Model-View Separation
Fra : Steen Klingenberg

Dato : 19-11-01 15:45

For at følge teorien omkring Model-View Separation vil jeg gerne kigge lidt
mere på hvordan man i praksis holder tingene adskilt. Jeg har snust lidt til
bl.a. begrebet 'EventManager' og 'Callback Objekts' og en metode kaldet
Publisher-Subscriber. Har nogen et stykke kode som illustrerer noget af
dette eller som kan give lidt indsigt. Kan man lave sine egne Events og
bestemme hvornår og hvordan de hhv udløses og opsamles (via en listener) ?

Links til litteratur og/eller web-sites med mere info (evt. tutorials) er
også meget velkommen.

Steen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-11-01 16:20

Hejsa,

Generelt benytter Swing implementeringen MVC mange steder. SÅ en god
(teoretisk) bog om f.eks. Swing vil måske illustrere det ret godt.

Desuden er den Swing tutorial man finder på java.sun.com et eller andet
sted også ret god.

-dennis

Fra : Morten Sørensen

Dato : 19-11-01 22:18

Hej Steen

Mit sidste svar gik åbenbart ikke igennem til serveren, så jeg prøver lige
igen...

Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge på Javas indbyggede klasser, som er
specielt egnede til dette, det drejer sig om klasserne Observer(inteface) og
Observable. Dette er Suns implementering af det meget anerkendte og brugte
Observer pattern...
Hvis du benytter dig af disse to klasser kan du meget nemt skabe en meget
smuk adskillelse af model og GUI(view).

Først og fremmest vil jeg råde dig til at studere JDK's dokumentation på
disse to klasser, herefter bør du nok lige kigge på flg. link
http://csg.uwaterloo.ca/dptool/interfac.htm og vælge linket Observer. Her
får du en kort gennemgang af hvordan Observer pattern virker. Det er på
dette site muligt at få genereret eksempel kode i Java, prøv det....
Du kan evt. også kigge på flg. link, der beskriver mønstret lidt bedre
(måske) http://www.inf.fu-berlin.de/~bokowski/Observer.html . Hvis links
ikke er nok, kan du forsøge dig med en søgning på google på "observer
pattern", så skal der nok komme noget brugbart..

Hvis du efter at have prøvet ovenstående stadig har spørgsmål, må du prøve
at stille dem, så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig yderligere, det kan
endog være at jeg kan finde en stump eksempel kode, som jeg selv har
lavet...

Håber det hjalp!

MVH
Morten