Hemmeligheder v. 1.2
Fra : MJ

Dato : 15-11-01 17:52

Et uddrag fra min dagbog:

Hej der igen.,.

Fanden er løs. Fandt noget pot hos kæresten i går!

[....]

Ved 19-tiden ringede han så til mig - og jeg sagde at jeg ikke havde rodet i
hans ting, men ville låne penge, fik fat i bøtten og om han så kunne gætte
hvad jeg fandt. Så siger han fandeme " Det kommer an på hvilken bøtte?"

Jeg blev så rasende!!!!!!

Det slår mig ligepludselig - måske paranoidt - Har han andet til at ligge i
andre bøtter?!? Må nok hellere lade ham tvivlen til gode!

Anyways - han siger han kommer op senere og han kom ved ½ ti tiden.

Vi snakkede/skændtes til kl 3 i nat. fattede stadig ikke hvad og hvorfor -
og gør nok ikke endnu.

Hvorfor har han ikke bare fortalt det? - "Fordi han ikke havde taget
stilling til det!" var svaret. Jeg kan ikke se der er noget at tage stilling
til - Enten gør han det eller ikke.

Hvorfor har han ikke taget stilling til det? - "fordi han vil se om han kan
holde et venskab med hans venner uden eller med!" - Det er fandeme noget FIS
rent ud sagt - hvis ikke han kan holde et venskab med nogen uden at der skal
ryges pot eller hvad nu - så er det fandeme ikke venner! Det er bare min
mening,.
Hvorfor!!!?? "Fordi det giver ham nogle fantastiske oplevelser?" - Kan man
ikke få dem på anden måde

"Jamen postkassen er ikke bare rød når man er skæv!" Bvadr - et eller andet
sted - Ok jeg fprstår det ikke fordi jeg ikke har prøvet.. - Det vil sige
det har jeg jo, men det sagde mig bare ikke noget de tre gange.

Vi kom nok lidt til den konklusion, at vi begge skulle have lidt tid til at
tænke - havde mest lyst til at sige i går " Hvis du elsker mig, er det slut
med pot, ellers elsker du mig ikke nok" og det sagde jeg også - med det
forbehold at jeg sagde til ham at det var hvad jeg havde lyst til at sige.
Så vendte han den om, og sagde at hvis jeg elskede ham ville jeg lade ham
gøre det.

Hm. den kan jeg ikke helt greje selv.

Jeg er imod det - han mener jo man skal være åbne overfor hinanden(s
særheder)..

Men måske hænger det hele sammen med at jeg ikke forstår det - det med at
ryge sig skæv i pot. eller hash - Jeg forstår heller ikke helt hvad folk ser
i at drikke sig syge i alkohol - Gør jeg ikke selv og har aldrig gjort det
(Med vilje - er da blevet syg af at drikke, men det har lige været de gange,
hvor man bare ikke kunne tåle at få noget indenbords). Er vokset op med
lettere alkoholiserede forældre - det har selvfølgelig også noget at sige...

Jeg er bange for at det skal slå klik for ham en dag. Men det er en risiko
han er villig til at tage - "Det er farligt at leve" siger han.. Farligt at
køre bil eller på cykel.. (Bryder mig ikke om at køre bil selv, og er til
far efor mig selv og mine omgivelser på en cykel - så kører faktisk ikke på
cykel af samme grund - og er en af de trælse der ALTID overholder
fartgrænsen og vigepligten!!)

Han kan slet ikke se faren i det. Jeg har en veninde der har været indlagt
på en psyk-afdeling - Har fortalt om psykoser. Er der noget der ved noget om
det? Psykoserne, om man skal være prædisponeret for det, eller det kan ske
for enhver ligegyldigt hvor meget, hvor tit og hvor i hvor lang en periode
af gangen man har røget. Kan det fx ikke ske, selvom manaldrig har røget
før, eller hvis man har holdt en lang pause?

Han har ikke røget i de tre ar vi har været sammen, bortset fra et tidspunkt
hvor vi "holdt pause" - (Var gået fra hinanden - har siden fundet sammen
igen). Siger han - og det bliver jeg jo nødt til at stole på!!!

