulighed for information og hjælp hos denne.

Måske, men ofte er teleselskabernes support ikke særlig let tilgængeligt, og
hvorfor dog ikke bruge hjælpen fra dygtige og hjælpsomme mennesker i en
gruppe som denne?

> [...]
> andre grupper var du blevet hylet ud, svinet til og nogen havde
> sandsynligvis klaget over dig til din udbyder.

Gud fader på lokum ...

Men jeg går ud fra at jeg hellere må tage en kop kaffe og føle mig lykkelig
over den blide behandling. Så det gør jeg.

v.h.

Martin

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 20-11-01 15:30

> [...]

> 1f369ob.ua7jul1cjrcyaN%giambattista.vico@mail.tele.dk:

> Ja, ja, det lød bare nærmest som om han ejede denne gruppe.

Det synes jeg bestemt ikke. Han lød snarere som om han var en smule
irriteret over at skulle gentage sig selv

> Måske, men ofte er teleselskabernes support ikke særlig let tilgængeligt, og
> hvorfor dog ikke bruge hjælpen fra dygtige og hjælpsomme mennesker i en
> gruppe som denne?

Problemet var, at du netop ikke brugte hjælpen men snarere (mis)brugte
gruppen til dine testforsøg. Jeg følger lidt over 10 grupper og har i de
seneste dage set langt over 100 testmeddelelser (alle andre steder end
dk.test - som jeg trods alt ikke læser) og brokkerøvsmeddelelser over at
serveren ikke virker. Derfor får man efterhånden en lidt anstrengt
tålmodighed.

> Gud fader på lokum ...

Selv om det lyder hårdt, er der altså en grund til det. Specielt
dk.edb.internet.udbydere.*-grupperne har været hjemsøgt af spørgsmål som
"Hva' koster ADSL hos CyberCity?", "Kan jeg få ADSL i Sønder Bøvelse?"
og "HVorfor virker internettet ikke hos Mobilix?" - dvs. spørgsmål hvor
man nemt selv kunne have fundet svaret eller man alligevel bliver nødt
til at spørge udbyderen.

> Men jeg går ud fra at jeg hellere må tage en kop kaffe og føle mig lykkelig
> over den blide behandling. Så det gør jeg.

Velbekomme.

--
Christian