Ginseng og Gingko
Fra : Rick Madsen

Dato : 15-01-01 12:03

Ifølge denne artikel bør dagsdosis sættes op til 2-4 gange den der
angives på de tilgængelige produkter...eller hvad?

http://news.bbc.co.uk/low/english/health/newsid_713000/713087.stm

hvm
--
Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm

Fra : /arcana

Dato : 15-01-01 22:29

"Rick Madsen" <hvm@post.uni2.dk> wrote in message

> Ifølge denne artikel bør dagsdosis sættes op til 2-4 gange den der
> angives på de tilgængelige produkter...eller hvad?

I artiklen står der "The most effective doses were 400mg of ginseng, 360mg
of ginkgo, and 960mg of the two combined." Det er rimelige mængder (jeg går
ud fra, at det drejer sig om ekstrakt, og ikke uraffineret plantemateriale).
Det artiklen handler om, er at de to planter virker mere effektivt, hvis de
tages sammen, end hvis man tager dem hver for sig (synergistisk virkning).

Hvor stor dosis angives på de tilgængelige produkter? Er det ikke meget
forskelligt?

/arcana
noemail@nospam.com

Fra : Rick Madsen

Dato : 16-01-01 09:03

/arcana skrev:

[klip]
> Hvor stor dosis angives på de tilgængelige produkter? Er det ikke meget
> forskelligt?

Jeg har ikke set større end 200mg dagsdosis angivet,og oftest er det
100mg der angives. Nogen højere...?

hvm

Fra : alvin

Dato : 16-01-01 10:16

> /arcana skrev:
>
> [klip]
>
> Jeg har ikke set større end 200mg dagsdosis angivet,og oftest er det
> 100mg der angives. Nogen højere...?
>
> hvm

Den højere dosis synes at være den meste effektive dosis for 'boosting brain
power', siges der i artiklen. Iøvrigt så er jeg altid
lidt skeptisk over for den slags reportager fra dagbladjournalister. Der er
som regle tusindvis ubesvarede spørgsmål forbundet med
sådanne udtalelser. Der findes desuden forskellige typer ginseng og ginkgo,
f.eks. japansk, koreansk eller kinesisk ginseng, osv. Så
man kan ikke tage det helt alvorligt, ifg min mening. Prøv at se følgende
sider. Bliver det endnu mere uoverskuelig, eller hvad... ?
ginkgo: http://www.strandvejen59.dk/urte-te/?nr=23
ginseng: http://www.strandvejen59.dk/urte-te/?nr=21

Alvin

Fra : Rick Madsen

Dato : 16-01-01 13:59

alvin skrev:

[klip forrige indlæg]

> Den højere dosis synes at være den meste effektive dosis for 'boosting brain
> power', siges der i artiklen.

Ja,det kan man jo læse sig til... Spørgsmålet er,derefter,om den
forhøjede dosis,hvadenten af ginseng eller ginkgo,er hvad der i
*virkeligheden* burde anbefales,for at opnå bedste effekt.

> Iøvrigt så er jeg altid
> lidt skeptisk over for den slags reportager fra dagbladjournalister.

Du må selvfølgelig være så skeptisk du lyster,men bemærk venligst at BBC
ikke er et dagblad,og at artiklen indeholder et prisværdigt minimum af
"journalistik". Det hovedsaglige indhold er citater fra hhv. en
forsøgsleder,en praktiserede læge,og en Alzheimer-ekspert.

> Der er som regle tusindvis ubesvarede spørgsmål forbundet med
> sådanne udtalelser.

Nævn gerne kort de mest indlysende...

> Der findes desuden forskellige typer ginseng og ginkgo,
> f.eks. japansk, koreansk eller kinesisk ginseng, osv. Så
> man kan ikke tage det helt alvorligt, ifg min mening.

Og hvorledes adskiller de forskellige "typer" sig fra hinanden; hvordan
ændrer det effekten af præparaterne...?

> Prøv at se følgende
> sider. Bliver det endnu mere uoverskuelig, eller hvad... ?
> ginkgo: http://www.strandvejen59.dk/urte-te/?nr=23
> ginseng: http://www.strandvejen59.dk/urte-te/?nr=21

Hvis der er noget du vil påpege med ovenstående dokumenter,så må du
klippe det ud i pap; såvidt jeg kan se,er der stort set ingen
information i dem.

hvm

--
Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm

Fra : alvin

Dato : 16-01-01 15:14

> [...]
> forhøjede dosis,hvadenten af ginseng eller ginkgo,er hvad der i
> *virkeligheden* burde anbefales,for at opnå bedste effekt.

bedste speciel effekt, 'boosting brain power'-effekt om man vil.