Kan det ikke ske selvom man har røget siden gymnasiet (han er i dag knap 30)
og påstår man ved hvordan man reagerer på stoffet/potten/hashen? Kan det så
ikke lige pludselig slå klik - og her der nogen der ved hvad der sker når
det slår klik???

Det er nok min største frygt ved det!!!

Skal lige siges at vi har diskuteret og diskuteret emnet til hudløshed - så
vi har begge kendt hinandens holdning til det altid - Derofor forstår jeg
heller ikke, hvorfor han bare lader det ligge og ikke bare smider det ud, da
vi fandt sammen igen???

MJ

Fra : cybs

Dato : 16-11-01 01:00

MJ skrev i meddelelsen
<3bf3f2b7$0$11602$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
> [...]
eller det kan ske
>for enhver ligegyldigt hvor meget, hvor tit og hvor i hvor

Hash-udløste psykoser. Jeps, dem har jeg haft om i
psykiatriundervisningen. Du har ret i det med
prædisposition - det kan handle om en skrøbelig psyke -
eller _måske_ at personen er i en meget psykisk belastende
situation. Og så handler det altså om hash, og ikke om pot,
som normalt er meget svagere. Hash kan være tilsat stærkere
stoffer, hvilket nok er en bekymring værd...

Det samme er svig i forhold til jeres aftaler. Samt hvis han
ofte render rundt og er påvirket, når du har behov for hans
fulde opmærksomhed. Men potten som sådan - hvis I kender og
stoler på dyrkeren - ville jeg personligt nok ikke bekymre
mig så meget om. (Det aktive stof, Cannabinol, giver nedsat
hukommelse og indlæringsevne, men virkningen fortager sig
helt igen nogle måneder efter at man er holdt op - i flg.
den nyeste forskning).

>Kan det ikke ske selvom man har røget siden gymnasiet (han
er i dag knap 30)
>og påstår man ved hvordan man reagerer på
stoffet/potten/hashen?

De - trods alt forholdsvis få - kendte eksempler på
hashudløste psykoser har været folk som har været
forholdsvis uvante med stoffet - eller fx har _spist_ det
for første gang.

Kan det så
>ikke lige pludselig slå klik - og her der nogen der ved
hvad der sker når
>det slår klik???

Prøv evt. at læse noget om psykoser - jeg tror ikke,
hash-psykosen har et særligt forløb.
På den anden side - drop det - jeg vil ikke have dig skræmt
fra vid og sans. Intet af hvad du her har fortalt tyder på
at han er i farezonen.

Jeres tillidsforhold er nok det vigtigste emne IMO.

MVH

susanne

Fra : Tomas O.

Dato : 16-11-01 05:33

MJ skrev:

SNIP
> [...]
> min mening,.
> Hvorfor!!!?? "Fordi det giver ham nogle fantastiske
> oplevelser?" - Kan man ikke få dem på anden måde

Det er her filmen knækkede for mig. Jeg har nogen venner, der kan
lide at drikke rimelig meget når vi er sammen og går i byen, men
jeg behøver ikke gøre det samme og undlader det som regel også.
Som du er jeg vokset op med alkoholisme, dog i mild grad.

Kunne jeg ikke være sammen med dem udne at skulle drikke ligesom
de, var de ikke mine venner. Så simpelt er det.

At han ikke kan være sammen med dem udne at ryge og at han bryder
sin aftale med dig får mig til at synes han er er vatarm.

OM du skal finde dig i det eller ej vil jeg ikke lige tage
stiling til. Det kan du bedst selv.

--
Hilsen Tomas O. som mangler et sted at bo fra 01.01.02 1v eller
2v lejlighed, gerne fremleje i kortere tid helst i København

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 16-11-01 08:57

Hejsa
"MJ" <madsharley@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

forstår jeg
> heller ikke, hvorfor han bare lader det ligge og ikke bare

Som jeg ser problemet - så handler det mest om hvad DU vil
acceptere i et forhold. Det gjorde du klart fra starten af og han
har bare holdt hans misbrug hemmeligt i den viden at du ikke ville
kunne accaptere det.

