Spejling af nyhedsgruppe
Fra : Simon Haldrup

Dato : 28-11-00 16:04

I forbindelse med en hjemmeside omkring almen sundhed, er det min tanke at
lave et chat-community. For at holde diskussionen gående, ville jeg så
spejle en eller flere nyhedsgrupper, over på siden. Dermed vil man kunne
læse (og skrive) nyhedsindlæg både i sit nyhedsprogram og via www, således
at det som bliver skrevet på www altså sendes videre til nyhedsgruppen.
Før projektet gennemføres kunne jeg dog godt tænke mig at høre
nyhedsgruppen mening af denne sag. Umiddelbart ser jeg intet problem i
dette, da www-princippet blot er en måde at opsamle nye brugere med, hvilket
gruppen i sidste ende vel også får gavn af.

På forhånd tak for enhver respons

Simon Haldrup

Fra : Anja

Dato : 28-11-00 16:24

Simon Haldrup <sh@vitao.com> wrote

> [...]
hvilket
> gruppen i sidste ende vel også får gavn af.

Der foregår allerede noget lignende på www.sundhedsforum.dk og jeg er godt
træt af det. Det bliver så vidt jeg kan se ikke oplyst på siden at man
entrerer usenet, og der er immervæk noget usenet etikette folk gerne skulle
holde sig til. Det giver også problemer hvis man herfra henviser til andre
nyhedsgrupper ved problemer eller off topic diskussioner, og brugere af
sundhedsforum så ikke kan finde dem, fordi de faktisk ikke er knyttet til en
newsserver. Jeg foretrækker egentlig at denne snak foregår i et andet forum,
da den handler om usenet regler.

XFUT: news:dk.admin.netikette

--
Mvh Anja
SkjoldborgNOSPAM@iname.com

Fra : webwoman.dk

Dato : 28-11-00 21:57

"Simon Haldrup" <sh@vitao.com> skrev i en meddelelse

> [...]
hvilket
> gruppen i sidste ende vel også får gavn af.

Der er tale om digital kopiering, hvilket er forbudt ifølge loven om
ophavsret.

Derudover kan der også på anden måde være tale om krænkelse af folks
ophavsret ... det vil være tilfældet, hvis det kopierede indlæg har, hvad
man kalder "værkshøjde" - altså en vis kvalitet!

Din plan indebærer med andre ord risiko for, at du får regninger/sagsanlæg
for krænkelse af folks ophavsret.

Venlige hilsner
Lisbeth

Fra : Simon Haldrup

Dato : 28-11-00 22:52

"webwoman.dk" <webwoman @ sunsite.auc.dk> wrote in message

> [...]
> man kalder "værkshøjde" - altså en vis kvalitet!
>
> Din plan indebærer med andre ord risiko for, at du får regninger/sagsanlæg

Lad os nu lige holde os i jordhøjde. For det første har folk ingen ophavsret
til de indlæg de kommer med i grupperne, det er selve konceptet i at folk
skriver til en offetlig server. Desuden er digital kopiering betinget af en
ophavsret, som heraf er ikke-eksisterende. I stedet for at nedsable
projektet, kunne man vel se det fra en mere inovativ vinkel. Formålet er
ikke for at kopiere "værkerne" og udgive dem, men blot at udbrede
nyhedsgrupperne til et nyt publikum. Dette vil i sidste ende, hvis det
administreres ordentligt, resultere i en større trafik på grupperne - til
glæde for alle.

Fra : webwoman.dk

Dato : 28-11-00 23:38

> Lad os nu lige holde os i jordhøjde. For det første har folk ingen
ophavsret
> til de indlæg de kommer med i grupperne, det er selve konceptet i at folk
> skriver til en offetlig server.

Hvorvidt folk har ophavsret eller ej har INTET at gøre med, om de skriver
til en off. server

> Desuden er digital kopiering betinget af en
> ophavsret, som heraf er ikke-eksisterende.

At det er placeret på en off. server er ikke lig med, at der ikke er tale om
ophavsret. Det er der ikke altid - langt fra altid - men der KAN være det og
i givet fald risikerer du en regning på et femcifret beløb!

> I stedet for at nedsable projektet,

Jeg nedsabler det ikke. Fortæller dig blot om den økonomiske risiko du
løber.

> Formålet er ikke for at kopiere "værkerne" og udgive dem,

Og undlader du at gøre det, er der ingen problemer *G*

Venlige hilsner
Lisbeth

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 28-11-00 23:53

"Simon Haldrup" <sh@vitao.com> skrev i en meddelelse
> På forhånd tak for enhver respons

Diskussionen er offtropic og bør fortsættes i dk.admin.netikette som Anja
ganske rigtigt prøvede på.

mvh
Henrik

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 29-11-00 08:00

"Henrik Bruun-Petersen" <news@nytliv.net> wrote in message
> Diskussionen er offtropic og bør fortsættes i dk.admin.netikette som
Anja
> ganske rigtigt prøvede på.

Jeg mener, at den har sin berettigelse her, da det er den aktuelle
gruppe der tales om...

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, http://www.image.dk/~mgj, ICQ: 9821906
Student of biochemistry, m.gybel@earthling.net

Fra : Mari

Dato : 30-11-00 21:00

> [...]
> dette, da www-princippet blot er en måde at opsamle nye brugere med, hvilket
> gruppen i sidste ende vel også får gavn af.

Hvorfor ikke kreere dit eget koncept i stedet for at "Copy_and_Paste" andres.
Det er under alle omstændigheder de "kvikke hoveder", der scorer kassen - efterløberne får sjældent mere end til
"skindet_på_næsen".

Jeg synes, det temmelig irriterende, at der kommer web-indlæg i en tråd lang tid efter, at debatten er afsluttet - og at dén der
afleverer indlægget på webben aldrig vender tilbage og følger op på evt. usenet-svar.

Hvis du læste "debatten" i dk.admin, (kan læses på http://www.deja.com ) så vil du vide hvorfor de faste skribenter på
news:dk.helbred.handicap og news:dk.helbred.sorg+krise valgte at trække sig.
Brandærgerligt, at gode velfungerende nyhedsgrupper lægges øde, fordi et websted bruger dem til at "skaffe" eksponeringer for
deres reklamer.

--
Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n