Potkäse?
Fra : Svend Åge Sørensen

Dato : 17-11-01 20:11

Hej

Er der nogen der ved hvordan man laver potkäse? Min søgen med Google gav
ingen brugbare resultater, og pot cheese (engelsk) er vist en form for
hytteost.
Jeg mener at det er noget med at man benytter osterester sammen med alkohol.

Kan nogen hjælpe mig?

Venlig hilsen

Svend Åge

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 18-11-01 05:55

"Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> skrev i meddelandet:

> Jeg mener at det er noget med at man benytter osterester sammen med
> alkohol.

Madam Mangor har i sin nyreviderede (Mogen Brandt) udgave en opskrift på
Pot-käse..

½ kg gammel ost, lige meget hvad slags, af de stykker, man finder i
ostehandleren restsalg, hakkes og kommes i en krukke med 1/8 l
piskefløde, et snapseglas rom eller cognac, lidt salt og lidt sukker, og
det hele omrøres godt.
Efter nogle dage, hvori man jævnligt rører i det, er det atter tørt, og
man kommer igen lidt fløde og rom på, indtil det næsten er opløst,
hvorefter det kan bruges.

-oo-

Fru Constantin (Kvindernes Blad) fortæller herunder meget udførligt og
letfatteligt om Potkæse...

Rester af ost, helst gammel Ost, lægges i Blød om Natten i Mælk. (Man
tager en lille Skaal og så lidt Mælk som muligt, for at ikke for megen
Kraft skal trækkes ud af Osten.)
Næste Dag skæres de alleryderste, uappetitlige Skorper af, Resten rives
fint; hvad der ikke kan rives, stødes ganske fint i en Stenmorter. 500 g
(1 pund) af denne Ost røres godt med 1¼ dl (½ Pægl) (8 Skef.) Kognak
eller Rom, 2½ dl (1 Pægl) tyk Fløde, lidt Salt og Sukker. Massen stilles
lidt til Side, røres da atter og presses fast ned i en Krukke, som
tilbindes med Papir. Om 4 à 5 Dage er Osten færdig. Den maa helst
serveres i en sirlig Krukke med fast Laag, da den udbreder en ubehagelig
Lugt over hele Bordet.

PS: Ja, de 'gamle' damer de kunne det bare.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Uden en god Vægt er al Madlavning prisgivet Tilfældigheden.
En fint vejende Vægt er det første, som man bør anskaffe til
sit Køkkenudstyr. Naar vægten ikke benyttes til Vejning, maa
der aldrig staa noget paa den, heller ikke Lodderne, da vægten
derved taber din Evne til at veje fint. -Fru E. Constantin

Fra : Svend Åge Sørensen

Dato : 18-11-01 08:19

Hej Peter

Tak for det, det vil jeg prøve at eksperientere med i nær fremtid.

Hilsen

Svend Åge

Fra : Sogaard

Dato : 18-11-01 17:20

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> "Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> skrev i meddelandet:

Skal man virkelig spise det?

Fra : Sten Guldager

Dato : 18-11-01 16:04

"Peter W. Bosse" wrote:

> [...]
> Efter nogle dage, hvori man jævnligt rører i det, er det atter tørt, og
> man kommer igen lidt fløde og rom på, indtil det næsten er opløst,

Hvad bruger man egentlig Potkäse til?

Sten Guldager

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 19-11-01 08:10

"Sten Guldager" <sten_guldager@sol.dk> skrev i meddelandet...

> Hvad bruger man egentlig Potkäse til?

Til at spise)

Til koldt bord, eller fx som tilbehør til varme retter såsom rødvinskogt
skinke, hamburgerryg, eller gule ærter osv. Retter hvor man synes
rugbrød og ost passer til.

--
Mvh.
Peter W. Bosse