For mig at se, handler det ikke kun om hash/ pot s skadelige
virkninger.......men også om hvad man vil bruge den fælles ( eller
kommende) økonomi til. F. eks ville jeg aldrig kunne ha et forhold
til en ryger - da jeg ikke ville acceptere at SÅ mange penge
skulle bruges på den konto - og at det ALTID ville være det
vigtigste. Ligesom jeg heller ikke ville dele livet med en
gambler, eller en der skulle drikke hjernen ud hver weekend.

Forskning har vist at de forhold der har størst
overlevelsesprocent er dem hvor man er enige om helt grundlæggende
ting - så som politik, børneopdragelse og økonomi. Der kan godt
være store divergenser men eks indenfor politik fungere det bedst
om begge enten er borgerlige, eller socilaister i en eller anden
grad.

Til sidst: Jeg ville personligt føle mig ført bag lyset, hvis min
partner kendte min holdning til et problem og så bare gjorde det
bag min ryg alligevel. Jeg ville blive frygtelig ked - og pakke
mit grej og gå. For mig er tillid et MUST i et forhold.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-11-01 23:03

"J¤mfruen)" skrev

Hej Frk. Jomfru

> mit grej og gå. For mig er tillid et MUST i et forhold.

Bingo.

Fra : MJ

Dato : 16-11-01 12:23

Hej igen...

Er der nogen der har kommenteret på denne eller meddelsen
"Hemmeligheder..." - i så fald kan jeg ikke se dem - kan ikke rigtig hente
nye meddelselser ned???????

MJ

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-11-01 23:06

"MJ" skrev

Hej Mads

> Er der nogen der har kommenteret på denne eller meddelsen
> "Hemmeligheder..." - i så fald kan jeg ikke se dem - kan ikke rigtig
> hente nye meddelselser ned?

Jamen, giv dog lige folk en mulighed for at svare. Giv dem dog en
mulighed for at overveje og vurdere sitautionen. Et hurtigt svar,
er ikke nødvendigvis et godt svar.

>??????

Disse udrydningstruede blev i overskud.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-11-01 22:52

"MJ" skrev

Hej MJ

> [...]
> rodet i hans ting, men ville låne penge, fik fat i bøtten og om han
> så kunne gætte hvad jeg fandt. Så siger han fandeme " Det kommer an

Det er da ikke noget at sige til, han har ikke overholdt det ultimatum
du tidligere gav ham og du tænker sandsynligvis på hvad det så kan be-
tyde og hvad det kan komme til at betyde senere hen.

> Vi snakkede/skændtes til kl 3 i nat. fattede stadig ikke hvad og
> hvorfor - og gør nok ikke endnu.

Skænderierer har det jo ikke ligefrem med at lette forståelsen, de
har som regel den modsatte effekt: at trække grænserne skarpt op.

> Hvorfor har han ikke bare fortalt det?

Fordi han godt ved at det er noget skidt og ved hvad han har lovet dig,
han har ikke villet stå ved det han har lovet. Hvis man analyserer på
det, at han har gemt det hos dig, kan man dog nemt finde frem til at
han gerne vil opdages (hvorfor skulle han ellers gemme det et sted hvor
du nemt kunne opdage det?)

Grunden til at han gerne vil opdages, kan være at han gerne vil have
hjælp til at kvitte hans trang, eller at han gerne vil udfordre dig
(det kan sagtens være tusinde andre ting, jeg er it-uddannet og ved
derfor principielt ikke noget udover det).

Jeg har kendt og kender stadig mennesker, som føler en trang til at
"teste" deres medmennesker "for at se om de er gjort af det rette stof"
og lignende andre undskyldninger. Som du nok kan læse ud af ovenstående
mener jeg godt at man kan lære andre mennesker at kende på bedre måder.

> - "Fordi han ikke havde taget stilling til det!" var svaret. Jeg kan
> ikke se der er noget at tage stilling til - Enten gør han det eller
> ikke.

Næ, man kan forlænge det med "enten vil han mig ikke, eller også vil
han mig". Man kan også tage konsekvensen, uden at involvere ham. Det
vil dog nok, føles lidt uretfærdigt fra hans side.

> Hvorfor har han ikke taget stilling til det?

Fordi han ikke vil vælge mellem dig og "hans venner". Han vil have at
du vælger for ham.

