leddbetennelse
Fra : ANNE-LISE SELFORS

Dato : 07-01-01 16:21

noen som vet noen alternative produkter som kan brukes mot leddbetennelse
gjerne oppskrift med eteriske oljer.
Plagene kommer av en overbelastning for 10 år siden. Og han har sterke
smerter og i perioder hevelse i skulderleddet.

Fra : claus

Dato : 07-01-01 18:34

ANNE-LISE SELFORS skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Plagene kommer av en overbelastning for 10 år siden. Og han har sterke
>smerter og i perioder hevelse i skulderleddet.

Du kan med fordel træne Chikung. Det styrker og opbygger led og muskler
samtidigt med at det afspænder muskulaturen.

Hilsen Claus.

Fra : /arcana

Dato : 08-01-01 02:09

"ANNE-LISE SELFORS" <anne-lise.selfors@c2i.net> wrote in message
> [...]
> Plagene kommer av en overbelastning for 10 år siden. Og han har sterke
> smerter og i perioder hevelse i skulderleddet.

Arnikasalve på lokalt, og indtag tre-fire spskf. frisk, revet ingefær om
dagen. Hvis smerterne er meget slemme, så brug acetylsalicylsyre (aspirin)
når det er værst.

/arcana
noemail@nospam.dk

Fra : Leo Laursen

Dato : 08-01-01 11:26

I artikel <93b42b$o0e$1@news.cybercity.dk>, skrev "/arcana"
<noemail@nospam.dk>:

> Arnikasalve på lokalt, og indtag tre-fire spskf. frisk, revet ingefær
> om dagen. Hvis smerterne er meget slemme, så brug acetylsalicylsyre
> (aspirin) når det er værst.

Hvorfor lige acetylsalicylsyre ? Jeg ville mene at ibuprofen ville
være det bedste valg (f.dks. Ipren, håndkøb i DK). Det tager lidt
af både smerterne og betændelses reaktionen. Der skal større doser
af acetylsalicylsyre til, og så er der risiko for mavesår.
OK det er ikke alternativt (og der er bivirkninger)
Leo

Fra : /arcana

Dato : 11-01-01 17:34

"Leo Laursen" <l.laursen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> af acetylsalicylsyre til, og så er der risiko for mavesår.
> OK det er ikke alternativt (og der er bivirkninger)

Du har ganske ret - vil man absolut bruge et alternativ, er pilebark-afkog
glimrende (indeholder salicin, som i blodet omdannes til salicylsyre af
enzymer), det generer heller ikke mave-tarmkanalen. Men AAS hører også under
gruppen NSAID (Non-Steroid Antiinflammatory Drugs).
Jeg bruger selv kodymagnyl, hvis jeg en sjælden gang har brug for den slags.

/arcana
noemail@nospam.com

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 12-01-01 16:09

"/arcana" <noemail@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gruppen NSAID (Non-Steroid Antiinflammatory Drugs).
> Jeg bruger selv kodymagnyl, hvis jeg en sjælden gang har brug for den

Er du sikker på, at salicin ikke irriterer mave-tarm kanalen? Grunden til
jeg spørger er, at man i gamle dage jo lavede salicylsyre ud fra salicin.
Det ville undre mig, at man ville udskifte salicin med salicylsyre, idet
salicylsyre har nogle temmelig kraftige bivirkninger, med mindre salicin
havde de samme bivirkninger eller dårligere virkning. Pointen med
acetylsalicylsyre var jo netop at mindske bivirkningerne...

mvh,
Henrik Schmidt

Fra : /arcana

Dato : 13-01-01 12:43

"Henrik Schmidt" <smurf@rrk.kollegienet.dk> wrote in message

> Er du sikker på, at salicin ikke irriterer mave-tarm kanalen?

Jeps!

/arcana
noemail@nospam.com

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 13-01-01 13:08

> "Henrik Schmidt" <smurf@rrk.kollegienet.dk> wrote in message

> Jeps!

Du skulle vel aldrig have en kilde?

mvh,
Henrik Schmidt

Fra : /arcana

Dato : 13-01-01 14:41

> Du skulle vel aldrig have en kilde?

Joda, du kan f. eks. slå op i
Wichtl M. (ed): Teedrogen,
Wissenschaftliches Verlagsgesellschaft, Stuttgart 1989 , s. 518 (ISBN
3-8047-1009-3).
Den kan lånes på UB2 eller Farmaceutisk Højskoles bibliotek, dog måske kun
til brug i læsesalen. Bogen benyttes som opslagsværk på bl. a.
Fødevaredirektoratet og indgår i farmaceuternes farmakognosi-undervisning,
og er meget grundig.
Bortset fra det kan man godt få mavegener af pilebark-afkog, men disse
skyldes barkens indhold af garvestof, ikke salicin.

