5 eller 6 gear?
Fra : Frank

Dato : 17-11-01 00:01

Hej NG

Sad lige og kiggede på en suzuki......nærmere bestemt RF-modellen!

Hvorfor er det lige at 900-modellen "kun" har 5 gear, når 600-modellen har
6....?

Er der nogen fordele/ulemper ved at "mangle" det 6 gear, eller har det måske
noget med motorstørrelsen at gøre??

Frank - GSX600F

Fra : S.G

Dato : 17-11-01 01:27

> Hvorfor er det lige at 900-modellen "kun" har 5 gear, når 600-modellen har
> 6....?
900´eren har ikke brug for 6 gear, da den har rigelig med motorkræft.
Jeg lånte min onkels rf900´er. Det var 1 gang jeg kørte på noget over 400ccm
med flere cylindre
Jeg husker tydeligt da jeg kørte ud af en rundkørsel (og det går langsomt
når man lige har sat sig op på mc´en) og dreje håndtaget. Der var masser af
træk i den, mere end rigeligt til mig. Det sjove var at da jeg ville skifte
gear fandt jeg ud af at den var i 5. gear...

> Er der nogen fordele/ulemper ved at "mangle" det 6 gear, eller har det
måske
> noget med motorstørrelsen at gøre??
ulempen ligger vel når den skal køres helt ud i 5 gear, dvs på den anden
side af 250km/t, da ville man måske spare et par sekunder med at fordele
accelerationen på 2 gear, dvs havde du et 6. gear ville du via 5 og 6 opnå
samme tophastighed en smule hurtigere..
Det er i hvertfald hvad min onkel har fortalt mig, han er ved at finde en 6
trins gearkasse til hans rf´er, han er desuden osse træt af altid køre rundt
i 5 gear

Fra : Allan Wisborg

Dato : 18-11-01 19:22

Mange gear benyttes ved momentsvage motorer, eller til ræs. Jo mere spids en
effektkurve jo flere gear har man brug for, for at holde gryden i kog. Mange
større cykler har "kun" 5 gear da trækket er stor nok over hele registeret
til at et 6. er unødvendigt.
I gamle dage havde Cagiva Mito 125 7 gear, 600 ccm maskiner og
sportsmaskiner har typisk 6, touringmaskiner har typisk 5 og en Boss Hoss
har 2 !!!!

Allan
TRX 850 - med 5 gear (altså må det være en touringmaskine )

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-11-01 10:44

> I gamle dage havde Cagiva Mito 125 7 gear, 600 ccm maskiner og
> sportsmaskiner har typisk 6, touringmaskiner har typisk 5 og en Boss Hoss
> har 2 !!!!

2 gear som i 'kør' eller 'hold stille'. Det er jo rent faktisk kun en
1-trins gearkasse, der er i Boss Hoss.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 18-11-01 13:30

Martin Sørensen <demolitionREMOVE@laxity.dk> skrev i en
> 2 gear som i 'kør' eller 'hold stille'. Det er jo rent faktisk kun en
> 1-trins gearkasse, der er i Boss Hoss.

Bakgear?

Forøvrigt har en Guzzi 1000 med converter, to gear: "By-gear", der
rækker op til ca. 120 km/t og "Landevejs-gear" der rækker helt ud (og
også helt ned)!
De gamle firetakts Road Racing maskiner havde op til 10 gear, ligesom
jeg fornyligt oplevede en amerikansk CB 900 "interceptor" med kardan og
mellemgearkasse med to gear => i praksis 10 gear at vælge imellem!

/
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-11-01 23:54

Martin Sørensen wrote:

> 2 gear som i 'kør' eller 'hold stille'. Det er jo rent faktisk kun en
> 1-trins gearkasse, der er i Boss Hoss.

Nix De nyere modeller (vist både std. og big block tingen) har to faste
gear istedet for hydraulisk converter (som på en rendegraver
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 19-11-01 09:45

> Mange gear benyttes ved momentsvage motorer, eller til ræs.

Tja som f.eks en ZX12, som næppe kan kaldes momentsvag.

Det med antallet af gear er jo dels lidt religiøst, og så har det i
specielle situationer en god forklaring (som eks ræs.)
Forklaringen på 5 gears cyklerne må henligges til de har et publikum, som
ligger vægt på komfort, hvor 6 gears modellerne er til lidt mere aggresiv
kørsel (stimuleres af flere gearskift, omend unødvendig). Og så kan man
endelig diskutere om man på 270+ cykler vil være generet af et for stort
spring i gearene hvis der kun var 5 (alt et meget højt 1.) Men nu kan
GSXR1100 jo klare sig med 5 så mon ikke vi er tilbage ved religionen.

> [...]
Mange
> større cykler har "kun" 5 gear da trækket er stor nok over hele registeret

Hmm, større cykler ? alle sports kwacker har 6 klinger, det samme har
Hayabusa og R1. Jeg tror mere på at det er mc typen der er det afgørende.

Mads Lund
Ninja9RT