> - "fordi han vil se om han kan holde et venskab med hans venner uden
> eller med!" - Det er fandeme noget FIS

Ja. Hvis de er hans venner, så er han ikke i tvivl.

> Hvorfor!!!?? "Fordi det giver ham nogle fantastiske oplevelser?"
> - Kan man ikke få dem på anden måde

Jeg har kun haft dårlige oplevelser med hash, så jeg er nok ikke den
rigtige at spørge.

Men, oplevelser som forudsætter et bestemt indtag af et bestemt stof,
bryder jeg mig ikke om. Hvad kan man bruge det til, når man ikke ind-
tager stoffet (hvis man i det hele taget kan huske det man oplevede)?

> "Jamen postkassen er ikke bare rød når man er skæv!"

Tag solbrillerne af!

> Så vendte han den om, og sagde at hvis jeg elskede ham ville jeg lade
> ham gøre det. Hm. den kan jeg ikke helt greje selv.

Strengt taget, så har han jo egentlig ret. Hvis du elsker ham nok, så
er det jo ligegyldig hvilke fejl han har, for du ser dem jo ikke (før-
end der er gået noget tid).

Du bryder dig ikke om hash, han ryger hash. Der er et misforhold som
du skal forholde dig til. Hvis du vil have ham, skal du ændre din hold-
ning til hash.

Omvendt, må du tage konsekvensen af din holdning til hash

> han mener jo man skal være åbne overfor hinanden(s særheder)..

Jada, til en vis grænse. Grænsen er jo personlig og derfor flydende.

> Jeg er bange for at det skal slå klik for ham en dag.

Det slår klik for alle en dag, hvis de kommer ud for den episode som
gør at de trigger. De fleste mennesker har været ude for nogle ube-
hagelige oplevelser, som i den rette/forkerte situation kunne gøre dem
til dømte voldsforbrydere.

Det har jeg også, selvom jeg normalt er ret omgængelig og til at have
med at gøre (men, træd hårdt på mine ligtorne og jeg forvandler mig til
en hævnsøgende viking).

> Men det er en risiko han er villig til at tage - "Det er farligt at
> leve" siger han.. Farligt at køre bil eller på cykel..

Han har ret, synes jeg, men han pisser på dig ved at sige det (elller
giver udtryk for det). Fordi han vægter dig lavere end risikoen ved
det skod han laver.

> Har fortalt om psykoser. Er der noget der ved noget om det?

Hash-psykoser kan ramme selv de mest "stabile. Jeg havde en "ven" som
er sort, fra den ene dag til den anden blev han temmeligt rednecket og
smed et Texakansk flag på væggen. Han ved ikke at han er sort nu.

Han var mesterbokser, på jydsk niveau - vel ca. på størrelse med Brian,
bortset fra at han ikke var fed) og slet ikke prædisponeret, det var
hans bror til gengæld (han blev ikke ramt af andet, end utidig gravidi-
tet).

Jeg har ondt af ham og gør hvad jeg, som en bekendt, kan gøre for ham,
fordi han var en god ven, en kammerat og en beskytter hvis der var
urimelige øretæver i farvandet da jeg var en bette bebumset knægt.

> [...]
> periode af gangen man har røget. Kan det fx ikke ske, selvom
> manaldrig har røget før, eller hvis man har holdt en lang pause?

Hmm, du leder efter argumenter for at han skal holde op, kan jeg se.
Lad være, argumenter er spildt på ham, han har brug for nogle meget
mere grundlæggende ting. Som at du holder af ham, som at du elsker
ham, fortsæt selv tankerækken.

> [...]
> tidspunkt hvor vi "holdt pause" - (Var gået fra hinanden - har siden
> fundet sammen igen). Siger han - og det bliver jeg jo nødt til at

Sikke noget pis at sige! Hvis ikke man ryger, hvorfor dælen skulle man
så købe noget sjov tobak?

> Kan det ikke ske selvom man har røget siden gymnasiet (han er i dag
> knap 30) og påstår man ved hvordan man reagerer på stoffet/ pot-
> ten/hashen? Kan det så ikke lige pludselig slå klik

Jeg er ryger og aner ikke hvordan jeg reagerer om 30 år.

> - og her der nogen der ved hvad der sker når det slår klik???

