Baissespekulation
Fra : Peter Rasmussen

Dato : 19-11-01 21:33

Jeg har i en roman læst om en person, som foretager en baissespekulation.
Jeg kan imidlertid ikke gennemskue dette.

Mine spørgsmål:

1 Hvad er tanken og fremgangsmåden med en sådan spekulation?
2 Et eksempel.

På forhånd tak

Peter Rasmussen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-11-01 01:06

"Peter Rasmussen" <peter_aio@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har i en roman læst om en person, som foretager en
baissespekulation.
> Jeg kan imidlertid ikke gennemskue dette.

Salg af papirer/råvarer i et marked med forventning om faldende kurser
(fr. baisse: synke falde) med henblik på at købe senere til en lavere
kurs. Engelsk betegnelse: bear-marked.

Niels

Fra : Sune T. Traberg

Dato : 25-11-01 12:06

.... for at supplere Niels.

Hvis du undre dig over hvordan man kan sælge noget man ikke har eller ejer,
så låner man værdipapiret hos børsmægleren med aftale om at levere det
tilbage om nogle dage/uger. Børsmægleren "låner" typisk værdipapiret fra et
kundedepot der fx kan tilhøre en pensionskasse.

Københavns Fondsbørs prøver pt. at lave en sådan "låneordning" med
forskellige markesaktører for at få mere "gang i butikken".
Baisseforretninger er nærmest ikke eksisterende i DK i øjeblikket.

Baisse kaldes "short-selling" på engelsk/amerikansk. Jeg foretrækker ordet
baisse. Modsætningen er hausse (fr. høj) - som jeg også foretrækker - eller
"long" på engelsk/amerikansk.

Til gruppens læsere, der gerne læser (gode) romaner om børsforretninger kan
jeg anbefale:

Emil Zola: Penge. Martins Forlag (1901 så vidt jeg husker) - Så man skal
have fat i biblioteket eller et antikvariat.

Der er meget at lære af romanen, da den beskriver nådesløsheden blandt de
professionelle børsmæglere / venture entreprenører og deres skruppelløshed
overfor den lille investor, samtidigt med en dyb indsigt i hvordan
pengeforretninger gøres. Der kan drages paralleller til dot com bølgen.
Dengang var det aktier solgt til menigmand, i Panama-kanalen, der var Zola's
inspiration til romanen - gæt selv hvordan det gik!.
Læs romanen og tab penge på en mere informeret måde ved den næste
børsemission!

¿ Sune
www.abacusnetfinans.dk

Fra : Anders Mork

Dato : 26-11-01 09:19

> Emil Zola: Penge. Martins Forlag (1901 så vidt jeg husker) - Så man skal
> have fat i biblioteket eller et antikvariat.

Eller amazon.fr
http://www.amazon.fr/exec/obidos/ASIN/2253003670/171-7986913-8625005 og en
ordbog

../Anders

Fra : Anders Mork

Dato : 26-11-01 09:33

> 1 Hvad er tanken og fremgangsmåden med en sådan spekulation?

Sælg dyrt, køb billigt i modsætning til det mere traditionelle køb billigt,
sælg dyrt.

> 2 Et eksempel.

Havde man nu haft en ide om at der sjældent kun er en kakerlak i køkkenet
dengang det først rygtedes at ENE (Enron) var i vanskeligheder og kostede 40
USD pr. aktie, kunne man have lånt 100 stk. ENE af ens børsmægler, solgt dem
formedelst 4000 USD og så sat sig hen for at vente på at det går op for
markedet, hvor skidt det stod til med firmaets finanser. For nylig kunne ENE
købes for 6 USD pr. aktie og man kunne så have købt aktierne tilbage for 600
USD og derved lukke transaktionen. Nettofortjeneste ville i ovenstående
tilfælde være 3400 USD minus transaktionsomkostninger.

Umiddelbart ser det derfor ud til at være en nem måde at tjene penge på, men
helt så nemt er det ikke i virkeligheden. Det kunne jo være at ENE havde
formået at pumpe prisen op til 60 USD for en kort periode, hvilket kunne få
en til tro at man var forkert på den og derfor skynde sig at lukke
transaktionen med et tab på 2000 USD. Det kunne også være at ens børsmægler
lige pludseligt kræver aktierne tilbage fordi de skulle bruges til at settle
en transaktion for den oprindelige ejer. Sidstnævnte fænomen er dog uhyre
sjældent, men førstnævnte er ikke.

Som en gammel ræv indenfor spekulation citeredes for at sige i bogen
'Reminiscences of a Stock Operator' om den legendariske spekulant Jesse
Livermore der tjente og tabte millioner af USD flere gange først i det 20.
århundrede, så drejer det sig blot om at 'sell in a bear market and buy in a
bull market'. Sværere er det ikke....

../Anders, http://www.spekulant.dk