Moto Guzzi - kvali
Fra : ole larsen

Dato : 16-11-01 02:50

Der var tidligere en her eller på makedsgruppen, der skrev, at en brugt
Guzzi i god mekanisk stand var en umulighed. Den kunne jeg godt tænke mig
lidt klarere, da jeg overvejer bl. a. at anskaffe en Guzzi, brugt.
Er Guzzi generelt mekanisk "sarte",

Ole
Nyrup, er det ikke ham,der river bøger i stykker selvom det er lettere at
brænde dem. Antændelsestemperatur er 491 F.

Fra : Mads Lund

Dato : 16-11-01 09:13

> [...]
> Guzzi i god mekanisk stand var en umulighed. Den kunne jeg godt tænke mig
> lidt klarere, da jeg overvejer bl. a. at anskaffe en Guzzi, brugt.

Det er absolut ikke min opfattelse. Min far har en SP1 fra 80, og den fejler
intet.

Konstruktionen er simpel og robust. Hvilket dels er en fordel når de har
nogle år på bagen, dels giver det billigere reservedele (koster intet ifht.
andre mærker) og så er de lette at reparere selv.

Der er dog nogle småting med den. Topstykkerne er ikke designet til blyfri,
hvorfor han altid kører rundt med en dunk blyerstatning til at flyde på ved
tankning. Og så er det noget med, at bensinen efterlader nogle brune
kalkagtige aflejringer på ventilerne, så han har topperne af hvert 2. år til
rengøringg, men toppakningerne koster kun onkring en hund stykket så det er
vist ikke så galt.
Det eneste der er totalt håbløst på den er forgaflen, den er lige til at
lukke op og sk... i. dæmperne er nogle løse indsatser, og jeg ved fra en
anden Guzzi ejer (LMI 850) at de virker under 10.000 før de igen holder op
med at virke. Så det er absolut værd at overveje 2 andre gaffelben. Og der
en Mazzoci (sikkert ikke stavet rigtigt) løsningen. De laver gaffelben der
passer hjul skærm og bremser. Det er generelt en god ide at få fat i et
Stein Diense katalog.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 17-11-01 01:08

On Fri, 16 Nov 2001 09:13:22 +0100, "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk>
wrote:

<snip>

>Det er absolut ikke min opfattelse. Min far har en SP1 fra 80, og den fejler
>intet.

Jeg er selv ejer af en LM III fra '82 og den kører også fint - bortset
fra, at jeg ikke er så flink til at stille ventiler og tænding. Det
mærkes nu i vinterkulden, men på de knap 50.000 km jeg har kørt på
den, er det også kun gjort <rødme>to gange</rødme> :(

>Konstruktionen er simpel og robust. Hvilket dels er en fordel når de har
>nogle år på bagen, dels giver det billigere reservedele (koster intet ifht.
>andre mærker) og så er de lette at reparere selv.

Helt enig og afgjort grunden til, at jeg valgte Guzzi. Stødstænger,
vippearme og platintænding - velkendte fænomener fra min BSA. Plus
kardantræk, så man er fri for alt det rod med kæden :)

> [...]
>rengøringg, men toppakningerne koster kun onkring en hund stykket så det er

Ifølge bogen "Guzziology" kan de godt køre med blyfri benzin - de er
trods alt primært lavet til eksport, ikke mindst til Californien. Men
min egen erfaring er, at den kører langt bedre på "rød 98", end på
"grøn 98" - heldigvis kan jeg få begge dele i nærheden af min bopæl.

> [...]
>passer hjul skærm og bremser. Det er generelt en god ide at få fat i et

Marzocchi forgaflen er rigtig god - fik selv en sat på sidste år. Den
er også kraftigere, hvilket kostede 1200,- ekstra til et par nye
clip-on'er :( Men det er jo ikke alle modeller, der er med clip-on.
Imidlertid er den udgået af produktion, i følge mine kilder, så det er
med at handle i en fart!

Opsummérende vil jeg sige - du får ikke en mere driftsikker og
"vedligeholdelsesfri" motorcykel end Moto Guzzi. Samtidig får du også
en motorcykel med lige så meget "ånd", som en Englænder - men uden
Englænderens nykker. Desuden ligger Guzzi-fabrikken i et pragtfuldt
område af Italien, med skøn natur, en smuk sø (Lago di Como) og masser
af små snoede veje op og ned af bjergsiderne - og med en Guzzi i
stalden får du den perfekte undskyldning for af køre derned :) Alle
kan vel forestille sig, hvordan en Guzzi ser ud foran Porten, så jeg
smider lige et billede i <news:dk.binaer.motor>, af Maj-Britt og
BMW'en, foran indgangen til Guzzi-fabrikken :)

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : ole larsen

Dato : 17-11-01 17:38

Takker for svarene.
Her er det næste spgsm:
LM. er efter sigende stiv/hård/ukomfortabel som en lægte og jeg er ingen
vårhare,
så jeg tænker lidt i retning af California, men der er andre modeller af
1/2-touringtype
som SP og Spada og? Hvad er forskellene. Jeg har kun nogle gl. MC-revyer at

efter, og i disse står der ikke mange facts.
En BMW foran Guzzi-porten ?
Det bringer mig til næste spørgsmål:
Hvorfor skulle jeg satse på Guzzi i stedet for BMW - eller omvendt ?

Ole
Nyrup, er det ikke ham, der river bøger i stykker selvom
det er lettere at brænde dem ved Fahrenheit 451?