Der kan ske mange ting, han kunne f.eks. blive kunstmaler.

> vi har begge kendt hinandens holdning til det altid - Derofor forstår
> jeg heller ikke, hvorfor han bare lader det ligge og ikke bare smider
> det ud, da vi fandt sammen igen???

Tjah, han fandt ud af at du var mere tilgivende end pot var (du gav køb
på din holdning).

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Matthias J.

Dato : 16-11-01 23:49

On Fri, 16 Nov 2001 22:51:58 +0100, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@gmx.net> wrote:

<langt snip>

>Sikke noget pis at sige! Hvis ikke man ryger, hvorfor dælen skulle man
>så købe noget sjov tobak?

Tja altså det har jeg gjort for et år siden, og jeg har stadigvæk en
1/3 g liggende her - aner ikke hvornår jeg får lyst til at ryge det -
måske til nytår...

Altså medmindre jeg har overset noget i MJ´s beretning, er jeg stadig
ikke klar over om kæresten er daglig misbruger eller ryger en gang
imellem med venner - Personligt synes jeg nu, det gør en forskel

hilsen

Fra : Peder Svendsen

Dato : 18-11-01 14:03

"Matthias J." <mkjuergensen@email.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 16 Nov 2001 22:51:58 +0100, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
> <pedervm@gmx.net> wrote:
>
> <langt snip>

Nemlig... også mit synspunkt, men han købte det jo i de to måneder vi havde
"pause", men har bare ikke smidt det ud... (siger han, og jeg tror ham)

> [...]
> ikke klar over om kæresten er daglig misbruger eller ryger en gang
> imellem med venner - Personligt synes jeg nu, det gør en forskel

Ryger ikke dagligt, og har aldrig gjort det, og kommer aldrig til det (hvis
jeg er sammen med ham)... Hvor ofte det har været FØR min tid er jeg ikke
helt sikker på, og det er egentlig også ret ligegyldigt ift til den
nuværende situation... Føromtalte gymanasievenenr - som han ikke ser RET
ofte, nok mest pga mig + at de er bosat på Sjælland og vi bor i Jylland -
ryger dagligt og/eller ofte, og det er sgu det jeg er skide bange for at han
skal bukke under for!!! At det lige pludselig bliver for nemt lige at tage
en sammen med dem når han besøger dem om onsdagen, (vi er mere eller mindre
på vej til at flytte til Kbh, og så har han jo mulighed for at se dem
oftere) eller at Christiania lige pludselig er tættere på osv osv.

En forvirret MJ

Fra : Matthias J.

Dato : 18-11-01 18:14

On Sun, 18 Nov 2001 14:02:32 +0100, "Peder Svendsen"
<laetus@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>på vej til at flytte til Kbh, og så har han jo mulighed for at se dem
>oftere) eller at Christiania lige pludselig er tættere på osv osv.

Du skriver i et andet indlæg i dag, at du somme tider godt kan finde
på at drikke dig fuld... så du kender jo godt til alle menneskers
behov for at "slå hjernen fra" - det findes i alle kulturer og på alle
alderstrin (vores datter elskede som 3-4årig at snurre rundt til hun
blev svimmel) - Mennesker er jo ikke robotter...
Men fortæl ham, at du er bange for at miste ham, for at han kan ryge
ind i et decideret misbrug.
For det andet: tænk osse tilbage til dengang han lovede ikke at ryge
mere - du beskrev det selv i dit allerførste indlæg, at du havde givet
ham et "ultimatum: enten pot eller jeg!" Han svarede dengang
formodentlig: "ja, jeg skal nok la være" - måske troede han endda at
han nok kunne lade være - men ærlig talt: efter at han så første gang
røg igen sammen med vennerne - kunne han så andet end holde det
hemmeligt? For under det pres du lagde på ham, var det jo måske ikke
en frit truffet beslutning fra hans side...

tal med ham - og held og lykke

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 18-11-01 21:28

> On Sun, 18 Nov 2001 14:02:32 +0100, "Peder Svendsen"
> <laetus@worldonline.dk> wrote:
[snipper ret kraftigt]
> [...]
> hemmeligt? For under det pres du lagde på ham, var det jo måske
ikke
> en frit truffet beslutning fra hans side...

