"Form" til email.... Muligheder??
Fra : Michael Jensen

Dato : 20-11-01 01:20

Hvad skal der helt nøjagtigt til for at få en pæn "form" sendt pr. email??
Jeg har siddet og leget lidt med FP, men en af de ting jeg godt kunne tænke
mig er, at hvis et felt ikke er udfyldt, så kommer det heller ikke med i
email'en. Det er lidt surt at få en liste med 50 produkter, hvis det kun er
de tre af dem der står antal ud for. Kan dette overhovedet lade sig gøre i
FP?? Endvidere, kunne det jo være meget fedt hvis der var lidt "orden" i den
mail man fik, i stedet for bare en lang række værdier. Jeg har leget lidt
med en standardform, og lagt den ud på en server med FP Server Extensions,
men selv her er mulighederne ret begrænsede!! Eller også er det bare mig der
ikke forstår det! Jeg troede at hvis man satte den til at sende det som
HTML, så fik man en mail der lignede "ordresiden", men jeg tog fejl!

Er der overhovedet nogen der forstår det her???? Og eventuelt kan hjælpe??

Med venlig hilsen

Michael Jensen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-11-01 21:58

"Michael Jensen" <mjensen@paradis.dk> skrev...
> [...]
> ikke forstår det! Jeg troede at hvis man satte den til at sende det som
> HTML, så fik man en mail der lignede "ordresiden", men jeg tog fejl!

Hej Michael

Vil ikke påstå at jeg er nogen "ørn" til udformning af forms mv., men det er
da lykkedes mig, at lave et par stykker, som jeg synes fungerer udmærket...

Selv benytter jeg mig flittigt af min udbyders formmail-muligheder, som gør
at jeg slipper for en masse arbejde - den laver nemlig ordrebekræftelsen for
mig (og bevares, den kunne da være pænere...) og sørger for videresendelse
til min mail, efter et minimum af rettelse i lidt kode fra min side.
Du er velkommen til at kigge på: http://www.gkogt.dk/bestilling.htm for at
se en af de forms, jeg har lavet - udfyld gerne et par felter og kig på
bekræftelsen også.
Det, du ser på bekræftelsen, er nøjagtig det jeg får tilsendt pr. mail -
altså kun angivelse af de felter, hvor folk har udfyldt noget, og
selvfølgelig stillet op nogenlunde ordentligt (ikke bare kommasepareret i en
lang volapyk-linie!). Læg desuden mærke til, at den mail jeg får tilsendt,
har den af kunden angivne e-mailadresse som afsender - det er et problem for
de fleste at deres udbyder "videresender" formresultater, og derfor står som
afsender af mailen...

Ellers er der mulighed for, at lave ret avancerede bestillingssider med
regnefunktioner og specielle ordrebekræftelsessider vha. Adobe Acrobat -
hvis man gider bruge en pæn sjat tid på (det gør jeg pt ikke), så kan man få
det til at se rigtig flot ud!

> Er der overhovedet nogen der forstår det her???? Og eventuelt kan hjælpe??

Jo, vist nogenlunde - håber du kan bruge mit svar...

Ellers kunne du jo lige smide en URL så vi kunne se på den

Mvh. Camilla

Fra : Michael Jensen

Dato : 20-11-01 23:39

Hej Camilla!!!

Tak for hjælpen, men......... Jeg har sendt dig en mail! Håber du har fået
den!

Michael

Fra : Michael Jensen

Dato : 20-11-01 23:58

OK, ved nærmere eftertanke........... Dårlig ide med en mail! Der kommer
derfor en kopi her:

Hejsa!!!!

Tak for dine gode råd!!!! Det ligner seriøst noget jeg kan bruge! Men jeg
har altså lidt problemer med at få det til at virke!!! Er det noget jeg har
forstået helt forkert, eller skal jeg ikke ind og redigere den fil der
hedder FormMail.pl, sådan at det passer med domænenavn osv?? Jeg
"redigerede" en lille smule i din form, og fik sendt en mail til mig selv,
og det var sådan set helt fint!!!! Men skal jeg ikke ind under "Form
properties / options" og så indtaste det sted på nettet jeg ligge
FormMail.pl op (under action)???

Anyway, hvis du har mulighed for at gi' mig en hurtig gennemgang ville det
være rart!! Jeg mener jo at jeg burde kunne downloade den FormMail og så
lave det "fra bunden", men det er selvfølgelig ikke sikkert!!!

På forhånd tak!

Michael Jensen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-11-01 18:02

"Michael Jensen" <mjensen@paradis.dk> skrev...
> OK, ved nærmere eftertanke........... Dårlig ide med en mail! Der kommer
> derfor en kopi her:

He he - du fik måske set min post om privat svar, hvor jeg bl.a. skriver, at
jeg selv benytter en jubiimail-adr., som jeg yderst sjældent checker

> [...]
> og det var sådan set helt fint!!!! Men skal jeg ikke ind under "Form
> properties / options" og så indtaste det sted på nettet jeg ligge

Velbekomme, godt at du kunne lide det - jeg synes selv det fungerer udmærket

FormMail-scriptet ligger hos min udbyder (Azero.dk), men kan downloades her:
http://www.worldwidemart.com/scripts/formmail.shtml - så burde du kunne få
det til at funke med dit eget domænenavn mv. Der er en README fil
tilknyttet, som burde forklare hvordan og hvorledes.
Som regel har udbyderen dog tilknyttet forskellige former for scripts, som
er til fri afbenyttelse blandt kunderne - det er nok det bedste sted at
starte i virkeligheden. Der plejer de at angive præcis hvordan tingene
kommer til at virke mv.

