rammesider
Fra : Fam. Sejer Christian~

Dato : 18-11-01 11:03

HEJ gruppe

Jeg er i gang med en kraftig revision af mit websted. I den forbindelse har
jeg brugt en menu lavet i java.
Jeg har delt siden op i 3 rammer og placeret menuen i den øverste ramme. Der
er også en ramme i venstre side.

Rammen i venstre side skal have det samme indhold på alle siderne, ligesom
menuen skal være ens på alle siderne. Ideen med at bruge rammer er, at jeg
så kun skal opdatere disse to een gang for at det slår igennem på alle
siderne.

Når man vælger et menupunkt åbnes siden i hovedrammen. Spørgsmålet er mu, om
jeg bør gemme alle siderne som rammesider, eller jeg kan nøjes med at lave
indexsiden som rammeside, og så have alle undersiderne som enkeltsider, der
vises i hovedrammen. Problemet er jo selvfølgelig, at man ikke kan skrive
adressen på en underside direkte i explorer, men altid skal starte med
indexsiden.

Man kan selvfølgelig også vælge at det er hele rammesiden med alle tre
rammer der hentes når man klikker på et punkt i menuen.

Hvad er smartest.

PS. Håber I forstår hvad jeg spørger om - jeg er ikke så godt inde i alle
"fagudtrykkene"
MVH Carsten Christiansen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-11-01 23:54

"Fam. Sejer Christiansen" <kica@get2net.dk> skrev...
SNIP
> [...]
> Man kan selvfølgelig også vælge at det er hele rammesiden med alle tre
> rammer der hentes når man klikker på et punkt i menuen.

Hej Carsten

Altså, hele ideen med rammesider er jo netop, at man kun henter den del, der
skal være vist i hovedrammen - altså en helt alm. html-side - og at man
slipper for at skulle redigere fx menu mere end et sted.
Hvis du hellere vil bruge metoden med at få alle "rammer" frem, så betyder
det jo, at hver eneste af dine sider faktisk skal bestå af 4 sider... (en
topramme med menu, en venstreramme, en hovedramme + den side, som er
sammensat af de tre) - spild af kodning, hvis du spørger mig! (og det gjorde
du... . I så fald ville jeg opbygge hele "møget" i tabeller, så jeg på 1
html-side havde alt indholdet, så sparer du da en del arbejde!
Du ville naturligvis kunne genbruge din menu-side og venstreramme-side, men
skulle i givet fald lave to sider, hvor du kunne nøjes med en.

Hvis du har mod på det, så kan man garanteret lave det smartere i fx CSS
(det har jeg ikke check på overhovedet), men kig fx på www.html.dk og/eller
lav en søgning på google.com på CSS og se hvad der kommer frem...

Mvh. Camilla