Hvad så hvis det var at bolle udenom ???

Kan kun sige EEN ting..........han valgte selv og kendte
konsekvensen!
Var jeg partneren var jeg gået...............

> tal med ham - og held og lykke

nej GÅ!!!!!!!!!!!!

han er IKKE din kaliber værdig

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Sott

Dato : 17-11-01 23:05

Hej MJ :0)

"MJ" <madsharley@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Jeg klipper i dit indlæg - så de ting jeg vil kommentere
stå tilbage.

> hvad jeg fandt. Så siger han fandeme " Det kommer an på hvilken bøtte?"

Han siger ikke: "åh, nej" / "jeg er ked af, at jeg har løjet
for dig". Eller kommer med en forklaring.

Det er hvad jeg hæfter mig ved.

> "Fordi han ikke havde taget
> stilling til det!"

Man gør ingenting i livet, uden at have taget stilling.
Han valgte at købe det, at opbevare det og at ryge
det.

> "fordi han vil se om han kan
> holde et venskab med hans venner uden eller med!"

Hvordan kan man være i tvivl?
Jeg er da ikke på nogen måde i tvivl om hvorvidt mine
venskaber kan "holde" uden at et eller andet euforiserende
stof skal indtages/ryges.

> "Fordi det giver ham nogle fantastiske oplevelser?"

Det er også en fantastisk oplevelse, at stå en meget tidlig
morgen og mærke en stærk vind blæse ind fra havet, mens
man ser havets vildskab - det er vidunderligt.

Hvorfor vælger han, som han gør?
En "påvirket" oplevelse, fremfor en upåvirket oplevelse.

> "Jamen postkassen er ikke bare rød når man er skæv!"

Jo - det er præcis _det_ den er.
Postkassen er ligeglad med hvor mange joints/bonhoveder
- han ryger eller ikke ryger - den vedbliver at være rød.

> [...]
> gøre det.
> Hm. den kan jeg ikke helt greje selv.
> Jeg er imod det - han mener jo man skal være åbne overfor hinanden(s

Et misbrug er ikke en "særhed".
Og man ser da ikke stiltiende på, at den man elsker
fylder sig med lort og ødelægger tilliden imellem to som
elsker hinanden (hvis man da elsker hinanden).

> [...]
> hvor vi "holdt pause" - (Var gået fra hinanden - har siden fundet sammen
> igen). Siger han - og det bliver jeg jo nødt til at stole på!!!

Nej - du bliver ikke nødt til at tro på det.
Du kan vælge at tro noget andet. Du har et valg.
Præcis som han har. Han har valgt at købe og
opbevare pot, det valg har han truffet _på trods af_
at han vidste, at du ikke brød dig om det.
_På trods af_ at han vidste, at det ville såre dig, og
gøre dig ked af det...

Han valgte at gøre det alligevel, han vælger også at
forsvare brugen af pot/hash - fremfor at tage dig i sine
arme og undskylde at han har svigtet din tillid.

Du havde sagt fra overfor det, du havde meldt ud, at
du ikke ville have det i jeres fælles liv - det var det
grundlag I byggede et forhold på.

Du var ærlig omkring din indstilling til det, du meldte
ud og sagde fra.

Du er ikke nødt til at tro på ham, du er ikke nødt til
at gå på kompromis med dine egne principper, du er
ikke nødt til at acceptere pot/hash i jeres forhold.

Hvis han kan vælge pot/hash til, så kan du også med god
samvittighed vælge ham fra.

> "Det er farligt at leve" siger han..

Skulle det være et argument?
Det kan også bruges som argument for at kaste sig
ud foran et tog - det er fandme stadig noget forbandet
svineri overfor togføreren. Det er også hans liv!

> [...]

> ikke lige pludselig slå klik - og her der nogen der ved hvad der sker når

Jo - det kan slå klik.
Også lige pludselig - men det får du ikke en misbruger,
heller ikke en "pæn misbruger" til at indrømme.

