Hint til Lacie Studiodrive 16/10/40...?
Fra : Carsten Ågren

Dato : 17-11-01 01:55

Har netop indkøbt et sådant (billigt) kombineret firewire og usb-drev
fra Computerstore. Desværre virker det ikke sammen med min ibook (nye
model).. Computeren kan godt se drevet, og jeg kan mounte en færdig cd.
Men den medleverede Toast 4.1.2 nægter at se drevet. Skal der en nyere
Toast til..? (og har leverandøren så fortjent at få nogen bank..?)
Skal måske tilføje, at jeg selvfølgelig har prøvet med både fw og usb.
Jeg har også prøvet med disc burner, og det kan godt sparkes igang, men
hvis jeg prøver at brænde en data-cd, spytter den discen ud, og påstår
at "startdisken er fuld". Hva' snaaarker den om..?
Godt råd modtages meget gerne

Hilsen
Carsten Ågren

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-01 03:50

Hej Carsten

"Carsten Ågren" wrote:

> [...]
> Men den medleverede Toast 4.1.2 nægter at se drevet. Skal der en nyere
> Toast til..? (og har leverandøren så fortjent at få nogen bank..?)

Tja, man kunne godt tænke sig, at de var lidt mere omhyggelige med at
levere nyere software med, - så jo! de fortjener nogle rigtige
Brian-bank...-))))

Jeg går ud fra, du har mindst 9.1 på din iBook? - og i så tilfælde er der
problemer med Toast 4.1.2, - det er ikke altid, den vil kendes ved
bestemte drev - mærkeligt nok for øvrigt, når den vil kendes ved andre med
4.1.2... - Men problemet skulle kunne løses ved at opdatere til 4.1.3
enten den normale version, hvis det er den, du har fået med, - eller
4.1.3Deluxe, hvis det er den.

Og du har selvfølgelig installeret driveren 'Toast CD Reader' i mappen
udvidelser? - Og hvad med Toast FireWire support og USB driverne? er de
også i mappen 'Udvidelser'?

> [...]
> hvis jeg prøver at brænde en data-cd, spytter den discen ud, og påstår
> at "startdisken er fuld". Hva' snaaarker den om..?

Hm, det lyder lidt besynderlig, - du skulle vel ikke være kommet itl at
lægge et medie i, der allerede er brændt, eller som er mislykkedes? - for
så vil den spytte den ud igen og sige, at den ikke kan brænde, fordi
disken allerede er fyldt op. - Men at det skulle være 'startdisken' -
altså din HD, - det lyder ikke rigtigt.

> Godt råd modtages meget gerne

Fjern 'Adaptec Preferences' fra indstillingsmappen og prøv at genopbygge
dit skrivebord _efter_ at have kontrolleret at både FW og USB samt CD
Reader udvidelserne er i udvidelsesmappen. Genstart og hold COM+ALT nede
under opstarten for at genopbygge skrivebord.

Hvis det er den alm. Toast 4.1.2 eller Toast 4.1.2Deluxe, du har og ikke
en eller anden 'lite' version, kan du få opdateringerne hos mig. (Der er
ingen opdate til de nogle gange medleverede 'lite' eller SE [Special
Edition] versioner af Toast 4.x). Jeg kan også sende dig en demo af en
speciel version 4.2, som du kan prøve. Toast 4.2 kom aldrig i handlen, så
det er kun forhandlere, der fik den, da de allerede var igang med Toast 5
- Roxio, så de valgte at trække 4.2 tilbage allerede inden, den kom i
detailhandlen.

Så send mig blot en mail med en brugbar adresse off-list, og jeg vil
returnere den med opdates og 4.2 vedhæftet. Hele pakken vil fylde ca. 8mb.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : macsteen

Dato : 17-11-01 10:10

in article aagren-EEA886.01551017112001@news.tele.dk, Carsten Ågren at
aagren@post4.tele.dk wrote on 17.11.2001 01:55:

> [...]
> Toast til..? (og har leverandøren så fortjent at få nogen bank..?)
> Skal måske tilføje, at jeg selvfølgelig har prøvet med både fw og usb.

Der er problemer med at bruge Toast 4 sammen med Disc Burner. Se på
www.xlr8yourmac.com for anvisninger m.h.t. hvilke udvidelser der skal slås
fra. Eller prøv at fjerne Disc Burner, SDAP og Authoring Support, USB
Authoring Support og Firewire Authoring Support - så vidt jeg husker.
Disc Burner skulle kunne anvendes hvis du slår Toast-udvidelser fra.

> Jeg har også prøvet med disc burner, og det kan godt sparkes igang, men
> hvis jeg prøver at brænde en data-cd, spytter den discen ud, og påstår
> at "startdisken er fuld". Hva' snaaarker den om..?

Disc Burner sucks! Den kræver at der er plads til CD-image på startdisken -
er du sikker på at der er +650 MB fri?

Iøvrigt er jeg lidt nysgerrig m.h.t. til drevets USB/firewire-bridge. Jeg
har set nogle som skulle være tændt for at den Mac de var tilsluttet kunne
starte. Hvis ikke man ville have drevet tændt var man nødt til at frakoble
det! Det bedste af det hele var at LaCie ikke ville gøre noget ved det