Alt efter hvad du præcis har rettet, er der stor sandsynlighed for, at du i
virkeligheden sender dine formresults gennem min udbyders server... og det
er jo ikke praktisk.

> Anyway, hvis du har mulighed for at gi' mig en hurtig gennemgang ville det
> være rart!! Jeg mener jo at jeg burde kunne downloade den FormMail og så
> lave det "fra bunden", men det er selvfølgelig ikke sikkert!!!

Jep, vha. ovenstående link - men check lige på din udbyders
administrationsinterface først, der er jo ingen grund til at opfinde den
dybe tallerken om igen

Fra : Michael Jensen

Dato : 21-11-01 22:56

> FormMail-scriptet ligger hos min udbyder (Azero.dk), men kan downloades
her:
> http://www.worldwidemart.com/scripts/formmail.shtml

Har jeg gjort, og også læst den tilknyttede readme fil, men måske er det mig
der ikke helt forstår det!

> Som regel har udbyderen dog tilknyttet forskellige former for scripts, som
> er til fri afbenyttelse blandt kunderne

Har jeg også tjekket. De skriver bare at der er mulighed for cgi-scripts,
men ikke nogen eksempler eller noget! (wwi.dk)

> Alt efter hvad du præcis har rettet, er der stor sandsynlighed for, at du
> virkeligheden sender dine formresults gennem min udbyders server

Det mener jeg nu at jeg har rettet (i hvert fald i "Form Properties" på
selve siden).

Men jeg må vel bare lege lidt mere med det. :(

Takker alligevel.

Michael

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-11-01 23:18

"Michael Jensen" <mjensen@paradis.dk> skrev...

> Har jeg også tjekket. De skriver bare at der er mulighed for cgi-scripts,
> men ikke nogen eksempler eller noget! (wwi.dk)

Hej Michael

Har lige kigget lidt på wwi's side - helt ærligt, jeg tror, at jeg seriøst
ville overveje at skifte udbyder... De virker ikke helt som de har check på
hvad de egentlig sidder og administrerer - dette er fx et klip fra deres
website "Et DK Domain-navn er til evigt eje, og på nuværende tidspunkt, ikke
forbundet med yderligere omkostninger." - og det er da nok den værste gang
sludder, jeg nogensinde har set på en webhotel-udbyders hjemmeside!! Et
domænenavn er aldeles ikke ens til evigt eje - men man kan købe sig til
retten til at benytte det i en periode, og hvis man så ikke betaler den af
DK-Hostmaster fastsatte årlige afgift (som de også lige har glemt at oplyse
om...), så fratages man rettigheden til domænenavnet, og det vil herefter
stå enhver frit for at registrere det.

Desuden mener jeg helt seriøst, at enhver webhotel-udbyder bør oplyse hvilke
scripts der er til rådighed og fortælle hvordan man benytter dem!!

Nå, men hvis du lige smider en URL til din bestillingsform, så kan vi kigge
på koden og måske komme med tips til hvordan du får det til at virke helt
korrekt!

Mvh. Camilla

Fra : Michael Jensen

Dato : 21-11-01 23:40

> Har lige kigget lidt på wwi's side - helt ærligt, jeg tror, at jeg seriøst
> ville overveje at skifte udbyder...

He he, nej det virker ikke for professionelt!! Men det er det firma jeg
arbejder for der har deres side hos dem, og det er mig der har lavet mit
firmas side (begynderprojekt!!), så det var bare belejliget!

> Nå, men hvis du lige smider en URL til din bestillingsform, så kan vi
kigge
> på koden og måske komme med tips til hvordan du får det til at virke helt
> korrekt!

Jeg har lagt en testform og FormMail.pl (redigeret til at måtte sende fra
www.vesterbros.dk og til at måtte sende mails til min adresse ifølge readme
filen) op på følgende adresse:

http://www.vesterbros.dk/test/formmailtest.htm

Jeg har også prøvet at ligge FormMail.pl i cgi-bin skuffen. Endvidere har
jeg prøvet at omdøbe det til *.cgi (som beskrevet i readme), men intet
hjælper!!!! Hvis jeg omdøber formmail.pl til *.cgi, så får jeg en kode 405
når jeg sender det, men ellers får jeg bare en "Page not found" når den
forsøger at sende den.....

VH

Michael

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-11-01 14:28

"Michael Jensen" <mjensen@paradis.dk> skrev...
> Jeg har lagt en testform og FormMail.pl (redigeret til at måtte sende fra
> [...]

Hmmm - hvis man skal kunne checke noget, så kræver det, at man umiddelbart
kan komme til at kigge i koden - og det kan jeg ikke!
Prøv igen!