Jeg kender mange, som havde helt styr på det, som
i hvert fald ikke blev psykotiske, som i hvert fald ikke
var afhængige - de hyggede bare med det, og for lige
præcis DEM ville det aldrig tage overhånd. Især ikke
for de mere veluddannede af dem - såsom Jørn, der
var biolog eller Billy, der var bådebygger (fantastisk
dygtig) eller den selvstændige erhvervsdrivende, som
var så stolt af sin forretning, eller arkæologen som
underviste på KU.

Jeg kender lige så mange, som er endt i seriøst misbrug,
som er døde inden de er blevet 50 år, som pludselig troede,
at en fremmed mand havde suttet pik på dem, og pustet en
mikrofon op i pikken på dem, så de altid blev aflyttet og
som f.eks. skød sig i maven (men ramte pikken og mistede
en testikel og skulle gennem adskillige operationer), eller
som i en skævert kørte ind i en bus, blev lettere hjerneskadet,
fortsatte med at ryge med vennerne og dopede sig ihjel som
ung - eller fik multihandicappede børn, eller fik børn tvangs-
fjernet, eller fik rengørings"vanvid" eller pludselig blev grotesk
voldelige eller... eller... eller...

Lad mig tænke efter..... jeps, den er god nok - ikke en
eneste af alle de mennesker der gennem tiderne begyndte
at komme hos min mor og ryge hash er i dag en succes-
historie.... Den der kommer tættest på er bådebyggeren,
som indimellem stadig bygger kajakker på Kofoed Skole
med de fallerede Grønlændere.

Men eftersom din kæreste er blevet 30 år, og ikke har taget
skade endnu - så sker der nok ikke lige noget med ham!
Han er nok en af de heldige, der aldrig får et virkeligt, seriøst
dårligt trip!
Han er lige præcis en af dem, der kan styre det!

Han kan styre det så meget, at han forsvarer det overfor sin
kæreste, som han har såret, som han har svigtet...
Han kan styre det så meget, at han vælger det fremfor
kærligheden.
Han kan styre det så meget, at han ikke er sikker på, om hans
venskaber kan holde uden - så meget, at han lusker rundt
med det i hemmelighed.

/Fed ironi begynd
Jeg synes, at han har helt vildt meget styr på det!
/Fed ironi slut

Det er fandme trist - jeg synes, at det er skide synd for dig.
Du var ærlig omkring det, meldte ud - sagde til og fra.
Og han førte dig bag lyset....

Det kan man altså virkelig ikke være bekendt.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : NH

Dato : 18-11-01 13:07

> Et uddrag fra min dagbog:

Ja men hvad er det lige det har med denne gruppe at gøre. Jeg læste og læste
og ak der kom ikke noget.

Niles

Fra : MM

Dato : 18-11-01 13:21

Hej!
Hvad hvis han bad dig stoppe med at ryge....Ville du så gøre det?? Hvor
meget ryger han; jeg mener er han afhængig af skidtet eller ryger han det
engang imellem når han lige har lyst til lidt skæg i gaden??
Ryger det ikke selv, har prøvet det et par gange, og synes ligesom dig ikke
det var noget at råbe rurra for...men på den anden side...Min mand synes det
er røvsygt at ride...og det kan være farligt...men han forbyder mig det
ikke, for det er en del af mig....Ligesom det måske er en af de ting du må
tage med, hvis du vil være sammen med din kæreste...Det er også meget
sundhedsskadeligt at ryge alm. cigaretter....Og sikke kedeligt livet ville
være, hvis man ikke engang imellem tager en chance...Og så igen...men kan
også glide i gulvtæppet derhjemme, når man går og passer på ikke at komme
til skade...og man kan sågar falde og slå sig så man dør...
Jeg synes der er mange spørgsmål i dit indlæg....Handler det om pot eller om
tillid det her?? For der er jo en stor forskel...

Fra : Peder Svendsen

Dato : 18-11-01 14:13

Det handler om tilliden.......

Ja, jeg ville holde op med at ryge cigaretter hvis han bad mig om det...
Hans mor er død af lungekræft, så derfor mener jeg, at hvis han er bange for
at jeg skal dø af en rygerrelateret sygdom og gerne vil have jeg stopper, så
OK! Det er en negativ del af hans baggrund som han måske ikke er parat til
at genopleve, ligesom jeg ikke er parat til at genopleve mine forældre
(alkohol-)misbrug.

MJ