Dyppelse til maden
Fra : Susan

Dato : 03-01-01 14:40

Hej folkens.

Jeg er nu helt alvorligt gået igang med at omdanne mit fedt til
muskler. Jeg er ikke overvægtig (173, 65 kg) men jeg har en fedt% på
40, og det er lige i overkanten. Jeg er begyndt i fitnesscenter, hvor
jeg har fået et allround program. (træneren blev dog lidt befippet, da
han så min fedt%)

Det er jo ikke helt nok kun at træne, så jeg er allerede holdt med
smørret, og begyndt på skummetmælken. (jeg æææælllsker mælk). Mit
spørgsmål lyder så mere på sovsen. Jeg kan godt lidt at have noget at
dyppe mine kartofler, pasta, ris i, men hvad skal det så være. Jeg
lavede i går en græsk agurkesalat af Fromage Frais, hvidløg og
agurker, men er det ok, eller sætter det sig alligevel ? (det smager
jo så dejligt, så jeg kan næsten ikke forestille mig andet)

Alle forslag til mad (dressinger, sovse ol.) modtages med kyshånd.

Knus

Susan

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 03-01-01 15:35

Hej Susan.

To gode tips, som jeg tit bruger er:

1) Til en hurtig sovs er det jo let at bruge Knorr's pulversaucer. Jeg har
gode erfaringer med at lave dem helt uden fedtstof, og bare med skummetmælk.
Man skal være lidt hurtig, da det let brænder på, men smagen er den samme
(nogen påstår at konsistensen ikke er helt så god....).

2) Til kolde dressinger kan man tit bruge A38 fra Cheasy. Det inderholder
praktisk talt intet fedt.

mvh

Jens

Fra : Peter Westh

Dato : 03-01-01 16:13

"Susan" <always@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> agurker, men er det ok, eller sætter det sig alligevel ? (det smager
> jo så dejligt, så jeg kan næsten ikke forestille mig andet)

Fromage Frais er glimrende til Tzatziki, synes jeg, og der er jo faktisk
ikke noget der kan "sætte sig" i det.

Hvis du er ude efter sovseopskrifter der kan falde i alm. dansk smag, så
tjek http://www.sol.dk/opskrifter/cat194.html .

MVH

Peter

Fra : N/A

Dato : 04-01-01 10:33

Fra : Susan

Dato : 04-01-01 10:33

On Wed, 3 Jan 2001 21:57:33 +0100, "Jan Peterson"
<jan-peterson@get2net.dk> wrote:

>Tillad mig i øvrigt en kort bemærkning: Jeg kan jo ikke vide, hvad du spiser
>i det daglige, men for mig lyder det ret overflødigt, hvis du vil gennemføre
>den helt store low-fat-kostreform. Især med de tal, du opgiver. Vær
>opmærksom på at fedt%-målinger regnes for temmelig upålidelige. Hvis dit all
>round program omfatter en kombination af styrke- og konditionstræning,
>skulle den ekstra forbrænding nok kunne gøre kål på den smule fedt, du gerne
>vil af med (af æstetiske grunde formoder jeg?).
>mvh Jan Peterson

Mit problem er, at fedtet sidder på maven. Jeg er vokset ud af mine
bukser, og vil egentlig gerne kunne passe dem igen. Jeg har været een
af de heldige, der har kunnet spise lige, hvad jeg ville i min
barndom, og op igennem puberteten. Nu er jeg 23, og har det sidste år
taget på. Det er først nu jeg er begyndt at dyrke nogen form for
idræt, og jeg tænkte, at hvis jeg skar ned på noget af fedtet i maden,
så var der noget andet jeg kunne tillade mig at spise. Det er ikke
noget problem for mig at lade være med at spise smør, og hvis jeg har
lyst til det (en sjælden gang) så spiser jeg det bare.

Jeg kender mig selv, og derfor vil jeg prøve at lægge min kost om, jeg
spiser nemlig ikke særligt sundt. Man vil vel gerne leve så længe som
muligt.

