hallo
Fra : Tonny Eskesen

Dato : 17-11-01 18:06

Hwaaaaaaaa' sker der ikke noget her eller er det bare min outlook der ikke
kan mere ?? Nu har jeg ikke fået nogen poster frem de sidste to dage.

hamselv prøver lige at sende en for at se om det virker

hamselv herfra

Fra : Tonny Eskesen

Dato : 17-11-01 18:11

Johhhh sørme om den ikke virker på news.worldonline.dk HM hamselv fatter
ikke noget og endnu mindre imorgen efter i aften hehe

hamselv herfra

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 17-11-01 18:17

"Tonny Eskesen" wrote in message
> [...]
> kan mere ?? Nu har jeg ikke fået nogen poster frem de sidste to dage.
>
> hamselv prøver lige at sende en for at se om det virker

jeg har haft (og har stadig) samme problem (jeg er TDC kunde) og det er
sikkert TDC der som sædvanligt ikke har styr på deres servere....
dette betyder dog samtidig at du højest sandsynligt ikke vil modtage dette
indlæg
jeg har netop skiftet server til: news.sunsite.dk
og her virker det
.....på trods af at de også mister indlæg

--
Jacob

Fra : Hans Erik Boss

Dato : 17-11-01 18:46

På min TDC forbindelse (TDC newsserver) har der ikke været nogen newsmails
siden d. 15/11 ca. kl. 17.30.

Så TDC har problemer!!!!

HE

Fra : Viffer

Dato : 17-11-01 19:07

Jeg har lige skiftet fra news.inet.tele.dk til sunsite.auc.dk.

Også er der pludselig newsmails fra de sidste 2 dage!!

TDC må vist tage sig lidt sammen.

Viffer

Hans Erik Boss <habo@dr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:xnxJ7.65$eC.2721@news.get2net.dk...

Fra : Poul Dam

Dato : 18-11-01 22:29

"Viffer" <viffer@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige skiftet fra news.inet.tele.dk til sunsite.auc.dk.

Hej min virkede helle ikke, før jeg skiftede fra news.inet.tele.dk til
news.tele.dk så var alt ok igen.
PD der er kommet hjem fra stiftene generalforsamling for Honda Blackbird på
Stevns, det var ikke nogen varm kørertur.
PD CBR1100

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-11-01 18:58

Her på news.cybercity.dk virker alt fint.

Tony

Fra : Tommy Fer

Dato : 17-11-01 19:35

"Tony Lorentzen" <tony@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
> Her på news.cybercity.dk virker alt fint.
>
> Tony

Som det egentligt plejer at gøre

Tommy Fer

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 17-11-01 21:36

Til TDC kunder.
Nulstil gruppen så kører det igen
Du kan også slette gruppen og oprette den igen, så skulle det virke igen
(ihvertfald en dag)
Dan

Fra : Orla Pedersen

Dato : 17-11-01 21:51

D@n Dethlefsen skrev i meddelelsen
<3bf6cb76$0$47267$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>...
>Til TDC kunder.
>Nulstil gruppen så kører det igen

Desværre ikke altid, jeg kan ikke hente indlæg fra TDC mere, men de har vel
bare fundet på et eller andet "smart" så man skal bruge en bestemt
news-reader for at se dem. Lidt ligesom da de ændrede web-mail for nyligt.
SUK

Orla

Fra : Armand

Dato : 18-11-01 02:27

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
> har vel bare fundet på et eller andet "smart" så man skal bruge en
> bestemt news-reader for at se dem. Lidt ligesom da de ændrede

- - - Men forbrugernes penge vil de godt have :-|

--
Armand.
(med lidt forbrugeranarkist i sig)

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 18-11-01 22:02

"Tonny Eskesen"
skrev
> [...]
> kan mere ?? Nu har jeg ikke fået nogen poster frem de sidste to dage.
>
> hamselv prøver lige at sende en for at se om det virker

*********************************
Det er åbenbart noget med en server der er crashed. Der er en hel del
skriveri om det på news:tele.internet.news-service som er en nyhedsgruppe
hvor Tele-dk kan drøftes.

Ikke fordi jeg forstår det, men jeg har snippet noget teknisk derfra, som
følger nedenfor.

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F, i hi - GN 125, kører, og venter på snevejr

SNIPPET:
> Jeg er stadigvæk meget interesseret i at vide hvad der helt
> præcist skete den dag på det tidspunkt. - For slet ikke at
> snakke om, hvorfor hævlede en moderne newsserver tillader
> overskrivning af eksisterende artikelnumre. Men det er nok
> noget med en database som ikke kan ramme min Changi server.

Nu var det ikke mig, der var indblandet i redningsaktionen, men jeg skal
se om jeg kan forklare hvad der skete.

Den 15. november ca. 19.45 døde der en disk i dspool01[1] - den disk
indeholdt bl.a. selve operativsystemet, konfigurationsfiler og active
filen.

