GS500 tik-tik
Fra : Daniel M. Kristensen

Dato : 18-11-01 19:26

Hejsa

Jeg har netop sat min GS500 tilside for vinteren og har i den forbindelse
fortaget mit første olie+filter skift selv, og det gik alt sammen godt.

Jeg har dog lagt mærke til at motoren efter olieskiften tikkede lidt. Efter
jeg kørte en lille tur på den så motoren blev varmet op holdt tikken op.

Jeg prøvede så at starte den igen en times-tid senere og der var tikken
igen. Er der nogen der ved hvad dette skyldes...er det normalt for modellen
og går det væk igen? Motoren går ellers fint og uden problemer og den kører
som den skal.

Fra : Armand

Dato : 19-11-01 01:40

Daniel M. Kristensen <dsl15907@vip.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
> tikken igen. Er der nogen der ved hvad dette skyldes...er det normalt
> for modellen og går det væk igen? Motoren går ellers fint og uden

Tjaeh :-/

En lyd som forsvinder med stigende temperatur, er sandsynligst lidt
ventil-larm!

Lidt kød på:
Derved at ventilernes varmeudvidelse medfører at de bliver længere,
udnyttes det spillerum som af samme grund(!) skal være tilstede i kold
tilstand, hvorfor forekommende ventilstøj vil aftage med stigende
temperatur.!

At du overhovedet har noteret dig lyden, er sikkert kun fordi at du har
været ekstra årvågen efter selv at have skruet i modellen.
Andre grunde kan være at du har befundet dig et uvant sted i nærheden af
motoren (i modsætning til ovenpå sadlen) imens at motoren var kold. Og
endelig kan det første korte stykke tid indtil at der er maksimal
oliesmøring af ventilmekanismen efter olieskiftet (nyt oliefilter = tomt
oliefilter!), medføre mere støj. Dette fordi at olien i sig selv dæmper
lydene under ventildækslet!
Har du påfyldt en olie der er tyndere end den gamle, vil den naturlige
støj derved også være anderledes :-/

Alt i alt, er det svært at overhøre en sådan lyd når først den er kommet
i trommehinderne; men prøv at se om ikke at du kan finde en anden GS'er
at sammenligne med inden at du fortvivler helt.

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 19-11-01 09:54

[snip]

> Alt i alt, er det svært at overhøre en sådan lyd når først den er kommet
> i trommehinderne; men prøv at se om ikke at du kan finde en anden GS'er
> at sammenligne med inden at du fortvivler helt.

Jeg oplevede samme "klikkeri" på min egen XJ 600 og da det er min første MC
så er man mere påpasselig over om der nu er noget galt... I mit tilfælde fik
jeg strammet knastkæden - hvilket hjalp lidt - men stadig ikke helt. Og
efter at have lyttet på en anden maskine har jeg måttet konstatere at sådan
lyder min cykel nu en gang bare. For de der ikke har lyttet, så kan det
gøres på http://www.lorentzen.com/motor.mp3

Hygge,

Tony