/arcana
noemail@nospam.com

Fra : ANNE-LISE SELFORS

Dato : 13-01-01 01:08

Han har brukt en del sterke resept pliktige medisiner med ingen eller liten
virkning. Og er redd for bivirkningen. Vi driver nå å prøver ut en blanding
av rosmarin, ingefær og blåkamille (eterisk olje) i en base blanding. Til nå
ser det ut til å dempe smertene betraktelig.
"/arcana" <noemail@nospam.com> skrev i melding

Fra : alvin

Dato : 12-01-01 15:47

> [...]
> Plagene kommer av en overbelastning for 10 år siden. Og han har sterke
> smerter og i perioder hevelse i skulderleddet.

Hej Anne-lise,

Ledsmerte-te er et alternative produkt mod ledbetændelse, baseret på
kinesiske urter, hvis hoved ingrediencer består af Radix Clematidis (wei
lingxian), Rhizoma A.tractylodis Macrocephalae (chao bai zhu), Radix
Angelicae Sinensis(dang gui), Herba Asari (xi xin). Du kan læse mere om
produktet på denne adresse: http://www.strandvejen59.dk/urte-te/?nr=10

Med venlig hilsen

Alvin

Fra : /arcana

Dato : 05-02-01 13:47

"alvin" <alvin@cybercity.dk> wrote in message

> Angelicae Sinensis(dang gui), Herba Asari (xi xin). Du kan læse mere om
> produktet på denne adresse: http://www.strandvejen59.dk/urte-te/?nr=10

Jeg går ud fra at du er klar over, at hasselurt (Asarum spp., (xi xin)) ikke
må bruges indvortes, da inholdsstoffet cis-iso-asaron kan være
kræftfremkaldende?

--
/arcana

Fra : alvin

Dato : 08-02-01 08:52

Hej Arcana,

Nææ... jeg kender ikke noget til at Herba Asari skulle være
kræftfremkaldende. Der findes igen mange forskellige arter, f.eks. Asarum
europaeum, Asarum sieboldii, Asarum taitoense, Asarum caulescens, etc. Måske
var det den european art, Asarum europaeum, du tænkte på .. ?
Anyways, for at være på den sikker side, har jeg bragt spørgsmålet videre
til Lars Ovesen, som er expert inden for urte-medicine. Du kan læse mit
spørgsmål og Lars' svar her:
http://www.doktoronline.dk/mp/article?_cmd=show&id=8527
http://www.doktoronline.dk/mp/article?_cmd=show&id=8633

hilse, alvin

Fra : /arcana

Dato : 11-02-01 08:56

> [...]
Måske
> var det den european art, Asarum europaeum, du tænkte på .. ?

Ja, og den variant man bruger i tkm, nemlig Asarum heteropoides FR. var.
mandschurium (MAXIM.) KITAG, for nu at få hele det botaniske navn med.
Bivirkninger er sjældne, og kinesiske læger bruger da også tit giftige
planter (fuling, f. eks.) i medicinen, men det er da meget muligt at de er
så dygtige, at de ikke overdoserer og desuden samtidig bruger andre planter
som neutraliserer de skadelige virkninger.

> Anyways, for at være på den sikker side, har jeg bragt spørgsmålet videre
> til Lars Ovesen, som er expert inden for urte-medicine. Du kan læse mit
> [...]

Planten (europaeum) er opført i positivlisten, hvilket det undrer mig at
Ovesen ikke er klar over. Efter dansk lov (som man så kan diskutere
rimeligheden af) må den ikke bruges til gravide. Det kritiske stof er som
sagt den æteriske olie cis-iso-asaron. Hvis du bruger forsigtig dosering af
asarum-droger /uden/ dette stof, skulle der ikke være nogen problemer.
Overdosering kan give et forgiftningsbillede, som omfatter heftig
opkastning, akut gastroenteritis med stærk diarré, blødning fra livmoderen
og nyreskader. Så det er en af de planter man kun skal benytte hvis man er
100% klar over hvad man har at gøre med.

Dette abstract, som jeg lige fandt på PubMed, tyder i hvert fald på, at du
ikke kan være heeeeelt sikker på hvilken asarum-art du egentlig bruger.

