Gem/hent. GENUDSENELSE
Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-11-01 16:36

Jeg sender lige denne igen. TDCs server var gået ned, og jeg kan ikke se
mit indlæg selv. Undskyld hvis den er der alligevel.

Jeg har et lille problem jeg roder med. Min erfaring med Delphi er ret
kort. Men opgaven jeg søger hjælp til er som følger. På en form skal
indsættes et bitmap og skrives i et memo-felt. Et vilkårligt billede
hentes, og en tekst skrives i memofeltet. Dette skal så gemmes med samme
filnavn, og henholdsvis som *.bmp og *.txt. Næste gang de hentes skal
man angive et filnavn. her lidt af koden.

Gemmer med:

procedure TBilledeForm.Button3Click(Sender: TObject);
begin

SavePictureDialog1.DefaultExt := GraphicExtension(TBitmap);//default
*.bmp
SavePictureDialog1.Filter := GraphicFilter(TBitmap);

if savepicturedialog1.execute then
imgbillede.picture.savetofile(savepicturedialog1.filename);
memo1.lines.savetofile(savedialog1.filename);
end;
end.

Og henter med:

procedure TBilledeForm.btnHentClick(Sender: TObject);
begin
if OpenPictureDialog.Execute then
imgBillede.Picture.LoadFromFile(OpenPictureDialog.FileName);
memo1.clear;
memo1.lines.loadfromfile(openpicturedialog.filename);
end;

Ib Jakobsen

Fra : R. A. Larsen

Dato : 17-11-01 00:37

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> filnavn, og henholdsvis som *.bmp og *.txt. Næste gang de hentes skal
> man angive et filnavn. her lidt af koden.

I følge din kode (som du så vidt jeg kan se ikke har kopieret direkte fra
programmet (FYH, skamme sig ;) )), bliver begge filer gemt med det samme
navn. Du har brug for funktionen "ChangeFileExt()":

if SavePictureDialog1.Execute then begin
// Først gemmer vi billedet...
imgbillede.Picture.SaveToFile(SavePictureDialog1.Filename);
// Så gemmer vi teksten som "*.txt"...
Memo1.Lines.SaveToFile(ChangeFileExt(SavePictureDialog1.Filename, 'txt'));
end;

MVH, René
--
Using Virtual Access
http://www.vamail.com

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-11-01 10:27

"R. A. Larsen" wrote:

> I følge din kode (som du så vidt jeg kan se ikke har kopieret direkte fra
> programmet (FYH, skamme sig ;) )),

Det skulle den gerne være. Jeg brugte copy/paste.

> bliver begge filer gemt med det samme
> navn. Du har brug for funktionen "ChangeFileExt()":

Den fandt jeg er par timer over midnat. skom min kode til at se sådan ud:

procedure TBilledeForm.Button3Click(Sender: TObject);
var s:string;
[...]
s:= ChangeFileExt(savepictureDialog1.FileName,'.txt');
label1.caption:=s; //holder øje med filens navn ved programmering.
memo1.lines.savetofile(s);
end;
end;

> [...]
> // Så gemmer vi teksten som "*.txt"...
> Memo1.Lines.SaveToFile(ChangeFileExt(SavePictureDialog1.Filename, 'txt'));

Den tager det hele i færrere linier. Tak for hjælpen. Der selvfølgelig
uheldigvis falder sammen med TDCs server går ned.

Ib Jakobsen