Gem/hent.
Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-11-01 19:19

Jeg har et lille problem jeg roder med. Min erfaring med Delphi er ret
kort. Men opgaven jeg søger hjælp til er som følger. På en form skal
indsættes et bitmap og skrives i et memo-felt. Et vilkårligt billede
hentes, og en tekst skrives i memofeltet. Dette skal så gemmes med samme
filnavn, og henholdsvis som *.bmp og *.txt. Næste gang de hentes skal
man angive et filnavn. her lidt af koden.

Gemmer med:

procedure TBilledeForm.Button3Click(Sender: TObject);
begin

SavePictureDialog1.DefaultExt := GraphicExtension(TBitmap); // default
*.bmp
SavePictureDialog1.Filter := GraphicFilter(TBitmap);

if savepicturedialog1.execute then
imgbillede.picture.savetofile(savepicturedialog1.filename);
memo1.lines.savetofile(savedialog1.filename);
end;
end.

Og henter med:

procedure TBilledeForm.btnHentClick(Sender: TObject);
begin
if OpenPictureDialog.Execute then
imgBillede.Picture.LoadFromFile(OpenPictureDialog.FileName);
memo1.clear;
memo1.lines.loadfromfile(openpicturedialog.filename);
end;

Ib Jakobsen

Fra : Thomas Due

Dato : 16-11-01 08:36

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in message news:<3BF40714.52CBE4C6@post.tele.dk>...
> [...]
> filnavn, og henholdsvis som *.bmp og *.txt. Næste gang de hentes skal
> man angive et filnavn. her lidt af koden.

Umiddelbart havde jeg svært ved at se hvad problemet var, da du ikke beskrev
det direkte. Men ved en nærmere gennemgang af koden lagde jeg mærke til at
dine if sætninger ikke havde begin .. end.

Dvs. hvis din if sætning rummer mere end een linie SKAL der være begin .. end
omkring linierne.

F.eks.

Mvh
Thomas

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-11-01 16:54

Thomas Due wrote:

> [...]
> dine if sætninger ikke havde begin .. end.
>
> Dvs. hvis din if sætning rummer mere end een linie SKAL der være begin .. end

Den kan jeg godt mindes fra gamle dage med pascal. Men det er ikke det der er mit problem. Jeg
prøve lige at omformulere mit spørgsmål. Jeg indlæser billede "BIL.BMP". Til billedet er der
oprettet et memo-felt. I memo-feltet skriver jeg f.eks: " Her er en rødbil". Så åbner jeg
SavePictureDialog. Og ønsker at gemme begge dele. Billedet som "BIL.BMP", og indholdet af
memo-feltet som "BIL.TXT". På et senere tidspunkt kan man så åbne begge dele ved at skrive "BIL"
i OpenPictureDialog.

Ib Jakobsen

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 18-11-01 13:47

måske kan følgende hjælpe dig videre:

var
billedfil,tekstfil: string;
n1: integer ;

begin
openpicturedialog1.execute;
form1.caption := openpicturedialog1.filename;
billedfil := openpicturedialog1.filename ;

n1:= pos ( '.bmp', billedfil);
tekstfil := copy (billedfil,0,n1) + '.txt';
label1.caption := billedfil;
label2.caption := tekstfil;
end;

finn