Dessertcreme
Fra : Tanya Møller

Dato : 14-01-01 21:37

Hej

Er der nogen der kender en god opskrift på en dessertcreme man kan bruge til
"abemad" også kaldet frugtsalat?

Venlig Hilsen
Tanya

Fra : Stine stroyer

Dato : 15-01-01 08:54

Nu ved jeg ikke hvor meget su står og skal lave, men vi prøver.

½ l. Fløde
100 g. Pastoriseret æggeblomme
( Kan købes i irma eller nede hos din bager hvid du kommer om morgenen og
får fat i bagermesteren. Det er vigtigt at du ikke bruger rå æggeblommer da
der kan være salmonella i.
200 g. Flormelis
½ til 1 tesk. vanlie sukker ( efter smag og behag)

1. Flødeen piskes op, til man kan se piskerisenes sopr i fløden, og så kun
lige lidt til.
2. Æggeblommer, florsukker, og vanilie piskes sammen til det er hvidt.
3. Ægge massen VENDES ( ikke piskes) i fløden, og vupti har du en lækker
råcreme, super til børn og abe mad.
Hilsen STine

Fra : Anja

Dato : 15-01-01 12:59

Tanya Møller <tanya@teliamail.dk> skrev

> Er der nogen der kender en god opskrift på en dessertcreme man kan bruge
til
> "abemad" også kaldet frugtsalat?

Hej Tanya, råcreme som Stine beskriver er det bedste, men hvis du mente en
kaloriefattig creme (nu da vi er i helbred.slank) kunne du f.eks. prøve
yoghurt eller et andet syrnet mælkeprodukt (fromage frais?) med
sukker/sødemiddel og vanille.

--
mvh Anja

Fra : Peter Westh

Dato : 15-01-01 13:56

Afdryppet youghurt eller andre surmælskprodukter ville være en mulighed,
smagt til med vanillikorn of flormelis f.eks. En anden er cremesauce eller
måske Sabayonnecreme.

For Sabayonnecreme se:
http://www.sol.dk/dk/io/mortens_opskrifter/o0820086.html. 8 æggeblommer kan
synes af meget, men cremen svulmer op og bliver meget luftig, så de strækker
langt. Man kan variere vinen (det helt rigtige er marsala, men muscatelvin
er også meget fint). Jeg har set opskrifter på Sabayonnecreme lavet på
hyldeblomstsaft, det lyder rigtig godt.

For cremesovs se http://www.sol.dk/opskrifter/o0630017.html. Kan smagssættes
på forskellig vis.

For alle tre forslag gælder det, at de nok er lækrest serveret ved siden af
frugtsalaten, snarere end blandet i. Selve salaten kan fugtes med en
sukkerlage, eller blot med appelsin/citronsaft sødet med flormelis og måske
en eller anden slags likør, f.eks. Marascino, Amaretto eller Grand Marinier.
Rammer man den rette balance af syrligt og sødt kan en sådan salat være
meget lækker uden nogen form for creme.

Venligst,

Peter

Fra : Sidse Antonisen

Dato : 15-01-01 21:22

jeg plejer at bruge a38 med vanilliesukker og lidt alm. sukker!

Hilsen sidse