Lille succes-historie... (men lang!)
Fra : Allan

Dato : 17-11-01 02:01

Lidt introduktionsdata:

Mand, 34 år, 180cm, altid lidt for godt i stand, men blevet for fed de
sidste par år.
Den 09 juli 2001: 105 Kg.
Den 19 oktober 2001: 83,6 Kg.
I dag: 84,1 Kg.

Og hvordan gjorde jeg så det?

Tidligere spiste jeg stort set kun to måltider: Frokost (kl 11) og
aftensmad kl 18-19-20, altså to store (for store) måltider, for jeg var
naturligvis altid meget sulten, når jeg satte mig til fadet... Skiftede
til morgenmad 2 skiver rugbrød (uden smør olign) med en skive pålåg
(kyllingfilet, hamburgerryg, filet, kyllingefillet), eller agurk eller
tomat. Til frokost (vi har en lækker kantine, så jeg altid fået lidt for
meget af de lækre ting) så jeg skiftede til en gang salat og en gang
dagens ret, på en lille tallerken (15 cm) samt to glas vand i stedet for
cola/sprite-mix... Snupper et/to æbler/pærer med til eftermiddags snack.
Til aften to (hele) skiver rugbrød med stort set det samme pålæg som om
morgenen. (Appropos rugbrød - husk nu at kigge på varedeklerationen: Der
er utrolig stor forskel på energiindholdet! Jeg selv spiser <AHH -
censurbeep her :)> med 440 KJ/100g)

Var i starten (de første to-tre uger) meget sulten omkring kl 21-22, men
fyldte maven med to-tre liter vand... Det var ikke specielt sjovt, men
jeg var meget motiveret! Nå ja: Droppede chips, dressing på salat
(indtil jeg opdagede fedtfri! (husk nu små mængder!)), ingen chips,
ingen øl man-fredag, ingen ekstra måltider (junkfood etc), ingen peanuts
& pistache-nødder (min favorit!)

Startede med at cykle i sommer og heldigvis havde vi en supersommer. De
første ture var på 9-10 km og de gjorde ondt, men det gik hurtigt
fremad! Snart blev det 15, 20 og 24 km, det var "fedt" at cykle. Har
faktisk ikke cyklet mere end 52 km på en dag; så jeg er ikke
supermotionist (har "kun" cyklet lidt over 700km siden juni. Jeg går til
bowling og hallen jeg spiller i, ligger ca. 3 km fra hvor jeg bor, så
jeg begyndte at gå derover (og hjem) i stedet for at tage bussen (det
tager lidt under en halv time!)

Jeg købte et håndvægtsæt (knapt 14 kg). Det var tungt i starten (med få
skiver), men har haft stor glæde af det. Det er en god måde at brænde
energi af på! Startede meget blødt, men lidt efter lidt løb jeg tør for
skiver at sætte på og måtte købe flere! Startede med 2x20 armløft, men
laver nu 3x30 et par gange om ugen. Er ikke supermand, men selv små
muskler ser da ud af lidt :)

Da jeg kom under de 90 begyndte jeg at løbe (ser rigtig god ud i
XL-tights ;)) Startede med korte ture 2 km og uha det var hårdt! Jeg
troede at min form var god pga. cyklingen, men det *er* meget hårdere at
løbe... Men efter to-tre uger gik det rigtigt godt og d. 25.10 nåede jeg
en milepæl: Der løb jeg den samme distance (9,6 km) som jeg startede med
at cykle - det var hårdt, men rigtigt rigtig godt. Nu løber jeg en-to
gange om ugen; meget forskellige distancer afhænger helt af
humøret/vejret (3-12km.)

Efter at have holdt helt pause fra søde ting, kage til kaffen og den
slags, er jeg nu begyndt at spise lidt slik osv, men vejer mig trofast
hver fredag morgen for at checke hvordan vægten er! De "sunde vaner" er
jeg dog ikke sluppet af med :) Så jeg vælger stadig de gode sunde ting i
hverdagen, men hygger mig lidt i weekenden.

Nå, men lige nu varierer vægten omkring 83,5-84,5 kg og jeg kunne
egentligt godt tænke mig at komme lidt længere ned, men måske er det her
jeg hører hjemme? Har lidt mistet motivationen: 84 er da ok, men jeg
kunne da godt tænke mig at komme ned på 80 (og BMI<25, selvom dette tal
kun er en vejledende rettesnor og ikke på nogen måde kan anvendes på
alle!)

Efter ovenstående smøre (som muligvis kan hjælpe andre?) vil jeg gerne
bede om lidt hjælp: Hvordan finder jeg motivationen til at lige få
droppet de sidste kg? Lige nu mangler jeg "drivet" til at gøre noget ved
det...

-Allan
gliese@hotmail.com

PS. Lidt tips: Før dagbog! Noter hvad du indtager af mad, vin, øl, is,
chips, olign. Og hvor langt du løber, cykler, svømmer, løfter vægte,
etc. Det virker meget motiverende at skulle notere gode og "dårlige"
ting/hændelser... Og naturligvis vægten! Men husk kun at veje dig
maksimalt *en* gang om ugen, idet vægten varierer meget. Jeg selv vejer
mig fredag morgen (som for mig er en god dag pga. den sunde levevis på
hverdage)´, men også fordi det er godt med et fast referencepunkt. Der
er flere steder på nettet, hvor man kan læse/skrive dagbøger om sit
vægttab og jeg læser om folk der kommer i dårligt hurmør pga
vægtstigninger på 200 gram fra den den ene dag til den anden: Det er
bullshit! Hvis man ikke lige har fået "skidt af" fra den ene vejning til
den anden har man man taget på!?
Sult ikke dig selv: Bortset fra meget "vand" i starten har jeg ikke
"sultet" og går ikke sulten i seng.
Der er tonsvis af nyttig information på nettet vedr. vægttab, men
naturlgvis også meget lort!
Og hvad er så den perfekte slankekur? Kur er egentligt et forkert ord!
Det det drejer sig om, efter min mening, er kostomlægning og motion.

Fra : Helle Nielsen

Dato : 17-11-01 11:22

Hejsa.

Jeg vil bare sige at det er SÅ flot! Tillykke! Jeg er virkelig imponeret og
fik mange ideer og noget at tænke over til mig selv og mit vægt tab.

Knus Helle

Fra : Lau Saugman Hansen

Dato : 18-11-01 18:31

Rigtig godt indlæg og tillykke med det! Du har virkelig formået at gøre det
helt rigtige. Spise sundere og dyrke noget motion og få det gjort til en
vane - Flot!

Mvh Lau Saugman Hansen