Motion er godt. Er vi enige?
Fra : Mark Andreas Christe~

Dato : 15-11-01 23:40

Der er 3 måder, at tabe sig på:

1. Forøge energiforbrug

2. Formindske energiindtag

3. Både 1 og 2

3 er selvfølgelig den bedste løsning.

Jeg vil prøve at argumentere for hvorfor 1 på længere sigt, er bedre end man
skulle tro.

For at forøge energiforbrug skal man bevæge sig mere, dyrke motion. Ved at
dyrke motion, forbedre man sin kondition, udover at forbruge energi. Med en
god kondition, er det ikke nær så anstrengende, at udføre det samme arbejde
som ved en dårlig kondition.

Altså jo bedre kondition du har, jo lettere (mindre anstrengende) er det at
forbruge en givet mængde energi.

En anden effekt bedre kondtion har er, at ens respiratoriske kvotient bliver
lavere, altså man forbrænder mere fedt i forhold til kulhydrat. (kilde: E.L.
Tybjerg-pedersen, Krop og træing, Gyldendal, 1994.)

Altså har jeg lige konkluderet, at det er godt at dyrke motion (Burde
jeg ikke få en nobelpris for det?). Eller er der noget der mangler (noget
jeg ikke har taget højde for) i min påstand.

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-11-01 09:59

"Mark Andreas Christensen" <Machs-nospam-@email.dk> skrev:

>Altså har jeg lige konkluderet, at det er godt at dyrke motion (Burde
>jeg ikke få en nobelpris for det?). Eller er der noget der mangler (noget
>jeg ikke har taget højde for) i min påstand.

Ja, at det er så gudsjammerlig kedeligt at motionere, at man fristes
til at vælge et kortere, men betydelig sjovere liv i stedet. Og det er
vel i bund og grund den væsentligste årsag til, at det er så svært at
tabe sig.
Niels Søndergaard

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-11-01 12:47

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> wrote in message

> Ja, at det er så gudsjammerlig kedeligt at motionere,

Motion er da sjovt...! specielt hvis man dyrker det i en social
sammenhæng, enten som holdsport eller blot sammen med andre.

Du er den første, jeg nogensinde har hørt give udtryk for, at motion
er kedeligt. En enkelt aktivitet kan være kedelig, men aldrig har jeg
hørt motion som helhed beskrevet som kedeligt. Min påstand er, at der
altid findes en eller anden aktivitet, man kan optages af - det er
blot et spørgsmål om at prøve sig frem.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-11-01 15:26

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@worldonline.dk> skrev:

>Du er den første, jeg nogensinde har hørt give udtryk for, at motion
>er kedeligt.

Så kommer vi ikke i de samme kredse. Jeg hører det da jævnligt fra min
omgangskreds. Men det er også folk, der synes, det er sjovere at se
fjernsyn, læse bøger og spille computerspil end at løbe rundt i parken
uden anden hensigt end at løbe rundt i parken.

For et år siden anskaffede familien sig en hund, som jeg lufter daglig
med stor fornøjelse, så du har ret i, at det kan være sjovt og
meningsfuldt at motionere. Men nu er hundeluftning nok ikke den mest
forbrændede aktivitet, og da jeg sagde, at motion var kedeligt, tænkte
jeg mest på træningscentre og trædemøller og løbeture.

Men selv hundeluftningen har gjort mig tykkere. Jeg tabte mig godt nok
en del i starten, men så fandt min infernalske krop ud af det og gik i
hungerberedskab, og her et år efter er resultatet, at jeg vejer to
kilo mere, end før vi fik hund. Til gengæld er min kondition vist nok
blevet en smule bedre.

Et stort problem ved motion generelt er helt klart, at man (jeg)
bliver så forbandet sulten af det. De gange, jeg virkelig har prøvet
at motionere for fuld udblæsning, er det altid endt med, at jeg blev
endnu tykkere end før, fordi min appetit voksede - og den er såmænd
voldsom nok i forvejen.

Så motion er efter min mening noget opreklameret skidt, medmindre det
kombineres med en stram diæt. Og så er det, livet for alvor bliver den
rene koncentrationslejr.

Niels Søndergaard

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 17-11-01 15:11

> Så motion er efter min mening noget opreklameret skidt, medmindre det
kombineres med en stram diæt. Og så er det, livet for alvor bliver den rene
koncentrationslejr.

Hej Niels.

Her vil nu ikke give dig ret!

Du behøver ikke at følge en stram diæt, for at tabe dig i forbindelse med
motion. Det det kommer an på er, hvad du spiser!

Hvis du generelt spiser fed og meget mad og det er det du spiser, når du
bliver sulten efter motionen, så er det klart at du tager på.
Men hvis du der i mod spiser sund og fedtfattig mad - til daglig og efter
motionen, ja så burde du altså ikke tage på.

Når jeg skriver fedtfattig mad, så mener jeg ikke at du skal nøjes med
grøntsager. Man kan sagtens lave spændende og velsmagende mad uden en masse
fedt - man skal jo ikke blive fanatisk:)

Fortsat god weekend

M.v.h.

karina