Ved 23-tiden går Morten og Sonny i gang med at få maskinen op igen. De
finder hurtigt ud af at disken er død, så de skifter disken og går i
gang med at installere operativsystemet fra scratch[2]

Hen ad morgenen er operativsystemet på plads, der er restored fra bånd
og serveren kan snakke med disksystemet og alting er sådan set klar til
at starte op og tage imod det de sidste 12 timers artikler, der er
spoolet på de servere, der står for peeringen.

Tingene starter rent faktisk og backloggen bliver rimeligt hurtigt
afviklet, men så går det op for os at der er noget galt, og nu kommer vi
til det, du sikkert er interesseret i :)

Backend serveren har ingen overview data (kun fulde artikler) og en
active fil. Active filen indeholder listen over de grupper vi fører og
hvor langt serveren er kommet i artikelnummeringen.

Frontend serverne har ingen active fil, men i stedet komplette overview
data.
Artikelnummeringen findes i overview dataene og når du sender en "GROUP
tele.test" og får et svar tilbage med højeste og laveste artikelnummer
er det baseret på overview dataene.

Da active filen lå på backup er den version der lå på dspool, da den
blev startet, altså fra det tidspunkt hvor backupen blev taget og med et
max. artikelnr. der matcher det tidspunkt backupen blev taget på.
Frontend serverne har ikke været nede og indeholder altså fuld overview
data til det øjeblik hvor vi mistede dspool.

Da dspool blev startet og der strømmede artikler ind blev de nummeret ud
fra active filen og da dspool er master for frontend serverne får
artiklerne samme numre på frontend serverne. Da der allerede findes
overview data for artikler med de numre bliver disse overview data
overskrevet med nye artikler (det er derfor folk er blevet opfordret til
at nulstille deres gruppeliste), men hvad værre er - der findes jo
artikler i overview med at højere artikelnr (artiklerne fra lige før
crashet) og derfor returnerer serveren stadig det artikelnr som max,
hvormed nye artikler ikke kan ses, før artikelnummereringen på backend
serveren har passeret det nr. den var nået til ved crashet.

Hvis vi skal finde noget positivt må det være at der ikke er mistet
artikler, kun overview data, så hvis man kender et message-id på en
"forsvundet" artikel kan den altså stadig hentes.

Jeg håber ovenstående nogenlunde forklarer problemematikken.

- Jan

[1] Det er backend serveren, der indeholder alle artiklerne
[2] Selvom der bliver taget backup af serveren skal der et
operativsystem på for at serveren kan snakke med backup serveren og
restore filer.

Fra : Tomas Linnet

Dato : 18-11-01 22:10

Jens S., Esbjerg <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> skrev i en
> [...]
> [2] Selvom der bliver taget backup af serveren skal der et
> operativsystem på for at serveren kan snakke med backup serveren og

Klart, klart. Nu er jeg med.......*fatter ikke en bjælde*

Tomas
NC30+RS250

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 18-11-01 22:19

"Jens S., Esbjerg" <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> wrote in
message news:3bf821d7$0$25398$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> hvormed nye artikler ikke kan ses, før artikelnummereringen på backend
> serveren har passeret det nr. den var nået til ved crashet.

.....aha!!
det er altså derfor jeg kun kan få nye indlæg ved at nulstille og genindlæse
NGen, og ikke bare kan synkronisere den.
tak for oplysningnen.

--
Jacob

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-11-01 17:41

"Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er altså derfor jeg kun kan få nye indlæg ved at nulstille og
genindlæse
> NGen, og ikke bare kan synkronisere den.

Jeg har nu nulstillet flere gange, men det hjælper lissom ikke.
Jeg har været news-løs i en hel weekend nu, så hjælp! Fortæl mig lige om
TeleDk's elendige lort virker igen, og hvad jeg skal gøre for at kunne hente
indlæg igen?

Mvh.
Rittig - news-udsultet

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 19-11-01 19:10

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> Jeg har været news-løs i en hel weekend nu, så hjælp! Fortæl mig lige om
> TeleDk's elendige lort virker igen, og hvad jeg skal gøre for at kunne

Du kan gøre følgende:
Nulstil din gruppe (i OE højreklik/properties/local file/reset) dette
fjerner alle indlæg i gruppen (på godt og ondt) peg på noget andet og tryk
derefter på gruppen igen. nu vil den hente de nyeste headers ned, incl nye
poster. Du vil dog stadig ikke kunne synkronisere, men er nød til at følge
denne procedure hver gang du vil tjekke for nye indlæg. *
Du kunne også skifte server, for tiden bruger jeg news.sunsite.dk
ulempen er bare at den er pokkers langsom (ihvertfald hjem til mig)

* det er efter sigende ikke alle dette skulle virke hos og til dem kan jeg
kun anbefale at skifte server indtil dette er brag iorden igen.
--
Jacob

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-11-01 22:37

> [...]
> poster. Du vil dog stadig ikke kunne synkronisere, men er nød til at følge
> denne procedure hver gang du vil tjekke for nye indlæg. *

Tak, Jacob. Det er med denne metode jeg har overlevet weekend'en, men jeg
savner min synkronisering ganske meget. Har du nogen anelse om hvornår de
får det til at virke igen?