> [...]
> "journalistik". Det hovedsaglige indhold er citater fra hhv. en
> forsøgsleder,en praktiserede læge,og en Alzheimer-ekspert.

Jeg har selv været forsker i 8 år. Det der omtalt her er nogen interessante
observationer, der er langt fra en endelig 'anbefaling'.

> Nævn gerne kort de mest indlysende...

Hvad forstår man ved 'boosting brain power' ?
Hvordan definerer man 'koncentrationsevne' ? Hvordan måles det ?
Ved en daglig dosis observere man så denne effekt i 2 minutter ? 2 dage ? 2
måned ? 2 år ?
Bliver man afslappede/frisk, eller måske træt eller syg af det efter 2
minutter ... 2 år ?

> Og hvorledes adskiller de forskellige "typer" sig fra hinanden; hvordan
> ændrer det effekten af præparaterne...?

Der findes meget begrænset undersøgelse udover producenterne's egen udsagn.
Faktisk kan man ikke engang enes om hvilken model man skal bruge for at måle
forsklen.

> Hvis der er noget du vil påpege med ovenstående dokumenter,så må du
> klippe det ud i pap; såvidt jeg kan se,er der stort set ingen
> information i dem.

Fair nok. De er jo alternative til de etablerede produkter, hehe... Men de
har da flere tusinder års 'anbefaling' med sig

> hvm
>
> --
> Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm

Tak og held og lykke

Alvin

Fra : /arcana

Dato : 26-01-01 12:28

"alvin" <alvin@cybercity.dk> wrote in message

> Hvordan definerer man 'koncentrationsevne' ? Hvordan måles det ?

Der findes forskellige psykologiske tests til at måle koncentrations- og
indlæringsevne med. Intet mystisk i det...

/arcana

Fra : alvin

Dato : 26-01-01 13:00

"/arcana" <noemail@nospam.dk> wrote in message
> "alvin" <alvin@cybercity.dk> wrote in message

> Der findes forskellige psykologiske tests til at måle koncentrations- og
> indlæringsevne med. Intet mystisk i det...
>
> /arcana

Nåja... Det der lå i ordene var at der ikke blev nævnte nogen tests.
Formentlig er det helle ikke helt uden betydning hvilken test man bruger.
hilsen, alvin

Fra : ANNE-LISE SELFORS

Dato : 28-01-01 10:34

Vet noen hvor man kan få tak i ginko frø/planter og om de er vanskelig å
plante

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 28-01-01 14:18

I indlægget <MHRc6.970$EJ1.25213@juliett.dax.net>
dateret 28 Jan, forfattede ANNE-LISE SELFORS:

> Vet noen hvor man kan få tak i ginko frø/planter og om de er vanskelig å
> plante

Vi har haft en stående i urtepotte i en 10-15 år udendørs.

Den blev vist handlet i en Irma og klarer sig fint uden den store
opmærksomhed. Når den stadig ikke er udplantet er det fordi de har en
tendens til at vokse sig meget store.

--
Alex Bach Andersen, free-lance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed

Fra : /arcana

Dato : 16-01-01 20:27

"Rick Madsen" <hvm@post.uni2.dk> wrote in message
> /arcana skrev:

> Jeg har ikke set større end 200mg dagsdosis angivet,og oftest er det
> 100mg der angives. Nogen højere...?

Okja. Hvis du går i sævenelæven og køber en Ginseng-drink fra Valsølille,
vil du se at der er 400 mg. ekstrakt i.

Kineserne bruger iøvrigt ginseng i små "boost-kure", hvor du tager (efter
danske forhold) meget store mængder (4-5 gram rod om dagen) i en periode på
2-3 uger, hvorefter du holder pause. Iflg. kinesisk medicin - og de har
trods alt mindst 4000 års erfaring - tages ginseng på denne måde, men bruges
ikke til raske mennesker under 40. Og så iøvrigt næsten altid sammen med
andre lægeplanter.

/arcana
noemail@nospam.com