giftes som udenlandsdansker
Fra : Lars Schouw

Dato : 18-11-01 15:20

Jeg er udenlandsdansker gennem 3 aar nu. Var medlem af folkekirken da
jeg var i Danmark.

Kan jeg blive gift i en kirke i Danmark med en Japansk kvinde?

Lars

Fra : Ole Madsen

Dato : 18-11-01 15:21

Lars Schouw <lars@schouw.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:66fa1a56.0111180620.2229c8f3@posting.google.com...

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-11-01 15:33

"Lars Schouw" <lars@schouw.com> wrote in message
> Jeg er udenlandsdansker gennem 3 aar nu. Var medlem af folkekirken da
> jeg var i Danmark.
>
> Kan jeg blive gift i en kirke i Danmark med en Japansk kvinde?

Hvis hun vil have dig?

Erik L

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 18-11-01 23:28

Kære Lars,
Det kan du godt. Jeg skal lige undersøge det nærmere og vender tilbage med
et mere udførligt svar.
Venlig hilsen Dikte

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 19-11-01 13:17

Kære Lars.

Hvis man udrejser fra Danmark og ikke er udmeldt af folkekirken ved udrejsen
fra Danmark, er man sådan set stadig medlem.

Medlemsskabet virker dog først i det øjeblik, man er i Danmark igen. Du kan
således ikke som dansker (og folkekirkemedlem) på f.eks. Seychellerne gøre
krav på, at der skal dukke en dansk præst op og betjene dig

Men i samme sekund, du er i Danmark, har det sogn, du er udrejst fra,
forpligtelse til at betjene dig. Og når du igen er tilmeldt folkeregisteret,
er det dit folkeregistersogn, der har forpligtelsen.

Om din japanske kæreste kan få opholdstilladelse i Danmark, skal jeg derimod
ikke kunne sige. Men gift kan I sagtens blive.

Og så vil jeg da lige gøre dig opmærksom på, at der er danske kirker en del
steder i udlandet. Hvis du er i nærheden af en dansk kirke, kan du melde dig
ind i den og dermed have ret til kirkelig betjening på dansk, der hvor du
er. Du kan orientere dig om danske kirker i udlandet på
http://www.danskkirke.dk/default.htm

Venlig hilsen Dikte

Benedikte Brisson <dikte@paradis.dk> skrev i en news:9t9cja$sdh$1@sunsite.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-11-01 19:32

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> wrote in message news:9tat5l$pj6
> Om din japanske kæreste kan få opholdstilladelse i Danmark, skal jeg
derimod
> ikke kunne sige. Men gift kan I sagtens blive.

Så må man jo ty til politikerne!

Det er således, at den japanske kvinde kun kan
få opholdstilladelse, hvis du kan forsørge hende
- dvs. du skal have fast arbejde, god indtjening.
Og så skal du have "en passende bolig".
Og til sidst skal I have en vis tilknytning til landet
- hvilket du jo ikke har lige for tiden, og hun slet ikke!
Alt i alt kunne der nemt opstå problemer hermed.
Prøv at spørge Indenrigsministeriet.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Live4Him

Dato : 19-11-01 19:38

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message

> derimod
>
> Så må man jo ty til politikerne!
Emnet har vel egentlig ikke noget med kristendom at gøre.

jørgen.