græs vælte maskine vinter opbevaring
Fra : petersen_michael

Dato : 15-11-01 21:16

hejsa, jeg har sådan en benzindrevet græs klipper

og vil lige se om der er et godt råd at hente..
jeg har erklæret seasonnen for overstået, og maskinen skal
sættes i hi..
er det bedst at skifte olie på den nu, eller skal jeg vente til jeg
slæber
den frem til foråret ?

hvad med kniven ? skal den slibes nu, eller når den skal bruges igen
( sliber selv )

andet ?

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-11-01 22:21

petersen_michael skrev:

>er det bedst at skifte olie på den nu, eller skal jeg vente til jeg

Jeg ville vente.

>hvad med kniven ? skal den slibes nu, eller når den skal bruges igen

Jeg ville vente.

>andet ?

Gør rent ved kniven.
Tøm benzintanken.
Smid en skefuld olie ind i cylinderen og hiv lidt i starteren uden
tændrør.

Det var nok hvad jeg ville gøre.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-11-01 19:39

petersen_michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
> sættes i hi..
> er det bedst at skifte olie på den nu, eller skal jeg vente til jeg

Der dannes altid nogle syrer, kul- og svovlsyre -svovlsyrlingr i motorolie,
derfor er det bedst at skifte den ud nu.
Slibning af kniven er ikke så afgørende som at få delene rustbeskyttet
effektivt. Pas på at der ikke er lommer med vand i af hensyn til
frostsprængninger.

Per A. Hansen

Fra : petersen_michael

Dato : 17-11-01 13:33

Per A. Hansen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Slibning af kniven er ikke så afgørende som at få delene rustbeskyttet
>effektivt. Pas på at der ikke er lommer med vand i af hensyn til

vand lommer hvor ?

den er luftkølet..
hvis jeg spæder motor olien op
og fylder brændsels tanken til randen, er der vel ingen risiko ?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-11-01 21:02

> motorolie,
> vand lommer hvor ?
> den er luftkølet..
> hvis jeg spæder motor olien op
> og fylder brændsels tanken til randen, er der vel ingen risiko ?

I olie er der tilsat additiver, der bl.a. neutraliserer den
syre, der er dannet - så det skulle være udmærket - og
så er der ingen grund til at skifte den om foråret.
Hvis der ikke sker nogen neutralisation af syrerne om
efteråret vil stempelringe og plejlstangslejwet let korrodere
mere eller mindre. I plæneklippere med mange småstarter er
syredannelsen større end for bil- og traktormotorer.

På nogle plæneklippere sidder håndtagene i et slags rør i
"karosseriet". er har jeg set frostsprængninger. Den var sådanne
hulrum jeg tænkte på.

Per A. Hansen

Fra : Henning L. Andersen

Dato : 17-11-01 23:16

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> I olie er der tilsat additiver, der bl.a. neutraliserer den
> syre, der er dannet - så det skulle være udmærket - og
> så er der ingen grund til at skifte den om foråret.

I alle de år jeg har arbejdet med småmotorer, har det vist sig i mange
tilfælde, at der dannes kondensvand i motoren om vinteren, så olieskift er
absolut tilrådigt.

En anden vigtig ting er at følge motorfabrikantens oplysninger om valg af
olietyper, jeg har oplevet utallige motorhavari pga. forkert påfyldt olie.

--
Mvh.
Henning Lund Andersen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-11-01 11:23

Henning L. Andersen <music_man_dk@hotmail.com> skrev i en

> [...]
>
> I alle de år jeg har arbejdet med småmotorer, har det vist sig i mange
> tilfælde, at der dannes kondensvand i motoren om vinteren, så olieskift er

Det er korrekt - der kan dannes en lidt fra de få kbcm luft i
krumtaphuset.
Det meste vand findes dog i form af mikrodråber opløst i den gamle olie.
Derfor er det en fordel at få skiftet olien, så der ikke er syrer eller
opløst vand tilstede i motoren i den lange vinterperiode.

> En anden vigtig ting er at følge motorfabrikantens oplysninger om valg af
> olietyper, jeg har oplevet utallige motorhavari pga. forkert påfyldt olie.

Enig.

Per A. Hansen

Fra : petersen_michael

Dato : 19-11-01 15:58

tak for svarene alle sammen

jeg vil give maskinen hel turen

BTW: det er ikke konen der styrer maskinen, vi har arbejds fordeling

hæk, græs og sne det er mit område resten af haven er hendes..
as in ukrudt, blomster og bede, samt urtehave..

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-11-01 17:27

On Mon, 19 Nov 2001 15:57:31 +0100, "petersen_michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>BTW: det er ikke konen der styrer maskinen, vi har arbejds fordeling
>
>hæk, græs og sne det er mit område resten af haven er hendes..
>as in ukrudt, blomster og bede, samt urtehave..

Aner man en arbejdsfordeling som hedder at alt der gøres med maskine
er dit arbejde?

http://www.gartneriet.dk

Fra : PHK

Dato : 26-01-02 19:09

"Henning L. Andersen" <music_man_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> olietyper, jeg har oplevet utallige motorhavari pga. forkert påfyldt olie.

Så behøver jeg ikke at have dårlig samvittighed over at jeg ikke har skiftet
olie på min græsslåmaskine siden jeg købte den i 1992. Hvis man ikke skifter
olie, får man i det mindste ikke noget forkert på :)

--
_
|_|

Fra : Henning Lund

Dato : 28-01-02 11:15

PHK skrev:

>Så behøver jeg ikke at have dårlig samvittighed over at jeg ikke har skiftet
>olie på min græsslåmaskine siden jeg købte den i 1992. Hvis man ikke skifter
>olie, får man i det mindste ikke noget forkert på :)
Det er nemlig rigtigt. ;o( Modig mand
--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Henning L. Andersen

Dato : 17-11-01 18:18

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3bf4227f$0$25397$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hejsa, jeg har sådan en benzindrevet græs klipper

Og konen styrer den garanteret.

> [...]
> sættes i hi..
> er det bedst at skifte olie på den nu, eller skal jeg vente til jeg

Lad olien blive, den forhindrer rust i de intime dele.

> hvad med kniven ? skal den slibes nu, eller når den skal bruges igen
> ( sliber selv )

Tjae Michael, vent til foråret når du skal have skiftet olien, når olien er
af dyret er det nemmere at tippe klipperen op og afmontere kniven for
slibning,(husk at afballancere) og husk hvis der er olie på dyret_SKAL_
tændrøret altid opad, så er du sikker på at olien ikke løber forkerte steder
hen, og du ikke kan starte dyret igen

> andet ?

Jeps få konen til at rense skjoldet, og tag så lidt af den gamle olie fra
Patrolen og pensel skjoldet indvendigt og udvendigt, syren i græsset spiser
nemt et skjold på få år hvis det ikke fjernes.

Fyld tanken helt op for at forhindre rustdannelser, og husk at smide
benzinen væk næste år inden du skal have liv i dyret igen.

Kajs råd med spiseskeen skal du sæføli også følge.
--
Mvh.
Henning Lund Andersen