Debug directive?
Fra : adam

Dato : 17-11-01 11:54

Er det ikke muligt at skrive debug informationer ud i delphi?

Det jeg søger er at man kan i sin kode via directiver {$...} fortælle at
hvis Delphi er i debug mode, skal den skrive et tekst ud i et eller
andet delphi consol vindue.

f.eks:

{$IFDEF Debugmode}
{$Write 'Dette er en debug tekst'}
{$ENDIF}

Jeg har set der er et directiv som hedder {$Message '....'} men hvor
bliver det skrevet henne?

Håber i kan hjælpe mig.
Adam

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Due

Dato : 19-11-01 08:54

"adam" <adam.news@kandu.dk> wrote in message news:<BfrJ7.690$B4.140152@news000.worldonline.dk>...
> Er det ikke muligt at skrive debug informationer ud i delphi?

$MESSAGE anvendes til at generere Hint, Warnings, Errors etc med.
Dvs. den er ikke anvendeligt til det du vil. Det du nok bliver nødt
til er at lave en form med f.eks. et memo felt på. Denne form udstyrer
du så med en public log procedure som indsætter tekst i memo feltet.

Din DebugForm tilføjer du så til "uses" i alle de units som du vil have
debug information fra. I disse units kan du så bruge f.eks.

{$IFOPT D+} // Hvis kompileret med debug info
eller
{$IFDEF debug} // Hvor du selv skal definere "debug"
frmDebug.Log('En eller anden tekst');
{$ENDIF}

Håber det hjælper lidt,

Mvh
Thomas

Fra : adam

Dato : 19-11-01 10:24

Tak Thomas,

Det lyder som en god måde at takle problemet på.

Adam

http://www.kandu.dk/

Fra : Asger Grunnet

Dato : 19-11-01 17:32

> [...]
>
> Det jeg søger er at man kan i sin kode via directiver {$...} fortælle at
> hvis Delphi er i debug mode, skal den skrive et tekst ud i et eller

Du kan bruge OutputDebugString:

{$IFDEF Debugmode}
OutputDebugString('Dette er en debug tekst');
{$ENDIF}

Den skriver teksten ud i Delphi's Event Log vindue.

Asger.