Mvh. Camilla

Fra : Michael Jensen

Dato : 25-11-01 15:10

> Hmmm - hvis man skal kunne checke noget, så kræver det, at man umiddelbart
> kan komme til at kigge i koden - og det kan jeg ikke!
> Prøv igen!

Øøøh, det ved jeg faktisk ikke hvorfor??? Jeg kan godt lave en "View Source"
med højreklik, men jeg kan godt nok ikke åbne den i Frontpage direkte fra
nettet.... Underligt! Jeg kigger lidt på det!

Michael

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-11-01 17:29

> [...]
> med højreklik, men jeg kan godt nok ikke åbne den i Frontpage direkte fra
> nettet.... Underligt! Jeg kigger lidt på det!

Jeg kan ikke få hverken Vis kilde med højreklik eller via IE's vis-menu...

Camilla

Fra : Michael Jensen

Dato : 25-11-01 23:56

> Jeg kan ikke få hverken Vis kilde med højreklik eller via IE's vis-menu...

Underligt!!! Men kan du så ikke bare lave en "Gem som" ved at højreklikke på
linket her?? Så kan du da i hvert fald åbne det i frontpage osv bagefter....

Fra : Camilla Scharff

Dato : 26-11-01 00:56

> [...]
> Underligt!!! Men kan du så ikke bare lave en "Gem som" ved at højreklikke

> linket her?? Så kan du da i hvert fald åbne det i frontpage osv

Ok - nu virkede vis kilde! - før kunne jeg heller ikke lave Gem som eller
noget som helst andet - det lignede mistænkeligt meget et eller andet
irriterende script som forhindrede vis kilde på en hidtil uset smart måde
)

Nå, men til sagen...

For det første tror jeg (uden at have læst read me-filen mv.), at
formmail.pl-filen skal ligge på din udbyders server - de bør have enten en
formmail-fil eller cgi-bin til brug for deres kunder, så spørg dem først.
Formmail er klart lettest at bruge, og især hvis de bare vil uploade den
formmail-fil du allerede har...

For det andet - hvad er det for noget "onSubmit language="JavaScript"
name="FrontPage_Form1""?

For det tredje - din og min kode er ikke ens på en række punkter, om det har
betydning i praksis har jeg ikke helt check på, men måske... Min ser sådan
ud:
<form action="http://formmail.min-udbyder.dk/formmail.pl" method="post">
<input type="hidden" name="subject" value="Bestilling"><input type="hidden"
name="recipient" value="bestilling@mit-domæne.dk"><input type="hidden"
name="return_link_title" value="Retur til Gentofte Kaffe &amp; The"><input
type="hidden" name="return_link_url" value="http://www.mit-domæne.dk">
type="hidden" name="required" value="email">....

Din er delt, således at du har noget af ovenstående kode øverst i form-koden
(og i en anden rækkefølge), og noget nederst - men som sagt, jeg har ingen
idé om, om det kan have betydning for om det skulle virker eller ej.

Håber det kan komme dit problem lidt nærmere

Mvh. Camilla

Fra : Michael Jensen

Dato : 26-11-01 20:21

> det lignede mistænkeligt meget et eller andet
> irriterende script som forhindrede vis kilde på en hidtil uset smart måde
> )

Dog ikke!!! :)

> de bør have enten en formmail-fil eller cgi-bin til brug for deres kunder,
så spørg dem først.

I hovedbiblioteket på den adresse jeg går ind på når jeg vil uploade noget
med mit ftp-program findes der en skuffe der hedder cgi-bin, og iflg. readme
filen skal FormMail.pl helst ligge deri, og det har jeg såmænd også prøvet,
men uden held!!

> For det andet - hvad er det for noget "onSubmit language="JavaScript"
> name="FrontPage_Form1""?

Jeg tror simpelthen bare det er et default navn frontpage tildeler en form??

> For det tredje - din og min kode er ikke ens på en række punkter, om det
har
> betydning i praksis har jeg ikke helt check på, men måske

Måske, men jeg har prøvet på forskellige måder, og bla. helt efter bogen (en
ren side) iflg. Azero's anvisning på deres side.

> Håber det kan komme dit problem lidt nærmere

Jo tak, men jeg må vist efterhånden gi' fortabt! Det huer mig godt nok ikke,
for det var ganske perfekt til mit formål!! Jeg tror jeg vil gi' det en
sidste chance ved at lave forsøg hos en anden udbyder. Men i hvert fald
mange mange tak for al' din hjælp!!!

Forresten, sådan lidt off-topic, så er det en ret flot side du har om
kattene!! Ganske søde er de også. Jeg har selv to (alm. gårdkatte) som jeg
er ret glad for!!

Med venlig hilsen

Michael

Fra : Michael Jensen

Dato : 21-11-01 23:42

Ups, glemte noget!!!

Jeg har også prøvet eksemplet fra Azero.dk, og selvfølgelig ændret "Action"
til at pege på det sted jeg havde formmail.pl til at ligge, men heller ikke
her kunne det lykkes for mig! :(

Michael