Jeg har altid hadet når folk har kaldt mig tynd, da jeg ikke selv
betragter mig som tynd. Mit skellet er utrolig spinkelt bygget op, og
derfor kan det godt se ud som om jeg er tynd. Mine underarme og lægge
er meget tynde (det er det folk ser) Jeg har runde kinder, store
bryster og en stor bagdel (i forhold til min størrelse), men det er jo
også populært. Jeg har åbentbart formodet at skjule min mave godt. Jeg
mener ikke jeg vejer for meget, absolut ikke, men min mave går mig
meget på.

Jeg elsker mad, og kunne absoulut ikke undvære det. Desværre ved jeg
for lidt om, hvordan man spiser sundest, og derfor spørger jeg
herinde. Jeg spiser meget uregelmæssigt, sikkert det forkerte, og sund
mad er jo nærmest betegnet som slankemad.

Nå, Jeg må ud i køkkenet efter noget morgenmad (det er jo ikke sådan
når man har fri

Knus

Susan

Fra : Jan Peterson

Dato : 05-01-01 11:19

> Mit problem er, at fedtet sidder på maven.

Det kender jeg godt. Min kone (ca. samme mål som dig) har også en spøjs
lille topmave, som hun arbejder på at få væk ved en kombination af
fedtbesparelse og motion. Som mand har jeg mit siddende hele vejen rundt om
livet. I sommers havde jeg en hel badering. Meget upraktisk i betragtning af
den dårlige badesæson. Nu et halvt år efter er den reduceret til en
cykelslange. (Også meget upraktisk, da det jo ikke er vejr til at cykle i).
Den skal jeg nok få gjort kål på inden sommer.

> Det er først nu jeg er begyndt at dyrke nogen form for
> idræt,

Hvis du er helt utrænet, så pas endelig på med ikke at lægge for hårdt ud.
Jeg begik selv den brøler for år tilbage og droppede motion i lang tid
derefter. Men det får du sikkert gode råd om, hvis du har en ordentlig
træner i fitnesscenteret.

> Jeg kender mig selv, og derfor vil jeg prøve at lægge min kost om, jeg
> spiser nemlig ikke særligt sundt. Man vil vel gerne leve så længe som
> muligt.

Skader aldrig, og er ret simpelt: _Ordentlige_ råvarer og varieret kost, så
kører det.

> [...]
> også populært. Jeg har åbentbart formodet at skjule min mave godt. Jeg
> mener ikke jeg vejer for meget, absolut ikke, men min mave går mig

Nok mere en om-proportionering af kroppen, du efterlyser, end et decideret
vægttab. Hold fast i træningen. Hold godt fast - det tager lang tid. Selv
får jeg røde knopper når jeg hører ordet fitnesscenter. Men andre synes det
er Paradis på jord. Det vigtige - og det kan ikke understreges nok - er at
finde en motionsform/sportsgren, som man kan lide at dyrke. Så går det hele
af sig selv. I øvrigt er kropsformen i nogen udstrækning genetisk bestemt,
så det er ikke alle, der kan ændre så meget på det.

> [...]
> herinde. Jeg spiser meget uregelmæssigt, sikkert det forkerte, og sund
> mad er jo nærmest betegnet som slankemad.

Jeg ville også nødig være uden . Gode råd om kost kan du finde mange
steder på Internettet. F.eks. har http://www.netdoktor.dk et tema om "Mad og
krop". Og hos fødevaredirektoratet på http://www.foedevaredirektoratet.dk
kan du finde oceaner af information. Noget af det er lidt nørdet.
Desuden findes der nogle computer-programmer hvis man er interesseret i selv
at bore lidt i madens nærings-indhold:
"Fatlow" kan du læse om på http://www.fatlow.dk
Og "Dankost Slank" hhv. "Dankost Sport" på: http://www.dankost.dk
"Fatlow" er lidt billigere og lidt mere handy, da de to andre forudsætter at
cd-rommet sidder i drevet under kørslen. Til gengæld har
Dankost-programmerne flere faciliteter til kostplanlægning.

mvh Jan Peterson