---(citat on)---
Zhongguo Zhong Yao Za Zhi 1996 Dec;21(12):712-7, 760 Related Articles,
Books, LinkOut
[Botanical origin of commercial samples of traditional Chinese drug xixin
(Herba Aasari)].
[Article in Chinese]
Cai S, Wang X, Zhu S, Li J, Lou Z, Namba T, Komatsu K
School of Pharmaceutical Sciences, Beijing Medical University.
It has been found out that amony the 158 samples of commercial drug. Xixin
(Herba Asari) collected from 28 provinces/cities of China, only three
guarters are derived from the species specified in the Chinese Pharmacopoeia
and the rest are not. One hundred and eleven samples are derived from Asarum
heterotropoides var. mandshuricum and are presently used in 26
provinces/cities, 25 samples are derived from A. himalaicum and used in 10
provinces, the other 22 samples are derived from 9 species such as A.
sieboldii, A. forbesii, etc.
PMID: 9812672
---(citat off)---

Og dette abstract kunne også tyde på, at asarum ikke er ganske
uproblematisk:

---(citat on)---
Schweiz Med Wochenschr 1996 Jun 22;126(25):1085-98 Related Articles, Books,
LinkOut
[Serious plant poisonings in Switzerland 1966-1994. Case analysis from the
Swiss Toxicology Information Center].
[Article in German]
Jaspersen-Schib R, Theus L, Guirguis-Oeschger M, Gossweiler B, Meier-Abt PJ
Schweizerisches Toxikologisches Informationszentrum (STIZ), Zurich.
AIM: To analyze the types, frequency and severity of plant poisonings in
Switzerland over 29 years. METHODS: Retrospective analysis of severe
poisonings with toxic plants reported to the Swiss Toxicological Information
Center (STIC). Assessment of the causality, severity of symptoms and the
types of plants involved. RESULTS: During the period under review the STIC
registered 24 950 cases of contact with or ingestion of toxic...
...(snip)...
Further single cases with severe poisonings were observed with Arum
maculatum, Asarum europaeum, Chrysanthemum vulgare, Cyclamen persicum,
Datura suaveolens, Glycyrrhiza glabra, Laburnum anagyroides, Lycopodium,
Narcissus pseudonarcissus (lethal aspiration), Nerium oleander,

Fra : alvin

Dato : 12-02-01 09:30

Ja, mange tak for din oplysning! Jeg synes det er så fint med lidt ekstra
viden omkring Herba Asari, selv om det ligger lidt langt fra det oprindelige
emne.

Med venlig hilsen

Alvin

Fra : /arcana

Dato : 12-02-01 09:53

> videre

Ikke for at træde yderligere i det, men stoffet ß-asaron fra hasselurt er
faktisk nævnt i drogelisten.
http://www.vfd.dk/publikationer/frameset.html:

levnedsmidler mg/kg: 0,1
drikkevarer mg/kg: 0,1
undtagelser og/eller særlige restriktioner: 1 mg/kg i alkohol-holdige
drikkevarer og krydderier anvendt i snacks.

- så "eksperten" Lars Ovesen burde læse sine lektier bedre... ;.)

/arcana

Fra : alvin

Dato : 12-02-01 10:39

> [...]
> drikkevarer og krydderier anvendt i snacks.
>
> - så "eksperten" Lars Ovesen burde læse sine lektier bedre... ;.)

Så vidt jeg er orienteret, optræder ?-Asarone KUN i den europæiske art,
Asarum Europaeum, og den europæiske art er IKKE kendt i traditionel
kinesiske urte-terapiske sammenhæng, der går flere tusinder år tilbag i
tiden. Hvis du læser mit spørgsmål til Lars Ovesen rigtigt, så hentyder mit
spørgsmål altså de kinesiske arter, eller de arter der er kendt i
traditionel kinesiske medicine. Her følger lidt kedelige data:

Asarum europaeum, indeholder følgende kemiske stoffer:
?-Asarone = Benzene, 1,2,4-trimethoxy-5-(1-proenyl)-
?-Asarone = Benxene, 1,2,4-trimethoxy-5-(1-propenyl)-(Z)-
?-Eudesmol = 2-Naphthalenemethanol, decahydro-?, ?,
4a-trimethyl-8methylene-, [2R-(2?, 4a?, 8a?)]-

Asarum heteropoides, indeholder følgende kemiske stoffer:
Bis-asaricin = Benzene, 1, 1'-(3,4-dimethyl-, 1, 2-cyclobutanediyl) bis[2,
4, 5-trimethoxy]-
Elemicin = Benzene, 1,2,3-trimethoxy-5-(2-propenyl)-

Asarum sieboldii, indeholder følgende kemiske stoffer:
Asarinin = 1,3-Benzodioxole, 5,5'-(tetrahydro-1H, 3H-furo
[3,4-c]furan-1,4-diyl) bis-[1R-(1?, 3a?, 4?, 6a?)]-

Asarum taitoense, indeholder følgende kemiske stoffer:
Asatone = 1,4-Ethanonaphthalene-6, 10 (4H)-dione, 1, 4a, 5,
8a-tetrahydro-1,5,5,7,9,9-hexamethoxy-3,8a-di-2-propenyl-, (1?, 4?, 4a?,
8a?)-