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 18-11-01 01:24

On Sat, 17 Nov 2001 17:37:47 +0100, "ole larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

>Takker for svarene.
>Her er det næste spgsm:
>LM. er efter sigende stiv/hård/ukomfortabel som en lægte og jeg er ingen

Vrøvl! Le Mans'en er sportscykel og... nå ja, hvorfor ikke bare citere
direkte fra manualen: "Due to its exceptionally high feature, this
motorcycle can be considered as in the racing machine class and as
such has to be ridden in a sportsmanlike way. For this very reason, it
has met the favour of many motocycle fans but, same as for all racing
bikes, it has to be used accordingly". De skriver de sgu' - gad vide
om ikke man burde have en kopi i lommen, til fremvisning for
ordensmagten? :)

Hvorom alting, så har LM'erne selvfølgelig en sportslig kørestil, nmed
lavt styr og fodhvilerne et stykke tilbage. Det værste er dog
gashåndtaget, men det er vist fælles for alle italienske motorcykler
med Dell'Orto karburatorer - de er vanvittig tunge og på en tur til
Italien får man kronisk krampe i højre underarm. Det kan afhjælpes,
men det har ikke generet mig nok endnu :)

> [...]
>modeller af 1/2-touringtype som SP og Spada og? Hvad er forskellene.
>Jeg har kun nogle gl. MC-revyer at gå efter, og i disse står der ikke mange

Jeg kan virkelig anbefale, at du køber eller låner et eksemplar af
Mick Walkers "Illustrated Moto Guzzi Buyers Guide". Hvis du bor i
nærheden af Ballerup, så må du gerne komme forbi og kigge i min (men
du får den ikke med ud af huset!! . Der er alle modeller, frem til
Daytona'en beskrevet og karaktergivet, ud fra køreegenskaber og
"liebhaverværdi".

>En BMW foran Guzzi-porten ?
>Det bringer mig til næste spørgsmål:
>Hvorfor skulle jeg satse på Guzzi i stedet for BMW - eller omvendt ?

Hvor lange ben har du? Maj-Britt kan ikke sidde korfortabelt på en
Guzzi, for hendes lange stænger (pragtfulde er de :) gør, at hun
støder knæene i topstykkerne. Desuden havde hun problemer med, at en
V65 Lario havde tendens til at forsvinde under hende når hun satte
igang, hvis hun glemte at bukke benene. Guzzi'er er ret lave - BMW'er
er meget høje. Guzzi'erne er også noget mere sportslige end BMW'erne,
selv Guzzi's touringmodeller - hvis vi altså sammenligner med
samtidige bokser-BMW'er.

Sidst, men absolut ikke mindst - hvor ligger BMW-fabrikken? Midt inde
i Berlin, såmænd. Hvem fanden gider tage på pilfrimsfærd til Berlin,
når man kan tage til Mandello del Lario, ved Como-søen? :)))

Fra : JR

Dato : 19-11-01 13:54

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> wrote in message news:3bf6ffb5$0$87798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> i Berlin, såmænd. Hvem fanden gider tage på pilfrimsfærd til Berlin,
> når man kan tage til Mandello del Lario, ved Como-søen? :)))

Nu vi er ved det, hvad er så problemet med V65 Lario? Noget med topstykket eller ?

Det er en hamrende smuk cykel, jeg var tæt på at køre til Holland efter et flot eksemplar til 14 kkr.

JR

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 16-11-01 09:47

ole larsen wrote:

> Nyrup, er det ikke ham,der river bøger i stykker selvom det er lettere at
> brænde dem. Antændelsestemperatur er 491 F.

Hej Ole
Måske er der forskel på den temp. papir brænder ved og den temp der skal
til for at antænde det, men svjh er titlen Fahrenheit 451 ??
Martin

Fra : ole larsen

Dato : 17-11-01 06:07

Martin Rudbeck Jepsen skrev i meddelelsen
<3BF4D26C.707E7608@infosport.get2net.dk>...

>Hej Ole
>Måske er der forskel på den temp. papir brænder ved og den temp der skal
>til for at antænde det, men svjh er titlen Fahrenheit 451 ??
>Martin

Du har sikkert ret

Ole

Fra : Armand

Dato : 17-11-01 17:34

ole larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en
> [...]
> ænke mig lidt klarere, da jeg overvejer bl. a. at anskaffe en Guzzi,
> brugt..... Er Guzzi generelt mekanisk "sarte",

Stak indlæggene efter afsenders navn, og find derigennem Dennis
Hellan's - Han har afgivet en længere (5 Kb?) lidelsesbretning indenfor
de sidste par måneder!

--
Armand.

Fra : ole larsen

Dato : 17-11-01 18:14

Armand skrev i meddelelsen <9t63op$2tb4$12@news.cybercity.dk>...

>Stak indlæggene efter afsenders navn, og find derigennem Dennis
>Hellan's - Han har afgivet en længere (5 Kb?) lidelsesbretning indenfor
> [...]

Fandt den med lidt besvær ( Re: etellerandet Ny Gilera 600)
Lidelseshistorien er jo en pest for Dennis - det ligner en lidt
"lusket" forhandler, men jeg har oplever det samme med andre
varer - et nyt hjemkøb til en lavere pris medfører en lavere udsalgspris
måneden efter.
Men historien minder trods alt om mange andre fra FDM-Motor,
fra Motorrad osv. ved køb af nye køretøjer.
Og så er der tale om nykøb med defekter, ikke om langtids-
driftsikkerhed.