> Du kunne også skifte server, for tiden bruger jeg news.sunsite.dk
> ulempen er bare at den er pokkers langsom (ihvertfald hjem til mig)

Jah, det er den også hos mig, men i mangel af bedre må det jo bare være
sådan. Hvilke andre udbydere kan finde ud af at drifte en news-server
stabilt (det er ikke første gang TDK news har været i udu) ?
Jeg er træt af deres nedbrud, så jeg var faktisk lige fast besluttet på at
skifte til Sonofon's FWA, men så finder de hundehoveder ud af at de ikke vil
sælge til private alligevel... Suk.

Rittig

Fra : Søren L Hansen

Dato : 20-11-01 09:26

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<9tbtvc$q3c$2@sunsite.dk>...
> [...]
at
> skifte til Sonofon's FWA, men så finder de hundehoveder ud af at de ikke

selv hundehoved der udsætter og udsætter så længe at bjørnen både er skudt,
flået, ædt og solgt, skindet er mørnet, og jægeren på pension.

I øvrigt kan man stadig købe det, der spares bare lidt på reklamerne...
skriv til mig så sender jeg en ...

--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 20-11-01 17:45

> [...]
> savner min synkronisering ganske meget. Har du nogen anelse om hvornår de

Nej det har jeg ingen anelse om, men dk.marked.privat.motorcykel virker igen

....det er da altid noget.

> Hvilke andre udbydere kan finde ud af at drifte en news-server
> stabilt (det er ikke første gang TDK news har været i udu) ?

Nej, jeg har også oplevet dette i hvert fald én gang før...

--
Jacob

Fra : Morten Dybdal

Dato : 20-11-01 00:55

Hold da op hvor uprofessionelt! En død disk og det hele crascher, har de aldrig hørt om raid?

--
Morten Dybdal

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-11-01 16:50

"Morten Dybdal" <""morten\"@(rem)dm-data.dk> skrev i en meddelelse
> Hold da op hvor uprofessionelt! En død disk og det hele crascher, har de
aldrig hørt om raid?

Og jeg kan iøvrigt stadig ikke synkronisere - ?
Har jeg gjort noget forkert? Er der andre TeleDk abbonnenter der kan få det
til at virke?

Rittig

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 21-11-01 23:19

> Og jeg kan iøvrigt stadig ikke synkronisere - ?
> Har jeg gjort noget forkert? Er der andre TeleDk abbonnenter der kan få
det
> til at virke?

Så tror jeg godt jeg tør sige, til TDC kunderne, at nu virker det igen
....hvis i ikke allerede har fundet ud af det.....
men det tog ærligt talt også sin tid.....godt der er andre udbydere på
nettet

--
Jacob

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-11-01 17:12

> [...]
> ...hvis i ikke allerede har fundet ud af det.....
> men det tog ærligt talt også sin tid.....godt der er andre udbydere på

Jeps, så er jeg også med igen.
Det er eddermame ringe at det kan tage så lang tid! Hvis jeg bød mine kunder
det...

Rittig

Fra : Tonny Eskesen

Dato : 22-11-01 20:20

Okelidokeli hamselv er her også igen kunne ikke skrive gennem sunsite

Men eller virker det fint
Og hvad er det for noget med at synkronisere, hvad gør det ??

hamselv herfra
--
hamselv(@)privat.dk Slet parantes.
www.slowriders.dk

Fra : RpR

Dato : 22-11-01 22:37

> Og hvad er det for noget med at synkronisere, hvad gør det ??

En funktion i outlook der gør at den opdaterer dine offline NG'er med nyeste
online version, smart hvis man har en bærbar og har tralvt om morgenen og
vil læse NG'er i bussen =)
Så smutter man hjem og synkroniserer igen, og voila, den sender dine
beskeder og henter de nyeste igen.
--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-11-01 14:31

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil læse NG'er i bussen =)
> Så smutter man hjem og synkroniserer igen, og voila, den sender dine

Nemlig.
Og det er også smart for os der betaler minutpris, da vi ikke behøver være
online for at læse news. Synkronisering henter de nyeste meddelelser (tager
under 1 minut dagligt på DFM), og så kan man sidde og læse i ro og mag.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 23-11-01 15:23

> [...]
(tager
> under 1 minut dagligt på DFM), og så kan man sidde og læse i ro og mag.

Og så er der os ADSL lujerne der alligevel er på hele tiden