Asarum caulescens, indeholder følgende kemiske stoffer:
Borneol = Bicyclo [2. 2. 1] heptan-2-01, 1, 7, 7-trimethyl-, (1R-endo)-
Elemicin = Benzene, 1,2,3-trimethoxy-5-(2-propenyl)-
Germacrone = 3, 7--Cyclodecadien-1-one, 3,
7-dimethyl-10-(1-methylethylidene)-, (E, E,)-

Med venlig hilsen

Alvin

Fra : /arcana

Dato : 13-02-01 10:36

> Asarum europaeum, indeholder følgende kemiske stoffer:

- indeholder blandt mange andre stoffer, mener du?
Desuden indeholder mange asarum-arter også aristolochiasyre, hvilket også er
problematisk:

---
J Ethnopharmacol 1999 Feb;64(2):185-9 Related Articles, Books

Quantitative analysis of aristolochic acids, toxic compounds, contained in
some medicinal plants.
Hashimoto K, Higuchi M, Makino B, Sakakibara I, Kubo M, Komatsu Y, Maruno M,
Okada M
Central Research Laboratories, Tsumura and Company, Ibaraki, Japan.

The amounts of aristolochic acid I and II in four groups of medicinal plants
from the Aristolochiaceae and some related plants were determined by
high-pressure liquid chromatography, for Aristolochia was reported to
produce interstitial nephritis caused by aristolochic acids during chronic
use for the treatment of rheumatism, diuretic and analgesic. They were
detected in all the plants that originated from the genus Aristolochia
(Aristolochiaceae) and in some of the plants from the genus Asarum
(Aristolochiaceae). The present results suggest that these medicinal plants
should be prohibited to use for remedy due to the harmful effects attributed
to aristolochic acids.
PMID: 10197755

[...]

Men hvis du er sikker på, at det er den rigtige asarum-art (mandschurium) du
bruger, er der jo ingen problæemer???

/arcana

Fra : alvin

Dato : 14-02-01 11:39

"/arcana" <noemail@nospam.dk> wrote in message news:96av12$13sm$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> ---
>
> Men hvis du er sikker på, at det er den rigtige asarum-art (mandschurium) du

Jamen, problemer vil jo være der altid. Af og til skaber vi også gerne lidt problem til hinanden, og det er der ikke noget at sige
til. Indtil videre bare vi nogenlunde er enige om at der ikke er noget seriøst i, eller som man siger videnskabeligt dokumenteret,
at den/de kinesiske Herba Asari skulle indeholde noget af de befrygtede kræftfremkaldende stoffer, så er jeg tilfreds. Måske af
kulturel-mæssige årsager, synes jeg selv at vi skylder vores forfader en minimal respekt for deres arbejder igennem adskillige
tusinder år. Det vejer tungt ind i mig, og hver gang vi skal til at udfordre noget af det, må vi prøve at kigge på tingene en ekstra
gang og forsøge at forstå hvorfor de gjorde det som de gjorde inden vi begynder at drage konklusioner.
Jeg har selv være videnskabsmænd og arbejdede bl.a. med forskning inden for biokemi og ernæring for 15 år siden. Noget som jeg synes
er generelt svært for videnskabsmænd at forstå er den kinesiske tænkegang. I kina, siger man alting yin og yang, altså alting ændrer
sig ustandseligt, der er ikke noget absolut, og alting er relativt, forstået på den måde, at der eksistere ikke noget perfekt
medikament mod en sygdom i dennee verden. Hvis en medikament skulle vise sig at være effektiv til at løse et problem

Fra : alvin

Dato : 12-02-01 10:53

> [...]
> drikkevarer og krydderier anvendt i snacks.
>
> - så "eksperten" Lars Ovesen burde læse sine lektier bedre... ;.)

Þ, ß

Så vidt jeg er orienteret, optræder ß-Asarone KUN i den europæiske art,
[...]
traditionel kinesiske medicine. Lidt kedelige data følger.

Med venlig hilsen

Alvin

Þ = alfa
ß = beta

Asarum europaeum, indeholder følgende kemiske stoffer:
Þ-Asarone = Benzene, 1,2,4-trimethoxy-5-(1-proenyl)-
ß-Asarone = Benxene, 1,2,4-trimethoxy-5-(1-propenyl)-(Z)-
ß-Eudesmol = 2-Naphthalenemethanol, decahydro-Þ, Þ,
4a-trimethyl-8methylene-, [2R-(2Þ, 4aÞ, 8aß)]-

[...]

[3,4-c]furan-1,4-diyl) bis-[1R-(1Þ, 3aÞ, 4ß, 6aÞ)]-

Asarum taitoense, indeholder følgende kemiske stoffer:
Asatone = 1,4-Ethanonaphthalene-6, 10 (4H)-dione, 1, 4a, 5,
8a-tetrahydro-1,5,5,7,9,9-hexamethoxy-3,8a-di-2-propenyl-, (1Þ, 4ß, 4aß,
8aß)-